أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

28-05-2014, 10:05 PM
ويلاا غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
10:05 PM

ياناس اكيد فى حل اكيد فى حد عنده ضمير او رتبه عاليه نعرف او نحاول نوصلها يا جماعه القرار صح بس ليه هما مش عايزين يطبقو اكيد في الموضوع حاجه غلط وليه هما متقاصعين اووووووى لدرجادى احنا ممكن كلنا نتقابل فى يوم ونحاول مع بعض نروح ويمكن لما نبقه مجموعه نقدر نوصل لحد اونوصل لمعلومه دقيقه او على الاققل حد يوح يحاول يوصل لرتبه عاليه ممكن يفيدنا فى الكلام ده ولو هما زى ما بيقولو انو القرار صحيح بس مش هينفع يمشو دلوقتى احنا موافقين بس نعرف هما هيبداءو فى تنفيذو امته يارب يكون فى خير فى الموضوع ده ويطلع موضوع الخمس سنين حقيقى وشكرا

29-05-2014, 12:08 AM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
اخى ويلا انا انشاء الله معاك ياريت تسيب رقم تليفونك بلحروف بعد اذن الاداره او ارسله لى فى الرسائل الخاصه على المنتدى

29-05-2014, 01:54 AM
ahmedcc غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ويلاا 
ياناس اكيد فى حل اكيد فى حد عنده ضمير او رتبه عاليه نعرف او نحاول نوصلها يا جماعه القرار صح بس ليه هما مش عايزين يطبقو اكيد في الموضوع حاجه غلط وليه هما متقاصعين اووووووى لدرجادى احنا ممكن كلنا نتقابل فى يوم ونحاول مع بعض نروح ويمكن لما نبقه مجموعه نقدر نوصل لحد اونوصل لمعلومه دقيقه او على الاققل حد يوح يحاول يوصل لرتبه عاليه ممكن يفيدنا فى الكلام ده ولو هما زى ما بيقولو انو القرار صحيح بس مش هينفع يمشو دلوقتى احنا موافقين بس نعرف هما هيبداءو فى تنفيذو امته يارب يكون فى خير فى الموضوع ده ويطلع موضوع الخمس سنين حقيقى وشكرا

الموضوع مش زاى ما انتا بتقول كده ان احنا نبقى مجموعه ونروح الناس دى مش بتمشى بالطريقه دى
احنا محتاجين شوية صبر وبعد كده نفكر واحده واحده وان شاء الله
اللى بيردو ربنا بيكون ممكن نستنى بعد موضوع الانتخابات ده يخلص يمكن يكون فيه جديد وانا واللهى مش ساكت وكل شويه بدور من ناحيه
وعندى محامى ماشى ليه فى الموضوع لو فى جديد هابلغ الناس ولو فى
حد عندو جديد يبلغنا اول باول علشان الفايده تعم على الجميع ان شاء الله

29-05-2014, 07:42 AM
ويلاا غير متصل
عضو فعال
يعنى انت يا استاذ احمد للمره الاخيره انت بجد متاكد من حكايه 5 سنين دى لو انت متاكد يبقه اكيد اتحلت بس المهم تكون متاكد وعلى العموم انا اسمى وليد ورقم تليفونى 01117797398 ويارب يكون كلامك عن ال5 سنين ده تكون متاكد منه

30-05-2014, 12:01 AM
ahmedcc غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ويلاا 
يعنى انت يا استاذ احمد للمره الاخيره انت بجد متاكد من حكايه 5 سنين دى لو انت متاكد يبقه اكيد اتحلت بس المهم تكون متاكد وعلى العموم انا اسمى وليد ورقم تليفونى 01117797398 ويارب يكون كلامك عن ال5 سنين ده تكون متاكد منه

اخى الفاضل وليد انا لو شايف ان الموضوع
بتاع الخمس سنين مش حقيقى مش هاخليك تعيش على امل كلنا عايشين عليه
هو الموضوع محتاج شوية صبر بس للعمل بالقانون الجديد ونحن كلنا فى انتظاره وانا واللهى
لو المحامى عندو جديد هبلغ بيه الناس كلها انا عارف كل الناس زهقت ونفسها تمشى من البلد كلنا كده
بس ربنا يسهل الموضوع ده علينا ان شاء الله ويكون فيه جديد

30-05-2014, 03:55 PM
ppegop غير متصل
عضو جديد
يارب الموضوع يطلع صح ويفعلوا القرار

31-05-2014, 04:37 AM
ahmedcc غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ppegop 
يارب الموضوع يطلع صح ويفعلوا القرار

ان شاء الله

31-05-2014, 06:25 PM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
الله واعلم الظاهر كده ان مافيش جديد لان واحد محامى قراء الورقه وقالى مكنش كتب 36سنه وكان كتب من كان غيابه بعد25-5-2004ومضى على غيابه اكثرمن 5سنوات واتم 30عامامن تاريخ تقديم الطلب وقلى كمان القرار بيكون برقم والله واعلم

01-06-2014, 06:27 AM
ويلاا غير متصل
عضو فعال
يا استاذ هشام استاذ احمد واستاذ تيتو برضو سالو محامين وقالو القرار ممكن يكون صح بس اكيد القرار بياخد وقت عقبال ما بيطبق وعلى العموم ادينا مستنيين وانشاء الله موضوع ال5 سنين هيطلع صح بس اكيد كل حاجه بتاخد وقتها وخلى املك فى ربنا كبير وانشاء الله خير

02-06-2014, 05:57 AM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
يااخوانى انا بعت واحد قريبى الى السجلات وقالوا له فى السجلات ان موضوع ال5سنوات خاص بخرجين الازهر لانهم بيدخلو الجيش 31سنه

02-06-2014, 09:54 AM
manbar غير متصل
عضـو
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HHISHAM 
يااخوانى انا بعت واحد قريبى الى السجلات وقالوا له فى السجلات ان موضوع ال5سنوات خاص بخرجين الازهر لانهم بيدخلو الجيش 31سنه
على فكرة ده التفسير المنطقى فعلا لموضوع الخمس سنين...فبلاش تدوا نفسكم امل عالفاضى .ليس امامنا سوى الانتظار حتى 36

02-06-2014, 02:02 PM
tito11 غير متصل
عضو فعال
الله واعلم الظاهر كده ان مافيش جديد لان واحد محامى قراء الورقه وقالى مكنش كتب 36سنه وكان كتب من كان غيابه بعد25-5-2004ومضى على غيابه اكثرمن 5سنوات واتم 30عامامن تاريخ تقديم الطلب وقلى كمان القرار بيكون برقم والله واعلم

اخوانى
انا قريت التعليقات السابقة والجدال المثار حوالين الموضوع ورد الاستاذ هشام التانى يدحض كلام المحامى اللى هو سأله قبل كدة عن موضوع ال 5 سنين والكلام اللى بيقول ان لو القرار صحيح ما كانش كتب 36 وكان كتب 5 سنين على طول والسبب انه محدد سن 36 لانه زى ما الاستاذ هشام بيقول انه فيه ناس بتتجند على سن 30 سنة وفيه ناس بتبقى عاملة غياب وتتمسك قبل ال 30 بحاجة بسيطة وفيه منهم اللى بياخد حكم وعودة صحيح الحالات اللى بتاخد عودة الى الخدمة بعد سن ال 30 حالات قليلة جدا لكنها موجودة وانا حضرتها بنفسى واصدقاء لى كانوا فى السجن الحربى ورصدوا حالات اخدت حكم وعودة وكان سنهم وقت العودة فوق ال 30 وفى الحالة دى لو عمل غياب وهو عنده 32 او 33 او اكثر او اقل ماهوش مضطر انه يستنى 5 سنوات وبمجرد وصوله سن 36 بينهى خدمته ايا كان موقفه وضرورة ذكر سن ال 36 ضرورة للحالات التى كانت لا تزال فى الخدمة لما بعد سن الثلاثين

