أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

07-09-2015, 02:21 AM
damn غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع

فيش جنائي جديد ..والموقف التجنيدي

جنائي جديد ..والموقف التجنيديجنائي جديد ..والموقف التجنيدي
استاذ جمال منور المنتدى :)
كان من فترة معروف ان الفيش الجنائي مالوش اى علاقه بالفيش وفى ناس وضحت انه عادى ومفيش مشكلة انك تروح وتستخرج فيش اى وقت
المهم سمعت من واحد انهم رفضوا يسلموة الفيش وسالوة عن جيشه وهو بيعمل فيش ولما سالنا قالوا دلوقتى بيظهر ان عليك موقف امنى ومش بيطلع فيش وممكن يتقبض عليك لو هربان من التجنيد (للاسف)

وكعب العمل ينفع يتعمل؟وازاى؟

سن 36 سنه لازم يوصلوا للدفعه والكلام ده ولا السن كفايه؟؟
ولو كده لسه واقفين عند سنه 2004 مفيش اب ديت؟
انا قريت موضوع المستشار جمال وانه قال انه مش عارف يوصل لمعلومات جديده من 3 شهور لكن انا بسال عن اللى يعرف اخبار او خلص موقفه الايام اللى فاتت دى لو عنده اخبار
اهم حاجه عندى دلوقتى كعب العمل والفيش يطلع نظيف
وانا الحمد لله زى الفل معليش اى حاجه جنائيه

الناس اللى بتراقب المنتدى...لازم زى ما بتوصلوا للقيادات ازاى تتعب الناس وكانهم مجرمين..مش ذنب الناس انهم مقدروش يكملوا جيشهم كل واحد ليه ظروفة مش معنى ان حضرتك ظروفك مناسبه يبقي كل الناس زيك

وانهاء الموقف كانت سياسة مهمه لازم القيادات تقوم بيها مش جميله يعني على الناس..ومتنسوش ان مكانش في جيش قبل الثورة كان اكل ونوم والناس اللى عليها التزامات الكلام ده مينفعش معاهم للاسف وكل واحد وليه ظروفة

ياريت تساعدوا الناس وتساعدوهم يخلصوا موقفهم كفايه انهم يدفعوا مبلغ كبير غرامه وخلاص وننهى موقف الناس دى ونخلص
انا قريت فى المنتدى واحد بيقول الغرامات وصلت ل 10 الاف جنيه مفيش مشكلة بس الناس تكمل بقي حياتها والبلد تمشي

فى ناس لو شوفتها مستحيل تتخيل ان الظروف وصلتها للمرحله دى ...ومتنسوش ان دى حاجه مش طبيعيه فى كل دول العالم 14 دولة فقط بتفرض التجنيد الاجبارى وللاسف مصر منهم تتفق او تختلف مع الموضوع ..بس مش ذنبنا اننا فى مصر مش فى بلد تانيه او ان مصر قانونها كده من ايام الحرب ..
شكرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
فيش جنائي damn مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 25-09-2015 09:31 AM
الجواز والموقف التجنيدي hamada86 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 05-08-2015 05:58 AM
حقيقة عيد الحب والموقف الشرعي منه..! محب الصحابه المنتدى الاسلامي 4 14-02-2013 03:03 PM
العائل الوحيد للام المطلقه وقسيمة الزواج والموقف التجنيدى ahmadnice مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 08-09-2012 12:27 AM
الزواج والموقف التجنيدي ahmed77 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 21-03-2012 05:50 PM
07-09-2015, 11:04 AM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 93 إعجاب على 59 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1254 موضوع
مصر ظروفها مش زي اي بلد تانيه
وايوه كل واحد له ظروف خاصه به وهذا حقيقه

ولكن لولا هذا الجيش كان زمان مصر بتاكل في نفسها وحالها اسوأ من بلاد كتير عفا الله عنها

والمشكلة ان فعلا تتغير الامور بشكل مستمر فيما يتعلق بالاحكام العسكرية
نظرا لمرونه القانون التي اعطاها للقاضي لحماية الامن القومي
ممثلا في الجيش

ربنا يفك كرب الجميع

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

07-09-2015, 01:04 PM
manbar غير متصل
عضـو
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
موضوع الفيش ده حقيقى وبيظهر فيه الهروب من التجنيد...وللاسف لم يطرأ اى جديد فى موضوع الانتظار حتى 36 سنة

