أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

30-11-2012, 10:01 AM
ADAWY_2050 غير متصل
عضو مشارك
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

مستقبلى بيدمر بسبب التجنيد..أرجوك ساعدنى

أنا 24 سنه كنت واخد اعفاء مؤقت عائل حتى زوال السبب وهو ان اخويا يخلص وبعد ماهو خلص اتقدمت للجيش ولكن انا معيد فى كلية هندسة وواخد اجازة لانى موجود فى برنامج تبع البعثات (بعثه نصها فى الداخل ونصها فى الخارج).
توجهت لحلمية الزيتون وجبت ما يثبت إنى فى البعثه من سنه وجبت تأجيل لسن 29سنه وكل حاجه ممكن اطلع تصاريح سفر عشان الجزء إللى بره وكده عن طريق إخطار للبعثات ...
دلوقتى جامعتى الأصليه إللى واخد منها أجازة بعتتلى عشان اجدد الشهاده بوديله الاخطار بتأجيل التجنيد الدراسى مارضيش بيه وقالى روح للتجنيد هاتلى تحديد موقف وقالى قدامك اسبوع وهاودى ورقك عشان نفصلك وعايز شهاده وانا مش عارف اجيبهاله أعمل أيه؟
لو روحت لتجند بالرغم من قرار تأجيل لحين انتهاء البعثه او قطعها او بلوغى 29 سنه ايمها قرب هاوقف كده البعثه وممكن اتحمل فلوس كتير ؟
لو ما روحتش اتجند بإعتبار موقفى قانونى من التجنيد الجامعه هاتفصلنى عشان مش معايا شهاده مسوغ للتعيين رغم إنى خالى طرف منهم بسبب البعثه دى لكن هما مش راضيين بكده؟
أنا مستقبلى بيضيع ومش عارف أعمل إيه أرجوك ساعدنى وهل ممكن أرفع قضيه عليهم ولا كده خلاص ؟؟؟
ملاحظه: فيه قانون بيمنح المبعوثين للداخل والخارج تاجيل ل 29 سنه ..الدوله يعنى هاتجيب واحد عاطل تديله بعثه ؟؟؟

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
التخلف عن التجنيد (لوجود عذر مستقبلي) ارجو رد المستشار جمال Ahmedmak111 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 10 26-10-2014 01:05 AM
لدى تأجيل مؤقت من التجنيد بسبب تجنيد أخى StarHolder مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 31-03-2013 06:37 PM
ضروري مستقبلي بيضيع بسبب التجنيد !!! mishomasr مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 29-03-2013 02:25 PM
تخلفت عن التجنيد ولم أقم بأي من خطوات التأجيل kano مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 7 26-06-2010 11:54 PM
سؤال هام عن التجنيد تهدد مستقبلي ومستقبل من معي tawfeek4u مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 26-02-2009 02:15 PM
30-11-2012, 04:04 PM
ADAWY_2050 غير متصل
عضو مشارك
أستاذ جمال لو سمحت رد عليا أنا بين نارين دلوقتى ومش عارف أعمل إيه ؟؟؟

30-11-2012, 11:12 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع

يعد المكالمة التليفونية بيننا في هذا الشأن
يجب اتباع الآتى ::
أن تتقدم بطلب تتظلم فيه من القرار الموجب
لتقديم تحديد موقفك من التجنيد - غير الموثق الذى معك .

أن تحصل على ما يفيد تقديمك هذا التظلم .

ثم تنظر ما سيتم قى هذا التظلم فإن اقتنعوا بقانونية
موقفك وحصولك على الاعفاء المؤقت من التجنيد
حتى سن 29 سنة كان بها .
قإن لم يقتنعوا فعليك رقع دعوى أمام القضاء الادارى
بطلب الغاء هذا القرار ............

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

01-12-2012, 08:56 PM
ADAWY_2050 غير متصل
عضو مشارك
شكراً لك يا أستاذ السيد على وقتك وكلامك ...وسأبلغك بكل جديد

04-01-2013, 11:20 AM
ADAWY_2050 غير متصل
عضو مشارك
الوضع دلوقتى إنى خدت شهاده تأجيل تجنيد بس مكتوب عليها غير مسوغ للتعيين ...موظف الجامعه قالى أنا هاروح أسألهم افصلك من وظيفه معيد ولا لا... أنا مش عارف أعمل إيه محاسس إنه لعب عليا عشان يفصلنى ...
موضوعى معقد جدا وغريب لو حضرتك نسيته هو كالتالى
أنا معيد بكلية الهندسه حصلت على بعثه وبعد مرور سنه من البعثه زال عنى سبب الإعفاء الموقت لإن أخويا خلص دراسه توجهت للتجنيد وقولتلهم أنا تبع البعثات حاليا وحسب الماده 9 البعثات الداخليه أو الخارجيه لخريجى الجامعات ليهم تأجيل حصلت على إخطار التأجيل من الحلميه وراحت النسخه الاصل للبعثات موظف التجنيد فى الجامعه الاصليه إللى مطلعانى البعثه أصلا ما اقتنعش وقالى عايزين شهاده رغم إنى مطلع أجازة دراسيه من الجامعه أصلا بسبب وجودى فى البعثه طلعولى شهاده تأجيل دراسى مكتوب عليها غير مسوغ للتعيين ودا هايعرضى إن وظيفتى تروح منى وأرجع من البعثه دا لو الجامعه ما بلغتش البعثات بفصلى أصلا هارجع من البعثه مش هالاقى وظيفه حكوميه وانا ماضى إنى اخدم فى الحكومه بعد البعثه ...أنا متلخبط ومش عارف أنا صح ولا غلط ولا إيه عشان حالتى دى نادره أصلا

05-01-2013, 12:41 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع
تظلم من القرار وارفع دعوى
مستعجلة أمام القضاء الإدارى

مستقبلى بيدمر بسبب التجنيد..أرجوك ساعدنى

English