أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

20-11-2014, 07:25 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

كيف يعامل الهاربين من الجيش داخل السجن الحربى أرجو الرد من كل اللى يعرف

يعامل الهاربين الجيش داخل السجن (أرجو كل اللى يدخل يهتم ويقرأ الموضوع ويرد عليه لأنو مهم جدا بالنسبه لى وجزاكم الله خيرا) ياجماعه أنا عامل غياب بئالى سنتين(بسبب ان أعصاب رجلى تعبانه ومئدرتش أتحمل الخدمه والطوابير وهما فى الوحده مئدروش ظروفى الصحيه خالص) وأربت أتم 30 سنه وعرفت ان اللى يروح بعد 30 سنه ياخد حبس فقط مع عدم الرجوع للوحده فأنا دلوئت كنت عايز أعرف لو حد عمل غياب وراح سلم نفسو بعد 30 سنه ودخل السجن الحربى بيتعاملو معاه جوه ازاى أنا زى ما اولتلكو عملت غياب أصلا بسبب ان رجلى تعبانه فكنت عايز أعرف هما اللى مسجونين جوه السجن الحربى يومهم جوه السجن فى شغل ومجهود ولا هما بيبئوا محبوسين بس لكن مبيعملوش حاجه فيها مجهود

أنا سمعت كلام من ناس ألو ان اللى فى السجن الحربى بيبئوا محبوسين بس ومبيعملوش اى شغل ولا مجهود خالص. بيكونوا محبوسين بس وبيخرجو بره مكان الحبس 3 أيام كل اسبوع حوالى نص ساعه عشان يشموا الهوا شويه وبعدين يرجعوا تانى

وناس تانيه ألت لأ اللى جوه بيعملوا شغل ومجهود يمكن أكتر من اللى فى الوحده نفسها فأنا بصراحه مش عارف أصدق مين لأنى معرفش حد شخصيا كان محبوس جوه ممكن أثق فى كلامه عشان كده أرجو من كل اللى يعرف اللى جوه السجن الحربى بيبئى يومه جوه عامل ازاى وفى شغل جوه ومجهود ولا لأ أرجو انو يرد هنا ويئولى النظام جوه ايه عشان أنا متردد وعايز أعرف النظام جوه ايه عشان أخد قرار أروح ولا لأ لأنى زى ما أولتلكو تعبان فلو كان فى جوه مجهود وتعب مش هروح

بس لو سمحتوا لو حد رد يكون متأكد ميه فى الميه مش كلام سمعوا أو هو بيخمن كده يعنى ياريت يكون هو بنفسو دخل جوه أو يكون عارف حد أريب منو وبيثق ان كلامو صح ويعرف منو النظام جوه ايه وبعدين يئولى هنا ..... وكمان معلش لو كان (لا قدر الله ) اللى جوه بيعملوا مجهود عايز أعرف هل لو واحد دخل السجن الحربى وهو تعبان زيى كده ممكن يئدروا حالتو الصحيه والناس اللى معاه جوه تشيل هى الشغل بدالو من غير ما صف الظباط اللى جوه يئولولهم حاجه (يعنى صف الظباط يسيبوا اللى تعبان فى حاله وميصمموش انو لازم يشتغل ) ولا جوه مفيش رحمه وبرده مش هيئدروا حالته الصحيه زى ما عملوا معايا فى الوحده

ياريت يجماعه اى حد يعرف الأجابه على السؤال ده ويكون متأكد منها يجاوب حتى لو أكتر من واحد يجاوبوا عشان أعرف بس أروح ولا لأ بعد 30 سنه لانى تعبان زى ما اولتلكو ومش حمل مجهود ولا شغل

ومعلش سؤال كمان برده عايز أعرف اللى جوه (وكان عاملا غياب) بيتعامل ازاى من الناحيه الأنسانيه يعنى أصدى صف الظباط اللى جوه بيتعمدوا انهم يرخمو عليه ولا بيئدرو انو كفايه عليه الحبس اللى هو فيه ولا ايه

وعايز اعرف بس أخر حاجه هو لو ان شاء رحت سلمت نفسى بعد ال30 سنه بعد أما أخلص مدة السجن ممكن بعد كده أغير الشهاده بتاعة الجيش من رديئه لجيده (أو لأى درجه ) بعد 6 شهور عادى (يعنى ينفع أغير درجة الشهاده زى اللى عمل غياب وراح سلم نفسو بعد 36 سنه عادى ) ولا اللى راح بعد 30 سنه واتسجن مينفعش ان هو يغير الشهاده بعد كده وتفضل رديئه علطول.

