أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

21-10-2014, 11:45 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

هل موضوع الحكم مع الأيقاف هيأثر عليا ؟

موضوع الحكم الأيقاف هيأثر عليا

يا أستاذ جمال أولا معلش ع الأسئله الكتير بس موضوع الجيش ده بيبئى عامل كرب جامد فمعلش عايز أسال سؤال أخير أنا كنت عملت غياب من سنتين وأنا اصلا أبل اما اعمل غياب كنت واخد حكم 6 شهور مع الأيقاف يعنى أنا دلوئت

عامل غياب بئالى سنتين و عليه حكم مع الأيقاف 6 شهور وبعدين أريت هنا فى المنتدى القرار اللى اتنشر على موقع وزارة الدفاع الخاص بأن اللى عامل غياب بعد 25_5_2004 يروح ينهى موقفه لو هو تم 36 سنه أو فات على غيابه 5 سنين

أنا دلوئت عامل غياب من شهر 9 _2012 يعنى بئالى سنتين فلو القرار ده ينطبق عليا المفروض انى استنى 3 سنين كمان عشان يكون فات على غيابى 5 سنين وبعدين ان شاء الله اروح اسوى موقفى

السؤال اللى عايز أسأله هل موضوع الحكم مع الأيقاف هيأثر عليا فى حاجه بالنسبه للقرار ده

يعنى مثلا ممكن لو استنيت 3 سنين كمان وبعدين رحت ممكن اتحبس ال6 شهور دول وبعدين أخد شهادتى لأنى كان معايا حكم 6 شهور مع الأيقاف أبل اما اعمل غياب ولا خلاص مدام فات 5 سنين على غيابى موضوع الحكم مع الأيقاف ده يتلغى خالص

وأخد شهادتى علطول ولا هاخد شهادتى علطول بس هدفع غرامه أعلى شويه ولا ايه

أنا قلقان ليكون القرار ده بينطبق على الناس اللى عملت غياب بس مكنتش أبل ما تعمل غياب عليها حكم مع الأيقاف
انما اللى عليه حكم مع الأيقاف زيى يكون القرار ده مش بينطبق عليه أصلا ويتحكم عليه بالحبس مع انى اكمل المده وأرجع الوحده تانى حتى لو رحت بعد 5 سنين من الغياب أو حتى لما أتم 36 سنه النقطه دى قلقانى اوى

خايف ليكون القرار ده لا ينطبق ع اللى عمل غياب وهو كان عليه حكم مع الأيقاف ابل ما يعمل غياب فياريت حضرتك توضحلى النقطه دى يعنى عايز اعرف لو رحت بعد 3 سنين وبكده هكون عامل غياب بئالى 5 سنين لأن انا اصلا دلوئت عامل غياب بئالى سنتين هينطبق القرار عليا عادى وهاخد ان شاء الله الشهاده مع دفع الغرامه بس ولا موضوع الحكم مع الأيقاف اللى كان عليا أبل ما أعمل غياب هيأثر على أنطباق القرار ده عليا فى حاجه وممكن يتحكم عليا

بالحبس مع أنى انر الوحده تانى أنا أهم حاجه عندى انى ان شاء الله مرجعش الوحده تانى يعنى حتى لو استنيت 3 سنين وبعدين رحت السجلات العسكريه وحكموا عليا بالحبس بس من غير ما أرجع الوحده تانى وبكده أكون نهيت موقفى هكون مبسوط والحمد لله

معلش ع الأطاله بس ياريت حضرتك توضحلى النقطه دى لأن موضوع الحكم اللى عليا مع الأيقاف ده عاملى لخبطه

وجزاك الله خيرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
اسطوانة تحفيظ القران الكريم الجزء 26 الأحقاف مجدى يونس الاسطوانات والصوتيات والمرئيات والبرامج الاسلامية 4 17-02-2016 11:35 PM
غياب سنتين وكان في حكم 6 شهور مع الأيقاف البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 13-11-2014 06:50 PM
برنامج هيلبر لإدارة الصيدليات Help Soft القسم الاعلاني المنوع 1 03-11-2014 10:47 AM
برنامج هيلبر لإدارة المطاعم Help Soft القسم الاعلاني المنوع 0 28-10-2014 12:25 PM
برنامج هيلبر للبصريات أ/رشا برمجيات وبرامج الكمبيوتر والانترنت والسيديات 0 27-08-2009 03:32 PM
22-10-2014, 12:09 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
عليكم السلام

موضوع الخمس سنين لم يطبق بعد ...
واذا ذهبت بعد بلوغ سن الـ 36 فالغرامة فقط
........................................ .....

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

25-10-2014, 09:07 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة