أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

29-05-2014, 09:48 PM
kamal1987 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

ارجوكم استشارة عاجلة بخصوص التجنيد

ارجوكم استشارة عاجلة بخصوص التجنيد انا عندى استشارة عاجلة بخصوص التجنيد بعد اذن حضرتكوا لان موقفى لا يعلمة الا الله سبحانة وتعالى دلوقتى للاسف انا كنت مقدم كبير عيلة سنة 2010 لكونى العائل الوحيد لاخى اللى كان بيدرس فى كلية تجارة والمفروض انه خلص دراسة واستلم شهادة بالفعل فى شهر يناير اللى فات وكنت سئلت فى القسم التابع لى وائكدوا لى لانى بحب امشى قانونى بان اخويا هيتقدم الاؤل للتجنيد وبعدين يشوف موقفة وبعدين اشوف موقفى انا وسئلت اكتر من مرة واصريت اخد المعلومة عشان اكون فى السليم واكتشفت بعد كدة ان للاسف المعلومات كانت خاطئة وكان عليا تسليم نفسى فى شهر يناير خلال 30 يوم واخويا دلوقتى قدم للجيش واخد اعفاء طبى بسبب نظرة وللاسف المفروض انى متخلف كدة دفعتين طبعا رحت للتجنيد ومفيش اى حل غير انى هكشف فى اقرب دفعة اللى هى هتبقى غالبا فى اغسطس بس كان فية حد قالى حل اتمنى انه يبقى صحيح لان ظروفنا لا يعلمها الا الله سبحانة وتعالى وانا قريت هنا مواقف كتير فى المنتدى واتمنى انكوا تفيديونى فى موقفى دلوقتى عرفت ان فية حاجة اسمها انك تاخد تأجيل لاخيك الغير قادر على الكسب اخويا طبعا مبيشتغلش وهو غالبا هيشتغل شغل خاص يعنى لا هيتئمن علية ولا حاجة وهو خارج طبى من الجيش بسبب نظرة ضعيف جدا ياترى اقدر اعمل تاجيل تانى ولا الموضوع مستحيل لان للاسف لو كشفت هلبس لانى مش بعانى من اى مرض طبى زائد فية سنه زيادة غير قابلة للرفع لانهم معتبرونى متخلف عن معادى انا امى ارملة طبعا ووالدى متوفى واخويا مبيشتغلش دة موقفى بالظبط ودة اللى عاوز اعرفة وكمان انا هخسر شغلى طبعا لو دخلت جيش وطبعا انا راضى بنصيبى فى اى حال من الاخوال والحمد لله على كل شىء بس بسعى مش اكتر لانى فعلت ظروفنا ما يعلمها الا الله
العائل الوحيد لأبيه الغير قادر على الكسب وكذا العائل لأخيه أو أخوته الغير قادرين على الكسب.
النقطة دى بالتحديد فى اى اوراق تقدر تخلينى اخد تاجيل بسبب انى عائل لاخويا الغير قادر على الكسب ولا لاء وربنا يجازيكوا كل خير

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
استشارة عاجلة بخصوص شراء شقة batli مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 19-11-2014 04:40 PM
استشارة عاجلة بخصوص اعلام وراثة bloody_ahmed66 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 08-06-2014 03:26 PM
استشارة قانونية عاجلة بخصوص شقة للحاضنة نيناتي مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 9 24-02-2011 09:44 AM
استشارة عاجلة بخصوص تسجيل عقد شقة مرجان مرجان مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 23-09-2009 12:21 AM
استشارة عاجلة بخصوص التجنيد بارك الله فيكم فؤادفواز مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 29-08-2008 07:21 PM
01-06-2014, 02:10 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1369 موضوع
عليكم السلام

للأسف يا غالى

العائل الوحيد لأخيه غير القادر على الكسب
لا بد وأن يكون لديه مرض أو عاهه تمنعه
من الكسب والعمل ...
ويتم ذلك عن طريق اللجنة الطبية المختصة