أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

12-09-2014, 02:31 PM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 4 إعجاب على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
02:31 PM

مهو انا رديت عليك :) هيدخلوك الجيش الاول بنسبه 98% لان بعد مبتقدم ورق التاجيل بيعملو التحريات و ساعتها هيقولك متخلف خش جيشك هتخش و بعد شهر مثلا تعمل تظلم عائل اسره و خلى بالك ممكن يتساهلو و ممكن يتعنتو انت حاليا خاضع لقانون التخلف لان العبره بوقت استحقاق التجنيد يعنى يوم مخلصت دراستك بالظبط اتمنى تكون وصلت و على فكره برضه محدش هيجى جنبك لو رحت دلوقتى ادراه التجنيد او منطقه التجنيد و سالت محدش هياخد ضدك اجراء انما هيقولك وضعك معاهم ايه تاخد تاجيل من برا ولا تدخل الاول

13-09-2014, 09:20 PM
Francis غير متصل
عضو جديد
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ايمن محى 
ده حاله واحده بس شاذه الاسباب معرفش بس فى اسباب كتير اتصور عشان الكارنيه و مرحش الظابط الى بيسلم الكارنيهات يوم الترحيلات حاطه فى دماغه و عمله استلام كارنيه و غياب :) رخامه لانه اتصور للكارنيه و مجاش يسمع سلاحه عشان كده سالتكم اتصورت كارنيه ؟؟ متصورتش مش هيطلع اصلا عشان حد يرخم عليك

و الى حصل للاخ مش قاعده هتطبق على حد دى حاله واحده بالعكس الناس الهربانه لما راحت تخلص جيشها الظابط قالوهم اى حد مرحش مركز التدريب ده تخلف مش هروب

ده حاله فرديه و جت فيه بقى نصيبه و انشاء الله هيثبت انه مرحش اصلا و صعب جدا تتكرر و انتو متصورتوش كارنيه خلص الحوار

و اخيرا الموضوع مش صعب يا شباب زى مقولت محدش هيحبسك ولا يقفش فيك الا لو سلمت نفسك بنفسك يعنى روح و اسال و شوف موقفك و اتاكد عاااااااااااااااادى فشخ :)
شكرا علي تفاعلك معانا يا اخ ايمن وربنا يجعله في ميزان حسناتك معلش انا بتتقل عليك وبسأل كتيرعشان بنام بحلم اني حتحبس من الرعب اللي انا فيه :/ انا اللي مقلقني انه الاخ اللي افتكر انه اتأجل ده عرف انه اتاجل يوم الارجا يعني بعد كده مارحش يوم التصوير وسماع السلاح لانه فاكر نفسه مأجل يعني مفيش كارنيه ولا سلاح فيبقي ازاي طلعله كارنيه

13-09-2014, 10:10 PM
hanyaly غير متصل
عضو جديد
الموضوع ومافية ياجماعة هو ان المشكلة فى الموجودين بمناطق التجنيد وليست فى القانون, القانون واضح واى حد عمل كل الاجراءات وفى الاخر مترحلش الى مركز تدريبة دة اسمة تخلف تجنيد, اللى بيحصل ادة من الغباء والاهمال وعدم المعرفة بالقانون عندهم, اللى مبيحضرش يوم الترحيل بيقوموا الاغبياء معتبرينة هربان ويكتبولة هروب من الترحيل على الكمبيوتر, ولكنها حالة تخلف وان صمموا على انة هروب, يجب ارسال شكوى الى الامانة العامة بوزارة الدفاع.

13-09-2014, 11:40 PM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hanyaly 
الموضوع ومافية ياجماعة هو ان المشكلة فى الموجودين بمناطق التجنيد وليست فى القانون, القانون واضح واى حد عمل كل الاجراءات وفى الاخر مترحلش الى مركز تدريبة دة اسمة تخلف تجنيد, اللى بيحصل ادة من الغباء والاهمال وعدم المعرفة بالقانون عندهم, اللى مبيحضرش يوم الترحيل بيقوموا الاغبياء معتبرينة هربان ويكتبولة هروب من الترحيل على الكمبيوتر, ولكنها حالة تخلف وان صمموا على انة هروب, يجب ارسال شكوى الى الامانة العامة بوزارة الدفاع.
طب وموضوع بيكتبوله هروب من الترحيل ده بيتعمل مع كل ال قدم ورقه يا اخ هاني ول امع ناس وناس والشكي دي حتجيب نتيجة ولا لأ ؟؟!

