أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

08-09-2015, 07:50 PM
damn غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
07:50 PM

ده كلام واقعى وانت بتقول دخلت الجيش وعارف
خدام ... محدش من زمايلك اشتغل سيكا فى الجيش ؟ محدش اشتغل يبيض ويمحر ويكهربائي وسواق؟؟ و160 جنيه مرتب وهمى ولا يكفو سجاير للي بيشرب سجاير ولا يكفوا مواصلات تنزل بيها اجازة ولا انا غلطان؟
جيش امريكا مش اقوى مننا الف مرة؟ امال حضرتك بنشترى منهم سلاح ليه ؟ ولا انت شايف ان جيشنا اقوى من الجيش الامريكي اللى ميزانيته 360 مليار دولار سنويا؟؟؟؟ وده كان رد على كلام حضرتك ان الجيش كان حينهار من غير التجنيد الاجبارى وانا حبيت اثبتلك انه مالوش علاقه وفى دول بتجيب مجندين من دول اخرى زى روسيا وامريكا

وتغيير القانون لما فيه مصلجه الناس ده كلام مش فارغ معناها ان كلام مش واقعى ولا يمت للمنطق بصله دولة احنا ادرى بمصلحتك دى دولة مبارك واتشال خلاص واى حاجه دلوقتى المفروض بتتعمل بموافقه الناس بدليل الكام استفتاء اللى اتعملوا اشمعنا تعديلات قوانين الجيش

وحضرتك سيبت الموضوع الاساسي ومردتش على سؤال ومسكت فى كام كلمه باللغه العامية عشان ترد عليهم

ومن حقي اتضايق لانى مش غلطان ومحرتضش على الجيش ولا حاجه وانا مش ضد الجيش فى حاجه لان لو رجعت لمشاركتى حتلاقيني بناشد الناس اللى بتشوف البوستات من وزارة الدفاع حل ازمات الناس والبلد من غير جيش تبقي خرابة وكلنا عارفين دور الجيش وانت مش اكتر مننا وطنيه عشان تدينا دروس فيها ربنا يعلم انا اد ايه وطنى وبحب البلد دى والا كنت مشيت وانا طالب وعندى 23 سنه وسافرت ومرجعتش او لما سافرت منحه فى اوروبا كنت قعدت هناك زى ما عرضوا عليا وكملت تعليمي فى المانيا وريحت دماغى من وجع الدماغ ده كله

08-09-2015, 07:52 PM
damn غير متصل
عضو فعال
نسيت اقول لحضرتك اه اعرضه على اى جهه تعجبك ولو معترضين ابقي اديني العنوان وانا اروحلهم بنفسي اشوف مشكلتهم ايه انا مش حرامى ولا خاين عشان اخاف من حد ولو كلمه الحق حتحبسني حقولها وانا سعيد انا مبخافش من الظلم لان ربنا العدل

زى ما حضرتك ظلمتنى انا مش حقدر اعملك حاجه طبعا بس فى ربنا اشتكيله

08-09-2015, 08:40 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 92 إعجاب على 58 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1253 موضوع
آنا
آسف

والكلام اللي انا شفت ان فيه تجاوز موجود بالاحمر .. وحيجينا الرد
وحيوصل لسيادتك

شكرا

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

08-09-2015, 08:49 PM
damn غير متصل
عضو فعال
أعتذارك مقبول

شكرا..

08-09-2015, 08:54 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 92 إعجاب على 58 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1253 موضوع
حبعت لسيادتك الرد من الزملاء الافاضل من خارج المنتدى
في رسالة خاصة
حيث انه من الافضل ان يكون التواصل مباشر بينكم

08-09-2015, 09:03 PM
أنيس غير متصل
مشرف المنتديات العامة
إعجاب: 4,749
تلقى 3,224 إعجاب على 1,768 مشاركة
تلقى دعوات الى: 731 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة damn 
رد حضرتك اقبتلى انى على حق يا استاذ انيس وانا مش معترض انه بيدى وقته بالمجان ودى حاجه معروفه عن كل المنتديات وانا كمان بدى وقتى فى مجالى وخبرتى فى اماكن كتيرة ولو انى مينفعش اشترك باسمي الاصلى كنت حتشوف انا ليا دورات كامله على الانترنت فى مجال عملى بالمجان 100% واضطريت فى اوقات انى اشارك ايام متواصله على الانترنت عشان اساعد الناس وده مش معناه انه يتهمنى اتهام باطل زى ده وبردو حضرتك مقولتليش دلاله على كلامه انى بهاجم الجيش المصر

واستاذ هانى انت مش جهه رقابيه ولا حكومية عشان تقولى هما كانوا حيقولوا ايه ولا يعملوا ايه ومصر بلد حريات وكلامك مش مظبوط كلامى ده مفيهوش ولا كلمه تعرض للجيش وكلامك مالوش اساس من الصحه وياريت تقتبس جزء يقول الكلام ده من كلامى مش حتلاقى ولا حرف وانذارك باطل وانت عارف انت بتعمل معايا كده ليه بتعنت واضح لما دار بينا نقاش قبل كده والاعضاء انصفونى عليك ومعرفتش ترد وطلعت حضرتك غلطان حتى ان فى مشرف من المشرفين وقتها قال انى على حق فى كلامى وانت زعلت منه

على العموم ده منتدى مش شغل يعني ولا حيضرنى فى شيء اعملى حذف للعضوية افضل لو هو الموضوع بالظلم ده يبقي كمل ظلمك للاخر
وحسبي الله ونعم الوكيل لانك ظلمتنى بدون وجهه حق

استاذ انيس شكرا لمرور حضرتك المحترم وانا عارف دور كل واحد ومقدرة لكن مش معناه اننا نظلم حد واتمنى من حضرتك العدل فقط واللى تشوفة مناسب حتنصف مشرف عشان مشرف ولا حتنصف الحق لو شايف انى مخطأ هاتلى نص من كلامى انى مخطيء وانا متقبل اى جزاء حتى لو حذف العضوية
أخي العزيز ..
يبدو لي أنك قد أسهبت في تعاطيك النقد والتسويف لمن يمد لك يد العون في استشارته , كما أسهبت في تعاطيك النقد لجهات رسمية في بلدك
وإن سياسة المنتدى وبرنامجه الثقافي يتعارض مع هذا المنهج الموتور , فإن ما تلفظت به حتى الآن لا يدفعنا إلاّ إلى تجنيب وتنقية العلاقات بين أعضاء بوابتنا العطرة من آثار التوتر والانفعال , كما يدفعنا إلى الحرص على تجنب ذكر الحكومات ونقد برامج الدول .
أرجو إغلاق هذا الملف باعتذارك للأستاذ المستشار ومراعاة نظام المشاركة بالبوابة بسمة عدم الانزلاق في منحدرات النقد التي لا تجلب لصاحبها إلا الضرر وعدم التقدير .

أشكرك على حسن أخلاقك , وأشكرك على حسن التزامك ولا يسرنا أبداً استمرار الحديث في هذا السياق ..

كلمتك هي هويَّتك ولفظك هو ذاتك , فتمثل بقول الله عزَّ وجل :
أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (24)
تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَيَضْرِبُ اللَّهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ يَتَذَكَّرُونَ (25) إبراهيم

فيش جنائي جديد ..والموقف التجنيدي

English