أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

24-06-2014, 12:31 AM
elnono غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 235
تلقى 24 إعجاب على 18 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

الشاحن الخاص بالاب اتحرق ومحتاج معلومات لشراء شاحن

الشاحن الخاص بالاب اتحرق ورحمه الله وبركاته

الاخوه الكرام انا عندى جهاز hp compaq cq58

والكهرباء وصلت زياده وحرقت الشاحن

وانا عايز اشترى شاحن جديد ومحتاج ماعدتكم

1- ايه اخطار الشاحن الصينى

2- سمعت ان الهاى كوبى نسخه طبق الاصل حتى مكتوب عليها نفس الماركه فازاى افرق بينها وبين الاصلى ومادفع فلوس الهاى كوبى على انها اوريجنال

3 - هل هناك عيوب نتيجه استخدام الشاحن الصينى او الهاى كوبى او الاوريجنال المستعمل

4- اين اجد شاحن اوريجنال جديد واضمن انه اصلى

5- اهم نقطه بقى انا الشاحن بتاعى 19.5.v و a3.33 ومش زى الابات اللى بتقبل اكتر من شاحن باكتر من فولت هو مكتوب عليه فى المكان اللى تحت البطاريه نفس الارقام دى وهى نفسها المكتوبه على الشاحن

ا- هل لو الامبير اعلى او اقل هايحصل ايه
ب - لو الفولت اعلى او اقل هايحصل ايه
ج- ايه تاثيرهم على عمر البطاريه وهل هاتشحن بطريقه طبيعيه وهل لها تاثير مدمر على اى اجزاء فى الالاب لو دخله كهرباء زياده

6- ماذا تنصحونى اذا لم اجد شاحن 19.5.v و a3.33 وهل خطا لو استعملت ماركه اخرى غير hp زى dell مثلا

اخيرا

اشكركم اخوتى الكرام مقدما على المساعده

واسف على الاطاله فى الاسئله

لكن انا مش قلقان الا على الجهاز لو دخله كهرباء زياده هايدمر , ده اللى مخوفنى , وانتوا عارفيين ان الالاب حساس وتمنه غالى واى حاجه تتحرق فيه بتكلف مبلغ وقدره وده اللى مخوفنى

لو لا قدر الله الهارد او رامه اتحرقت كنت ممكن اغيرها انما المشكله فى الشاحن اللى ممكن يحرقى الجهاز كله ويدمرلى البطاريه

الحمد لله على نعمه الاسلام

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ساخن ساخن جدا .. باتش جديد للعبة Counter Strike 1.6 قم بتحويل شكل اللعبة الى شك zitno العاب كمبيوتر PC Games 7 09-09-2016 03:31 PM
​​​​2 سيجارة + شاحن usb + شاحن سيارة + 10 مللى ليكويد + جراب EGo هدية فقط 250 جنية​ Copiers Shop بيع وشراء منتجات ومقتنيات وبضائع 0 20-12-2014 12:01 AM
عندى نسخه ايزو (xp) اريد ان ادخل تعاريف النت الخاص بالاب توب mmhs_m تعريفات الكمبيوتر - ديسكتوب ولابتوب Drivers for Desktop & Laptop win & mac 6 22-02-2014 03:46 PM
لاب توب packard bell فاصل بور جربت شاحن تانى وتاكدت انى 19 فولت شغلين فى الشاحن دائرة البو اللوردعبدالله صيانه الماذر بورد واللاب توب والهارد ديسك - هاردوير 1 22-01-2014 04:37 PM
العقد اتحرق kinghaert مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 22-04-2011 09:01 AM

24-06-2014, 01:55 AM
سعد الدين غير متصل
المسؤول الفني
إعجاب: 7,545
تلقى 15,580 إعجاب على 5,211 مشاركة
تلقى دعوات الى: 4133 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 15
تلقى عدم اعجاب واحد على مشاركة واحدة
بالنسبة لي ماعندي معلومات فنية دقيقة لكن نصيحة خد شاحن اصلي مستعمل احسن وابعد عن الصيني لانه ماراح يعيش كتير وراح تلاقي نفسك بعد مدة بسيطة بتدور على شاحن تاني لتشتريه

الصيني ما يعيش لا هاي كوبي ولا غيره بغض النظر اذا بيسبب مشاكل أم لا ما راح يطول وعن تجربة

وفقك الله

24-06-2014, 07:11 PM
waedqossous غير متصل
الوسـام الذهبي
إعجاب: 51
تلقى 753 إعجاب على 232 مشاركة
تلقى دعوات الى: 578 موضوع
اخي بنسبه لشاحن الصيني فهو سيء جداً اما شاحن الكوبي فهو جيد لاكن ليس مثل الاورجنيل
اما بخصوص سؤالك عن القولت و الامبير يجب ان يكون نفس الشيء لأنه اذا كان اعلى او اواقل فهو يأثر على البطاريه

27-06-2014, 02:51 AM
elnono غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 235
تلقى 24 إعجاب على 18 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
الاخوه الكرام

شكرا عل ردودكم

لكن انا محتاج اعرف

هل لو شاحن ديل نفس الفولت والامبير ممكن يشحن hp ولا هايبوظ البطاريه

السؤال ده مهم جدا لان فى شاحن نفس الفولت والامبير لكن ماركه مختلفه

هل حقيقى اذا كان الفولت مختلف ده بسبب فقط بطئ الشحن وليس له تاثير على البطاريه

ولو ده حقيقى , تنصحوا الاختلاف ده يكون فى حدود كام فولت وهل شرط تكون اعلى ولا اقل

وهل لو الامبير مختلف واحد % هايسبب تدمير للبطاريه

انا مش لاقى نفس الماركه والفولت والامبير لذلك مضطر للحلول البديله

لذلك ارجو الرد على كل الاسئله فى المشاركه دى " الرجاء كل الاسئله لانى محتاج كل الاجوبه وليس اجابه واحده لانها كلها خيارات متحاه لى واريد اختيار اللامن للجهاز "

الشاحن الخاص بالاب اتحرق ومحتاج معلومات لشراء شاحن