أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

15-09-2014, 01:36 AM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
01:36 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن محى 
باذن الله مش هيبقى فى اى شىء و هتيجى و تقولنا تجربتك زى كل زمايلك و متقلقش يا كبير انا متفائل ليكو اوى عشان الناس الى راحت تخلص ورقها بعد ال 36 الهربانين الراجل قالوهم اى حد مرحش مركز التدريب و اتقيد هناك يبقى تخلف و السجلات ملهاش دعوه بيه

حتى الحاله الى بتستشهد بيها بيقولك ان العسكرى على البوابه هو الى قاله و مكنش تم ال 30 يعنى مش يسال حتى الى قاعدين على الكمبيوتر و لا ظابط ؟؟ و قالك احتمال يكون زى منتا قولت تخلف بس انا سلمت نفسى قبل ال 30 شوفت بقى شوفت :) حتى وضعه ملوش علاقه بوضعك و هو مش متاكد ايه الى حصل الى حصل انه سلم نفسه قبل ال 30 :) تخلف و سلمت نفسك هيحصل ايه ؟؟ هتتجند يا برنس :)
تمام يا ايمن ربنا يطمنك طيب دلوقتي معلش ممكن تقولي ايه ال المفروض اعمله بعد ما اتم ال 30 باختصار عشان مضيعش وقتك !!!

15-09-2014, 02:01 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 4 إعجاب على مشاركة واحدة
باختصار هتاخد بطاقتك و ورقه الترحيل بتاعه اللجنه و تروح منطقه التجنيد تقولو عايز ورق التخلف هيوديك على مكتب تشترى منه دوسيه فيه ورقه هتملاها و لازم يكون معاك حاجه فيها الرقم العسكرى الى هو الثلاثى فيها 6 جند 7 جند 110 ورقه الترحيل لو فيها اى شىء هتصور بطاقتك و تحط كل حاجه فى الملف و هتوديه عند الشرطه العسكريه هيسالك مرحتش ليه هترد عادى خالص و هو اصلا ملوش يعملك حاجه هيملا شويه بيانات و يقولك روح سلمه فى المكان الفلانى هتسلمه و تاخد ورقه بمعاد تيجى فيه تعرف يوم المحاكمه و هتيجى اليوم ده تعرف يوم محاكمتك و بعديها هتروح مكان المحكمه تستنى القاضى و بعديه دورك و تسمع حكمك و تدفع و تاخد صوره من الحكم و الصيغه بتاعه و تانى يوم تروح الاداره بتاعه التجنيد تعمل اجرائات الشهاده بعون الله

15-09-2014, 11:21 AM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
باختصار هتاخد بطاقتك و ورقه الترحيل بتاعه اللجنه و تروح منطقه التجنيد تقولو عايز ورق التخلف هيوديك على مكتب تشترى منه دوسيه فيه ورقه هتملاها و لازم يكون معاك حاجه فيها الرقم العسكرى الى هو الثلاثى فيها 6 جند 7 جند 110 ورقه الترحيل لو فيها اى شىء هتصور بطاقتك و تحط كل حاجه فى الملف و هتوديه عند الشرطه العسكريه هيسالك مرحتش ليه هترد عادى خالص و هو اصلا ملوش يعملك حاجه هيملا شويه بيانات و يقولك روح سلمه فى المكان الفلانى هتسلمه و تاخد ورقه بمعاد تيجى فيه تعرف يوم المحاكمه و هتيجى اليوم ده تعرف يوم محاكمتك و بعديها هتروح مكان المحكمه تستنى القاضى و بعديه دورك و تسمع حكمك و تدفع و تاخد صوره من الحكم و الصيغه بتاعه و تانى يوم تروح الاداره بتاعه التجنيد تعمل اجرائات الشهاده بعون الله
تسلم يا غالي وربنا يطمنك ويرزقك من حيث لا تحتسب .. انا حتابع الاستشارة دي لحد ما اتم التلاتين ولو ظهر اي جديد يا ريت تضيفه

15-09-2014, 11:38 AM
Francis غير متصل
عضو جديد
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تحت امرك يا صديقى واتمنى منك تفيدنا بتجربتك خطوه خطوه صدقنى مستنيك تكتب انك رحت بفارغ الصبر و تفيد ناس زيك و كانو فى حيرتك برضه
ان شاء الله حكتبها واهي تبقي صدقة جارية لكل الناس ال مش عاوزة تبقي عبيد في الجيش

19-09-2014, 12:46 AM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
ايمن سؤال مهم بعد اذنك هو القاضي بيعرف ان كان ال قدام منه متخلف بعد ما قدم الورق ولا مقدمش ورق اصلا ؟!!

19-09-2014, 01:16 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
اه يا باشا بيعرف من التحريات مش قولتلك بعد مبتقدم ورقك يقولك تيجى يوم معين تعرف معاد المحكمه فى الوقت بيعمل تحريات و بيحطها فى ملفك

و حبيت بس اقولكم ان القانون اتغير فى 14/9/2014 و شالو كلمه مرحله الفحص من كل المواد و لسه مش عارفين ده معناه ايه اصلا

و خلو الغرامه من 3000 الى 10000 بدل من 2000 الى 10000

20-09-2014, 10:40 PM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
اه يا باشا بيعرف من التحريات مش قولتلك بعد مبتقدم ورقك يقولك تيجى يوم معين تعرف معاد المحكمه فى الوقت بيعمل تحريات و بيحطها فى ملفك

و حبيت بس اقولكم ان القانون اتغير فى 14/9/2014 و شالو كلمه مرحله الفحص من كل المواد و لسه مش عارفين ده معناه ايه اصلا

و خلو الغرامه من 3000 الى 10000 بدل من 2000 الى 10000
طب وده ممكن يغير موقفنا 180 ولا ايه يا ايمن ونتاكد منين دلوقتي ؟؟!!!

20-09-2014, 10:49 PM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
فى الموضوع ده احنا مستنين سياده المستشار مع شرح للى هيحصل

أرجو من سيادة المستشار شرح تغيير قانون الخدمه العسكريه الصادر فى 14 سبتمبر

و الفيصل الحقيقى هنا هو التجربه الفعليه احنا اصلا مش فاهمين هيعملو ايه مع الى مرحش خالص بعد الثلاثين رغم ان الماده هى هى مع تغير الغرامه لكن فى الغاء الماده 36 و عشان كده متسنين سياده المستشار و شرح واضح للتغير و كمان تجارب فعليه بعد التغير

21-09-2014, 12:12 AM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
وياتري حنلحق نشوف تجارب لناس متخلفة بعد الفحص زي حالاتي كده ؟! وياتري حتي لو اعتبرونا متخلفين ايه ال يضمن ان القضاة ميغيروش نظام الغرامات ويمشوها حبس بعد كده بعد التعديلات دي ؟! ربنا يستر

17-10-2014, 01:56 AM
Mohamed Amr غير متصل
عضو فعال
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
, انا يا جماعة متخلف عن الجيش و عايز أجدد رخصة العربية , هل حد مر بتجربة زى دى و حصل معاه حاجة ؟؟

11-12-2014, 09:26 PM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mohamed Amr 
, انا يا جماعة متخلف عن الجيش و عايز أجدد رخصة العربية , هل حد مر بتجربة زى دى و حصل معاه حاجة ؟؟
اظن ملهاش علاقة يا اخ محمد وحتي لو حتجدد البطاقة عادي برضه بس اسال واتاكد برضه

ارجو رد المستشار جمال وكل من له خبرة في مواضيع التجنيد

English