أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

19-05-2014, 06:12 PM
smsm73 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

حقيى بيضيع ومش عارفه اعمل ايه

حقيى بيضيع عارفه اعمل وباركته
استاذى الفاضل بجد انا مش عارفه اعمل ايه ولا اروح فين انا ولدى متوفى وتركنى وترك اخ وامى وكان لى اتنين اخوات توفهم الله قبل ابى واحد معه بنت والثانى ولد عملنا اعلان شرعى واخدموا من التركه وصية واجبه لهم هم الاتنين ثلث التركه وانا واخويا وامى الثلثان الاخرين وامى توفيت من سنة 2011 وكتبت لى ثمنها اللى يخصها من تركت ولدى حاولت افصل ما يخصينى من ميراثى من ولدى وحق امى اللى كاتبه وسجلت فى المحكمه اولاد اخويا اعترضوا وقالوا احنا لا نقسم الا اذا البيت العقار اتباع وبيقسمه الايجار مثل الاعلان الشرعى رغم هم وخدين حقهم شقق وساكنهنا بالفعل وانا واخده شقة واحدة وباقى ميراثى متاجر المفروض اخده انا بيقسمونى فيه اعمل قالوا اعمل دعوة فرز وتجنيب بس جيرانى قالوا لى بتخد سنين طويلة اعمل ايه حقيى كده هيضيع لان هم مستفدين بيه هم واخويا معهم بيقسمنى فى حقى من الايجار لان معظم حقه من الميراث مسكن فيه اولاده وكل ما شقة تفضه بيخده غصب عنى ويقولى اللى معه حاجة يعملها فى حد قال لى فى خبيرى ممكن يفصل بنكم هل ده كلام صح وايه الحل بالله عليك دلنى لان كده انا روحت بينهم هم الثالثه اخويا واولاد اخويا الاتنين وعملين حزب ضدى حاولوا ناس من اقاربنا يحلوا ودى رفضوا لان هم مستفدين اعمل ايه اسلم امرى الله ولا فى حل

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ميراث امي بيضيع mmedoahmed مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 14-05-2013 08:16 AM
ضروري مستقبلي بيضيع بسبب التجنيد !!! mishomasr مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 29-03-2013 02:25 PM
الخطيب إلى نيجيريا لحضور حفل الكاف .. والأهلي يقيد طلعت za ziko رياضة - أندية كرة القدم - بطولات دولية - بطولات عربية 0 04-02-2009 11:06 AM
سؤال تلفه لكن مش عارفه mamed010 تطوير المواقع 0 10-08-2008 10:03 AM
مشهور قوى بس أنا مش عارفه ؟؟ Galileo خطوط عربية - خطوط فوتوشوب - برنامج الكلك 2 16-11-2005 08:07 PM
20-05-2014, 01:31 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
عليكم السلام

يمكنك الاستعانة بأحد ممن لهم خبرة في مجال العقارات
في منطقتك ليقسم التركة بينكم ويأخذ كل منكم نصيبه ..
أو أحد أقاربك أو أحد ممن لهم تأصير على اخوانك ..

فهذا أفضل لك بدلا من المحاكم والمصاريف وخلافه ...

اذا لم يتوفر لك ما سبق ...
فيمكنك عرض نصيبك للبيع على المشاع لأحد من اخوانك
اذا كان لك مكان اخر يمكنك أن تقيمى فيه .......

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

21-05-2014, 10:34 PM
smsm73 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

انا كتبت موضوع من كام يوم بس الاجابه عليه انا قولتها بموضوعى احنا معنداش حد نلجله فى تقسيم البيت او العقار واخويا اولاد اخويا المتوفين مسيطرين على معظم شقق البيت رغم عملت اعلان شرعى واخدوا الوصية الواجبه ثلث التركه وانا واخويا وامى الله يرحمها الثلثين الاخرين من التركه وامى قبل ما يتوفها الله كتبتلى نصيبها اللى هو الثمن بيع وشراء وسجلن بالمحكمه ده قبل ما تموت بحاولى 3 سنوات ونصف عاوزة اضم ثمن امى لنصيب فى العقار هم رفضين وخدين الحكايه عافيه ومش بيحترموا اى حديتدخل لحل المشكله ومعهم اخويا لان هو ايضا مستفيد من حقى مثلهم اعمل ايه دعوة فرز وتجنيب هتاخد سنين طويلة جدا جدا وغير تكالفها كبيرة جدا فى حل غير دعوت الفرز فى ناس بتقولى هاتى خبيرى يضم نصيب امى لميراثى واحدده لان هم حاولى 11 شقة فى العقار اخويا لوحده واخد 4 مجوز فيهم اولاده وله تانى واولاد المتوفى وخدين المفروض 3 شقق ونصف وانا 3 شقق لكن مش مدينى غير واحدة ويقوله زادت عليكى كمان اعمل ايه وايه الحل بدون حل ودى لان مش نافع حل ودى بينا مجرد يا تفض المجلس بترجع الحال كم هو عليه لانهم مش بيحترموا راى حد لان اخويا معهم لان مستفيد اكتر واحد فينا

22-05-2014, 01:06 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
اذن لا حل الا دعوى فرز وتجنيب ..........

حقيى بيضيع ومش عارفه اعمل ايه

English