أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

29-11-2014, 08:50 PM
Mohamed Askr غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

لو انا عملت الغياب و مروحتش هل لما سني يعدي 36 هدفع غرامة ؟

عملت الغياب مروحتش يعدي هدفع اخواتي
دلوقتي انا مجند في الجيش المصري و حصل شوية مشاكل عائلية معاية مش هتخليني اقدر اروح الجيش تاني و لازم اعمل غياب
انا دلوقتي عمري 25 سنة عاوز اعرف لو انا عملت الغياب و مروحتش هل لما سني يعدي 36 هدفع غرامة و مش هتحبس والا هيحصلي اية
المهم دلوقتي اني صعب جداُ اروح الجيش لاني في ظروف صعبة دلوقتي فياريت تعرفوني اية الي هيحصل معاية لو مروحتش ان شاء الله

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل لو مروحتش خالص ابقى متخلف ام هارب .وايه الاضرار اللى هتعود عليا ؟ matrixsano مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 0 21-04-2016 08:32 PM
هدفع مليون جنيه للى يجاوب على السؤال دا؟ أشرف بيبو صور - طرائف - الغاز - مسابقات - تسالي - مرح - نكت - فوازير 17 17-01-2011 02:54 PM
اعرف سعر عملة بلدك الحالي بالنسبة لأي عملة في العالم - برنامج رائع megop6m برامج 25 08-10-2009 01:18 PM
إحفظ القرآن بعشر دقائق!!!!!!!!! طالب دعاء المنتدى الاسلامي 5 07-11-2006 02:53 PM
إدفع رشوة للحكم ليغش لك !!! we8 nicewolf العاب كمبيوتر PC Games 4 23-09-2004 01:33 PM
30-11-2014, 01:12 AM
new_yasser غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 4
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
تلقى دعوات الى: 4 موضوع
طالما لسة بتفكر فالغياب لن يحل المشكلة بل سيزيدها ..... لا تخطأ خطئا ستندم عليه كثيرا

30-11-2014, 09:06 AM
manbar غير متصل
عضـو
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
ايوى ان شاء الله لما تتم 36 هتدفع غرامة بس فى السجلات العسكرية

01-12-2014, 03:42 PM
Mohamed Askr غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة new_yasser 
طالما لسة بتفكر فالغياب لن يحل المشكلة بل سيزيدها ..... لا تخطأ خطئا ستندم عليه كثيرا
طيب لما هاخد الشهادة هتبقي اية ان شاء الله متهرب من الخدمة والا اية ؟

01-12-2014, 03:43 PM
Mohamed Askr غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة manbar 
ايوى ان شاء الله لما تتم 36 هتدفع غرامة بس فى السجلات العسكرية
طيب لما هاخد الشهادة هتبقي اية ان شاء الله متهرب من الخدمة والا اية ؟

01-12-2014, 08:31 PM
Mahmoud Morsy غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 3
اخي, لا انصحك بالهروب تماما لأن الموضوع اصعب جدا جدا مما تتصور ويكفي ان حياتك بالكامل لسن 36 لو استمريت بالهروب ستكون غير مستقرة نظرا لو (الله يبعد عنك كل شر) الشرطة العسكرية مسكتك او كمين شرطة وسلموك وغير كده انك لن تستطيع السفر لأي مكان خارج مصر, لذلك نصيحة من اخ مجرب انك تحاول تخلص موضوع الجيش ولا تنسي ان ربك موجود وستار علي عباده, وان شاء الله ربنا يهديك للقرار السليم.

02-12-2014, 05:14 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
تلقى 4 إعجاب على مشاركة واحدة
بص انا معرفش ظروفك بس صعب اوى تستنى 11 سنه و انت عامل جريمه تعاقب عليها بالسجن 11 سنه كتير اوى و مخاطره كبيره و مجرد متتمسك هتتحبس سجن حربى مقرف اذا متحبستش و كمان كملت جيش و طبعا لا شغل ثابت و لا اى شىء لحد 36 سنه فكر كويس كويس اوى الظرف العائلى هيخلص كمان شويه و المشكله هتفضل معاك

الشهاده شهاده اتمام الخدمه ردئيه و بعد سنه تقدر تروح تبدلها بواحده جيده زيها زى اى حد دخل جيشه و خلص

02-12-2014, 06:18 PM
Mohamed Askr غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن محى 
بص انا معرفش ظروفك بس صعب اوى تستنى 11 سنه و انت عامل جريمه تعاقب عليها بالسجن 11 سنه كتير اوى و مخاطره كبيره و مجرد متتمسك هتتحبس سجن حربى مقرف اذا متحبستش و كمان كملت جيش و طبعا لا شغل ثابت و لا اى شىء لحد 36 سنه فكر كويس كويس اوى الظرف العائلى هيخلص كمان شويه و المشكله هتفضل معاك

الشهاده شهاده اتمام الخدمه ردئيه و بعد سنه تقدر تروح تبدلها بواحده جيده زيها زى اى حد دخل جيشه و خلص
هو انا عارف مخاطر اني مروحش و هفضل كدة سنين كتير مقدرش اخرج والا اعدي علي كمين شرطة عسكرية بس من الاخر انا مشاكل عائلية حصلت معاية و كمان لقيت عمل مجزي جداً الحمد لله و انا لو كنت جيت في منطقة كويسة في الجيش في القاهرة مثلا في توزيعتي كنت هروح بس دلوقتي انا اترميت في السلوم و مش هقدر اتابع اي حاجة و انا في الجيش و حتي شغلي الي لقيتو هيضيع من ايدي فمش عارف اعمل اية انا عارف اني كدة كدة لو دخلت مش هشتغل بشهادة الجيش دي حاجة
والله انا لسة متحير انا عامل غياب اسبوع اهو و مش شايف اني هقدر اسيب شغلي و مشاكلي دي

