أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > برامج

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

08-02-2014, 08:21 PM
bahgatsalah غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 5
تلقى 29 إعجاب على 14 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

مساعدة في تحديث البيوس

الــــــســـــــــــــــلام عليـــــــــــــــــــــــكم

شباب اعضاء المنتدي كيف حالكم اتمني ان تكونو في اتم الصحة والعافية من اكثر من شهر جهازي لديه مشاكل في لبيوس مثل اكون شغال عليه فجأة يفصل وانا شغال عليه مشاكل كل مااجي اعمل ويندوز واداء الجهاز ضعف جدا فقررت احدث البيوس اتضح ان جهازي بيتحدث علي فلوبي ديسك والفلوبي حاليا انقرض نهائي مش موجود في السوق . ياريت اي شخص عنده الخبره

يشرح ازاي احدث البيوس علي usb وانا هكون ممنون له جدا

نوع الجهاز
fujitsu siemens
esprimo e5700نوع المزر بور
وممكن رابط لملف البيوس

اذا ساعدتي او لا شكرا لك ووفقك الله

Life is always beautiful

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مشكلة في تحديث البيوس عبدالمعطي الغرياني صيانه الماذر بورد واللاب توب والهارد ديسك - هاردوير 2 26-03-2014 06:23 AM
طلب مساعده في تحديث البيوس ismailcool صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 0 04-06-2011 02:20 PM
أحتاج مساعدة في تحديث البيوس أبوجساس برامج 2 23-09-2009 08:30 PM
ممكن مساعدة في تحديث البيوس الله يجزاكم خير بن راشد برامج 4 14-09-2009 02:29 AM
كيف تحديث البيوس نوال صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 7 08-08-2003 08:28 PM
08-02-2014, 08:25 PM
احمد العربي غير متصل
مجموعة الإدارة
إعجاب: 7,408
تلقى 4,036 إعجاب على 870 مشاركة
تلقى دعوات الى: 3812 موضوع

- منْ خانَ اللهَ في السِّرِ هَتَكَ اللهُ سِتْرَهُ في العلانية
ملأى السنابلِ تنحني بتواضعٍ ... و الفارغاتُ رُؤوسُهُنَ شوامخُ
قال سفيان الثوري "رحمه الله":
أصلُ كُلِّ عداوةٍ اِصْطِناعُ المعروفِ إلى اللئامِ
أما الحياة فليس يرضى ذلها *** إلا وضيع في الورى وحقير
كلاب للأجانب هم ولكن *** على أبناء جلدتهم أسود
أذل الناس معتذر إلى لئيم
من رضع من ثدي الذل دهراً رأى في الحرية خراباً وشراً

11-02-2014, 12:17 PM
bahgatsalah غير متصل
عضو فعال
شباب انا محتاج المساعدة ممكن حد يساعدنيplease

11-02-2014, 03:06 PM
m_a_m_kh2010 غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 196
تلقى 138 إعجاب على 72 مشاركة
تلقى دعوات الى: 439 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahgatsalah 
شباب انا محتاج المساعدة ممكن حد يساعدنيplease

يا اخى الكريم مشكلتك مش فى تحديث البيوس وانصحك ماتحدثوش قد يسبب مشاكل لك اكبر
لكن تقدر تظبط البيوس لو فية مشكلة
يعنى اكيد انت عارف بتدخل للبيوس ازاى ولو مش عارف سهلة اعمل ريستارت للجهاز الكمبيوتر
وعند البدء اضغط سريعا على f2 او f8 او f12
واحد منهم هو اللى هايدخلك على البيوس على جهازك
ودة شكل احد البيوسات وكل البيوسات متقاربين فى الشكل والاداء يعنى البيوس عندك هايبقى متقارب من الصورة

