أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

03-08-2015, 07:09 AM
mhuss غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

شهادة جيش مزورة فى شركة كبيرة قد تؤدي لسجني ارجو الافاااااادة

لو سمحت اناهربان من الجيش في 2013 وواحد صحبي جابلي شهادة مش اصلية طبعا عشان اشتغل والحمد لله اشتغلت فى شركة كبيرة جدا ولكن للاسف تم الاتصال بي من قبل الموارد البشرية وسألوني : انا ليه مقدم صورة الشهادة بتاعت الجيش مش الاصل قولتلهم هبقا اجيبها لأنها ف الشغل القديم مع العلم اني مقدم الشهادة الى صحبي جابهالي ... انا قلقان جدا هل يمكن للشركة الاستعلام عن الشهادة ف التجنيد ؟ ام لا ؟ بمعني اصح هل يجوز للشركات الاستعلام عن شهادات التجنيد من الادارة العسكرية ولا ليس لهم حق ؟ لأني حاسس فى نبرة الى بيكلمني ان ف مشكلة

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
عاجل ارجو المساعدة - مزدوج جنسية و قالولي هادخل التجنيد عادي جدا!! junior_doctor مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 17-07-2013 07:38 PM
كيفية عمل شهادة وفاة كمبيوتر لمن لم يسجل شهادة وفاته ارجو مساعدتى سيادة المستشار اللـهم لك الحمد مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 30-07-2010 12:37 AM
ارجو حل لمشكلتي توجد صورة ooiiabadyiioo صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 8 13-09-2008 04:13 AM
من شركة NVIDIA PureVideo بـــ $29.95 ..لصورة عالية الوضوح oneman برامج 42 17-10-2007 08:25 AM
بعد الفورمات مع ذلك توجد برامج كثيرة لاستعادة البيانات الموجودة قبل الـ Format ahmdatef صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 0 30-07-2007 03:15 PM
03-08-2015, 07:18 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1330 موضوع

الغالب أن لا يتم الاستعلام ...

ولكن الغالب أن تتم مطالبتك
بتقدبم الأصل .......

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

06-08-2015, 02:28 AM
mhuss غير متصل
عضو جديد
شكرا يا استاذ سيد حضرتك انا عاوز اسافر جايلي اكتر من شغل برة مصر ..... بس المشكلة طبعا موضوع الجيش مع العلم اني معايا ما يثبت اني عندي صرع ودة حقيقي وروحت من سنة تقريبا عشان اخلص الموضوع ولما عملت رسم مخ فى مستشفي كوبري القبة العسكري طلعت سليم ماعرفش ازاي مع اني بتعالج مع مستشفيات حكومية ومعايا منها اشعه وتقارير وتغيبت تاني لأسباب مادية تخص العمل... فأنا نفسي اروح تاني واخلص الموضوع بس مش عارف ازاى لأنه هم كبير جدا عليا ارجو الافادة والنبي وصي علي سابع جار وانا جار حضرتك من عند كريستال عصفور :) شكرا جزيلا لردك واهتمامك

06-08-2015, 10:51 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1330 موضوع
المشكلة أنه في حالة الهروب
لا حل الا بالوصول الى سن 36 سنة
أو تسليم نفسك للمحاكمة والحبس ...

ومرحبا بالجار الغالى ..........

06-08-2015, 02:12 PM
اسماعيل29 غير متصل
عضو جديد
اخى انت هكذا مشكلتك حتكون اكبر بكتير جريمه تزوير وديه فيها سجن مدنى مش اقل من خمس سنوات غير ان فى الفيش بتاعك حيكون فيه سابقه وكمان فى خطر لان الشركات ترسل الاوراق الخاصه بك الى مكتب العمل ومكتب العمل بيتحرى على اورقك واكيد سوف يتبين لهم انه فيه تزوير ووقتها سوف يدمر حياتك يا اخى الفاضل موضوع الهروب من التجنيد يحل يا انك بتخلص اوراقك بعد سن 36 بغرامه فقط او هناك من اكد لى ان الموضوع سوف يكون انهاء موقف التجنيد بغرامه لمه تعدو 31 سنه واكدو ليه هذه المعلومه او حتى انك فى حال القبض عليك او تسليم نفسك تحصل على سنه واحده فقط سجن حربى لو بعد 30 لو قبل 30 سنتين فقط وكمان بيعطوك نصف المده وقبلها كمان وتعود بشهادة ممكن ان تغيرها بعد سنه واحده فقط من رديئه الى جيد ولكن انك تزور فى الاورق هذه نهايه بدون عوده خمس سنوات حبس مدنى فيش جنائى فيه سابقة تزوير والخمس سنوات كمان منفصلين عن عقاب التهرب الحيكون فى الغالب سنه او اتنين انصحك ان تتراجع وفورا تسحب الورقه الموجوده فى شركتك لانهم اكيد بعد شهر او اتنين او تلاته على الاكثر سوف يتم اكتشاف الورقه فى مكتب العمل ووقتها سوف تدمر حياتك نهائيا