14-09-2014, 12:12 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Francis 
شكرا علي تفاعلك معانا يا اخ ايمن وربنا يجعله في ميزان حسناتك معلش انا بتتقل عليك وبسأل كتيرعشان بنام بحلم اني حتحبس من الرعب اللي انا فيه :/ انا اللي مقلقني انه الاخ اللي افتكر انه اتأجل ده عرف انه اتاجل يوم الارجا يعني بعد كده مارحش يوم التصوير وسماع السلاح لانه فاكر نفسه مأجل يعني مفيش كارنيه ولا سلاح فيبقي ازاي
طلعله كارنيه
اولا مفيش تعب ولا حاجه ثانيا انا واصلنى احساسك كويس اوى و فاهمك و عارف مصدر خوفك الى مخليك متسمر مكانك و مبتتحركش و عمال تسال بتحاول تلاقى الى يطمنك كفايه اولا يا باشا اتصور ملهاش حاجه تانيه ثانيا دى حاله فرديه و فى واحد هنا خلص فى شهر 4 الى فات و كان كاشف طبى و الراجل قاله هات ال 110 و قالو ضاعت و عمل ورق بسببها و راح خد غرامه 2500 جنيه فا يا شباب بدل منخش فى جدال عقيم قسما بالله محد هيعملك حاجه و عندك الحاله الى بستشهد بيها نفسها حد جيه جنبه ؟؟؟ قالوله لا يابنى انت معمولك هروب تعالى بعد 6 سنين :) دى حاجه تخليك تخاف تعمل ورقك و اطمنك اكتر لو معاك ال 110 بتاعتك استحاله يطلع عليك غلط باذن الله و هتطلع بياناتك سليمه 100% مهما كان

فانت كده موقف حياتك كلها على حاله واحده و ناسى تماما الاف الحالات اال عدت و كمان نفس الحاله محدش حبسها يا بيه صح ولا ايه ؟؟ اعمل ورقك يا كبير هيعملو التحريات و هيقولك انت كده بتضيع وقت يعنى لو لا قدر الله مكتوبلك هروب عملك الورق مش هيزود حاجه و لو مش مكتوبلك و ده اكيد باذن الرحمن عملك الورق هيخلصك يبقى يا اما هتستفاد يا اما مش هتخسر شىء ؟؟ ايه بقى ؟؟ قاعد ليه اتكل على الى خلقك و احسن النيه و روح المنطقه

كلام نهائى يا شباب و اللله العظيم ام الحاله دى حاله فرديه و زمانه خلص الحكايه دى لانهم مش هيلاقو ليه مكان فى طابور مركز التدريب من الاول و هيخلص الاف غيرو خلص و لو روحت سالت ايا كان وضعك محدش هيعملك حاجه اى كلام تانى و الله مهنخلص محنا ممكن نقضى عمرنا كله يمكن و اصل و افرض ؟؟

14-09-2014, 12:18 AM
hanyaly غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Max Pain 
طب وموضوع بيكتبوله هروب من الترحيل ده بيتعمل مع كل ال قدم ورقه يا اخ هاني ول امع ناس وناس والشكي دي حتجيب نتيجة ولا لأ ؟؟!
لا مش شرط مع كلة, لكن حصل مع حالات كتيرة للاسف, من الواضح زى ماتقول الحركة دى بقت تغظهم وعايزين يلموها شوية, لكن فى النهاية قانونيا هى تخلف تجنيد وعند الثلاثين تنتهى وان حصل خلاف ذلك لازم تقدم شكوى رسمية والشكاوى بتجيب نتيجة بس محتاجة متابعة, ومفيش داعى تروح قبل الثلاثين لاى سوال او شىء لان ممكن تترحل على حالة هروب وبتتحاكم لما توصل مركز التدريب عن المدة, انما عند الثلاثين امان والموضوع لازم يخلص من عندهم لان حتى السجلات العسكرية اللى بتحاكم الهاربين ملهاش اى علاقة الا بالمجندين اللى اتجندوا فعليا.