07-09-2015, 06:03 PM
damn غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hany Adel 
مصر ظروفها مش زي اي بلد تانيه
وايوه كل واحد له ظروف خاصه به وهذا حقيقه

ولكن لولا هذا الجيش كان زمان مصر بتاكل في نفسها وحالها اسوأ من بلاد كتير عفا الله عنها

والمشكلة ان فعلا تتغير الامور بشكل مستمر فيما يتعلق بالاحكام العسكرية
نظرا لمرونه القانون التي اعطاها للقاضي لحماية الامن القومي
ممثلا في الجيش

ربنا يفك كرب الجميع
مع احترامى لحضرتك ..كل دول العالم مفيهاش تجنيد اجبارى وعادى الجيش فيها شغال كويس وبيدافع عنها وبما فيهم امريكا واقوى جيش فى العالم واكتر جيش بيحارب
من الاخر التجنيد اجبارى عشان ميدفعوش مرتبات بيشغلوك خدام ببلاش ب 160 جنيه مرتب لكن فى اى دولة فى العالم الاغراء الوحيد انك تدخل الجيش المرتب الكبير يعني عشان تعمل التجنيد غير اجبارى فى مصر حتعلن عن رواتب ضخمه للعساكر مش اقل من 3000 جنيه فى الشهر بس وكل دول العالم بتعمل كده وجيشهم اقوى مننا الف مرة

اما بقي عن تغيير لحمايه امن مصر فكلام فارغ بردو من حق الناس توافق او ترفض اى تعديلات زى دى بما انها فى مصلحه الناس محدش حيفهم اكتر من الناس .. لكن الموضوع لسيطرة سياسة فردية من الحاكم لا كثر او اقل

بس محدش جاوبنى على اسألتى بردو انا لسه مش فاهم حاجه بخصوص الفيش وكعب العمل؟

07-09-2015, 06:05 PM
damn غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manbar 
موضوع الفيش ده حقيقى وبيظهر فيه الهروب من التجنيد...وللاسف لم يطرأ اى جديد فى موضوع الانتظار حتى 36 سنة
تقصد ان بقي بيظهر في الفيش خلاص؟؟
من امتى طيب؟

الانتظار ل36 سنه انا فاهم الموضوع ده لكن سؤال بردو بعد الانتظار لو موصلوش للدفعه مينفعش تخلص بردو؟ ولا خلاص بقت 36 وخلاص؟

08-09-2015, 06:28 AM
manbar غير متصل
عضـو
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
اكثر من شخص ذكر موضوع الفيش خلال الشهور الاخيرة
بالنسبة لموضوع 36 سنة انا لم اصادف اى حالة تجاوزت السن وحاول ينهى موقفه
وانا لا يزال امامى سنوات لاصل سن 36 فحتى الان غير مؤكد ان الموقف سيتم انهائه بعد سن 36 ..كل اللى متأكد منه انه لو سألت فى السجلات العسكرية هيقولك انتظر لسن 36

08-09-2015, 05:56 PM
damn غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manbar 
اكثر من شخص ذكر موضوع الفيش خلال الشهور الاخيرة
بالنسبة لموضوع 36 سنة انا لم اصادف اى حالة تجاوزت السن وحاول ينهى موقفه
وانا لا يزال امامى سنوات لاصل سن 36 فحتى الان غير مؤكد ان الموقف سيتم انهائه بعد سن 36 ..كل اللى متأكد منه انه لو سألت فى السجلات العسكرية هيقولك انتظر لسن 36
قولى اللى قالوة بالله عليك كده او اديني رابط اشوف الموضوعات دى

08-09-2015, 06:03 PM
أنيس متصل
مشرف المنتديات العامة
إعجاب: 4,816
تلقى 3,255 إعجاب على 1,787 مشاركة
تلقى دعوات الى: 734 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة damn 
مع احترامى لحضرتك ..كل دول العالم مفيهاش تجنيد اجبارى وعادى الجيش فيها شغال كويس وبيدافع عنها وبما فيهم امريكا واقوى جيش فى العالم واكتر جيش بيحارب
من الاخر التجنيد اجبارى عشان ميدفعوش مرتبات بيشغلوك خدام ببلاش ب 160 جنيه مرتب لكن فى اى دولة فى العالم الاغراء الوحيد انك تدخل الجيش المرتب الكبير يعني عشان تعمل التجنيد غير اجبارى فى مصر حتعلن عن رواتب ضخمه للعساكر مش اقل من 3000 جنيه فى الشهر بس وكل دول العالم بتعمل كده وجيشهم اقوى مننا الف مرة

