أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

25-05-2014, 03:56 AM
ahmedcc غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
03:56 AM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة tito11 
ربنا يوفقك يارب وتقدر توصل لافادة فى الموضوع ده انا كلفت صديق ليا انه يتصل بسجلات الدفاع الجوى
لانى مش قادر اوصل لرقم السجلات الرئيسية والعقيد اللى رد عليه رفض يقوله اى معلومة ورفض يجاوب على موضوع
ال 5 سنين ده سواء بالنفى او الاثبات وقاله ممنوع اقولك على اى معلومة وقاله خليه يجيلى واحنا هنعمله اللازم
ومش عارف ده معناه ايه

يعنى ايه هايعملو معاه الازم انتا كده بتقلقنى ياتيتو
الله يباركلك

انا هاتوكل على الله واروح واللى يردو ربنا هايكون

25-05-2014, 06:39 AM
ويلاا غير متصل
عضو فعال
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
يارب الموضوع يطلع بجد ومنتعلقش بامل وفى الاخر نندم ندم شديد مش كفايه علشان 3 شهور هستنى 4 سنين تانى كمان موقع وزاره الدفاع نفسو كاتب الكلام ده ويجو هما فى السجلات يعقدوها ليه ولمين ومين ليه المصلحه فى كده ان شاء الله خير

25-05-2014, 04:44 PM
tito11 غير متصل
عضو فعال
ان
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ahmedcc 
يعنى ايه هايعملو معاه الازم انتا كده بتقلقنى ياتيتو
الله يباركلك

انا هاتوكل على الله واروح واللى يردو ربنا هايكون

متقلقش مفيش اى حاجة وبعدين اللى كلمته كان فى فرع سجلات الدفاع الجوى والموضوع بيخلص من ادارة السجلات الرئيسية لكنى معرفتش اوصل لارقام ادارة السجلات العسكرية فقلت اخلى صاحبى يتصل بفرع سجلات الدفاع الجوى يمكن يديله معلومة
لكن مفيش قلق هو كان بيقول خليه ييجى هو بنفسه من غير محامى واحنا هنعمل له اللازم لان صاحبى اللى كلمه محامى وهو سأله انت مين قاله انا المحامى فلان الفلانى وإن شاء الله هحاول اروح القاهرة قريب فى خلال اسبوع واحاول اوصل لاى رتبة فى السجلات افهم منها الموضوع

25-05-2014, 11:15 PM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
ورحمه الله وبركاته تحيا طيبه لكل من الاستاذ جمال والاستاذ هانى والاخوه الذين كتبوا هذا الموضوع المهم الاخ تيتو11 والاخ عمر رحيل والاخ ويلا والاخ ابواسكندر انا ليه استفسار مع انى دخلت على الصفحه الخاصه بلرابط الذى كتبه الاخ تيتو11وشوفتها اولا مش ممكن تكون الصفحه غير صحيحه ثانيا نحن نعلم عندما ينزل قرار من الوزاره يطبق وينزل اوامر فى سعته وتاريخه على حد علمى من خلال خدمتنا فى الجيش ثالثا الاخ اللى راح سال المفروض على القرار يسال فى اداره السجلات فرع خدمه الموطنين وهناك يوجد بعض الرتب وليس فرع المجندين واسف على الاطاله وارجو ان تفهمونى او تصححو لى

25-05-2014, 11:50 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1330 موضوع
تمام

ولكن للأسف في مصر فقط
تصدر قرارات ويعلن عنها
دون علم الادارة المختصة !!!!

بعض الصبر فقط يا شباب ...

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

26-05-2014, 01:41 AM
tito11 غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal gamal 
تمام

ولكن للأسف في مصر فقط
تصدر قرارات ويعلن عنها
دون علم الادارة المختصة !!!!

بعض الصبر فقط يا شباب ...

فعلا عندك حق استاذ جمال البيروقراطية اللى فى مصر ممكن تعمل اكتر من كتر القرار ممكن ياخد اسبوع او اسبوعين على ما يوصل
لإدارة السجلات العسكرية وبعدين لازم ياخد دورته ويعرض على مدير ادارة السجلات ثم يعتمده ويوزع بيه نشرة وكل هذه الخطوات من البيروقراطية العقيمة ممكن القرار ياخد وقت كبير على ما يوصل لمرحلة التطبيق العملى

26-05-2014, 06:06 AM
ويلاا غير متصل
عضو فعال
ياااااااااارب موضوع ال5 سنين ده يطلع حقيقى علشان الواحد زهق
انشاء الله هيطلع صحيح لانى الواحد بجد تعب اووووووى انشاء الله خير

26-05-2014, 10:11 PM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
بعد اذنكم هو الخبر صحيح وله لا عشان واحد كاتب ان السن زى ماهو 36 ومفيش جديد ياريت حد يفهمنا وشكرا ورجاء يا جماعه اللى راح يخلص موضوعه يكتب لنا التجربه الفعليه وسوال على فكره فى اداره السجلات اللى بجوار المدرسه مش فرع المجندين المشكله انى من اسوان ياريت بلله عليكم تفهمونا الصح فين وجزاكم الله خير والف شكر