14-09-2014, 10:31 PM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
لا مش شرط مع كلة, لكن حصل مع حالات كتيرة للاسف, من الواضح زى ماتقول الحركة دى بقت تغظهم وعايزين يلموها شوية, لكن فى النهاية قانونيا هى تخلف تجنيد وعند الثلاثين تنتهى وان حصل خلاف ذلك لازم تقدم شكوى رسمية والشكاوى بتجيب نتيجة بس محتاجة متابعة, ومفيش داعى تروح قبل الثلاثين لاى سوال او شىء لان ممكن تترحل على حالة هروب وبتتحاكم لما توصل مركز التدريب عن المدة, انما عند الثلاثين امان والموضوع لازم يخلص من عندهم لان حتى السجلات العسكرية اللى بتحاكم الهاربين ملهاش اى علاقة الا بالمجندين اللى اتجندوا فعليا.
طيب يا اخ هاني انت بتقول ان الحركة دي بقت تغيظهم وعاوزين يلموها ده تخمين منك ولا ايه بالظبط لانه بيتهيألي هم يوم ما ينوا يغلسوا حيغلسوا علي كل ال عامل الحركة دي مش بعضهم بس ويا تري لو حصل وعملوها معايا حخلص موضوع الشكوي واخليها تخلف ف اد ايه لاني محتاج الشهادة ف اسرع وقت لاني ورايا ترم تاني ف الكلية ومش حينفع ارجع من غير الشهادة ...اتمني ما كونش مضايقك بأسئلتي الكتيرة دي D:

14-09-2014, 10:39 PM
Francis غير متصل
عضو جديد
اولا مفيش تعب ولا حاجه ثانيا انا واصلنى احساسك كويس اوى و فاهمك و عارف مصدر خوفك الى مخليك متسمر مكانك و مبتتحركش و عمال تسال بتحاول تلاقى الى يطمنك كفايه اولا يا باشا اتصور ملهاش حاجه تانيه ثانيا دى حاله فرديه و فى واحد هنا خلص فى شهر 4 الى فات و كان كاشف طبى و الراجل قاله هات ال 110 و قالو ضاعت و عمل ورق بسببها و راح خد غرامه 2500 جنيه فا يا شباب بدل منخش فى جدال عقيم قسما بالله محد هيعملك حاجه و عندك الحاله الى بستشهد بيها نفسها حد جيه جنبه ؟؟؟ قالوله لا يابنى انت معمولك هروب تعالى بعد 6 سنين :) دى حاجه تخليك تخاف تعمل ورقك و اطمنك اكتر لو معاك ال 110 بتاعتك استحاله يطلع عليك غلط باذن الله و هتطلع بياناتك سليمه 100% مهما كان

فانت كده موقف حياتك كلها على حاله واحده و ناسى تماما الاف الحالات اال عدت و كمان نفس الحاله محدش حبسها يا بيه صح ولا ايه ؟؟ اعمل ورقك يا كبير هيعملو التحريات و هيقولك انت كده بتضيع وقت يعنى لو لا قدر الله مكتوبلك هروب عملك الورق مش هيزود حاجه و لو مش مكتوبلك و ده اكيد باذن الرحمن عملك الورق هيخلصك يبقى يا اما هتستفاد يا اما مش هتخسر شىء ؟؟ ايه بقى ؟؟ قاعد ليه اتكل على الى خلقك و احسن النيه و روح المنطقه

كلام نهائى يا شباب و اللله العظيم ام الحاله دى حاله فرديه و زمانه خلص الحكايه دى لانهم مش هيلاقو ليه مكان فى طابور مركز التدريب من الاول و هيخلص الاف غيرو خلص و لو روحت سالت ايا كان وضعك محدش هيعملك حاجه اى كلام تانى و الله مهنخلص محنا ممكن نقضى عمرنا كله يمكن و اصل و افرض ؟؟
تمام كلامك منطقي اوي يا اخ ايمن انا كل ما في الامر ان القلق مخلي دماغي عمالة تودي وتجيب وكل ما بيطلع هاجس في دماغي بخاف يطلع صح وبضطر اسال عشان اطمن ... شكرا علي تفاعلك يا غالي وربنا يوفقك