اما بقي عن تغيير لحمايه امن مصر فكلام فارغ بردو من حق الناس توافق او ترفض اى تعديلات زى دى بما انها فى مصلحه الناس محدش حيفهم اكتر من الناس .. لكن الموضوع لسيطرة سياسة فردية من الحاكم لا كثر او اقل

بس محدش جاوبنى على اسألتى بردو انا لسه مش فاهم حاجه بخصوص الفيش وكعب العمل؟
جزاك الله الخير وأسعفك في طلبك
أنت تتحدث أخي العزيز وكأن المستشار القانوني هو من يُصدر القوانين والتشريعات التي تمس طلبك ,
وهذا من غير الواقع , فالمستشار يعلل لك العائق الذي لا علاقة له في إيجاده ويُرشدك على نافذة الخروج مما يُسيئك إن وجدت .
فيكفي بك أن تُسمعه الشكر وتذهب إلى الدوائر ذات الاختصاص لتسجيل اعتراضك .
مني بالغ التقدير لك , وأرجو الله أن يأخذ بيدك لتنال حاجتك الملحة ..

كلمتك هي هويَّتك ولفظك هو ذاتك , فتمثل بقول الله عزَّ وجل :
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (24)
تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (25) إبراهيم

08-09-2015, 06:08 PM
damn غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنيس951 
جزاك الله الخير وأسعفك في طلبك
أنت تتحدث أخي العزيز وكأن المستشار القانوني هو من يُصدر القوانين والتشريعات التي تمس طلبك ,
وهذا من غير الواقع , فالمستشار يعلل لك العائق الذي لا علاقة له في إيجاده ويُرشدك على نافذة الخروج مما يُسيئك إن وجدت .
فيكفي بك أن تُسمعه الشكر وتذهب إلى الدوائر ذات الاختصاص لتسجيل اعتراضك .
مني بالغ التقدير لك , وأرجو الله أن يأخذ بيدك لتنال حاجتك الملحة ..
أستاذ انيس ازيك منورنا والله وكلام حضرتك على راسي بس انا مستحقش كل شوية اخد تنبيه وخصوصا ان حضرتك شايف ان كلامى مالوش اى علاقه بالسبب المذكور عليه التنبيه وشكرا لرد حضرتك المحترم واهتمامك

08-09-2015, 06:16 PM
أنيس متصل
مشرف المنتديات العامة
أستاذ انيس ازيك منورنا والله وكلام حضرتك على راسي بس انا مستحقش كل شوية اخد تنبيه وخصوصا ان حضرتك شايف ان كلامى مالوش اى علاقه بالسبب المذكور عليه التنبيه وشكرا لرد حضرتك المحترم واهتمامك
لك احترامي ومزيد من التقدير أخي العزيز ..
أما وإن أعدت قراءة ردك على المستشار ستجد أن خطابك معه ينطوي على تحميله بعض من المسؤولية لنوال طلبك ,
وهذا ما لا يستطيع حمله ولا تحمله .
أكرر شكري إليك مع التأكيد على أن جميع القائمين على هذه النافذة يتمنون اسعافك بحاجتك ..

08-09-2015, 06:37 PM
damn غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أنيس951 
لك احترامي ومزيد من التقدير أخي العزيز ..
أما وإن أعدت قراءة ردك على المستشار ستجد أن خطابك معه ينطوي على تحميله بعض من المسؤولية لنوال طلبك ,
وهذا ما لا يستطيع حمله ولا تحمله .
أكرر شكري إليك مع التأكيد على أن جميع القائمين على هذه النافذة يتمنون اسعافك بحاجتك ..
اخى العزيز انيس
الشكوى سببها انه اعطانى خسم نقطه بناء على سبب انى اهاجم الجيش المصري واحرض ضده فاين التحريض؟؟

08-09-2015, 06:53 PM
أنيس متصل
مشرف المنتديات العامة
اخى العزيز انيس
الشكوى سببها انه اعطانى خسم نقطه بناء على سبب انى اهاجم الجيش المصري واحرض ضده فاين التحريض؟؟
المستشار هو شخص محسن ومتبرع بوقته وفكره لإرشاد من يطلبه على الطريق القانوني وأنت منهم , وبلا مقابل ,
ويجب أن لا يستحق إلا الخير والثناء والشكر .
أكرر تقدري لك ..