هتلاحظ setup defaults
وجنبها f5
هاتضغط f5 هاتجيلك رسالة تضغط انتر يعنى موافقة
ودة معناة اننا حولنا البيوس لحالة المصنع يعنى لو فية مشكلة بالبيوس او تعديلات حصلت سابقا كلة بيروح
ويبقى كدة بيوسنا التمام التمام ومافيش مشكلة
لسة خطوة اخيرة اننا نسيف اللى عملناة ودة سهل اكيد عرفتها لوحدك آيوا كدة بالظبط
نضغط f10
save and exit
هاتيجى بعدها الرسالة نضغط انتر
بعدها الجهاز هايعمل ريستارت لوحدة
ملحوظة خد بالك ان f5 و f10
ممكن تكون متغيرة عندك فى البيوس اكيد انت فهمت الفكرة
نييجى للنقطة التانية اللى هى عاملالك كارلو فى الجمجمة وهو ان الكمبيوتر بيقفل لوحدة من غير سبب
بالنسبة للنقطة دى لها اسباب كتيرة جدا لكن نصيحة منى لوجة الله ابعد عن تحديث البيوس لانة بعيد عن المشكلة وانة عايز واحد متخصص حتى لو اتحدث فانة غير مفيد وممكن يكون مافيش تحديث اصلا للبيوس عندك كبر الجمجمة
نرجع لاسباب الريستارت الكتير ممكن يكون سببة فيروسات يبقى عليك ببرامج الحماية ممكن يكون سببة فى الباور دة بيحتاج تغيير او كابل الباور تغييرة سهل ممكن مشكلة فى الرامات ممكن مشكلة فى كارت الشاشة او مروحة التهوية للبروسيسور بتتوقف او ضعفت او الكابل بتاعها فية مشكلة ودى بتحصل كتير والمروحة لما بتعطل بتسخن البروسيسور فيتوقف الحاسب او يعمل ريستارت
ممكن من الهارد على وشك الانهيار او كتر البادات فية ...الخ الخ الاسباب كتير دور وابحث عن السبب او شوف واحد معرفة خبير فى الحاسب يساعدك لكن ماتلعبش فى البيوس
وآسف للاطالة ويا رب اكون وفقت فى الشرح ومشكلتك تتحل وبالتوفيق والنجاح اخى الكريم
والله اعلى واعلم وهو الموفق والمستعان

13-02-2014, 06:58 PM
bahgatsalah غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_a_m_kh2010 

يا اخى الكريم مشكلتك مش فى تحديث البيوس وانصحك ماتحدثوش قد يسبب مشاكل لك اكبر
لكن تقدر تظبط البيوس لو فية مشكلة
يعنى اكيد انت عارف بتدخل للبيوس ازاى ولو مش عارف سهلة اعمل ريستارت للجهاز الكمبيوتر
وعند البدء اضغط سريعا على f2 او f8 او f12
واحد منهم هو اللى هايدخلك على البيوس على جهازك
ودة شكل احد البيوسات وكل البيوسات متقاربين فى الشكل والاداء يعنى البيوس عندك هايبقى متقارب من الصورة

هتلاحظ setup defaults
وجنبها f5
هاتضغط f5 هاتجيلك رسالة تضغط انتر يعنى موافقة
ودة معناة اننا حولنا البيوس لحالة المصنع يعنى لو فية مشكلة بالبيوس او تعديلات حصلت سابقا كلة بيروح
ويبقى كدة بيوسنا التمام التمام ومافيش مشكلة
لسة خطوة اخيرة اننا نسيف اللى عملناة ودة سهل اكيد عرفتها لوحدك آيوا كدة بالظبط
نضغط f10
save and exit
هاتيجى بعدها الرسالة نضغط انتر
بعدها الجهاز هايعمل ريستارت لوحدة
ملحوظة خد بالك ان f5 و f10
ممكن تكون متغيرة عندك فى البيوس اكيد انت فهمت الفكرة
نييجى للنقطة التانية اللى هى عاملالك كارلو فى الجمجمة وهو ان الكمبيوتر بيقفل لوحدة من غير سبب
بالنسبة للنقطة دى لها اسباب كتيرة جدا لكن نصيحة منى لوجة الله ابعد عن تحديث البيوس لانة بعيد عن المشكلة وانة عايز واحد متخصص حتى لو اتحدث فانة غير مفيد وممكن يكون مافيش تحديث اصلا للبيوس عندك كبر الجمجمة
نرجع لاسباب الريستارت الكتير ممكن يكون سببة فيروسات يبقى عليك ببرامج الحماية ممكن يكون سببة فى الباور دة بيحتاج تغيير او كابل الباور تغييرة سهل ممكن مشكلة فى الرامات ممكن مشكلة فى كارت الشاشة او مروحة التهوية للبروسيسور بتتوقف او ضعفت او الكابل بتاعها فية مشكلة ودى بتحصل كتير والمروحة لما بتعطل بتسخن البروسيسور فيتوقف الحاسب او يعمل ريستارت
ممكن من الهارد على وشك الانهيار او كتر البادات فية ...الخ الخ الاسباب كتير دور وابحث عن السبب او شوف واحد معرفة خبير فى الحاسب يساعدك لكن ماتلعبش فى البيوس
وآسف للاطالة ويا رب اكون وفقت فى الشرح ومشكلتك تتحل وبالتوفيق والنجاح اخى الكريم
والله اعلى واعلم وهو الموفق والمستعان
اخي شكرا جدا جدا جد علي الرد