14-09-2014, 10:48 PM
Max Pain غير متصل
عضو فعال

طيب دلوقتي يا اخ ايمن انت بتقول ان طول ما نت معاك ال 110 محدش حيقدر يعملك حاجة قصدك انها المفروض متضيعش منك ولا انها متكونش مع الجيش لاني دلوقتي انا اتحولت للحلمية وال 110 بتاعتي خدوها مني هناك ومعاها 4 صور شخصية فانا عندي شك كبير انهم احتمال كبير اكون من الناس اللي طلعلهم كارنيه وبقيت هروب لانهم معاهم دلوقتي كل المطلوب عشان الكارنيه والترحيل (الصورة الشخصية وال 110) !!

14-09-2014, 11:33 PM
hanyaly غير متصل
عضو جديد
طيب يا اخ هاني انت بتقول ان الحركة دي بقت تغيظهم وعاوزين يلموها ده تخمين منك ولا ايه بالظبط لانه بيتهيألي هم يوم ما ينوا يغلسوا حيغلسوا علي كل ال عامل الحركة دي مش بعضهم بس ويا تري لو حصل وعملوها معايا حخلص موضوع الشكوي واخليها تخلف ف اد ايه لاني محتاج الشهادة ف اسرع وقت لاني ورايا ترم تاني ف الكلية ومش حينفع ارجع من غير الشهادة ...اتمني ما كونش مضايقك بأسئلتي الكتيرة دي D:
انا بقول كدة لان تصرفهم دة ملوش تفسيرغير كدة, زى ماحصل مع كذا حالة فى المنتدى, اكيد عارفين القانون كويس بس نظام بلطجة, بس الواحد يتفاءل ويسيبها لربنا وفى النهاية الموضوع لازم يخلص من عندهم لان زى مابقولك حتى الجهة اللى بتحاكم الهاربين هتقول ملناش اى علاقة بالحالات دى, لما تروح اعمل اجراءات التخلف العادية وهما بيكشفوا على اسمك من على الكمبيوتر, ان حصل والعسكرى استغبى وقالك انت كشفت وانت كدة هربان ونظام كلامة حافظ مش فاهم حاجة, قدم شكوى للامانة العامة والعلاقات العامة بمنطقة التجنيد وربنا يسهلها وحسب سرعة استجابتهم وانت صاحب حق وربنا يفك كرب الجميع

15-09-2014, 01:04 AM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
انا بقول كدة لان تصرفهم دة ملوش تفسيرغير كدة, زى ماحصل مع كذا حالة فى المنتدى, اكيد عارفين القانون كويس بس نظام بلطجة, بس الواحد يتفاءل ويسيبها لربنا وفى النهاية الموضوع لازم يخلص من عندهم لان زى مابقولك حتى الجهة اللى بتحاكم الهاربين هتقول ملناش اى علاقة بالحالات دى, لما تروح اعمل اجراءات التخلف العادية وهما بيكشفوا على اسمك من على الكمبيوتر, ان حصل والعسكرى استغبى وقالك انت كشفت وانت كدة هربان ونظام كلامة حافظ مش فاهم حاجة, قدم شكوى للامانة العامة والعلاقات العامة بمنطقة التجنيد وربنا يسهلها وحسب سرعة استجابتهم وانت صاحب حق وربنا يفك كرب الجميع
طيب بالنسبة لموضوع الامانة العامة دول بيبقي ايه نظام الشكوي يعني اتظلم ازاي ؟ اعمل التماس وكده مكتوب بصيغة من دماغي ؟ وبعد ما اعمله ايه ال بيتم ؟ يعني اتابع شكوتي ازاي عشان اعرف ايه ال تم فيها ؟ اروح اسال ف منطقة التجنيد هي رجعت تخلف ولا لسه هروب ولا اعمل ايه ؟! معلش استحمل غتتاتي شوية

