أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

20-09-2014, 07:11 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

لو التحقت بعد 36 سنه أكيد مش هرجع الوحده تانى وهاخد حبس او غرامه بس؟

التحقت أكيد هرجع الوحده تانى يأستاذ جمال أنا سألت أبل كده هنا فى المنتدى على موضوع التجنيد وحضرتك رديت عليا بس معلش فى نقطه أخيره عشان أطمن أنا كنت فى الأول مرحتش يوم الترحيل للسلاح وبعدين رحت بعد كده واتحولت لمحاكمه والقاضى ادانى 6 شهور مع الأيقاف وبعدين رحت الوحده بتاعتى وبعد 6 شهور نزلت أجازه وعملت غياب لأنى اعصاب رجلى تعبانه وهما فى الوحده مرحمونيش
بئالى دلوئت سنتين يعنى انا كده عامل هروب وأصلا انا كنت واخد 6 شهور مع الأيقاف

وسألت هنا فى المنتدى وعرفت انى لو رحت بعد 36 سنه خلاص موقفى التجنيدى هيتسوى وهاخد شهادتى من غير ما أكمل المده وأرجع الوحده تانى أنا بس كنت عايز أتأكد عشان الموضوع ده عاملى قلق هل أنا لو رجعت بعد 36 سنه ان شاء الله أكيد مش هرجع الوحده تانى انا أصدى يعنى هل القانون العسكرى بيلزم القاضى انو حاله زى حالتى دى لو رحت بعد 36 سنه مينفعش اصلا فى القانون العسكرى انو القاضى يحكم عليه انو يكمل المده تانى وأدفع غرامه او اتحبس بس وبعد كده أخد شهادتى وأمشى علطول

ولا القانون العسكرى مش بييلزموا بكده وممكن انو يحكم بالحبس مثلا مع انى ارجع الوحده تانى وأكمل المده بس العرف اللى ماشى يعنى انو اللى بيروح بعد 36 سنه ياخد غرامه بس أو حبس وبعدين ياخد الشهاده من غير ما يكمل المده

يعنى أنا عايز أتأكد بس هل لو ان شاء الله ورحت بعد 36 سنه ان شاء الله أكيد مش هرجع الوحده تانى وهاخد حبس او غرامه بس وبعدين أستلم شهادتى علطول لأن القانون العسكرى بيلزم القاضى انو ميرجعش الحاله اللى عامل هروب الوحده تانى مدام تم 36 سنه ولا القانون مش بيلزموا بكده وممكن يحكم بالحبس مع انى اكمل المده تانى بعد الحبس لو هو شايف كده . ومعلش استفسار اخير لو انا لا قدر الله اتمسكت بعد ال30 مثلا وأنا عندى 32 سنه هيكون موقفى ايه هل هرجع أتحبس وبعدين أرجع اكمل المده فى الوحده تانى زى لو كنت رحت سلمت نفسى أبل ما أتم ال 30 سنه ولا هتحبس بس ومش هرجع الوحده تانى بس بعد ما أتحبس مش هستلم الشهاده الا لما أتم ال36 سنه ولا هيكون موقفى ايه بالظبط لأنو أنا سمعت ان حتى اللى نزل أجازه وعمل غياب برده ملوش تجنيد بعد ال30 فياريت حضرتك توضحلى النقطتين دول عشان أطمن وعشان أعرف لو لا قدر الله
اتمسكت بعد ال30 أبل ما اتم ال36 وأروح أسلم نفسى هيكون موقفى أيه لأنى ان شاء الله ناوى أستنى ل36 وأروح أسلم نفسى

أنا مش مهم عندى الحبس لو ربنا قدر لى الحبس أتحملو وأمرى لله بس أهم حاجه عندى انى مرجعش اكمل مدتى فى الوحده تانى لأن رجلى تعبانه أوى وهما مئدروش حالتى الصحيه خالص ورجلى تعبت أوى لما كنت هناك فمش هئدر أكمل المده ابدا لو رجعت لا قدر الله يعنى أنا لو القاضى حكم عليا بعد ال36 بالحبس أو بالحبس والغرامه وبعدين أخد شهادتى وأمشى علطول من غير ما أرجع الوحده تانى هكون مبسوط أوى

أرجو الرد يأستاذ جمال من فضلك وجزاك الله ألف خير ومعلش ع الأطاله بس حبيت أوضح السؤال

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ايداع بالبطاقة بأسم خطأ في احد البنوك السعوديه المواطن بن موسى المفلس مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 22-05-2014 01:24 PM
هل عديت السن القانوني وادفع غرامه فقط ولا فيها حبس ؟ midohossny مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 05-04-2014 06:33 PM
قرات بعض المشاركات لشباب تم اعفائهم بدون غرامه (التجنيد) حازمكم مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 09-10-2012 07:50 PM
rootbux اقوة الشركات+ عضوية مجانا واسكريبت خفيف وهادى مع الشرح بالصورة melkashef الربح من الانترنت 0 28-03-2011 02:10 PM
مجندة اسرائيلية ذهبت لاعتقال فلسطيني فوقعت في غرامه abomaher47 المنتدى العام 2 18-02-2006 08:43 PM
20-09-2014, 09:08 PM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
تلقى 4 إعجاب على مشاركة واحدة
بعد ال 36 مش بترجع الجيش ابدا و هو يا الحبس يا الغرامه و هما بنسبه 100% مختارين الغرامه و مش هتتخيل الغرامه قليله جدا 200 جنيه و 200 جنيه تمن المخله لو ضيعاها و 200 كمان تمن الكارنيه لو ضيعتو يعنى مبلغ تافه جدا ممكن يكون الفلوس زادت لانهم غيرو القانون يوم 14/9/2014 لكن مفيش حبس

لو اتمسكت قبل ال 36 حبس و ممكن تترحل وحدتك تكمل المده

20-09-2014, 09:25 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
شكرا يأخ محىي بس عايز أسال الأستاذ جمال موضوع انى مرجعش بعد ال36 ده لسه زى ما هو فى القانون الجديد لحسن يكونوا غيروه ولا حاجه ولا غيروا السن غير 36 والفلوس مش مهم والقوانين دى لما بتتغير الواحد بيعرف ازاى ولا ممكن يطلع عليها فين يعنى مثلا لو عايز اقرأ القانون الجديد ده اقرأه منين

20-09-2014, 10:37 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
ياريت لو فيه تعديل فى القانون الجديد بالنسبه لسن ال36 سنه للى عمل غياب تئولنا يأستاذ جمال ايه هو التعديل الجديد عشان نطمن

21-09-2014, 06:35 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع

بعد سن 36 سنة المحاكمة فقط والغرامة
ولا عودة للوحدة ................. فاطمئن ...

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

27-09-2014, 09:13 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
شكرا يأستاذ جمال على الرد جزلك الله خيرا

27-09-2014, 09:15 PM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
جزاك الله خيرا

لو التحقت بعد 36 سنه أكيد مش هرجع الوحده تانى وهاخد حبس او غرامه بس؟

English