27-05-2014, 01:06 PM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
بلله عليك يااخ تيتو11 فهمنى انا من اسوان ومش معقول هاسفر ده كله على الفاضى وجزاك الله خير

27-05-2014, 01:41 PM
tito11 غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HHISHAM 
بلله عليك يااخ تيتو11 فهمنى انا من اسوان ومش معقول هاسفر ده كله على الفاضى وجزاك الله خير

كل الموضوع اخى ان وزارة الدفاع فتحت موقع اليكترونى جديد ومن حوالى اسبوعين اضافت شروط انهاء خدمة الهاربين من كبار السن وهى كالتالى

http://www.mod.gov.eg/mod/Mod_CMSG14.aspx

لكن عندما ذهب بعض الاخوة الى مكتب الهاربين فى السجلات للسؤال عن جزئية اوتكون مدة الغياب اكثر من 5 سنوات قال لهم افراد الامن لا علم لنا بهذا الموضوع ولم تأتينا اى تعليمات جديدة .... وان كان القرار قرار جديد اخى فمن الطبيعى ان يأخذ بعض الوقت ليتم تطبيقه فعليا بسبب الدورة المستندية للقرار حتى يصل الى التنفيذ وانصحك بالانتظار والمتابعة معنا على الموقع واى جديد فى هذا الموضوع سينشر هنا ان شاء الله وانا ساذهب الاسبوع القادم ان شاء الله لمحاولة الوصول الى اى رتبة لسؤالها عن هذا القرار وبعض الاخوة هنا ربما يذهبوا قبلى

27-05-2014, 04:11 PM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
جزاك الله خير اخى تيتو11 بس هنصحك نصيحه اسال فى اداره السجلات العسكريه فرع خدمه الموطنين اللى هى بجوار المدرسه مش فرع المجندين هما ميفدونا اكتر انا سالت هناك من سنتين لاتنسى وشكرا

27-05-2014, 08:38 PM
tito11 غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة HHISHAM 
جزاك الله خير اخى تيتو11 بس هنصحك نصيحه اسال فى اداره السجلات العسكريه فرع خدمه الموطنين اللى هى بجوار المدرسه مش فرع المجندين هما ميفدونا اكتر انا سالت هناك من سنتين لاتنسى وشكرا

شكرا اخى على النصيحة وفعلا بعض الاخوة نصح بالذهاب الى مكتب خدمة المواطنين بدلا من الذهاب الى مكتب الهروب
وانا مروحتش هناك قبل كدة لكن لما اروح هسأل فى مكتب خدمة المواطنين اولا

28-05-2014, 03:29 AM
ahmedcc غير متصل
عضو جديد
السلام عليكم اخوانى

اسف لغيابى اليومين دول انا ذهبت الى السجلات العسكريه بمدينة نصر يوم الاحد اللى فات

اللى خلف سجلات الداخليه

وسالتهم على موضوع الخمس سنوات كان ردهم غريب على بيقولى ان ده لو واحد هرب وهو عندو حاجه وتلاتين سنه الموضوع ده يخصو وكان زميلى فى الشغل هناك قبلها بيومين وقلت ليه يسالى على الموضوع ده وكان ردهم مختلف عن الرد اللى قالو ليه . وسالت العسكرى اللى هناك وقالى بنفس الطريقه ان سال الظابط بتاعو على الموضوع ده والظابط رد عليه بس هو مش فاكر هو قالو ايه قولتو معلش ممكن تسالى تانى وسال الصف ظابط اللى عندهم
وطلع قالى موضوع الى هاربنين بعد التلاتين بس فيه حاجه غريبه حصلت كان فى واحد بيخلص الورق جوه وهو طالع شافنى بتكلم مع العسكرى فى الموضوع ده استنانى لما خلصت وقالى على فكره انو سمع العسكرى بيتكلم مع الصف ظابط وقالو على موضوع الخمس سنين ده والصف ظابط قالو قولو اى حاجه احنا زهقنا من الموضوع الخمس سنين ده مش اما نخلص من الناس القديمه الاول بعد كده نخلص منهم فانا
عرفت ان موضوع الخمس سنين حقيقى بس عندهم اوامر انهم مش يمشوه دلوقتى
ولو مش مصدقينى ممكن تسال كل واحد راح السجلات هاتلاقيهم عندهم كل مره راى غير التانى يعنى الموضوع فيه ان فعلشان كده احنا لازم ناخد الموضوع ده لجهة تنفع تيفدنا هما عندهم اوامر انهم مش يمشو الموضوع دلوقتى مش عارف ليه

واللهى ده اللى حصل اللى عندو تحليل للموضوع غير كده ممكن يفدنا

28-05-2014, 02:15 PM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
ازى يكون فى قرار واجب التنفيذ ويجلهم اوامر بكده لما القرار اساسا اوامر انامصدقك فى اللى انت بتقولوا بس محدش هيفدنا غير من اداره السجلات العسكريه

28-05-2014, 07:56 PM
HHISHAM غير متصل
عضو جديد
حسبنا الله ونعمه الوكيل

هل يوجد حل للغياب عن التجنيد دون انتظار 36 سنه

English