أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

06-08-2015, 03:52 PM
ZizoIbra غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

استشارة بخصوص التجنيد والتأجيل

دلوقتي مبدئيا كده انا بقالي فترة عايش في قلق لا يعلم بيه الا الله.

انا طالب في كلية صيدلة وهتم 28 سنة بكرة ان شاء الله 7 أغسطس 2015 ، والمفروض اني طالع سنة خامسة يعني آخر سنة بكالريوس.
وبقالي سنتين الحمد لله بنجح صافي من غير اي حاجه والسنة اللي فاتت جبت تقدير جيد كمان. يعني ماشي في الطريق الصح بفضل الله.

لحد دلوقتي مفيش حد بعتلي حاجه ولا حد كلمني بس انا عارف ان لما توصل 28 سنة بيتوقف القيد والمفروض ادخل الجيش سنتين كمان وبعدين ارجع اكمل السنة اللي فاضلة.

بس انا دخلت على موقع وزارة الدفاع :

http://www.mod.gov.eg/Mod/Mod_TagnedServices03.aspx

ومكتوب :

"طلبة كليات جامعات جمهورية مصر العربيه والمعاهد العليا وما يعادلها فى داخل الجمهوريه أو فى الخارج حتى سن ( 28 ) عاماً .

إذا بلغ سن الطالب فى الفرق النهائيه الحد الأقصى لتأجيل التجنيد المشار إليه يستمر التأجيل حتى نهاية العام الدراسى بشرط أن لا يتجاوز سن الطالب 29 عام بالنسبه للكليات والمعاهد العليا المنصوص عليها بالبند (ج) .

وعلي الطلبة المؤجل تجنيدهم في جميع الأحوال تقديم أنفسهم إلي منطقة التجنيد والتعبئة المختصة خلال ثلاثون يوما من تاريخ زوال السبب لمعاملتهم تجنيديا بما يستحقون."

طيب دلوقتي بقى انا وضعي ايه؟؟
يعني هل ينطبق عليا البند اللي فوق ده اني المفروض رايح آخر سنة والمفروض يتمدلي سنة كمان لحد 29 سنة؟ ولا عشان انا هتم 28 سنة قبل بداية الدراسة فده يخلي البند ده لا ينطبق عليا؟ مع اني لما هتم 29 سنة ان شاء الله هتكون الدراسة السنة الجاية خلصت والنتيجة طلعت كمان.
الحاجة التانية ، المفروض انا اعمل حاجه من نفسي دلوقتي ولا استنى لما الكلية ولا التجنيد يبعتولي؟
انا امبارح رحت مكتب التجنيد اللي في الجامعة بس كان في عسكري معرفش يفيدني بحاجه وقالي تعالى يوم السبت الظابط هيبقى موجود واسأله. بس انا شاكك ان الظابط كمان هيبقى عارف .
ياريت تفيدوني .

شكرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ارجوكم استشارة عاجلة بخصوص التجنيد kamal1987 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 01-06-2014 02:10 PM
استشارة بخصوص موقفي من التجنيد - ضروري الرد محمود علام السيد مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 5 24-09-2013 05:16 PM
ارجوا الافادة استشارة بخصوص التجنيد body moha مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 7 22-03-2013 10:02 PM
استشارة بخصوص الاعفاء من التجنيد abu_salah مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 15-06-2012 02:40 PM
اول استشارة بخصوص التجنيد MagdyNady مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 22-05-2009 11:07 PM
07-08-2015, 01:47 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
عليكم السلام

الغالب أنك ستستفيد من هذا الاستثناء
لانطباقه على حالتك ........
انتظر حتى يرسلوا لك ثم تابع معهم ....

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

07-08-2015, 10:34 PM
ZizoIbra غير متصل
عضو جديد
ربنا يسمع من حضرتك ، لحسن الواحد خلاص مش عارف ينام

يعني معلش حضرتك شايف بلاش أروح مكتب التجنيد اللي في الجامعة تاني واستنى لما حد يبعتلي حاجه ؟؟؟
يمكني تيجي منهم ومحدش يبعتلي أصلا

08-08-2015, 12:15 AM
ZizoIbra غير متصل
عضو جديد
بس في نفس الوقت مش عايز أضيع وقت عشان لو في حاجه تتعمل ولا في مواعيد لحاجات معينة ألحق أجهز نفسي

09-08-2015, 05:51 PM
ZizoIbra غير متصل
عضو جديد
انا رحت مكتب التجنيد في الجامعة قالولي المختص هو مكتب الاتصال العسكري ، ورحت هناك النهاردة فعلا
قالولي انه هيتمدلي ان شاء الله سنة كمان لحد 29 سنة
بس قالولي انه مفيش اي مد تاني ، وحتى لو طلعت بمادة ولا حاجه مش هيتسمحلي امتحنها

09-08-2015, 05:52 PM
ZizoIbra غير متصل
عضو جديد
حاجه كمان ، قالولي انه في بداية الدراسة الكلية هتطلب مني نموذج 2 جند هيتبعت للاتصال العسكري وهما هيكملو اجراءات التأجيل

English