أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

10-09-2014, 12:04 AM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

هل لو انا رحت سلمت نفسى وخدت الأشاعه دى معايا وينفع اعمل تظلم تانى ؟

سلمت نفسى وخدت الأشاعه معايا

لو سمحتو انا هشرح مشكلتى لأنها معقده شويه وارجو الرد ضرورى من فضلكم

انا كنت عملت حادثه من 4 سنين وجالى قطع فى غضروف الركبه وانزلاق خفيف فى الغضروف اللى بين الفقرات القطنيه وتعب فى فقرات الرقبه والأنزلاق فى الغضروف بتاع دهرى ده حلانى مش بئدر ائف اكتر من خمس دقائق يالكتير لأنو جالى التهاب فى الأعصاب الطرفيه فرجلى بتتعب اما ائف بس للأسف ساعة اما رحت التجنيد مكنتش اعرف ان تعب اعصاب رجلى ده بسبب دهرى لأن الدكتور اللى رحتله ساعتها افتكر ان التعب ده بسبب رئبتى ومخلانيش اعمل اشعه ع الدهر اصلا خالص

انا طبعا لمل حصلى الحادثه دى كنت فاكر انى هاخد معافاه من التجنيد بس للأسف مان ساعتها بعج الثوره علطول فخدوا كل الدفعه الى دخلت ةانا لما ادونى لايق مرضتش اروح فعملت هروب ترحيل يعنى مرحتش اصلا فى اليوم اللى كان المفروض نروح الهيكستب فيه عشان نترحل لمركز التدريب بتاعنا

وبعدين اعدت حوالى 7 شهور طبعا حياتى وائفه فناس الولى روح سلم نفسك واعمل تظلم وانت جوه الجيش يمكن تخرج فرحت سلمت نفسى واتحولت لمحاكمه والقاضى حولنى لكومسيون طبى لكن للأسف خدت لايق برده لأن خلو بالكو برده كل ده انا معرفش ان التعب اللى فى اعصاب رجلى بسبب الغضروف اللى فى دهرى من تحت عند القطنيه فطبعا وريت لدكتور الكومسيون اشاعة رقيتى وركبتى فلئاهم مش تعبانين اوى فدانى لايق والقاضى حكم عليا ب6 شهور مع الأيقاف ورحت الوحده بتاعتى

انا اصلا مدة تجنيدى المفروض سنه واحده بس للأسف فى الوحده مئدروش حالتى الصحيه خالص بالأضاقه لان انا حصلتلى ظروف فى البيت فعملت غياب بعد اما اعدت حوالى 6 شهور ونصف (يعنى اضيت نص المده)

ودلوئت انا عايز ارجع اسلم نفسى لان سمعت من عقيد فى الجيش انى لو تميت 30 سنه ورحت سلمت نفسى ممكن اتسجن شويه لكن مش هرجع الوحده تانى يعنى هتسجن وأبئى خلاص كده اخد الشهاده بعد ما اخلص فترة السجن

وواخد تانى عقيد برده الى لأ ده 35 سنه مش 30 وواحد ال لأ دول مدوها لسن اكتر من كده

وفى ناس بتئول الكلام ده لو مرحتش خالص من الأول انما مدام رحت ودخلت الوحده بتاعتك حتى لو عندك 50 سنه لازم برده تكمل المده

بصراحه انا مبئتش عارف اصدق مين فيهم فياريت لو حد يرد عليا ويئولى انا كده موقفى ايه بالظبط لو رحت أسلم نفسى

بالنسبه لموضوع الغضروف بتاع دهرى انا لسه عارفه مبئاليش شهرين لأن أعصاب رجلى كانت تعبت فرحت لدكتور مخ وأعصاب كبير وهو اللى ألى اعمل اشاعه على الفقرات القطنيه واشاعه على الرقبه ولما عملتهم وودهوملو ألى ان اشاعة رقبتك مفهاش حاجه وان تعب الغضروف اللى بين الفقرات القطنيه هو اللى تاعب اعصاب رجلك وان هو ملوش علاج غير المسكنات وحقن الأعصاب يعنى تعب مزمن

