أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

15-01-2013, 11:53 AM
mhabeb غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

عندى مشكله في التجنيد واقعه ظلم عليا ارجو الرد والافاده

اتمني الافاده من مشرفي المنتدى الكرام

الموضوع باختصار ان انا كان عندى غلطه في تاريخ الميلاد وبناءا عليها طلعت بطاقه رقم قومي وشهاده ميلاد كمبيوتر بتاريخ ميلاد خاطئ وعند التقديم للتنجيد طلبوا مني شهاده البكالوريوس ( سياحة وفنادق دفعة 2012 ) لما رحت اطلع شهادة البكالوريوس طبعا شهاده الميلاد الاصليه الورقية كانت ف ملف الكليه ولما استلمتها اكتشفت الخطأ وبالفعل قدمت علي تعديل تاريخ ميلاد في السجل المدني بس بعد مقدمت ورق التجنيد بالاوراق القديمه وبناءا عليه طلعت بطاقة وشهاده ميلاد بتاريخ الميلاد الصحيح
طبعا انا كنت قدمت ورق التجنيد بالمستندات القديمه اللي فيها التاريخ الخطأ واجراءات استخراج البطاقه وشهاده الميلاد الجديده اخدت وقت طويل واستلمتهم بعد اعلان نتيجه الارجاء
المشكله بقي ان تاريخ الميلاد الخطا اللي انا قدمت بيه دخل الجيش وتاريخ ميلادى الصحيح اللي انا غيرت كل اوراقي ليه اخد ارجاء 3 سنين .
انا منطقه تجنيد العامريه ( الاسكندريه ) رحت اغير اوراقي قالولي روح غيرها من اداره تجنيد القاهره اللي هي ف حلميه الزيتون بس لما رحت هناك ودخلت لرئيس فرع التجنيد قاللي ملناش دعوة بالخطأ انت هتتجند بناءا علي الاوراق اللي انت قدمتها حتي لو غيرت بياناتك بعد قرار الارجاء ملناش دعوه وقاللي ان فيه قانون بيقول انه لا يعتد باي خطا ف الاوراق بعد تقديمها للتجنيد !! ( طبعا انا قريت قانون التجنيد المصري كله ملقتش ماده بتقول الكلام دا خالص ) وقعد يقوللي كلام غريب كانه مضطهدني وان انا عاوز اهرب من الجيش فقلتله ان انا اساسا مقدم علي تصحيح تاريخ الميلاد قبل نتيجه الارجاء يعني مكنتش عارف انا هدخل الجيش ولا لأ .. كل اللي كان بيقولهولي ملناش دعوه ومتلفش كتير علشان انت هتتجند يعني هتتجند .

طبعا انا معايا كل المستندات اللي تثبت ان تاريخ ميلادي كان خطأ ومعايا صوره من قرار اللجنه الثلاثيه اللي غيرت بيها تاريخ الميلاد بنائا علي خطا مادى من موظف السجل المدنيومعايا شهادات الابتدائي والاعدادى والثانوي والكليه وبطاقه الاب القديمة الورقيه اللي كنت مثبوت فيها بالتاريخ الصحيح دا بالاضافه لشهاده الميلاد وبطاقه الرقم القومي بتاريخ الميلاد الصحيح اللي اخد تاجيل.

الموضوع ده فيه ظلم كبير عليا لان انا لو اتجندت هبقي الشخص الوحيد ف مصر كلها اللي متجند بتاريخ ميلاد واخد ارجاء 3 سنين يعني انا هبقي بخدم ف الجيش وزمايلي كلهم واخدين تاجيل !! .

ففيه واحد قاللي اعمل تظلم وارفعه لوزاره الدفاع بس انا مش عارف الخطوه الجايه ايه فقلت اسألكم لعل ف السؤال خير ان شاء الله ..

ارجو الافاده وشكرا جزيلا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل اقدم ع الجيش بشهاده الثانويه العامه وهل هيعتبروني هارب ولا متخلف؟ puncheee مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 26-01-2015 02:10 AM
القونين الجيش الجديده ارجو الرد عليا سريعاً جوكا مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 27-09-2014 12:45 PM
ما موقفي من التجنيد هل هناك اي اعفاء موقت هل اعول امي المطلقه ؟ ali7394 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 19-08-2014 03:12 AM
عندى مشكله فى تعريف كارت الصوت ارجو الرد بسرعه ابوهديوى تعريفات الكمبيوتر - ديسكتوب ولابتوب Drivers for Desktop & Laptop win & mac 5 13-06-2014 06:32 PM
ارجو الرد عليا بخصوص الخدمة العسكرية nady27 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 29-09-2013 04:06 PM
15-01-2013, 01:30 PM
mostafa_bahy غير متصل
عضو جديد
للأسف الشديد ده النظام في مصر الموظف الحكومي لا يعترف باي شئ الا بالاوراق الرسمية حتى لو كان هو نفسه متأكد 100% ان في خطأ هيقلك الجملة الشهيرة "انا مليش دعوة الا بالورق"
في ناس بتتجند وهي ملهاش جيش وناس بتتجند بالثانوية وهي لسة بتدرس في الجامعة ...الخ نتيجة الاخطاء الغبية

بص انت قدامك حلين الاول التظلمات والشكاوى والتاني تشوف واسطة كبيرة لعل وعسى وفي انتظار المشرفين يمكن يفيدوك اكتر وربنا معاك

15-01-2013, 02:25 PM
mhabeb غير متصل
عضو جديد
متشكر علي الرد وفعلا هو دا النظام ف مصر حتي لو اتغيرت 1000 حكومه
ارجو الافاده من المشرفين الكرام

15-01-2013, 03:43 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 93 إعجاب على 59 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1254 موضوع
بالفعل الخطأ من جانبك .. واي تغيير في حالة شاب التجنيد بعد تقديم اوراقة لا يعتد بها
وكان يجب البدء في اجراءاتك .. قبل هذا بكثير

المهم ان تلتزم بالتجنيد
وعلى التوازي قدم التماس لوزير الدفاع عسى ان يكون هناك فرصة

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

15-01-2013, 05:17 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
مع احترامى للجميع
أختلف معكم في الراى

أرى ان تقدم تظلم ثم تقوم برفع دعوى مستعجلة
أمام القضاء الإدارى بأحقيتم في التأجيل وإلزام
وزير الدفاع بذلك ....
وهى قضية ستكيبها بالتأكيد حتما .......

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

16-01-2013, 06:36 PM
mhabeb غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal gamal 
مع احترامى للجميع
أختلف معكم في الراى

أرى ان تقدم تظلم ثم تقوم برفع دعوى مستعجلة
أمام القضاء الإدارى بأحقيتم في التأجيل وإلزام
وزير الدفاع بذلك ....
وهى قضية ستكيبها بالتأكيد حتما .......
شكرا جدا علي الرد سياده المستشار
انا بالفعل هقدم تظلم مقدم لوزير الدفاع بكره في الوزاره ان شاء الله بس ياريت حضرتك تطمنى هل ان شاء الله هيبقي فيه نتيجه كويسه ولا الموضوع ده هيبقي مصيره زي اي تظلم بيتقدم ويترفض ؟
ياريت حضرتك تطمنى بحكم خبرتك وشكرا جزيلا

17-01-2013, 01:40 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
لا تعول كثيرا على نتيجة التظلم
واحرص على الحصول على ما يفيد تقديمك للتظلم
وهذا في منتهى الأهمية .................

عندى مشكله في التجنيد واقعه ظلم عليا ارجو الرد والافاده

English