أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

27-05-2015, 03:04 PM
hany1985 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

ارجو الرد والافادة سؤالي بشأن التخلف وسن الامتناع

ارجو الرد والافادة سؤالي بشأن
ارجو من الاخوة المحترمين القائمين علي المنتدي مساعدتي
اولا/ انا الان بالسعودية وعمري 29سنة و9 شهور وموقفي من التجنيد معفي موقت عائل اسرة لحين بلوغ سن 29 سنة او بلوغ الاخ الاكبر السن القانوني ايهما اقرب مع العلم ان اخي عندة 14 سنة وانا اتميت سن 29 سنة من 9 شهور فقط ومضطر ان انزل مصر خلال ايام فقط اي قبل بلوغ ال30 سنة واية موقفي في المطار او الميناء ويقبضوا علي زى ما بسمع من ناس ولا ايه
ثانيا/ ان شاء الله لو نزلت مصر وعديت ال30 سنة باسبوع مثلا هل اقدر اقدم للمحاكمة وكم يوم تستغرق الاجراءات لحين استلام الشهادة لاني وقتي هيبقي محدود في مصر علشان انتهاء تأشيرة الخروج والعودة في السعودية.
شكرا علي مساعدتكم وتكرمكم علي الرد سلفا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اعفاء مؤقت انتهى الآن ببلوغي 29 عام سؤالي بخصوص التخلف عن الخدمة العسكرية خالد-السيد مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 25-01-2016 01:06 PM
استفسار بشأن التخلف عن الخدمة العسكرية medo9312 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 12-02-2015 01:17 AM
مشكله غريبه مع التخلف عن التجنيد ارجوااا الرد باسرع وقت قبل ما اسلم نفسى ابن النوبه مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 28-05-2013 01:37 AM
واخد اعفاء مؤقت لأخى القاصر لغاية لما اكمل 29 سنة او اخويا يكمل 21 Mohamed Amr مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 7 30-01-2013 03:23 PM
التخلف عن التجنيد وتجاوز سن الامتناع 30 سنة mas0202 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 22-09-2010 04:34 PM
27-05-2015, 04:13 PM
ياسر عبد الله غير متصل
عضو جديد
اخى اناقريت كلام الاساتذه هنا وقت ما خلصت اجراءاتى ربما الكلام تغير
مش عارف ظروف المطار. لكن اعتقد ان انت كده متعتبرش متخلف لكن يعتبر تأجيلك منتهى يعنى بالنسبلهم ممكن يكون ليك مثلا حق فى مد التأجيل وتكون نازل مصر عشان تمده هم ايش عرفهم.
اجراءات التسويه بتاخد تقريبا شهر من تقديم الورق
اعتقد انك طالما عائل لأخوك فانت بتفضل تاخد تأجيل لحد ما هو يخلص تعليمه او يوصل سن التجنيد. وانت بتقول اخوك 14 يعنى لسه قدامك سنين. اما لو قصدك انه 24 وغلطت فى الكتابه يبقى حاول تأجل اجازتك لحد التلاتين من باب الاطمئنان بس لأن البلد دى مفيهاش حاجه مضمونه

27-05-2015, 05:16 PM
hany1985 غير متصل
عضو جديد
شكرا علي ردك اخي الكريم ياسر

10-06-2015, 08:07 PM
alexh غير متصل
عضو مشارك
يا اخي الفاضل
تم ال 30 سنه كامله هنا بالممكله السعوديه ولا لا تنزل الا بعد ال 30 سنه
لانه انت هتنزل هيكون باقي 4 شهور علي اتمام ال 30 والمملكه لا تعطي خروج وعوده اكتر من 6 شهور وانت تعرف ذلك المهم انزل علي ال 30 سنه افضل علاشان تاخد الاجازه من اولها في تجهيز وتخليص اوراقك وتلحق ترجع .
وياريت تفيدني برقمك لا نه انا نفص موقفك وعاوز اعرف هتمل ايه وشكرا .

11-06-2015, 12:04 PM
Mahmoud Morsy غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 3
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
, اولا موضوع المطار مفيش فيه اي مشكلة عند الدخول بس عند الخروج لازم تثبت موقفك التجنيدي اللي هوا لازم تكون مخلصه قبل ما تسافر.
ثانيا: نصيحة ان تنزل مصر بعد سن ال30 حتي لو بيوم مش مشكلة والهدف من دي عشان بس المدة اللي تستغرقها في انهاء الأجراءات مش اكتر لأن في تفاوت انا مثلا من تجنيد الزقازيق نفس موقفك بالظبط خلصته في شهر وفي ناس تانية اخدت اكتر او اقل في مناطق تانية, بس عامة الموضوع مش هيعدي شهر ونص بس خليك متأكد ان ورقك كله موجود وتبدأ في الأجراءات من اول يوم (اول يوم, اول يوم, اول يوم) عشان تكسب وقت.
ثالثا ودي الأهم: ان اخوك لسه بيدرس وبكده تقدر تمدد الأعفاء المؤقت بس في نقطة مهمة انك كان المفروض تنزل تمدده في خلال شهر من انتهاء الشهادة الأعفاء والصراحة معرفش العاقبة للموضوع ده, عشان كده انزل بعد سن ال 30 وفي الحالتين هتأخد ألاعفاء النهائي.

محمود مرسي

ارجو الرد والافادة سؤالي بشأن التخلف وسن الامتناع

English