أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

08-09-2014, 11:03 PM
Francis غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

ارجو رد المستشار جمال وكل من له خبرة في مواضيع التجنيد

ارجو المستشار جمال خبرة مواضيع
استاذ جمال انا متخلف عن التجنيد بعد الكشف الطبي وقريت راي حضرتك في حالات شبيهة بحالتي وحضرتك قولت انها تخلف بس فيه حالة لواحد نفس حالتي بيقول انه بعد ما راح عند سن 31 لقي نفسه طلعله كارنيه واسمه في سلاح دفاع جوي وظابط قاله انه الامور اتغيرت فهل ده نظام جديد مطبق بالنسبة للمتخلفين بعد الكشف الطبي ولا دي غلطة فردية كمان حضرتك كنت قلت لاخ لينا في المنتدي ان حضرتك تعرف رئيس محكمة عسكرية سابق ويعمل محامي عسكري حاليا ممكن رقمه بعد اذن حضرتك لاني اريد ان اوكله !!!
زجزاك الله خير

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
التخلف عن التجنيد (لوجود عذر مستقبلي) ارجو رد المستشار جمال Ahmedmak111 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 10 26-10-2014 01:05 AM
سياده المستشار ارجو الرد بخصوص موقفى من التجنيد وامكانيه اعفائى عادل الاهلاوى مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 05-08-2014 12:41 AM
اتمنى العودة للوطن (ارجو الرد من سيادة / المستشار- جمال بك ) هاشم ابراهيم مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 19 24-07-2010 10:04 PM
ارجو الافادة العاجلة من سيادة المستشار بخصوص التجنيد raef_eagle مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 14-02-2010 03:26 AM
ارجو من السيد المستشار جمال معاونتى فى معرفة موقفى التجنيدى دامت لمين مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 09-07-2009 07:28 PM
10-09-2014, 09:08 PM
Francis غير متصل
عضو جديد
ايه يا جماعة مفيش حد يرد عليا ؟؟؟؟؟؟

10-09-2014, 10:53 PM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
تلقى 4 إعجاب على مشاركة واحدة
مفيش نظام جديد اتصورت عشان الكارنيه ؟؟ سمعت سلاحك ؟؟ لو الاجابه لا فى الاتنين خد ال 110 و البطاقه بعد التلاتين و اطلع على منطقه التجنيد و خلص يا باشا

11-09-2014, 12:04 AM
Francis غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن محى 
مفيش نظام جديد اتصورت عشان الكارنيه ؟؟ سمعت سلاحك ؟؟ لو الاجابه لا فى الاتنين خد ال 110 و البطاقه بعد التلاتين و اطلع على منطقه التجنيد و خلص يا باشا
لا يا ايمن متصورتش للكارنيه ولا سمعت السلاح بس اتصورت في الكشف الطبي وكنت مقدم وانا سني 28 سنة من سنتين هل ده ممكن يأثر علي حكم القاضي ويخليه يحكم بالحبس بدل الغرامة ؟؟ وهل عندك حالات واقعية زي حالتي اتحكم عليها بالغرامة ؟؟

11-09-2014, 03:09 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
يا سيدى محدش بيتحبس اصلا :) هتروح و تعمل و رقك و تخلص هيدوك معاد تعرف يوم المحاكمه فى الوقت ده هيعملو التحريات بتاعتك يوم متروح تعرف يوم المحاكمه لو مدينيك سلاح او مركز تدريب هيقولك هناك و يقولك تعالى بعد 6 سنين :) يعنى مش هتروح محاكمه و الظابط هيقولك التحريات قالت ايه اداك معاد عادى يبقى عادى و غالبا ده الى هيحصل بسبه %98 باذن الله يعنى حتى لو عاملينك هربان محدش هيعملك حاجه و ده الى حصل مع الحاله الى انت ذكرتها هنا فى المنتدى لا حد حبسه ولا قبض عليه يالا يا باشا اتكل على الله و متسناش تيجى تقولنا الى حصل تفصيلا فى كل مرحله

11-09-2014, 07:51 PM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
طيب يا استاذ ايمن انا نفس حالة الاخ فرانسيس بالظبط بس انا روحت الحلمية ومشواري ف الجيش انتهي هناك مروحتش بعد كده خالص لا تصوير كارنيه ولا سماع سلاح بس ياتري الاخ ال افتكر نفسه متاجل ده ومشي وجيه بعد 3 سنين لقي نفسه مكانش متاجل و كمان طلعله كارنيه و اسمه ف سلاح ده ايه السبب انهم عملوا معاه كده وخلوه بقي هارب مش متخلف ما هو اكيد ال حيمشي عليه حيمشي علي ال ف نفس حالته

11-09-2014, 08:01 PM
Francis غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن محى 
يا سيدى محدش بيتحبس اصلا :) هتروح و تعمل و رقك و تخلص هيدوك معاد تعرف يوم المحاكمه فى الوقت ده هيعملو التحريات بتاعتك يوم متروح تعرف يوم المحاكمه لو مدينيك سلاح او مركز تدريب هيقولك هناك و يقولك تعالى بعد 6 سنين :) يعنى مش هتروح محاكمه و الظابط هيقولك التحريات قالت ايه اداك معاد عادى يبقى عادى و غالبا ده الى هيحصل بسبه %98 باذن الله يعنى حتى لو عاملينك هربان محدش هيعملك حاجه و ده الى حصل مع الحاله الى انت ذكرتها هنا فى المنتدى لا حد حبسه ولا قبض عليه يالا يا باشا اتكل على الله و متسناش تيجى تقولنا الى حصل تفصيلا فى كل مرحله
شكرا علي ردك الكريم يا اخ ايمن ومعلش انا بتتاقل عليك في الاسئلة هو فعلا علي اساس اية بيعاملوا الشخص علي انه متخلف او هارب ما هو الحالة اللي ذكرتهالك دي تعتبر نفس حالتي بالظبط واكيد اللي حيمشي عليه حيمشي علي اللي زييه وهل ممكن ابعت حد يعرف بدل مني انها تخلف و ميعاد محاكمة ولا استني كمان 6 سنين ؟؟ ربنا يستر

