أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

12-11-2014, 07:12 PM
saroweb5 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

مشكله فى التجنيد لطالب تعدى 22 سنه الرجاء المساعده

مشكله التجنيد لطالب تعدى الرجاء
ياريت اللى يقدر يساعدنى او ينصحنى يقولى انا مشكلتى كبيره انا مواليد 3-6-1990
دخلت كليه حاسبات ومعلومات وحصلتلى ظروف ومحصلش نصيب قضيت فيها 5 سنين واستنفذت عدد مرات الرسوب فى سنه تانيه واتفصلت
سنتين فى اولى وتلاته فى تانيه واتفصلت فى تانيه المهم الحمد لله قدر الله وما شاء فعل خلاص نسيت الموضوع وقدمت فى اداب انتساب فى نفس السنه اللى اتفصلت فيها
عدت سنه اولى وانا دلوقتى فى سنه تانيه ولما جيت رحت الكليه لقيتهم عايزينى فى الشئون قالولى التجنيد بعتو ملفك انته وكام واحد تانى
قولتلهم ازاى انا لما قدمت فى اداب قولتلكم سنى كبير ايه ظروف الجيش قالولى عادى هات استماره 2 جند وخلاص الكليه بتاجلك قالتلى لا التجنيد مقبلش ملفك لازم السنه دى تروح تاجل بنفسك من منطقه التجنيد
بعتونى للاتصال العسكرى فى الجامعه والاتصال العسكرى فضل يحدفنى للتجنيد والتجنيد يقولولى لا ارجعلهم تانى بتاجل من هناك وبعد عده محاولات ومشاوير بين الاتنين اخر مره فى منطقه التجنيد قالولى انته سنك اكبر من 22 سنه يبقى مينفعش تاجل للدراسه روح قدم ورقك للجيش مفيش كليه
بصراحه انا اتصدمت لا الشهاده دى مهمه لاهلى وانا تعبت بما فيه الكفايه ولحد دلوقتى مرحتش الكليه ولا رجعت التجنيد تانى ولا قولت لاهلى
طبعا حاولت اراسل التجنيد على النت فردو عليا بعد فتره وفهمنو شويه ودا كان ردهم...لا تستحق التاجيل لكليه الاداب حيث انك التحقت بها وعمرك اكبر من 22 سنه الرجاء التوجه الى منطقه تجنيدك لمعاملتك بما تستحق وفقا للقانون ومعك اصل قرار الفصل
طبعا الرساله نفسها خضتنى خصوصا انى عرفت انه فى قوانين جديده طلعت وهيحاسبونى على انى متخلف عن التجنيد يعنى حبس وغرامه وكدا
اسف للاطاله بس ربنا وحده يعلم بحالى انا هقول معلوماتى باختصار واسالتى كمان

المعلومات :
تاريخ الميلاد 3-6-1990
تاريخ الفصل من حاسبات 2012/2013
تاريخ الالتحاق باداب 2012/2013
الان انا بالفرقه الثانيه بكليه الاداب

الاسئله :
اولا ممكن افهم ازاى ملف التجنيد اتقبل فى اولى وافتكرو يرجعوه فى تانيه..ليه ردو على النت وقالو تاخد معاك اصل قرار الفصل هيعاملونى على انى متخلف عن التجنيد وحاصل على ثانويه عامه بس ولا ايه ؟؟وايه معاملتى وفقا للقانون دى ؟؟
ثانيا هل فعلا فى قانون يقول انه التاجيل مينفعش لمن تعدى سنهم 22 سنه ؟ولو فى طيب مفيش اى استثناءات فى القانون دا ؟؟
هل التجنيد ليه علاقه بالدراسه بشكل مباشر ؟؟ بمعنى لو خليت معايا ملف التجنيد ورحت الكليه عادى ومقلتلهمش اى حاجه ممكن اكمل عادى وبعد مخلص ابقى اشوف الجيش ما انا كده كده اسمى متخلف عن التجنيد وهلبس هلبس ؟؟
لو لاقدر الله طلع لازم ادخل الجيش هل ممكن اكمل دراستى من هناك ؟؟ واحنا دلوقتى فى شهر 11 هل انا اتاخرت ؟؟
مفيش حل للمشكله دى او الحل الاقل ضررا ؟؟ لانى حاسس انى مستقبلى ضاع اكتر من انه ضايع وشكلى مش هكمل كليه ولا هقدم فى الجيش انا عندى 24 هختفى الست سنين دول

