أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

18-07-2012, 01:20 AM
ahmedmyangel غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

بخصوص العائل الوحيد للأم

بخصوص العائل الوحيد للأم

انا عمرى 26 سنه ,وعاوز اقدم انى العائل الوحيد لامى المطلقة,وليا اخ واحد شقيقى, واخين من ام تانية,منهم واحد مراحش قدم ورقه خالص فى الجيش وهو اكبر منى بسنتين, هل ده يؤثر على طلبى ولا مش هيخدوا فى الاعتبار انه مراحش الجيش عشان هو مش شقيقى

السؤال التانى , اخويا الشقيق عنده 23 سنه حاليا , وسقط فى سنه تانية معهد فنى مرتين, والسنه الجديدة هتكون التالته, هل كده ينفع يخدوا فى الاعتبار انه لسه بيدرس ويدونى الاعفاء,مع العلم ان المعهد الفنى التخرج فيه بعد النجاح فى سنه اولى وتانية.واخويا بقاله فى تانية دى حوالى 3 سنين, بس لسه متمش 25 سنه

اسف على الاطالة بارك الله فيكم.

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
استفسار بخصوص العائل الوحيد للام الارمله Mohammed Adell مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 30-05-2015 07:13 PM
إستفسار بخصوص العائل الوحيد للأم skynight مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 13 16-07-2013 08:26 PM
استفسار عن العائل الوحيد dr_michael_adel مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 7 07-10-2010 09:17 PM
بخصوص التجنيد (العائل الوحيد للاسره) wael6600 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 28-07-2010 04:09 PM
من هو العائل الوحيد للأم ؟؟ Muhamed.Mustafa مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 6 01-02-2010 01:04 AM
18-07-2012, 09:17 AM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 93 إعجاب على 59 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1253 موضوع
ما دامت الام مطلقة
فينحصر البحث على اخيك منها

حتاخد تأجيل مؤقت .. لحين انهاء اخيك الدراسة او وصولك 28 سنة
وليس عائل وحيد ..

واذا وصلت لهذا السن ستدخل .. ستدخل
ومن الافضل التقدم بشكل عادي الان
على الاقل سيكون لديك فرصة في التأجيل ثم الاعفاء النهائي

تحياتي

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

18-07-2012, 02:54 PM
ahmedmyangel غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مهو انا دلوقتى بردو هدخل هدخل لانى مهندس ميكانيكا انتاج,والقسم ده مفيش مره مش بيطلبوه

وكمان لو اخويا خلص انا هقدم ورقى مع اخويا لو هو دخل همد التاجيل,لو مدخلش هيبقالى ارجاء زى اى حد,لانى مش متخلف او هارب,مش عارف حضرتك بتقول هدخل هدخل ليه؟

وحتى لو دخلت واخويا خلص معهده وخد تاجيل مؤقت, هخليه يقدم فى اى جامعة عمالية او اى معهد ,واقدم ورق جديد ان اخويا لسه بيدرس وانا عائل لأمى واخرج من الجيش بتأجيل ,لحين 29 سنه او زوال السبب, وعلى بال ما يكون اخويا خلص اكون انا عديت 30 سنه ان شاء الله.

الكلام الى انا بقوله ده غلط ولا صح, معلش حضراتكم تفهموا فى القانون اكتر منى طبعاو يا ريت تدلونى.

بخصوص العائل الوحيد للأم

English