02-06-2014, 03:59 PM
ahmedcc غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tito11 
اخوانى
انا قريت التعليقات السابقة والجدال المثار حوالين الموضوع ورد الاستاذ هشام التانى يدحض كلام المحامى اللى هو سأله قبل كدة عن موضوع ال 5 سنين والكلام اللى بيقول ان لو القرار صحيح ما كانش كتب 36 وكان كتب 5 سنين على طول والسبب انه محدد سن 36 لانه زى ما الاستاذ هشام بيقول انه فيه ناس بتتجند على سن 30 سنة وفيه ناس بتبقى عاملة غياب وتتمسك قبل ال 30 بحاجة بسيطة وفيه منهم اللى بياخد حكم وعودة صحيح الحالات اللى بتاخد عودة الى الخدمة بعد سن ال 30 حالات قليلة جدا لكنها موجودة وانا حضرتها بنفسى واصدقاء لى كانوا فى السجن الحربى ورصدوا حالات اخدت حكم وعودة وكان سنهم وقت العودة فوق ال 30 وفى الحالة دى لو عمل غياب وهو عنده 32 او 33 او اكثر او اقل ماهوش مضطر انه يستنى 5 سنوات وبمجرد وصوله سن 36 بينهى خدمته ايا كان موقفه وضرورة ذكر سن ال 36 ضرورة للحالات التى كانت لا تزال فى الخدمة لما بعد سن الثلاثين

السلام عليكم اخووانى مره اخرى

ردا على بعض الكلام عن موضوع الخمس سنين مره اخرى
عندى سوال بسيط احنا كلنا رحنا السجلات العسكريه وكان ردهم غير واضح وصريح صح ولا غلط
لو الموضوع زاى ما الاخ تيتو قال كده كانو قالو لينا على الموضوع ده واحنا هناك بس للا سف هما مش عارفين حاجه ولو كان يخص موضوع الازهر كانو قالو لينا ذلك بس مفيش
معرفه عندهم خالص بالموضوع ده هما كل يومين هايقولو ليك كلام بشكل مختلف عمتا انا صابر لحد اما اشوف الموضوع هايرسى على ايه ولو جه يبقى فضل من ربنا ولو مجاش يبقى بردو الحمد لله على كل شى
وربنا يعمل اللى فيه الخير

02-06-2014, 04:36 PM
عمر رحيل غير متصل
عضو فعال
الحمد لله على كل شئ
احنا صبرنا قرابت العشر سنوات يعنى تلت عمرنا صبر
والله كنت منظر فرج من عند ربنا بس الحمد لله على كل شئ
يعنى سبوها على الله
لانى بصراحه اتصدمت لما اتعشمت بعد عشر سنين وروحت سالت لقيته يقولى مافيش الكلام ده

02-06-2014, 09:03 PM
tito11 غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedcc 

السلام عليكم اخووانى مره اخرى

ردا على بعض الكلام عن موضوع الخمس سنين مره اخرى
عندى سوال بسيط احنا كلنا رحنا السجلات العسكريه وكان ردهم غير واضح وصريح صح ولا غلط
لو الموضوع زاى ما الاخ تيتو قال كده كانو قالو لينا على الموضوع ده واحنا هناك بس للا سف هما مش عارفين حاجه ولو كان يخص موضوع الازهر كانو قالو لينا ذلك بس مفيش
معرفه عندهم خالص بالموضوع ده هما كل يومين هايقولو ليك كلام بشكل مختلف عمتا انا صابر لحد اما اشوف الموضوع هايرسى على ايه ولو جه يبقى فضل من ربنا ولو مجاش يبقى بردو الحمد لله على كل شى
وربنا يعمل اللى فيه الخير
موضوع الخمس سنوات لو مش موجود من الاساس ما كانش كل اللى يسأل يبرره مبرر مختلف عن التانى لكن هو اقر ان الخمس سنوات موجودة بالفعل لكن تبريره لعدم تطبيق جزئية ال 5 سنوات هو التبرير الخاطئ يعنى فى الاول كان فيه انكار كامل لموضوع الخمس سنوات ثم بعد ذلك اقرار بوجود جزئية الخمس ثم الادعاء انها لا تنطبق علينا وهذا مخالف لنص القرار ولا يضيع حق وراه مطالب وانا إن شاء الله لن يهدأ لى بال حتى احصل على حقى فى تطبيق نص القرار على حالتى ولكنى انتظر حتى تنتهى اجواء الانتخابات الرئاسية وما يليها

هل يوجد حل للغياب عن التجنيد دون انتظار 36 سنه

English