أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

26-01-2013, 02:45 AM
hOpa غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 2 إعجاب على 2 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

استفسار بخصوص توزيع النت من خلال الكمبيوتر

مساء الخير جميعا
دلوقتي انا في حاجة في دماغي عاوز اجربها الا و هي عاوز ادخل سلك النت في الكيسة عادي جدا زي اى سلك و عن طريق كارت لان تانى اركبه في البوردة انى اطلع سلك نت من نفس الكيسة تروح علي اي ديفايس تانى ( كمبيوتر تاني او سيرفر شيرنج او اى حاجة ينفعلها سلك النت )
انا الفكرة جاتلي لما شوفت سيرفر( ما بافهمش في الشبكات و السيرفرات فما اعرفش افتي ولا اقول اذا كانت صح او غلط بس انا قولت اسأل هنا و اشوف حد يقدر يفيدني في الموضوع ده ولا ايه ؟ ) يعني اللى انا افهمه ان سيرفر زي المايكروتيك مثلا بيبقي في كابل نت داخل لكارت لان و بيبقي ده الاساسي اللى جاي من الراوتر للجهاز السيرفر و بعد كدة بيطلع كابل نت من كارت لان تانى متركب في الكيسة و ده اللى بيروح السويتش مثلا اللى بيوزع النت علي باقي العملاء
فانا دلوقتي مش عاوز اعمل شبكة انا كل اللى عاوزه طريقة اقدر ادخل بيها كابل و من نفس المكان اطلع كابل يبقي فيه نفس الاشارة اتمني اكون قادر اوصل اللى عاوز اقوله
يعني تقريبا انا عاوز اعمل نفس اللى في الموضوع ده برنامج Connectifyوداعا للكابلات والاكسس بوينت : اصنع شبكة wi fi منزليه بس بدل ما يبقي من لاب توب يبقي من ديسك توب او لاب توب ( يعني اللى يبقي متاح ) وبدل ما يبقي الخارج وايرلس يبقي وايرد عادي و تعمل شبكة او توصيل سلكي ( يعني تقريبا يبقي الويندوز هو الاكسس بوينت اللى من خلاله بيستقبل نت من مكان و بيوزعه لمكان تانى )

في انتظار ردود

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
استفسار بخصوص توسيع الشبكة thecoder سيرفرات المايكروتك, صفحات هوت سبوت 11 27-03-2015 11:29 PM
عاجل ::استاذنا الجليل جمال .. استفسار بخصوص مؤخر الصداق ام سيف الدين مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 22-02-2014 08:01 AM
استفسار : فصل اجهزة عن النت من خلال الماك ادرس maxxx_84 إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 5 19-04-2010 06:27 AM
استفسار استاذ جمال. بخصوص تجديد الجواز في الخارج gozila مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 09-02-2010 08:56 PM
استفسار بخصوص شاشة الكمبيوتر ahmed162 صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 5 02-06-2009 09:29 AM

استفسار بخصوص توزيع النت من خلال الكمبيوتر