أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

23-11-2004, 04:58 PM
ramy_saied غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 1
تلقى 17 إعجاب على 8 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

يا جماعه عندى مشكله مع DirectX فى وندوز اكس بى boot able S.P 2

بعد التحيه**********
جماعه مشكله DirectX وندوز و رحمه الله و بركاته احب ان اطرح عليكم بعض الاسئله و ارجو ان اكون لا اثقل عليكم انا لا اريد الاطاله و سوالى هوه **************************
انا عندى نسخه اكس بى و معها servise back 2 و انا عندى لعبه the sims 2 و هى تحتاج لdirectx 9.0c و انا عندما احمله تظهر هذه الصوره جماعه مشكله DirectX وندوز
مع العلم انى لم اصتب اى شىء اول ما ادوس على السيت اب يعمل كده و الشىء اللى محيرنى لنى لما اشغل اللعبه يعمل كده:un2: :un2: :un2: ازاى معرفش
جماعه مشكله DirectX وندوز
فهل عندكم طريقه امسح الdirectx اللى متصتب على الجهاز و انزل اللى عندى لو عندكم ارجو ان لاتبخلو على :un6: بمعرفه تحياتى لكم جميعا و جماعه مشكله DirectX وندوز و رحمه الله و بركاته

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
يا جماعه حد يساعدنى عندى مشكله فى بطئ الفيس بوك حسام الصغير صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 4 19-09-2014 02:41 AM
عندي مشكله في تفعيل وندوز 7 usammah جديد عالم الويندوز, اسئلة وحلول واستفسارات ودروس وشروحات الويندوز 1 09-09-2013 11:21 PM
مشكله وندوز 7 لايقبل ان يعمل في boot alsufary Unattended Windows Seven , Eight And Vista ويندوز 7 -8 و ويندوز فيستا 2 07-07-2010 12:30 AM
عندي مشكله في وندوز XP SP3 eygptin hak borz صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 3 30-01-2007 01:24 AM
يا جماعه عندى مشكله فى كرت الشاشه ممكن لو سمحتوا تحلوها مش هخود من وقتكم كتير الحقونى ramy_saied صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 9 13-08-2005 05:02 PM

23-11-2004, 11:32 PM
Hefny غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تفضل اخى الكريم هذه البرنامج DirectX 9 Uninstaller for XP وهو مدرج بالمرفقات وان شاء الله ينفع معك ولكن لى ملحوظه وهى تاكد انك قمت بتعريف كارت الشاشه من اسطوانة التعريف الخاصه به وان كان الويندوز معرفه من تلقاء نفسه قم بالغاء هذا التعريف وحمل الخاص بالكارت لك خالص تحياتى

24-11-2004, 04:23 PM
ramy_saied غير متصل
عضو ذهبي
مشكور اخى على المساعده الطيبه و احب ان اجيب عليك و اقول لك انى قد عرفت كارت الشاشه من على السى دى الخاص بها و شكرا لمرورك الكريم تحياتى لك و ى خدمه انا موجود و لاكن انت امر فى رساله خاصه للفت انتباهى

24-11-2004, 05:13 PM
evilgrin غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 0
تلقى 39 إعجاب على 23 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
اخى رامى الحزمة التانية من حزمة التحديثات تحتوى على اخر نسخة من الـ Direct X وهو Direct X 9.0c ولذلك تأتى لك هذه الرسالة بأنك قمت بتنصيبه مسبقا وذلك لأنه موجود اساسا والاحتمال الكبير لعدم تشغيل اللعبة هو ان كارت الشاشة لا يدعمها او انك بحاجة للتعريف الجديد له واعتقد ان هذه هى الاسباب الرئيسية وللتأكد من ان كارت الشاشة قادر على تشغيل اللعبة قم بقراءة ملف Readme الذى يأتى مع اللعبة لمعرفة متطلباتها والحد الادنى لتشغيلها

ولى طلب منك اخى العزيز هو وضع مواضيع الاستفسارات فى قسمها الخاص وهو منتدى تبادل الخبرات وحلول الحاسب وذلك للحفاظ على النظام داخل المنتديات ولك منى جزيل الشكر

27-11-2004, 06:10 PM
ramy_saied غير متصل
عضو ذهبي
اخوانى احب ان اشكركم على الاهتمام و اري ان اجواب على الاسئله :
1 : كارت الشاشه بتاعى geforce 2 64 mx 400
2 : انى حاولت ان اقوم بتنزيل direct x من على الموقع نفس الشىء
3 : انى لما اقةم بتحميل الاكس بى بعرف كارت الشاشه من على السلا دى على طول
؟؟: و لاكن ممكن العيب يكون من ان تعريف كارت الشاشه بتاعى اللى على السى دى للاكس بى العدى مش sp2
فهل احد منكم له حل اخر تحياتى لكم
* و بلنسبه للبرنامج الاول الذى يمسحه لا يشتغل تحياتى

يا جماعه عندى مشكله مع DirectX فى وندوز اكس بى boot able S.P 2