أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

29-10-2014, 02:44 AM
zoro1 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

معالى المستشار الجمل أرجو مشورتكم فى مشكلتى الأزلية

معالى المستشار الجمل أرجو مشورتكم
البداية قطعة أرض مباعة ومسجلة بالشهر العقارى من حماتى رحمها الله الى زوجتى
الارض كان مبنى عليها فيلا قديمة وكان مستأجرها قانون جديد صاحب مكتب تسفير عماله
الانسان ده كانت حماتى تثق فيه لدرجه كبيرة وهو كان صياد ماهر بيقول حاضر ونعم وكلامه معسول بالحترام
طلبت حماتى يخلى الفيلا لانها بتدور على شريك علشان تبنى فجأة تحول الهمام من صاحب مكتب تسفير عمالة الى مقاول بنا
بنى 4 ادوار على شقتين وفى نص فى العقد نستلم منه الاول تمام البناء والشقق على اكمل وجه وبعدين نحرر له عقد بيع بنصف مساحة الارض والمبانى طبقا لعقد المشركة معه اتلم عليه محام من اياهم خرب الذمة ماطل فى التسليم ذهبنا اليه بوفد محترم مستشار بالقضاء وموجه تربوى ووالدى الله يرحمه وكيل وزارة المهم طردنا وقل ادبه وحاولت انا وحماتى التفاهم معه مرة اخرى لبسنى قضية اتلاف والشهود بلطجية مكتبه وعماله وربنا العالم القادر الحق انصفنى وأخذت براءة
فضلنا فى المحاكم معاه 7 سنين ما بين تاجيل وتسويف ولعب محاميه تحت الحزام وكيدية محاضر واعلانات امريكانى وعلى كل لون يا بطيسطا؟؟؟؟مين بطيسطا دى مش عارف المهم انا بفضل الله كما ذكرت لك اخى ومعلمى الجمل بك استلمت الشقق بعد هذا العناء ووفاة الست الكبيرة بذبحة صدرية نتيجه حزنها على بيتها التى كانت تراه يوميا ولا تقدر على دخوله وبهدلتها وهى فى اواخر السبعين من عمرها استلمت واخذت محضر تسليم رسمى ولقيته بموجب التوكيل اللى حماتى عملته دخل الكهربا والغاز لشققنا باسمه
وحط رجل على رجل وهو يدخن الشيشة مع بلطجيته وهو يقول لى امام محضر التنفيذ والشرطة بكرة تجينى علشان الكهربا والغاز واحسن لك تبيعوا نصيبكم فى البيت والشقق قلت له بعينك
نقلت الغاز والكهربا بعد طول لف ومحايلة ومجاملة بفضل الله باسم زوجتى ووضع الله كيده فى نحره
المهم قفل سطح البيت وبنى فوقه للبودى بلطجى بتاعه غرف طوب وسقف اسمنت ومنعنى من دخول السطح وكسر دشات الاسرتين اللى مستأجرين منا عملت له محضلر فى القسم وراح الحى وعملت له محضر اتلاف وطبعا شفت كل ما يخطر على بالك من دعارة اخلاقية بالحى وسامحنى على اللفظ بس دى الحقيقة الحى بيت دعارة رشوة ونفاق وسرقة والخ الخ الخ
ولكن الله وحد الله الاحد الصمد الذى لم يلد ولم يولد ولم يكن له كفوا احد نصرنا وقدرا انف قرار المحافظ اللى طلع للمجرم ده بازالة المخالفة من كام شهر وطبعا اتجنن وحاول ايذائى وتهديدى وزق البلطجية عليا ولكن الله سلمنى منهم لحد الان
وجدت فى كل عمل له فى البيت مصيبة اخره موصل المياه بوصله خلسه عن طريق سباك من الحتة وواخد لقب بلطجر راخر
رحت المرفق للمياه عرفتهم بنفسى وبمركزى العلمى الناس احترمونى وقالوا لى مشاكلكم ملناش دعوة بيها احنا عايزين 8000 جنيه علشان ندخل وصلة اكبر وقانونية عن طريق الشركة طبعا هو عرف حلف ماهو دافع نكلة ولا مليم المهم انا سكت عن المطالبة بفصل عدادت المياه عن عدادته لان ببساطة حشيل ال 8000 جنيه واحنا ممعناش
البنى ادم ده بيهددنى بقطع المياه عنى وعن ال 2 اللى ساكنين عندى هوهى الحاجة الوحية اللى يقد يعملها علشان يضغط علينا نبيع له طبقا للعقد حصته فى العقار سمعت من فنى تركيب مواتير مياه انو ميقدرش يقطع المياه لان دى جناية وانا لما رحت شركة المياه وجد اصل التعاقد باسم والد زوجتى رحمه الله بس لم اذكر لهم موضوع البيت علشان حياخدوا من الغرامة اعمل ايه انا مش عايز اكتر من كده مشاكل مع هذا البنى ادم

خبرنى بالله عليك ماذا تفعل لو كنت مكانى
د\zoro2معالى المستشار الجمل أرجو مشورتكممعالى المستشار الجمل أرجو مشورتكممعالى المستشار الجمل أرجو مشورتكم

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
الله لمستعان على ما تصفون أرجو الرد معالى المستشار الجمل zoro1 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 5 12-09-2014 02:49 PM
معالى المستشار الجمل إستشارة بخصوص التنازل عن عقد إيجار مزيل بالصيغة التنفذية zoro1 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 09-06-2014 01:35 AM
نفقه المتعه الي سياده المستشار/السيد الجمل حبك حياه مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 8 29-04-2014 01:16 AM
شكر وتقدير للاخ المستشار الجمل حبك حياه مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 14-04-2014 01:43 AM
قضيه تامينات الي المستشار الجمل حبك حياه مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 29-12-2013 12:45 AM
29-10-2014, 11:38 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1331 موضوع

أعانك الله يا غالى ....

بموجب الحكم الذى استلمت به العقار ومن تاريخ التسليم
تنتفى صلتك بموضوع الوصل غير الشرعية ....

وعليه يمكنك تقديم على عداد جديد لك . ثم تشرك الشقق
التى تتبعك بعد ذلك في هذا العداد ..................

بل ويمكنك رفع هذا العداد من ملكك لأنه لا يخصك ....

ونجاك الله من هذا المجرم ....

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

06-11-2014, 08:19 PM
zoro1 غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal gamal 

أعانك الله يا غالى ....

بموجب الحكم الذى استلمت به العقار ومن تاريخ التسليم
تنتفى صلتك بموضوع الوصل غير الشرعية ....

وعليه يمكنك تقديم على عداد جديد لك . ثم تشرك الشقق
التى تتبعك بعد ذلك في هذا العداد ..................

بل ويمكنك رفع هذا العداد من ملكك لأنه لا يخصك ....

ونجاك الله من هذا المجرم ....
معالى المستشار الجمل بك عذرا للتأخير فى الرد
حاولت مع مسئولى مرفق المياه بعد تقديم كافة المستندات التى تثبت سلامة موقفنا واننا لم نكن موجودين وقت البناء الا ان السيد مستشار رئيس مجلس الادارة لمرفق المياه قال لى المرفق ميهموش غير الفلوس ادفع الغرامة وبعدين روح ارفع عليه قضية دى مش مشكلتنا دى مشكلتك انت
طبعا الغرامة 8000 جنيه انا لست قادر على دفعها
سؤالى المجرم ده موصل موتور المياه على العداد الرئيسى والذى لا زال باسم حماى الله يرحمه هل يمكنه قطع المياه عنا وتنفيذ تهديده
وهل هذه جناية فعلا وما الحل اذا فعلها المجرم ده عاوز كل الحلول الممكنة خاصة وانه يستخدم معى كل الطرق القذرة لتنفيذ افعاله وخططه الشيطانية بمساعده محاميه
ويمكر ويمكرون والله خير الماكرين
اللهم إنا مغلبون فإنتصر
االهم إنا مغلبون فإنتصر

06-11-2014, 08:22 PM
zoro1 غير متصل
عضو جديد
علشان نقل شققى بعداد خاص ادفع تمن مخالفته 8000 جنيه اى قانون هذا

معالى المستشار الجمل أرجو مشورتكم فى مشكلتى الأزلية

English