06-08-2015, 02:20 PM
اسماعيل29 غير متصل
عضو جديد
وكمان اخى فى حاجه مهمه فى حالة التزوير بيرسلو قوه لبيتك يمسكوك فورا ويبلغو على بطاقتك ديه جريمه جنائيه مدنيه تعتبر عكس التهرب او التخلف لا يحدث هذا ابدا ويتركوها لك معا الجيش ليس لهم دخل انت تسلم نفسك للشرطه العسكريه وقت ما تحب او انك تخلص ورقك بعد السن القانونى

06-09-2015, 02:33 AM
adel1322 غير متصل
عضو جديد
لو سمحت انا جتلى الفكرة الى انت قلت انك عاملها دى و انا بفكر مع نفسى و لما لقيت ان ممكن اضرب شهادة علشان اتوظف ف شركة ف قلت اعمل بحث ع النت و بالصدفة وصلت للموضوع بتاعك و رد الاستاذ جمال عليك فية و انت كنت عامل الموضوع دة من اول شهر 8 يعنى عدى عليك شهر ف لو سمحت ممكن نتواصل للاستفادة لانى هعمل الحوار بتاع الشهادة المضروبة دى ف لو سمحت ممكن تقةلى اية الى انت عملتو بعد م استاذ جمال رد عليك و حصل اية علشان ابقى فاهم اللعبة دى ممكن تنفع ولا لا و انا اسف للاطالة و مستنى رد حضرتك
شكراً

06-09-2015, 12:01 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 92 إعجاب على 58 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1249 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة adel1322 
لو سمحت انا جتلى الفكرة الى انت قلت انك عاملها دى و انا بفكر مع نفسى و لما لقيت ان ممكن اضرب شهادة علشان اتوظف ف شركة ف قلت اعمل بحث ع النت و بالصدفة وصلت للموضوع بتاعك و رد الاستاذ جمال عليك فية و انت كنت عامل الموضوع دة من اول شهر 8 يعنى عدى عليك شهر ف لو سمحت ممكن نتواصل للاستفادة لانى هعمل الحوار بتاع الشهادة المضروبة دى ف لو سمحت ممكن تقةلى اية الى انت عملتو بعد م استاذ جمال رد عليك و حصل اية علشان ابقى فاهم اللعبة دى ممكن تنفع ولا لا و انا اسف للاطالة و مستنى رد حضرتك
شكراً

الاخ الفاضل ده اسمه اتفاق جنائي على ارتكاب جنايه !!!!!
وده امر مرفوض
لا تورط نفسك ولا تورط الزميل صاحب الموضوع
كي لا تتعرضوا للوقوع تحت طائله القانون

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

07-09-2015, 08:32 AM
elhelhly غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mhuss 
لو سمحت اناهربان من الجيش في 2013 وواحد صحبي جابلي شهادة مش اصلية طبعا عشان اشتغل والحمد لله اشتغلت فى شركة كبيرة جدا ولكن للاسف تم الاتصال بي من قبل الموارد البشرية وسألوني : انا ليه مقدم صورة الشهادة بتاعت الجيش مش الاصل قولتلهم هبقا اجيبها لأنها ف الشغل القديم مع العلم اني مقدم الشهادة الى صحبي جابهالي ... انا قلقان جدا هل يمكن للشركة الاستعلام عن الشهادة ف التجنيد ؟ ام لا ؟ بمعني اصح هل يجوز للشركات الاستعلام عن شهادات التجنيد من الادارة العسكرية ولا ليس لهم حق ؟ لأني حاسس فى نبرة الى بيكلمني ان ف مشكلة
هو بصراحه أهم سؤال دلوئتي ... الموارد البشريه عملوا أيه معاك في الشهر اللي فات ... أصروا عليها و لا أنت عملت أيه ؟

22-06-2017, 06:29 PM
Mohamedmahmoud123 غير متصل
عضو جديد
يعني لو حد هربان وسلم نفسه وخد سنتين ممكن يطلع من نص المدة ؟؟

شهادة جيش مزورة فى شركة كبيرة قد تؤدي لسجني ارجو الافاااااادة

English