15-09-2014, 01:08 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Francis 
تمام كلامك منطقي اوي يا اخ ايمن انا كل ما في الامر ان القلق مخلي دماغي عمالة تودي وتجيب وكل ما بيطلع هاجس في دماغي بخاف يطلع صح وبضطر اسال عشان اطمن ... شكرا علي تفاعلك يا غالي وربنا يوفقك
تحت امرك يا صديقى واتمنى منك تفيدنا بتجربتك خطوه خطوه صدقنى مستنيك تكتب انك رحت بفارغ الصبر و تفيد ناس زيك و كانو فى حيرتك برضه

15-09-2014, 01:09 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
طيب دلوقتي يا اخ ايمن انت بتقول ان طول ما نت معاك ال 110 محدش حيقدر يعملك حاجة قصدك انها المفروض متضيعش منك ولا انها متكونش مع الجيش لاني دلوقتي انا اتحولت للحلمية وال 110 بتاعتي خدوها مني هناك ومعاها 4 صور شخصية فانا عندي شك كبير انهم احتمال كبير اكون من الناس اللي طلعلهم كارنيه وبقيت هروب لانهم معاهم دلوقتي كل المطلوب عشان الكارنيه والترحيل (الصورة الشخصية وال 110) !!
انا قولت كده عشان هو بيقولك سلمه انت بتحلص بعد ال 30 و بيعمل عليك بحث و هو معاه و اكيد معاك ورقه التحويل بتاعه الحلميه دى مكان ال110 فى كل شىء و مجرد ما بتتحول لجنه عليا بتتعامل بورقه التحويل فقط و ال 110 هما بيتصرفو فيه و لما يسالك فين ال 110 اديله ورقه التحويل و انت فى الاستماره هتكتب انك كشفت و مكملتش

هو انت تميت السن ولا لسه ؟؟ قصدى 30

15-09-2014, 01:19 AM
Max Pain غير متصل
عضو فعال
انا قولت كده عشان هو بيقولك سلمه انت بتحلص بعد ال 30 و بيعمل عليك بحث و هو معاه و اكيد معاك ورقه التحويل بتاعه الحلميه دى مكان ال110 فى كل شىء و مجرد ما بتتحول لجنه عليا بتتعامل بورقه التحويل فقط و ال 110 هما بيتصرفو فيه و لما يسالك فين ال 110 اديله ورقه التحويل و انت فى الاستماره هتكتب انك كشفت و مكملتش

هو انت تميت السن ولا لسه ؟؟ قصدى 30
قدامي 3 شهور واتمهم ان شاء الله يا ايمن ومقلق لحسن يحصل ف الامور امور وابقي هارب انا محتاج ورقة الجيش عشان اكمل ف الكلية عشان لسه فاضلي سنة ونص !

15-09-2014, 01:31 AM
ايمن محى غير متصل
عضو فعال
باذن الله مش هيبقى فى اى شىء و هتيجى و تقولنا تجربتك زى كل زمايلك و متقلقش يا كبير انا متفائل ليكو اوى عشان الناس الى راحت تخلص ورقها بعد ال 36 الهربانين الراجل قالوهم اى حد مرحش مركز التدريب و اتقيد هناك يبقى تخلف و السجلات ملهاش دعوه بيه

حتى الحاله الى بتستشهد بيها بيقولك ان العسكرى على البوابه هو الى قاله و مكنش تم ال 30 يعنى مش يسال حتى الى قاعدين على الكمبيوتر و لا ظابط ؟؟ و قالك احتمال يكون زى منتا قولت تخلف بس انا سلمت نفسى قبل ال 30 شوفت بقى شوفت :) حتى وضعه ملوش علاقه بوضعك و هو مش متاكد ايه الى حصل الى حصل انه سلم نفسه قبل ال 30 :) تخلف و سلمت نفسك هيحصل ايه ؟؟ هتتجند يا برنس :)

ارجو رد المستشار جمال وكل من له خبرة في مواضيع التجنيد

English