11-09-2014, 11:11 PM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
ده حاله واحده بس شاذه الاسباب معرفش بس فى اسباب كتير اتصور عشان الكارنيه و مرحش الظابط الى بيسلم الكارنيهات يوم الترحيلات حاطه فى دماغه و عمله استلام كارنيه و غياب :) رخامه لانه اتصور للكارنيه و مجاش يسمع سلاحه عشان كده سالتكم اتصورت كارنيه ؟؟ متصورتش مش هيطلع اصلا عشان حد يرخم عليك

و الى حصل للاخ مش قاعده هتطبق على حد دى حاله واحده بالعكس الناس الهربانه لما راحت تخلص جيشها الظابط قالوهم اى حد مرحش مركز التدريب ده تخلف مش هروب

ده حاله فرديه و جت فيه بقى نصيبه و انشاء الله هيثبت انه مرحش اصلا و صعب جدا تتكرر و انتو متصورتوش كارنيه خلص الحوار

و اخيرا الموضوع مش صعب يا شباب زى مقولت محدش هيحبسك ولا يقفش فيك الا لو سلمت نفسك بنفسك يعنى روح و اسال و شوف موقفك و اتاكد عاااااااااااااااادى فشخ :)

11-09-2014, 11:14 PM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
اه و ياريت متنسوش تيجو تحكولنا كل مرحله مشيت ازاى و حصل ايه فيها بالتفصيل عشان نفيد غيرنا الى هيدخل بعدينا يا شباب

12-09-2014, 01:56 AM
h federer غير متصل
عضو جديد
طب لو سمحت يا استاذ ايمن انا زى الاخ اللى كاتب فوق انه اخر حاجة ليه كانت الحلمية من سنة و نص و مروحتش بعدها ف حتة و مستنى سنة و نص عشان والدى يكون طلع معاش و اقدم ورق الاعفا .. هل ممكن يكون ف مشكلة ولا هقدر اخد الاعفا عادى .. و هيقولولى انت اتخلفت ليه و لا ايه اللى بيحصل بالظبط ؟

12-09-2014, 02:23 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
لا يا باشا انت مينفعش متروحش فى معادك عشان تاخد اعفاء انت كده متخلف و لو رحت قبل سن الثلاثين هتتجند بسنه اضافيه الى هى 45 يوم قابله للرفع

العبره هى بتاريخ استحقاق التجنيد يعنى يوم مخلصت دراستك كان ليك حق فى اعفاء او تاجيل ولا لا بس :) كده كلنا منروحش لحد ماهالينا يتمو 60 حلك الوحيد يا تستنى ال 30 يا تروح تكمل تجنيدك و هتتدخل حتى لو والدك عدى ال 60 موضوع منتهى

12-09-2014, 02:55 AM
h federer غير متصل
عضو جديد
طب انا كنت سألت الاستاذ جمال قبل كدة و قالى انى لو قدمت ورق الاعفا ع اعتبار انى الابن الاكبر و الاب عدى ال 60 خلاص و ليا اخ كمان 18 سنة ف ممكن الامور تمشى حتى لو انا اتخلفت .. ف ايه صحة الكلام ده ؟

12-09-2014, 03:58 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
زى مقالك ممكن :) ممكن مش قانونى بص يا باشا الى هيحصل انك هتتجند و بعد متدخل من حقك الاصيل انك تقدم عائل يعنى لو اى حد دخل و فجاءه ولده بقى عاجز او بلغ السن و مفيش غيره بيتوقف تجنيده و ياخد تاجيل مش اعفاء يعنى تاجيل بس لحين ما اخوك يخلص دراسه اتمنى تكون المعلومه و وصلتك

12-09-2014, 04:18 AM
محمد شوشان غير متصل
عضو جديد
لدى مشكلة كبيرة وهى انى قمت ببشراء سيارة بالأجل وبعد فترة 3شهور تعزرت فقمت بترجيع السيارة ولم اخذ الايصالات وفؤجت بعد 4شهور بدعوى ضدى من البائع وعندما ذهبت للحديث معه على اساس انى قمت بدفع 3 الافجنيه ولم احصل عليهم عند ارجاع السيارة واعتبرهم انهم مدة ايجار فوجأت انه تم حبسه فى قضية اتجار مخدرات بنفس السيارة التى قام ببيعها لى ولم اجد احد اتفاهم معه والدعوى ضدى سارية وبدات مساوامات من المحامى ولم ادرى ماذا افعل مع العلم انه تم تحرير عقد بيع بيننا واكتشفت انه لم يوقع بالرغم من كتابته بيده افيدونى افادكم الله

12-09-2014, 02:03 PM
h federer غير متصل
عضو جديد
ايوة يا استاذ ايمن فهمتك اللى قصدى عليه انه تأجيل لحد ما اخويا يخلص مش اعفاء نهائى ف عشان كدة كنت بسأل اذا كنت هقدر اطلع التأجيل ده و لا يعملولى مشكلة بسبب التخلف

ارجو رد المستشار جمال وكل من له خبرة في مواضيع التجنيد

English