أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

26-05-2017, 04:00 PM
new_yasser غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 4
تلقى 3 إعجاب على 2 مشاركة
تلقى دعوات الى: 4 موضوع
04:00 PM

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة khoffo 
لا يوجد جديد حتي الان في تاريخ الغياب بعد 2004 وشكرا .

لا جديد

17-06-2017, 02:46 PM
Mohamedmahmoud123 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
بركاته .
انا هربت من الجيش وتاريخ هروبي 2014 وعدي علي الهروب سنتين و6 اشهر. وحاولت اطلع فيش مانفعش بسبب الهروب بفكر اسلم نفسي للجيش بس نفسي اعرف ماهي العقوبة التي ستصدر ضدي وهل ممكن اطلع من نص مدة الحبس بسبب حسن السلوك والحبس عبارة عن ايه وبنعمل في ايه ارجو الافادة من المختصين .
وهل قانون ان لو عده علي الهارب اكثر من 5سنين المشكلة تتحل ؟

17-06-2017, 02:50 PM
Mohamedmahmoud123 غير متصل
عضو جديد
ما عقوبة لمن اراد ان يسلم نفسه بعد هروبه بسنتين ونصف ارجو الافادة

09-08-2017, 05:51 PM
هشام محمود عبدالله غير متصل
عضو جديد

السادة المستشارين الأفاضل أنا عملت غياب عن الجيش في شهر مارس 2006 وكنت قضيت أكثر من نصف المدة مع العلم أني كنت غير لائق طبياً بسبب نظري عشا ليلي .. وعملت غياب لظروف صحية ونفسية صعبة جدا ومن أسباب الغياب عدم موافقة القادة الظلمة علي السماح لي بالعرض علي لجنة طبيه ومعي تقرير من المجمع الطبي التابع للتأمين الصحي يفيد بحالتي بالتفصيل ..... يعني أنا في غياب من 12 سنة وعمري حاليا 32 سنة ونفسي أنتهي من هذه الأزمة اللهم أمييييييين .... أنا حبيت أوضح تفاصيل موقفي وأسف جدا علي الإطالة وأتمني من حضراتكم الإهتمام والمساعدة ............. وشكرا جزيلا

10-08-2017, 06:46 AM
abotorab متصل
عضو مشارك
تلقى 2 إعجاب على 2 مشاركة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هشام محمود عبدالله 
السادة المستشارين الأفاضل أنا عملت غياب عن الجيش في شهر مارس 2006 وكنت قضيت أكثر من نصف المدة مع العلم أني كنت غير لائق طبياً بسبب نظري عشا ليلي .. وعملت غياب لظروف صحية ونفسية صعبة جدا ومن أسباب الغياب عدم موافقة القادة الظلمة علي السماح لي بالعرض علي لجنة طبيه ومعي تقرير من المجمع الطبي التابع للتأمين الصحي يفيد بحالتي بالتفصيل ..... يعني أنا في غياب من 12 سنة وعمري حاليا 32 سنة ونفسي أنتهي من هذه الأزمة اللهم أمييييييين .... أنا حبيت أوضح تفاصيل موقفي وأسف جدا علي الإطالة وأتمني من حضراتكم الإهتمام والمساعدة ............. وشكرا جزيلا
الهارب لازم ينتظر حتى سن 36 لتسوية موقفه بغرامة فقط ان شاء الله
كما هو مذكور بموقع وزارة الدفاع

http://www.mod.gov.eg/mod/Mod_CMSS24.aspx

11-08-2017, 09:26 PM
Mohamed2188 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 9
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة

لسلام عليكم .عندي مشكله بخصوص التجنيد .انا طالب بالسنه النهائيه بكليه الهندسه .وبلغوني في الكليه لازم في اسرع وقت احدد موقفي من التجنيد لاني عديد سن 28 وللاسف بلغوني وانا عندي 29سنه 7 شهور .مع العلم والدي متوفي ولى ثلاثه اخوه اصغر مني واحد خلص الجيش والتاني في الجيش والاخر في المدرسه{دبلومات}.دلوقتي ممكن اصرف ازي استني لسن الثلاثين ولا اروح اقدم وفي الحاله دي هلبس بسبب عديت 28 سنه .ياريت تفيدونى في اسرع وقت بسبب قلقي عل مستقبلي بس والله كبر سني كل ده بسبب كنت مسؤال عن البيت بسبب وفاه والدي واخواتي الاصغر.وهل الكليه هتقبلني بعد الاجراءات
*****ياريت كل ما لديه خبره يدلني على الصواب خوفا علي مستقبلي وضياع باقي عمري وله الاجر عند ربنا****