فهل لو انا رحت سلمت نفسى وخدت الأشاعه دى معايا وينفع اعمل تظلم تانى واوريهم الأشاعه دى ولا ايه

منعلش انا طولت بسي ياريت حد يرد عليا بجواب واضح يعرفنى انا موقفى ايه بالظبط والمفروض اعمل ايه

وياريت حد يئولى هو موضوع ال30 سنه ده بالنسبه للناس اللى مئدموش ورئهم فى الجيش خالص بس

واللى أدم ورئوا ودخل الجيش فعلا وبعدين عمل غياب لازم يكمل المده حتى لو عندو 50 سنه ولا موضوع التلاتين سنه للكل حتى الللى دخل وبعدين عمل غياب

ارجو الأهتمام والرد ومعلش ع الأطاله

على فكره انا لسه عضو جديد فى المنتدى ودى أول مشاركه ليا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل لو سلمت نفسى للجيش بعد أما أتم 30 سنه واتحبست ممكن أغير الشهاده لجيده البرنس المنشاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 28-07-2015 05:22 AM
النشيد الوطنى المصرى (1923 - 1936) نفسى يرجع تانى mido45 صور - طرائف - الغاز - مسابقات - تسالي - مرح - نكت - فوازير 11 02-06-2010 03:50 PM
سامحونى أنا تعبتكم معايا ... مشكلة الباسوورد تانى مجننانى karimsoft المرحلة الاولى : إنشاء نسخة مصدرية معدلة 4 07-03-2010 04:21 PM
اريد امر معموب بال DOS نفسي اعمل زيه mimoboy المنتدى العام لتصميم الأسطوانة 8 26-02-2010 07:00 PM
بعد التعديل على كل شى والانتهاء من النسخه وجدت خطاء ومش هقدر اكمل تانى هل من مساعده محمد فيجا المرحلة الثانية : العمليات التجميليه على النسخة 5 12-09-2008 03:23 AM
10-09-2014, 12:14 AM
saladino444 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 3
اولا ربنا يفك كربك يا رب
ثانيا ً : انا عندى ليك سؤال متعلق بالنقطه بتاعة هروب ترحيل , هو انت سمعت سلاح واستلمت كارنيه بس ما رحتش مركز التدريب . ولا يوم سماع السلاح ما رحتش اصلا
لانى كشفت طبى واخدت لايق وبعد كدا ما كملتش يعنى لا سمعت سلاح ولا استلمت كارنيه ولا رحت مركز تدريب ولما سألت قالولى إنى كدا متخلف مش هارب
انا اسف بس يا ريت تطمنى

12-09-2014, 03:42 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
عليكم السلام

اذا كانت دفعتك لسه موجودة الأفضل أنك تسلم نفسك
ولك أن تتظلم وتقدم أوراقك الى اللجنة الطبية ...
ولكن للعلم أنك لا بد وأن يحكم عليك بالجبس للهروب ...

ولأنك لن تستطيع انهاء موقفك التجنيدى الا في سن
36 سنة ذا لم تسلم نفسك ..............

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

14-09-2014, 11:07 PM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
بالنسبة لنقطة انك لازم تكمل مدتك حتي لو سنك 50 سنة دي كلام غير صحيح بالمرة لانه بعد ال 30 مفيش تجنيد يا اما تتحبس لا قدر الله يا اما حيقولولك استني لما تكمل ال 36 وابقي تعالي نعملك محاكمة ترسي علي غرامة 500 جنيه .. بس انا رايي الشخصي انك لو معاك شهادات اكيدة تدعم موقفك الطبي اتوكل ع الله وروح سلم نفسك وربنا يفك كربي وكربك وكرب الجميع

15-09-2014, 12:06 AM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
اولا شكر على اهتمامك يأستاذ جمال وردك وشكرا ليك يأخ مكس بين وربنا يفك كربى وكربك وكرب الجميع امين يارب