اخي لكن الجهاز طلب ذلك

تاتي هذه الرسالة عند تشغيل الكمبيوتر patch for insalled cpu not loaded .please run the bios flash update diskette ولكن لم تظهر هذه الرسالة الا بعد تغير الهارد من40ال80اخي ارجوك ان كنت تستطيع المساعدة لاتبخل وشكرا لردك

14-02-2014, 06:31 AM
m_a_m_kh2010 غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 196
تلقى 138 إعجاب على 72 مشاركة
تلقى دعوات الى: 439 موضوع
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة bahgatsalah 
اخي شكرا جدا جدا جد علي الرد

اخي لكن الجهاز طلب ذلك

تاتي هذه الرسالة عند تشغيل الكمبيوتر patch for insalled cpu not loaded .please run the bios flash update diskette ولكن لم تظهر هذه الرسالة الا بعد تغير الهارد من40ال80اخي ارجوك ان كنت تستطيع المساعدة لاتبخل وشكرا لردك
يا اخى الكريم الرسالة معناها تحديث البيوس واضحة جدا لاى حد اكيد انت تقصد دة
كلامك صح لكن قبل مانحدث البيوس نعرف السبب وهو معروف لما غيرت الهارد
آه ..دة معناة ان الهارد الجديد غير متوافق مع البوردة الجهاز الكمبيوتر لان لكل بوردة امكانيات وبالتالى المشاكل اللى عندك بتحصل بسبب هذا التغيير
يبقى لازم تعرف امكانيات البوردة كويس علشان لما تعمل تحديث البيوس يبقى الكل متوافق مع بعضة وتنتهى المشاكل
وعلشان تعرف البوردة امكانياتها اية ؟؟ انظر الى البوردة واقرا من عليها نوعها وبيانتها وسجلها فى ورقة
واكتبها على جوجل وابحث عنها هاتعرف كل حاجة عنها بس اهم حاجة تعرفها سعة الهارد لان لو سعة الهارد متوقفة عند 40 جيجا يبقى تحديث اى بيوس لن يجدى فى حل المشكلة وان كان السعة عند 80 جيجا او اعلى يبقى نعمل تحديث وكلة يبقى تمام
دى النقطة الاولى التانية لازم تعرف بيانات البيوس وهل لة تحديث ام لا واعتقد ان اخى احمد العربى اعطاك موضوع لمعرفة البيوس فى الردود السابقة.
لكن اخى الكريم من وجهة نظرى الشخصية قد اكون مصيب او مخطئ
اعتقد ان البوردة عندك نظام بنتيوم 3 وبالتالى الامكانيات محدودة وضعيفة وزى ما انت عارف وشايف ان التحديثات لاى قطعة فى الكمبيوتر بيبقى صعب والمشاكل كتير لضعف الامكانيات والتالى دخول فى مشاكل وتوهان كتير من رايى تخلص من هذا الحاسب القديم جدا واشترى جديد فى حدود المعقول هاتوفر على نفسك تعب ومجهود ومال يعنى علشان تحل المشكلة بنفسك من تحديث البيوس هاتخش فى وجع دماغ وممكن كمان ماتعرفش وعلشان تروح بالحاسب لمحل صيانة يحدثلك البيوس هايتكلف مبلغ فى حدود 100 جنية بالمصرى وممكن تحصل مشاكل بردة لان معظم محلات الصيانة واخدين الشغلانة بالدراع يعنى بالخبرة بدون علم ودراسة
المهم انك هاتبقى فى مشاكل فى مشاكل مع مصاريف المال وفر دة كلة ومبلغ بتاع 400 جنية مصرى هاتشرى حاسب جديد بنتيوم 4
من الحواسب الاوريجنال يعنى اللى بتبقى تجميع وتقفيل شركات كبرى واستعمال خفيف من المستخدميين ودة منتشر فى مصر قوى ان كنت مصرى هاتبقى عارف الكلام دة !!!
آه نسيت اقول ان فى المرفقات آداة لجلب تحديثات البيوس لكن للاسف تحتاج التسجيل فى موقعة والتسجيل بفلوس لكن المفيد فى الاداة معرفة بيانات البيوس بالكامل ودة هو المطلوب

