أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

11-12-2014, 03:59 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

الهروب من الجيش وشهادات العلاج النفسى أرجو الرد من الأستاذ جمال

الهروب الجيش وشهادات العلاج النفسى أنا عامل غياب بئالى سنتين وكان معايا حكم 6 شهور مع الأيقاف أبل ما أعمل غياب أنا دلوئتى أربت أتم 30 سنه وكنت بفكر أروح بعد ال30 سنه للجيش بس أنا دلوئت كنت فى الفتره الأخيره تعبت نفسيا بسبب ظروف حصلت معايا وأنا دلوئت ان شاء الله ناوى أروح لدكتور نفسى أريب فأنا دلوئت عايز أعرف أزاى ممكن شهادات العلاج النفسى تفيد فى تخفيف الحكم عليا لو رحت بعد ال30 ..... يعنى أصدى عشان الشهادات دى تكون مفيده والقاضى يقتنع بيها المفروض ان الشهادات يكون مصدرها منين بالظبط يعنى لازم الى معاه الشهادات دى يكون دخل فعلا مستشفى نفسى حكومى (مثلا مستشفى العباسيه) ومعاه شهادات من المستشفى ان هو كان بيتعالج هناك ... ولا مش لازم يكون دخل مستشفى وممكن يتعالج عند دكتور نفسى بس من غير ما يتحجز فى مستشفى للأمراض النفسيه ..ولو كان القاضى ممكن يقتنع بالشهادات من عند دكتور بس من غير ما يكون الشخص اللى معاه الشهادات دى اتحجز فى مستشفى .. هل لازم الدكتور ده يكون دكتور نفسى عسكرى ( يعنى أصدى انو يكون شغال فى مستشفى تابعه للقوات المسلحه مستشفى أحمد جلال مثلا ) ويكون فاتح عياده لنفسه والى اتعالج عنده ده يكون راحلو العياده بتاعته . وعشان القاضى يقتنع بالشهادات اللى هتكون من الدكتور العسكرى ده لازم يكون الدكتور ده فى الوقت اللى كتب فيه الشهادات دى يكون لسه شغال فى المستشفى العسكرى ولا ممكن يكون طلع معاش من القوات المسلحه بعد ما عدا الستين مثلا وهو دلوئت شغال فى العياده بتاعته بس والمريض اللى معاه الشهادات خد منو الشهادات دى بعد لما طلع معاش ( الدكتور) وكان شغال فى عياته بس . .... أنا الدكتور اللى كنت ناوى ان شاء الله انى اروحله دكتور نفسى عادى يعنى مش عسكرى فهل لو جبت منو شهادات انى كنت بتعالج نفسيا عنده ممكن القاضى العسكرى برده يقتنع بالشهادات دى ولا فى القانون العسكرى مش بيعترفوا الا بالشهادات اللى صادره من دكاتره عسكريين فقط أو مستشفيات حكوميه . وعايز أعرف سواء أنا رحت لدكتور نفسى عادى أو عسكرى (لأنى طبعا مش عايز أروح أى مستشفى) عشان أخد منو(الدكتور) أى مستند يأثر فى تخفيف الحكم عليا لما أروح الجيش المفروض أطلب منو ايه بالظبط (يعنى أصدى اطلب منو شهاده انى كنت بتعالج عنده بتاريخ أديم (تاريخ أبل ما أعمل غياب من الجيش لأنى وقت ما عملت غياب مكنتش ببتعالج وأن شاء الله اليومين الجايين هتكون أول مره أروح لدكتور نفسى فى حياتى ولا مش لازم شهاده وممكن أخد معايا روشتات العلاج فقط بتاريخ أديم. ولا شهادات الدكاتره مش هتنفع أصلا ولازم أحاول انى اجيب شهاده من أى مستشفى حكومى انى كنت بتعالج بتاريخ أديم أبل ما أروح الجيش لو كان ينفع اجيب الشهاده دى .

يعنى يأستاذ جمال أنا عايز أعرف المفروض أجيب مستند ايه بالظبط (روشته علاج نفسى ولا شهاده علاج نفسى) ولا أنو مستند ويكون بأنى تاريخ وايه هى الحاله اللى تكتب فى المستند ده ومنين يكون مصدره (مستشفى حكومى للعلاج النفسى ولا دكتور عسكرى(ويكون لسه تابع للقوات المسلحه ولا ممكن يكون طلع معاش عادى) ولا دكتور عادى ولا منين بالظبط). عشان المستند ده يقتنع بيه القاضى العسكرى ويكون بيعترف بيه كمستند فى القانون العسكرى وان شاء الله يفيدنى فى تخفيف الحكم عليا .وايه هى الطرق اللى ممكن أجيب بيها المستند ده . ( لو كنت مرحتش مثلا مستشفى حكومى للعلاج النفسي واتحجزت فيها ممكن أصرف أجيب بأى طريقه شهاده من هناك انى كنت بتعالج هناك ولا مفيش سكه للموضوع ده ولو كان ينفع أنى أتصرف وأجيب الشهاده دى سواء من المستشفى أو من عند أى دكتور نفسى (مكان يكون القاضى العسكرى يقتنع بالشهادات الصادره منو ) ايه هى الطرق اللى ممكن أجيب بيها الشهاده دى.

معلش ع الأطاله بس أنا معرفش أى حاجه عن موضوع الشهادات النفسيه دى وسمعت من ناس انو ممكن ان شاء الله يخفف عليا الحكم لو اتعمل صح فعايز استوضج بس من حضرتك أعمل موضوع الشهادات ده ازاى أبل ما أروح للدكتور النفسى. عشان أمشى فى ألأجراءات بتاعته.

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل الهروب من الجيش يؤثر على اجراءات الميراث أرجو الرد من الأستاذ جمال ضرورى لو سمحت البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 25-07-2015 03:43 PM
هل الهروب من الجيش يؤثر على الميراث أرجو رد الأستاذ جمال البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 31-05-2015 09:12 AM
سؤال ضرورعن الجيش أرجو الرد من الأستاذ جمال البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 02-11-2014 04:45 PM
هل موضوع الحكم مع الأيقاف هيأثر عليا ؟ البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 25-10-2014 09:07 PM
لو اتمسكت بعد ما أتم 30 سنه او حتى رحت سلمت نفسى للوحده هيكون موقفى ايه ؟ البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 21-10-2014 11:47 PM
11-12-2014, 10:35 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع
عليكم السلام

والغياب كان بتاريخ ايه ؟

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

12-12-2014, 04:18 AM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
يأستاذ جمال أنا عملت غياب فى شهر 9 - 2012 (5_9_2012)

12-12-2014, 11:40 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع
اذن خلاص يا عمنا
الروشتات والعلاج وخلافه هى فقط مجرد قرائن
والقضاة العسكريين لا يعترفون بها فى الأساس
الا اذا كانت صادرة من مستشفى عسكرى أو حكومى ...
ويكون تاريخها متزامن مع تاريخ الغياب ..............
وانك تكون دخلت المستشفى بالفعل ......................

من أجل تخفيف الحكم لا أكثر !!!!!!!!!!!!!

استعن بالله واحسم موقفك ...............

15-12-2014, 03:44 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
شكرا يأستاذ جمال ع الرد جزاك الله خيرا

الهروب من الجيش وشهادات العلاج النفسى أرجو الرد من الأستاذ جمال

English