يارريت اللى يرد يكون فاهم لانه ردك هيحدد مصير بنى ادم

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
الرجاء المساعده مشكله في التعريفات dell 4050 i3 مع نظام الماك MoustafaMixdesign أنظمة و برامج الماك MacOSX & Apps 2 11-05-2017 04:05 PM
مشكله مع تنصيب هذا البرنامج الرجاء المساعده ابو احمد الجنوبي صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 5 26-10-2015 07:17 PM
الرجاء المساعده في حل مشكله الشات في ويندوز7 sadi برامج 1 10-03-2010 06:19 PM
مشكله تظهر عند تشغيل WPI ...........الرجاء المساعده samarsamar المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 0 20-09-2007 09:20 PM
مشكله في الايدونكي الرجاء المساعده.... ميلانو تبادل الملفات: تـورنت 0 05-08-2006 01:33 AM
13-11-2014, 07:10 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع

الخلاصة لا بد من التجنيد أولا
ثم تظل منتسبا للكلية وتحضر
الامتحانات عادى جدا لأن كليتك
لا يشترط فيها الحضور ...

وبالطبع لن يسمح لك بدخول
الامتحانات الا بعد تحديد الموقف
من التجنيد ................

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

14-11-2014, 12:32 AM
saroweb5 غير متصل
عضو جديد
شكرا جدا للرد والاهتمام ارجو فقط من حضرتك توضح لى بعض الامور :

اولا احنا بقينا فى شهر 11 هل كدا انا متاخر عن دفعتى ؟؟ انا مواليد 3-6-1990

ثانيا هل هتعامل فى الجيش على انى حاصل على ثانويه عامه بس ؟؟ وفقا للقوانين الجديده انا هقعد فى الخدمه كام سنه ؟

لو طلعت اتاخرت عن دفعتى ايه العقوبات وفقا للقانون الجديد ؟؟

انا عندى 24 سنه لو هتنصحنى اقدم ولا اسكت لحد مكمل 30 وخلاص ؟؟

ارجو الرد بسرعه وشكرا جدا جدا انا بس مش عايز اخد اى خطوه اندم عليها

14-11-2014, 10:22 PM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
تلقى 4 إعجاب على مشاركة واحدة
هتتجند سنتين بالثانويه العامه للاسف و لسه كتير على ال 30 لو تقدر تستنى لا شهاده و لا دراسه ولا شغل الفتره دى انت حر بس فى النهايه الموضوع معقد جدا و وحش لو اعتبروك اتاخرت عن معادك بتاخد سنه زياده الى هى 45 يوم قابله للرفع يعنى لو حسن سير و سلوك ممكن متاخدش ال 45 يوم فى اخر مدتك و ممكن تاخدهم ربنا معاك حاول تصلى استخاره

14-11-2014, 11:13 PM
saroweb5 غير متصل
عضو جديد
شكرا جدا لردك لكن ارجو التوضيح ... سنه زياده اللى هيا 45 يوم ...

اللى فهمته من كلام حضرتك انى هقضى خدمه سنتين +45 يوم تاخير ... لانى حاسس انى اتاخرت اكيد

هل كدا انا فاهم صح ولا خدمه سنتين + سنه و 45 يوم تاخير ؟؟؟

معلش اسف للاطاله وكنت عايز استفسر عن كام حاجه كمان

انا مريض بالفتق الاربى وبيسبب الام عند بذل مجهود ولما قريت على النت عرفت انه لازم اعمل عمليه جراحيه والا الفتح هيكبر

فى حياتى العاديه ممكن اصبر لكن الجيش بسمع انه بذل مجهود كبير وانا ظروفى الماديه متسمحش اعمل العمليه دلوقتى وهوا دا اكبر سبب مخوفنى من حوار الجيش دا علشان هتعب جدا ممكن تنصحنى اعمل ايه ؟؟

ملحوظه مرض الفتق الاربى لا يحتاج الى فحوصات ولا تظهره الاشعه لكن يكون بوصف المريض وفحص الدكتور
ملحوظه اهم الفتق دا فى منطقه حساسه ومحرجه وانا مكشفتش عند دكتور انا شوفت الاعراض كلها بتنطبق عليا

15-11-2014, 01:54 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
نعم ما فهمته أنت صحيح ...

وقدم ورقك أفضل ويمكن تحويلك
للكشف الطبى حتى بعد أن تلتحق بالتجنيد ...
وساعتها سيكون القرار للجنة ..............

مشكله فى التجنيد لطالب تعدى 22 سنه الرجاء المساعده

English