25-08-2017, 06:27 PM
MM2121 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 1

انا دخلت الجيش دفة 7 /2008 واترحلت قوة اساسية وقعد شهرين ونزلت اجازة مرحتش تانى ودلوقتى عندى 29 سنة كدة ينطبق عاليا القانون الجديد بعد 2004 الا هو لحد سن 36 سنة ف ياريت حد نفس تجربتى او اقبلى وعدى السن القانونى
ياريت ياستاذ جمال تنظر فى موضوعى وتقلى اتصرف ازاى واذ كان حقأ السن 36 عام ام 30 عام فقط

26-08-2017, 12:12 AM
abotorab متصل
عضو مشارك
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MM2121 

انا دخلت الجيش دفة 7 /2008 واترحلت قوة اساسية وقعد شهرين ونزلت اجازة مرحتش تانى ودلوقتى عندى 29 سنة كدة ينطبق عاليا القانون الجديد بعد 2004 الا هو لحد سن 36 سنة ف ياريت حد نفس تجربتى او اقبلى وعدى السن القانونى
ياريت ياستاذ جمال تنظر فى موضوعى وتقلى اتصرف ازاى واذ كان حقأ السن 36 عام ام 30 عام فقط
الهارب لازم ينتظر حتى سن 36 لتسوية موقفه بغرامة فقط ان شاء الله
كما هو مذكور بموقع وزارة الدفاع

31-08-2017, 03:44 PM
REDA31 غير متصل
عضو جديد
احب اشكر كل القائمين علي المنتدي وقسم الاستشارات القانونية بالتحديد والاخوة الاعضاء اللي خلصوا ورقهم ولسه متابعين مع زملاء حتي بعد سنوات من انهاء اجراءاتهم ودا طبعا ثوابه عند ربنا كبير
انا كنت متابع في المنتدي لاكتر من 5 سنين حتي اتممت السن وانهيت اجراءات الشهادة
طبعا كل اللي قالوه السادة المستشاريين والسادة الاعضاء هنا مظبوط ودا اللي مكتوب هنا

وكنت واخد عهد اول مخلص تجربتي ااقول كل اللي حصل معايا
ببساطة كل اللي هرب قبل التاريخ دا 25/5/2004 ورقه يخلص عي 30 سنة وكل اللي هرب بعد التاريخ دا
لازم يستني 36
في تغيير بسيط حصل اولا مكتب الهروب بقا مبني مستقل لوحده قدام السجلات العسكرية الناحية التانية ودا اللي بتقدم فيه الورق كل يوم احد من الساعة 9 صباحا بياخدوا الورق ويملوا استمارة ويتم تحديد الغرامة اللتي لا تزيد عن 150 جنيه الا اذا كنت مسئول عن شي في وحدتك
ويقولك تعالي الاسبوع الجاي يوم الاتنين تدفع في مبني السجلات وتاخد اعلان ليوم المحاكمة
الاسبوع الثالث تروح معاد المحاكمة في مبني الهروب امام السجلات العسكرية الناحيية التانية تتحاكم وتاخد الشهادة بعد الظهر
ملحوظة كل حاجة بتدفع في السجلات مش محتاج تعمل حوالة بريدية الا بس لو الكارنيه ضاع ممكن تعمله حواله او تدفع في السجلات انا الكارنيه كان معايا
لو سنك لسسه مجاش او في شرط مش متوفر هيقولك كان معانا واحد هرب 2005 وعنده 35 قالو تعالي السنة الجاية محترمين جدا والمعاملة ادمية وتسال عن اي حاجة انت عايزها بدون خوف
انا استلمت الشهادة امبارح ودفعت 32 جنيه بس
وكل سنة وانتم طيبين

من مواضيعي:
- هارب بعد الثلاثين

05-09-2017, 02:25 PM
new_yasser غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة REDA31 
احب اشكر كل القائمين علي المنتدي وقسم الاستشارات القانونية بالتحديد والاخوة الاعضاء اللي خلصوا ورقهم ولسه متابعين مع زملاء حتي بعد سنوات من انهاء اجراءاتهم ودا طبعا ثوابه عند ربنا كبير
طبعا كل اللي قالوه السادة المستشاريين والسادة الاعضاء هنا مظبوط ودا اللي مكتوب هنا