08-09-2015, 07:09 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
الاخ الفاضل

احنا في وقت حساس في مصر
ولو عرضت بنفسك ما ذكرته على اي جهة امنيه في مصر
ستجد انه غير مقبول ..

برجاء التكرم من سيادتكم بعدم مهاجمة الجيش المصري .. ولو كان بشكل مستتر !!!

شكرا لكم ويمكن للاستاذ انيس رفع الجزاء اذا اراد

احترامي للجميع

08-09-2015, 07:31 PM
damn غير متصل
عضو فعال
رد حضرتك اقبتلى انى على حق يا استاذ انيس وانا مش معترض انه بيدى وقته بالمجان ودى حاجه معروفه عن كل المنتديات وانا كمان بدى وقتى فى مجالى وخبرتى فى اماكن كتيرة ولو انى مينفعش اشترك باسمي الاصلى كنت حتشوف انا ليا دورات كامله على الانترنت فى مجال عملى بالمجان 100% واضطريت فى اوقات انى اشارك ايام متواصله على الانترنت عشان اساعد الناس وده مش معناه انه يتهمنى اتهام باطل زى ده وبردو حضرتك مقولتليش دلاله على كلامه انى بهاجم الجيش المصر

واستاذ هانى انت مش جهه رقابيه ولا حكومية عشان تقولى هما كانوا حيقولوا ايه ولا يعملوا ايه ومصر بلد حريات وكلامك مش مظبوط كلامى ده مفيهوش ولا كلمه تعرض للجيش وكلامك مالوش اساس من الصحه وياريت تقتبس جزء يقول الكلام ده من كلامى مش حتلاقى ولا حرف وانذارك باطل وانت عارف انت بتعمل معايا كده ليه بتعنت واضح لما دار بينا نقاش قبل كده والاعضاء انصفونى عليك ومعرفتش ترد وطلعت حضرتك غلطان حتى ان فى مشرف من المشرفين وقتها قال انى على حق فى كلامى وانت زعلت منه

على العموم ده منتدى مش شغل يعني ولا حيضرنى فى شيء اعملى حذف للعضوية افضل لو هو الموضوع بالظلم ده يبقي كمل ظلمك للاخر
وحسبي الله ونعم الوكيل لانك ظلمتنى بدون وجهه حق

استاذ انيس شكرا لمرور حضرتك المحترم وانا عارف دور كل واحد ومقدرة لكن مش معناه اننا نظلم حد واتمنى من حضرتك العدل فقط واللى تشوفة مناسب حتنصف مشرف عشان مشرف ولا حتنصف الحق لو شايف انى مخطأ هاتلى نص من كلامى انى مخطيء وانا متقبل اى جزاء حتى لو حذف العضوية

08-09-2015, 07:39 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
لا تضايق نفسك
أخي الفاضل

1- برجاء عرض المسألة او النقاش الذي دار بيننا واصبحت حاقدا عليك بسببه !!!!!!!
أقسم بالله انا لا اتذكر سيادتكم اساسا .

2- سأعرض مشاركتك على أخ فاضل في جهة أمنيه مصرية
وسأخذ رأية في هذا الامر اليوم
" من الاخر التجنيد اجبارى عشان ميدفعوش مرتبات بيشغلوك خدام ببلاش ......"
" رواتب ضخمه للعساكر مش اقل من 3000 جنيه فى الشهر بس وكل دول العالم بتعمل كده وجيشهم اقوى مننا الف مرة "
" اما بقي عن تغيير لحمايه امن مصر فكلام فارغ بردو من حق الناس توافق او ترفض اى تعديلات زى دى بما انها فى مصلحه الناس محدش حيفهم اكتر من الناس ..

" لكن الموضوع لسيطرة سياسة فردية من الحاكم لا كثر او اقل "

وأنا بعتذر مقدما حتى يأتي رد الاخ الفاضل اذا كان هناك تجاوز أم لا

فيش جنائي جديد ..والموقف التجنيدي

English