14-02-2014, 10:18 AM
bahgatsalah غير متصل
عضو فعال
اخي الجهاز بنتيوم 4

ESPRIMO E5700

ومعلومات الجهاااز هى

bios type : phoenix

date : december 20 th 2005

id : version 5.00 r 1.20.2334-none

oem : 5.00 r 1.20.2334

chipset : intel 2580 rev 4

monufacturer : fujitsu siemens

motherboard : esprimoe

16-02-2014, 01:22 PM
bahgatsalah غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m_a_m_kh2010 

يا اخى الكريم الرسالة معناها تحديث البيوس واضحة جدا لاى حد اكيد انت تقصد دة
كلامك صح لكن قبل مانحدث البيوس نعرف السبب وهو معروف لما غيرت الهارد
آه ..دة معناة ان الهارد الجديد غير متوافق مع البوردة الجهاز الكمبيوتر لان لكل بوردة امكانيات وبالتالى المشاكل اللى عندك بتحصل بسبب هذا التغيير
يبقى لازم تعرف امكانيات البوردة كويس علشان لما تعمل تحديث البيوس يبقى الكل متوافق مع بعضة وتنتهى المشاكل
وعلشان تعرف البوردة امكانياتها اية ؟؟ انظر الى البوردة واقرا من عليها نوعها وبيانتها وسجلها فى ورقة
واكتبها على جوجل وابحث عنها هاتعرف كل حاجة عنها بس اهم حاجة تعرفها سعة الهارد لان لو سعة الهارد متوقفة عند 40 جيجا يبقى تحديث اى بيوس لن يجدى فى حل المشكلة وان كان السعة عند 80 جيجا او اعلى يبقى نعمل تحديث وكلة يبقى تمام
دى النقطة الاولى التانية لازم تعرف بيانات البيوس وهل لة تحديث ام لا واعتقد ان اخى احمد العربى اعطاك موضوع لمعرفة البيوس فى الردود السابقة.
لكن اخى الكريم من وجهة نظرى الشخصية قد اكون مصيب او مخطئ
اعتقد ان البوردة عندك نظام بنتيوم 3 وبالتالى الامكانيات محدودة وضعيفة وزى ما انت عارف وشايف ان التحديثات لاى قطعة فى الكمبيوتر بيبقى صعب والمشاكل كتير لضعف الامكانيات والتالى دخول فى مشاكل وتوهان كتير من رايى تخلص من هذا الحاسب القديم جدا واشترى جديد فى حدود المعقول هاتوفر على نفسك تعب ومجهود ومال يعنى علشان تحل المشكلة بنفسك من تحديث البيوس هاتخش فى وجع دماغ وممكن كمان ماتعرفش وعلشان تروح بالحاسب لمحل صيانة يحدثلك البيوس هايتكلف مبلغ فى حدود 100 جنية بالمصرى وممكن تحصل مشاكل بردة لان معظم محلات الصيانة واخدين الشغلانة بالدراع يعنى بالخبرة بدون علم ودراسة
المهم انك هاتبقى فى مشاكل فى مشاكل مع مصاريف المال وفر دة كلة ومبلغ بتاع 400 جنية مصرى هاتشرى حاسب جديد بنتيوم 4
من الحواسب الاوريجنال يعنى اللى بتبقى تجميع وتقفيل شركات كبرى واستعمال خفيف من المستخدميين ودة منتشر فى مصر قوى ان كنت مصرى هاتبقى عارف الكلام دة !!!
آه نسيت اقول ان فى المرفقات آداة لجلب تحديثات البيوس لكن للاسف تحتاج التسجيل فى موقعة والتسجيل بفلوس لكن المفيد فى الاداة معرفة بيانات البيوس بالكامل ودة هو المطلوب

اخي الجهاز بنتيوم 4

ESPRIMO E5700

ومعلومات الجهاااز هى

bios type : phoenix

date : december 20 th 2005

id : version 5.00 r 1.20.2334-none

oem : 5.00 r 1.20.2334

chipset : intel 2580 rev 4

monufacturer : fujitsu siemens

motherboard : esprimoe

مساعدة في تحديث البيوس

English