ببساطة كل اللي هرب قبل التاريخ دا 25/5/2004 ورقه يخلص عي 30 سنة وكل اللي هرب بعد التاريخ دا
لازم يستني 36
في تغيير بسيط حصل اولا مكتب الهروب بقا مبني مستقل لوحده قدام السجلات العسكرية الناحية التانية ودا اللي بتقدم فيه الورق كل يوم احد من الساعة 9 صباحا بياخدوا الورق ويملوا استمارة ويتم تحديد الغرامة اللتي لا تزيد عن 150 جنيه الا اذا كنت مسئول عن شي في وحدتك
ويقولك تعالي الاسبوع الجاي يوم الاتنين تدفع في مبني السجلات وتاخد اعلان ليوم المحاكمة
الاسبوع الثالث تروح معاد المحاكمة في مبني الهروب امام السجلات العسكرية الناحيية التانية تتحاكم وتاخد الشهادة بعد الظهر
ملحوظة كل حاجة بتدفع في السجلات مش محتاج تعمل حوالة بريدية الا بس لو الكارنيه ضاع ممكن تعمله حواله او تدفع في السجلات انا الكارنيه كان معايا
لو سنك لسسه مجاش او في شرط مش متوفر هيقولك كان معانا واحد هرب 2005 وعنده 35 قالو تعالي السنة الجاية محترمين جدا والمعاملة ادمية وتسال عن اي حاجة انت عايزها بدون خوف
وكل سنة وانتم طيبين
جزاك الله خيرا ...... ومبارك إنهاء إجراءات شهادتك

09-09-2017, 09:13 PM
on1ine غير متصل
عضو فعال
تلقى 6 إعجاب على 6 مشاركة
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة REDA31 

لازم يستني 36
وكل سنة وانتم طيبين

جزاك الله كل خير

سؤال
يعني حواله ال 10 جنيه اللى كانت بتم دي بقت خلاص من داخل السجلات؟
وبالنسبة للمبني على الطريق ولا داخل الشارع لان كنت ذهبت منذ فتره وكان داخل الشارع ( امامه كافيه)

11-11-2017, 09:40 PM
Ninja4love غير متصل
عضو جديد
حضرتك دفعت غرامه ولا لاء انا عندى ٣١ سنه ونص ينفع اخلص ولا لازم ٣٢ سنه

15-11-2017, 08:22 PM
new_yasser غير متصل
عضو مميز
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Ninja4love 
حضرتك دفعت غرامه ولا لاء انا عندى ٣١ سنه ونص ينفع اخلص ولا لازم ٣٢ سنه
لازم تنتظر حتى سن 36 عام

16-11-2017, 09:35 PM
MAHMOD HSANE333 غير متصل
عضو جديد
لوقتى انا دفعه 2011 وعمرى الان 27 وبعد سنة من دخولى الجيش تعبت وروحت كشف والدكتور قالى مفيكش حاجة نزلت اجازة وعملت عملية فى رجلى على حسابى فضلت لمدة 6 اشهر نايم على السرير مابين جبس ولحد معرفت ادوس تانى على رجلى خوفت ارجع الجيس لدخل السجن دلوقتى انا لو كملت 30 ولا 36 عشان اروح اسلم نفسى ولا القنون اتغير دلوقتى حد يفهمنى بالله عليكم وشكرا

16-11-2017, 09:46 PM
abotorab متصل
عضو مشارك
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة MAHMOD HSANE333 
لوقتى انا دفعه 2011 وعمرى الان 27 وبعد سنة من دخولى الجيش تعبت وروحت كشف والدكتور قالى مفيكش حاجة نزلت اجازة وعملت عملية فى رجلى على حسابى فضلت لمدة 6 اشهر نايم على السرير مابين جبس ولحد معرفت ادوس تانى على رجلى خوفت ارجع الجيس لدخل السجن دلوقتى انا لو كملت 30 ولا 36 عشان اروح اسلم نفسى ولا القنون اتغير دلوقتى حد يفهمنى بالله عليكم وشكرا
القانون الحالى يوجب الانتظار حتى 36 سنة لتدفع غرامة وتنهى موقفك ان شاء الله كما هو مذكور بموقع وزارة الدفاع

خطوات إنهاء إجراءات الهاربين من الخدمة العسكرية لمن تعدى سن الثلاثين

English