أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

17-07-2015, 02:23 AM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

هل الهروب من الجيش يؤثر على اجراءات الميراث أرجو الرد من الأستاذ جمال ضرورى لو سمحت

الهروب الجيش يؤثر اجراءات الميراث يأستاذ جمال لو سمحت أنا عندى سؤالين بس وأرجو الرد عليهم ضرورى لأنهم مهمين أوى بالنسبه لي

أولا انا عامل غياب بئالى 3 سنين دلوئت ووالدى سنو كبير وهو شايل فلوس فى البوسطه ليا أنا واخواتى بعد عمر طويل ليه

فهل او لا قدر الله والدى حصلوا حاجه وكنت أنا لسه مخلصتش موضوع الجيش هعرف أنا واخواتى ناخد الفلوس دى عادى ولا موضوع الجيش بتاعى هيأثر عليا فى حاجه مع العلم ان بطاقتى منتهيه بئالها حوالى سنه دلوئت وأبل ما أعمل غياب كان عليا حكم 6 شهور مع الأيقاف من المحكمه العسكريه لأنى مرحتش يوم سماع السلاح ورحت بعدها بحوالى 8 شهور سلمت نفسى

النقطه التانيه انا ان شاء الله كنت ناوى أروح أخلص موضوع الجيش لما أتم 36 سنه طبعا أنا هاخد الشهاده رديئه

فعايز أعرف هعد وئت أد ايه عشان أعرف أغيرها من رديئه لجيده لأنى سمعت ناس بتئول سنه واحده بس وناس تئول 3 سنين

وناس تئول 6 شهور فعايز أعرف بس الصح ايه وهل ممكن بعد كده أغيرها لدرجه أحسن من جيده ولا هى أخرها جيده بس

وهل موضوع ان هى رديئه ده يأثر على الشغل حتى لو فى القطاع الخاص ولازم أستنى لما اغيرها لجيده عشان أعرف

أشتغل حتى لو فى القطاع الخاص ولا ممكن أشتغل بيها وهى رديئه عادى وأصحاب الشركات مش بيدئئوا فى موضوع درجة الشهاده ده

أرجو من حضرتك توضيح النقط دى لأنها مهمه أوى بالنسبه لى أسف ع الأطاله وجزاك الله خيرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل الهروب من الجيش يؤثر على الميراث أرجو رد الأستاذ جمال البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 31-05-2015 09:12 AM
الهروب من الجيش وشهادات العلاج النفسى أرجو الرد من الأستاذ جمال البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 15-12-2014 03:44 PM
سؤال ضرورعن الجيش أرجو الرد من الأستاذ جمال البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 02-11-2014 04:45 PM
هل موضوع الحكم مع الأيقاف هيأثر عليا ؟ البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 25-10-2014 09:07 PM
لو اتمسكت بعد ما أتم 30 سنه او حتى رحت سلمت نفسى للوحده هيكون موقفى ايه ؟ البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 21-10-2014 11:47 PM
17-07-2015, 03:39 AM
new_yasser غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 4
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
تلقى دعوات الى: 4 موضوع
بالنسبة لسؤالك الأول يترك للمتخصصين ......أما سؤالك عن تغيير الشهادة من رديئة لجيدة ...... بعد سنة لكن بشرط أن ترد اعتبارك عن طريق النيابة العسكرية ......أو بعد عامين مباشرة من السجلات بدون عمل رد اعتبار .....هذا ما قاله لنا مسعاد التعليم بالسجلات حين استلامنا للشهادة

17-07-2015, 04:15 AM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
شكرا أخ ياسر بس ياريت الرد من الأستاذ جمال بعد اذنه وياريت كمان يأستاذ جمال توضحلى لو سمحت موضوع رد الأعتبار ده بيتعمل عادى لأى حد ولا ليه شروط معينه ولا ايه وهل موضوع الشهاده الرديئه ده بيأثر ع الشغل حتى لو فى القطاع الخاص

أرجو الرد من حضرتك يأستاذ جمال وكل سنه وحضرتك طيب انت وكل اللى فى المنتدى

25-07-2015, 03:43 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع
موضوع الأموال الموجودة في البريد
بإسمك ليس لها علاقة بالهروب من التجنيد
أو بالأحكام ...
والمهم فيها أن تكون معك بطاقة سارية فقط ...

والشهادة الرديئة يمكن تغييرها بعد سنة
من صدورها فقط .........

ولا أحد يهتم بالشهادة رديئة أم لا الا
في شركات الحراسة والأمن فقط ....

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

هل الهروب من الجيش يؤثر على اجراءات الميراث أرجو الرد من الأستاذ جمال ضرورى لو سمحت

English