أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > المنتدى العام

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

02-09-2013, 08:07 PM
عمر ابو الليل غير متصل
الوسـام الذهبي
إعجاب: 138
تلقى 508 إعجاب على 253 مشاركة
تلقى دعوات الى: 447 موضوع

المخرج عايز كده

عارف فيلم تايتنك ؟ كلنا عارفينها !
السفينة دي كان عليها تقريباً 2230 واحد انقذوا منها تقريباً 706 يعني تقريباً 1500 واحد ماتوا
في احداث الفيلم مات تقريباً اغلب الناس بسبب الغرق قبل ما حد يعرف ايه مصير البطل والبطلة . البطل مات تقريباً بعد ساعات من غرق السفينة بسبب البرد وليس الغرق " ده في الفيلم "
كل الناس الي اتفرجت ع الفيلم محستش بآي حاجه تجاه المئات الي بيموتوا ويغرقوا علي الرغم ان كان اغلبهم نساء واطفال .
وكان كل امنية الواحد وهو بيتفرج ع الفيلم ان البطل والبطلة ميمتوش !
البطل لو كان عاش ! كانت الناس هتخرج فرحانه انه تم انقاذه !
مسآلتش نفسك ليه مزعلتش على مئات الناس الي ماتت وزعلت اوي على موت البطل ده ؟ على الرغم البطل ده في الفيلم كان بيلعب قمار وكان بيشرب خمر وكان بيسرق وزنا وعمل كل حاجة غلط ، وفي الاخر بردو اتعاطفت معاه وزعلت لما مات ؟!
على فكره هو مات في حادثة يعني " لم يقتل ! "
عارف ليه ؟
عشان المخرج عايز كده !
هو قدر يخليك تحب البطل اكتر من الاطفال الي ماتت خلاك تتعاطف معاه علي كل عيوبه ؟!
طيب مسآلتش نفسك هل يقدر المخرج انه يخليك تكره واحد حتى لو كله مميزات ؟ اه يقدر بالعكس ده اسهل !
طيب ،،
عرفت ليه بقولك مش هيفرق 2000 واحد ماتوا !
حتى لو شوفتهم بعنيك بيصلوا ويصوموا وفيهم اطفال ونساء !
عرفت ليه مش هتتعاطف حتي لو شوفتهم بيتحرقوا او بيتخنقوا او يتعذبوا !
سيبك من العدد حتى ولو 100 الف واحد مات قدام عنيك بردو ولا هيفرقوا !
لآن للاسف المخرج مش عايز كده !
شوف مين الي بيخرج المشهد وشوف تاريخه ايه ؟ هل بيظلم ؟
بقولك ايه متعتبره فيلم كان اسمه تايتنك رابعة ! يمكن يصعبوا عليك !
المخرج لو عايز كده كان قالك ان من الي ماتوا كان فيهم مهندس ابوه بقاله سنين شغال شغلنتين عشان يجيبلوا مصاريف الكليه !
كان قالك ان من الي ماتوا كان فرحه الاسبوع الي جي !
كان قالك ان اهالي الشهداء فرحتهم بالدنيا لما يلاقوا ابنهم مقتول برصاصه بس وجسمه سليم لاهو محروق ولا متقطع !
كان قالك حاجات كتير اوي !
لكن هو قالك حاجه تانية !
عارف احنا اتعودنا انه يتقالنا ،، متعودناش اننا ندور بنفسنا !
احنا بقينا شعب درامي موسيقيى المشاهد بس تاثر فيه !
بيتاثر بالي يمثل ويكره اللي يقوله الحقيقه ،،
عشان كده هنفضل طول عمرنا عايشين في فيلم
كبير بينتهي علي حسب مزاج المخرج
منقول . من سلفيين ولكن ظرفاء

وإذا الصَّديقُ أسَى عليكَ بجهْلِهِ فاصفَحْ لأجلِ الودّ ليسَ لأجلِهِ ...
كمْ عالم ٍ مُتفضِّلٍ قدْ سَبَّهُ منْ لا يُساوي غُرْزَةً فِي نعلِهِ ...

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
المخرج من الفتن . كمال بدر المنتدى الاسلامي 10 12-08-2015 08:42 PM
عايز تنفذ مشروع معين ؟ عايز تشتغل عن بعد ؟ عايز تضيف وتعرض جميع اعمالك وعروض شرك hostquad.com اعلانات لمواقع الانترنت 0 30-08-2013 04:16 PM
عايز تدخل عالم العمل عن بعد, عايز تشتغل او تنفذ مشروعك عن بعد - taskatweb.com hostquad.com اعلانات لمواقع الانترنت 0 24-07-2013 05:38 PM
عايز حل مشكلة تصريح 111 عايز ارجعوا لتصريح 751 مش عايز يقبل مودى مى 2 تطوير المواقع 1 09-08-2010 12:08 AM
تامر حسني مش عايز يموت وهو مطرب . . الشيخ يعقوب بيسأل انت مش عايز تلتزم ليه؟ وحيـــد المنتدى الاسلامي 0 05-04-2009 06:38 AM
02-09-2013, 10:50 PM
جهاد ع غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 1,304
تلقى 767 إعجاب على 287 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1248 موضوع
لقد وضعت يدك على اهم مشاكلنا

الحكم بالعاطفة والقلب لا بالعقل واللب مع العلم ان كتابنا الكريم في معظم آياته يخاطب" اولي الالباب ,اولي النهى,لعلهم يعقلون , يتفكرون " وغيرها

مصيبتنا منذ القدم . هل يجب ان نتجرد من العاطفة حتى نحكم على الاموربطريقة سليمة ام اننا وصلنا الى درجة من السذاجة بحيث يضحك علينا الكل بكذبهم الاسود ويزينوا لنا مآربهم الشريرة على انها احلام المستقبل
المؤمن كيس فطن
لا يلدغ مؤمن من جحر مرتين

هذا القول من احاديث نبينا المصطفى هل تراه يلغي عنا صفة الايمان واصبحنا مثل الاعراب
لا تقولوا آمنا ولكن قولوا اسلمنا
للاسف هذا حالنا ويتلاعبون بنا كما يريدون واصبح الكثير من الساسة على درجة من الوقاحة بحيث يعرف انك تعرف ويستمر بوقاحته

سلامة القلوب بتقوى الله

المخرج عايز كده

English