03-12-2014, 06:32 AM
manbar غير متصل
عضـو
يا اخى لا تقلق...انا سيبت الجيش من سبع سنين وعايش حياتى عادى كل اللى ضايقنى المنع من السفر ...طالما مش ناوى تسافر فحياتك مش هتتأثر
بالنسبة للشهادة بتطلع رديئة وبعدها بسنة بتغيرها لجيدة

03-12-2014, 03:08 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
يأخى انا انصحك ألا تعمل غياب وروح كمل جيشك لأن حياتك هتتأثر جامد أوى وهتندم وبعد كده هتكون متردد انك تروح تسلم نفسك أبل 36 عشان السجن والشغل اللى انت بتئول لقيته ده انت متضمنش انك هتستمر فيه 11 سنه كامله ولو سبتو فى اى وقت هيبئى صعب انك تلائى شغل تانى من غير شهادة الجيش غير حياتك كلها اللى واقفه والضغط النفسى اللى انت هتكون فيه فأنا أنصحك كمل جيشك أحسن وبعد كده ان شاء الله كل الأبواب هتتفتح ادامك ...... وبعدين فى نقطه انت مش واخد بالك منها قانون التجنيد مكتوب فيه ان العقوبات دى (يعنى اللى يروح بعد 36 سنه بالنسبه للى عمل غياب أو بعد 30 سنه بالنسبه اللى عامل تخلف ) تطبق فى غير حالة الحرب أو الطوارى يعنى ممكن لو لا قدر الله حصل حالة حرب أو طوارى فى الفتره لحد اما تتم 36 سنه ممكن القوانين دى كلها تتغير خالص ومحدش عارف ممكن تتغير ازاى ممكن مثلا يرفعوا الغرامه اوى او يخلو بعد 36 سنه سجن مش غرامه بس او يمدوا السن لحد 40 مثلا او حتى يلغوا موضوع السن خالص ويخلوا كل اللى عمل غياب لازم يرجع يكمل الجيش تانى مهما كان سنو عشان ظروف الحرب فنصيحه منى روح دلوئت أحسن خلص الموضوع ده لأن موضوع الجيش ده أكبر عقبه فى حياتك كلها ومش هتحس بالكلام ده اللى لو هربت وانت مش عارف بكره فيه ايه ... فكر كويس وربنا معاك

06-12-2014, 01:04 AM
new_yasser غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 4
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
تلقى دعوات الى: 4 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنس المنشاوى 
يأخى انا انصحك ألا تعمل غياب وروح كمل جيشك لأن حياتك هتتأثر جامد أوى وهتندم وبعد كده هتكون متردد انك تروح تسلم نفسك أبل 36 عشان السجن والشغل اللى انت بتئول لقيته ده انت متضمنش انك هتستمر فيه 11 سنه كامله ولو سبتو فى اى وقت هيبئى صعب انك تلائى شغل تانى من غير شهادة الجيش غير حياتك كلها اللى واقفه والضغط النفسى اللى انت هتكون فيه فأنا أنصحك كمل جيشك أحسن وبعد كده ان شاء الله كل الأبواب هتتفتح ادامك ...... وبعدين فى نقطه انت مش واخد بالك منها قانون التجنيد مكتوب فيه ان العقوبات دى (يعنى اللى يروح بعد 36 سنه بالنسبه للى عمل غياب أو بعد 30 سنه بالنسبه اللى عامل تخلف ) تطبق فى غير حالة الحرب أو الطوارى يعنى ممكن لو لا قدر الله حصل حالة حرب أو طوارى فى الفتره لحد اما تتم 36 سنه ممكن القوانين دى كلها تتغير خالص ومحدش عارف ممكن تتغير ازاى ممكن مثلا يرفعوا الغرامه اوى او يخلو بعد 36 سنه سجن مش غرامه بس او يمدوا السن لحد 40 مثلا او حتى يلغوا موضوع السن خالص ويخلوا كل اللى عمل غياب لازم يرجع يكمل الجيش تانى مهما كان سنو عشان ظروف الحرب فنصيحه منى روح دلوئت أحسن خلص الموضوع ده لأن موضوع الجيش ده أكبر عقبه فى حياتك كلها ومش هتحس بالكلام ده اللى لو هربت وانت مش عارف بكره فيه ايه ... فكر كويس وربنا معاك

أحسنت الرد ووفيت ......... جزاك الله خيرا

09-12-2014, 01:38 AM
Mohamed Askr غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنس المنشاوى 
انا عارف ان الموضوع صعب بس انا عندي شغلي الي مش هقدر اسيبو سنة كاملة معرفش هيحصل فية اية و لو روحت الجيش مفيش اي حد غيري يقدر يعملو كمان الظروف العائلية الي ظهرت و انا فكرت و قولت لو كنت في القاهرة كان ممكن اروح الجيش و احل المشكلتين مشكلة الشغل و الظروف العائلية بس انا اتعسفت و روحت منطقة الكل بيقول عليها سيئة جداً هي حباطة بعد في السلوم و ظابط كان فيها قبل كدة قالي انها منطقة صعبة و مفيهاش لا كهربا والا فيها ميا والا فيها اي زرع حتي منطقة صعبة جداً يعني اقدر حتي اتواصل مع اي حد برة منها يعني حتي الجيش طلع صعب جداً اني ابقي فية في القلق الي انا فية ده انا مش عارف اعمل اية بس لحد دلوقتي انا مقرر مروحش

لو انا عملت الغياب و مروحتش هل لما سني يعدي 36 هدفع غرامة ؟

English