يأخ مكس بين بالنسبه لسؤالك انا مرحتش يوم سماع السلاح ولا استلمت الكارنيه يعنى زى حالتك بالظبط ولما رحت أسلم نفسى اللى الى انك عامل هروب ترحيل العسكرى اللى كان اعد على البوابه ممكن يكون هو مش عارف وهى اسمها تخلف زى ما انت بتئول المهم انى حالتى كانت زيك يالظبط فى الأول ومااستلمش الكارنيه ولا سمعت سلاحى الا لما رحت سلمت نفسى بعد كده ونصيحتى ليك لو انت مثلا تعبان ومش متأكد لو رحت وعملت تظلم هيئبلوه ولا لأ او مثلا كانت عندك ظروف يعنى من الأخر مكنتش متأكد
لو رحت هتئدر تكمل مدتك ولا لأ نصيحتى ليك اوعى تروح الا بعد سن التلاتين لأن أنا ابل ما اروح اسلم نفسى كنت رحت لمحامى وألى لو مرحتش لحد 30 هتروح لما تتم 30 وهتدفع غرامه بس وهتخرج علطول ومفيش حبس ولا أى حاجه وكانت حالتى ساعتها زيك بالظبط لكن للأسف انا اتسرعت ورحت لأنى كنت فاكر اما اعمل التظلم هطلع وهما الدكاتره بتوع اللجنه مش بيعترفوا الا بالحللات الجامده اوى والظاهره يعنى مثلا واحد عندو تقوس جامد فى الدهر كده اما لو واحد تعبان بس مش باين على جسموا من بره زيي كده مش بيهتموا بيه وبياخد لايق زى ما حصل معايا وانا كان معايا جوه اللى تعبان نفسيا واللى عنده صرع وبتجيله نوبات صرع وكلهم دخلوا برده واللجنه العليا مطلعتهمش لان انا دخلت بعد القوره علطول وكانت ايام صعبه اوى مش عارف دلوئت الصراحه النظام ايه جوه لأن انا بئالى سنتين عامل غياب فنصيحتى ليك اتأنى ابل ما تاخد اى خطوه واسأل محامى الأول ابل ما تتجرك اى خطوه عشان موضوع التجنيد ده كل اما تغوط فيه بيتعئد أكتر

15-09-2014, 12:22 AM
البرنس المنشاوى غير متصل
عضو فعال
يأستاذ جمال بعد اذنك انا مش فاهم يعنى ايه دفعتى لسه موجوده فياريت توضحلى النقطه دى بالنسبه للحبس انا مش مشكله عندى اخد حبس واتحملو وامرى لله بس اهم حاجه عندى انى مرجعش الوحده تانى لأن انا حالتى الصحيه متسمحش بالخدمات والطوابير خالص فلو اخدت حبس واستلمت الشهاده بعدها علطول هكون مبسوط اوى انا بس عايز اتأكد من حاجه لو سمحت لو انا استنيت لحد اما اتم 36 سنه وبعدين رحت القاضى هيحكم عليا بالحبس وبعد كده اخد شهادتى وأمشى علطول ولا هيخلينى اكمل المده برده دى اهم حاجه عايز اتأكد منها انى مش هكمل المده بعد الحبس وعايز اتأكد معلش يعنى لو هو هيحكم بالحبس بس من غير ما اكمل المده دى الزامى على القاضى يعنى اصدى هل القانون العسكرى بيلزموا انو لو واحد زى حالتى كده وراح بعد 36 سنه القانون هنا القانون بيلزم القاضى انو مينفعش يرجعوا تانى يكمل الخدمه وياخد حبس وغرامه بس وبعدين يستلم الشهاده ولا القانون مش بيلزم القاضى بكده وممكن يحكم عليه بالحبس مع ان هو يكمل المده تانى بس العرف يعنى كده ان القاضى فى الحاله دى مش بيحكم بالعوده لتكملة الخدمه بعد الحبس يعنى عايز اتأكد بس ان انا ان شاء الله لو رحت بعد 36 القانون بيلزم القاضى انى مرجعش الوحده تانى عايز اعرف القانون بيلزموا بكده ولا هو بمزاجه لأن النقطه دى بالذات هى اللى عاملالى قلق جامد

لامؤاخذه ع الأطاله وياريت توضحلى النقطه دى يأستاذ جمال وجزاك الله خير

15-09-2014, 12:57 AM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة البرنس المنشاوى 
اولا شكر على اهتمامك يأستاذ جمال وردك وشكرا ليك يأخ مكس بين وربنا يفك كربى وكربك وكرب الجميع امين يارب