معلش ع الأطاله أرجو الرد من كل اللى يعرف ويكون متأكد من الأجابه وجزاكم الله خيرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اللي يخرج من الجيش لدواعي أمنية هل فعلا مش بيشتغل و لا يعرف يسافر ؟ أحمد عبد رب النبي مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 24-01-2016 10:13 PM
الهروب من الجيش والسجن الحربى أرجو الرد من الأخ new yasser وكل اللى يعرف البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 04-12-2014 06:42 PM
سؤال ضرورعن الجيش أرجو الرد من الأستاذ جمال البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 02-11-2014 04:45 PM
هل موضوع الحكم مع الأيقاف هيأثر عليا ؟ البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 25-10-2014 09:07 PM
رجاء من المجلس العسكرى انهاء موقف الهاربين من الجيش ما بعد 2004 اللى وصلوا سن30و31 moh_2210 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 6 02-09-2012 02:50 AM
22-11-2014, 01:39 PM
manbar غير متصل
عضـو
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
انا اخويا كان ضابط وزار السجن الحربى معرفش طبعا موضوع نظام السجن لكن كل اللى اعرفه ان المعاملة سيئة جدا وفيه ضرب واهانات ..وبديهيا السجن سيكون اسوأ بكثير من التجنيد

27-11-2014, 12:14 AM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
شكرا أخ manber على ردك ياريت يجماعه لو أى حد تانى يعرف حاجه عن الموضوع يرد برده وجزاكم الله خيرا

27-11-2014, 08:22 AM
new_yasser غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 4
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
تلقى دعوات الى: 4 موضوع
أولا يختلف سجن عن سجن آخر ..... فى المعاملة والعمل داخله ....... وفى حالتك تلك فأنت إن اتحبست سوف تكون مدتك فى السجن الحربى قليلة لأنك سترحل إلى سجن ملكى بعد المحاكمة .... فال>ين يقضون مدتهم كلها فى الحربى هم من سيعودون للخدمة مرة أخرى .... أما من ناحية المعاملة فهو كأى وحدة أخرى غير انه مكان مغلق ...... والحكم ال>ى سيوقع عليك غالبا مع الشغل فأحينا لو لديك صنعة تفيد العمل هناك ستعمل بها لكن داخل السجن فقط ..... أما ال>ين يخرجون للعمل خارجه كأعمال الإنشاءات فهم ( العودة ) ...... أنا اتسجنت فى الثمانيات فى سجن الإسماعلية الحربى فى فنارة وكانت المعاملة ليست بالسيئة طالما التزمت بالتعليمات وكنت مؤدبا ..... وأفضل ما فى السجون الحربيةأنها ليست فيها بلطجة من المحبوسين على بعضهم البعض كما نرى فى الأفلام ...... أمنا موضوع تغيير الشهادة فبعد سنة من استخراجها والحصول عليها لكن بعد أن تعمل وتستخرج من النيابة العسكرية ( رد اعتبار )

27-11-2014, 01:28 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
شكرا أوى أخ new yasser على ردك بس بعد اذنك انا عايز استفهم عن نقطتين محددين بالظبط ياريت توضحهملى وجزاك الله خيرا

1_ انت بتئول ان اللى معاه صنعه بيبشتغل بيها جوه السجن أنا دلوئت معيش صنعه (أنا مؤهل عالى ) فلو واحد معوش صنعه دخل السجن بيشوفولوا شغل تانى يشتغلو غير الصنعه جوه السجن برده لأنو معوش صنعه ولا مدام هو معوش صنعه خلاص مبيشتغلش جوه خالص وبيكون محبوس بس وهل لو كانو بيشوفولوا شغل سواء جوه السجن أو بيطلع يشتغل بره السجن لو هو كان تعبان زيى كده وكان ميئدرش يعمل الشغل ده بسبب التعب اللى عنده ممكن يئدروا التعب اللى عنده ويعفوه هو من الشغل ده أو الناس اللى معاه جوه تشيل الشغل هى بداله من غير ما صف الظباط يرخمو عليه ( يعنى صف الظباط ميصمموش ان هو اللى يعمل الشغل وميرضوش يخلو الناس اللى معاه تشيل الشغل هى بداله حتى لو الناس اللى معاه موافقه تشتغل بداله عشان ظروفه الصحيه (يعنى من الأخر صف الظباط يئدروا حالتو الصحيه وانو كفايه عليه الحبس ويسيبوه فى حاله يئضى مده الحبس بتاعته ويخرج من غير ما يحكموا رأيهم ويرخموا عليه) .

2_ انت بتئول انى ممكن أغير الشهاده بس بعد سنه وأعمل رد اعتبار عايز أعرف بس لو سمحت ينفع أغيرها لأى درجه يعنى مكن اغيرها من رديئه لجيده وبعدين من جيده لقدوه حسنه ولا هى أخرها جيده بس ولو ينفع ان شاء الله أغيرها من جيده لقدوه حسنه أعد وئت أد بعد ما أغيرها لجيده عشان أغيرها لقدوه حسنه وياريت حضرتك توضحلى رد الأعتبار ده بيتعمل ازاى.

معلش ع الأطاله بس موضوع الجيش ده انت عارف بيبئى عامل كرب جامد وأنا نفسى أخلصوا بئى عشان كده عايز أستفسر بس كويس أبل ما أروح عشان معملش خطوه غلط تعئد الموضوع أكتر من كده. فياريت حضرتك توضحلى النقطتين دول وجزاك الله ألف خير على أهتمامك وردك.

كيف يعامل الهاربين من الجيش داخل السجن الحربى أرجو الرد من كل اللى يعرف

English