يأخ مكس بين بالنسبه لسؤالك انا مرحتش يوم سماع السلاح ولا استلمت الكارنيه يعنى زى حالتك بالظبط ولما رحت أسلم نفسى اللى الى انك عامل هروب ترحيل العسكرى اللى كان اعد على البوابه ممكن يكون هو مش عارف وهى اسمها تخلف زى ما انت بتئول المهم انى حالتى كانت زيك يالظبط فى الأول ومااستلمش الكارنيه ولا سمعت سلاحى الا لما رحت سلمت نفسى بعد كده ونصيحتى ليك لو انت مثلا تعبان ومش متأكد لو رحت وعملت تظلم هيئبلوه ولا لأ او مثلا كانت عندك ظروف يعنى من الأخر مكنتش متأكد
لو رحت هتئدر تكمل مدتك ولا لأ نصيحتى ليك اوعى تروح الا بعد سن التلاتين لأن أنا ابل ما اروح اسلم نفسى كنت رحت لمحامى وألى لو مرحتش لحد 30 هتروح لما تتم 30 وهتدفع غرامه بس وهتخرج علطول ومفيش حبس ولا أى حاجه وكانت حالتى ساعتها زيك بالظبط لكن للأسف انا اتسرعت ورحت لأنى كنت فاكر اما اعمل التظلم هطلع وهما الدكاتره بتوع اللجنه مش بيعترفوا الا بالحللات الجامده اوى والظاهره يعنى مثلا واحد عندو تقوس جامد فى الدهر كده اما لو واحد تعبان بس مش باين على جسموا من بره زيي كده مش بيهتموا بيه وبياخد لايق زى ما حصل معايا وانا كان معايا جوه اللى تعبان نفسيا واللى عنده صرع وبتجيله نوبات صرع وكلهم دخلوا برده واللجنه العليا مطلعتهمش لان انا دخلت بعد القوره علطول وكانت ايام صعبه اوى مش عارف دلوئت الصراحه النظام ايه جوه لأن انا بئالى سنتين عامل غياب فنصيحتى ليك اتأنى ابل ما تاخد اى خطوه واسأل محامى الأول ابل ما تتجرك اى خطوه عشان موضوع التجنيد ده كل اما تغوط فيه بيتعئد أكتر
متقلقش من حتة الحبس دي يا اخ منشاوي لو استنيت لسن 36 وقدمت نفسك للمحاكمة اكيد ان شاء الله مفيهاش حبس وده عن تجربة لناس كتير اوي هم بيكتفوا بالسنين ال ضاعت من عمرك وانت معاكش شهادة الجيش و مش عارف تشتغل ولا تتحرك وعشان كده بيدوك غرامة بس من غير حبس وبتبقي اقل من غرامة التخلف (ال هي 2500 جنيه) بتبقي 500 جنيه بس ونصيحتي ليك هم فعلا مش بيلتفتوا للحالات المبهمة (ال باختصار مش بتبان ف الاشاعات وكده زي الكسور والشروخ) انا فيه واحد صاحب اخويا كان عنده القلب و ادوله لايق ومرحمهوش حتي بعد ما دخل وربنا يرحمه مات ف التدريب فلو انت معاك ال يدعم موقفك اكيد اتوكل ع الله وروح غير كده منصحكش ومتزعلش مني انت غلطان انك روحت من الاول لو كنت سالت ناس كتير كانت حتقولك استني لل 30 عشان تبقي ف السليم بالذات ف الايام دي مش بيعتقوا حد ف الارجا ولا الكشف الطبي

15-09-2014, 01:03 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
تلقى 4 إعجاب على مشاركة واحدة
لو معمولك هروب و هتروح بعد ال 36 غرامتك هتبقى حوالى 300-600 جنيه فقط و مفيش حبس باذن الله خالص و هتاخد شهاده اتمام الخدمه العسكريه بس ردئيه صفرا تجددها بواحده خضرا جيده بعد سنه

هل لو انا رحت سلمت نفسى وخدت الأشاعه دى معايا وينفع اعمل تظلم تانى ؟

English