أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > سيرفرات المايكروتك, صفحات هوت سبوت

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

30-03-2012, 12:24 AM
ملاك النور غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

استفسار:الأكسس لا يتواصل مع الميكروتك عن طريق السويتش أرجو المساعدة

استفسار:الأكسس يتواصل الميكروتك السويتش
أزيكم يا حبايب عساكم بخير؟

يا أخوان ومن غير مقدمات مملة

الموضوع اني قمت بتركيب وتشغيل شبكة إنترنت وايرلس مرتكزة على سيرفر إدارة "مايكروتك"

وأستخدمت في برج الإرسال أثنين أكسس بوينت من نوع PowerStation2

عندما أقوم بربط أحد الأكسس بكرت الخروج في السيرفر يعمل على طول وبشكل رائع جدا ولكن عند توصيل كرت الخروج إلى سويتش ومن ثم توصيل الأكسس مع السويتش فلا يعطي أيبيهات للمستخدمين وكأنه ليس مرتبط مع السيرفر

مع العلم أني جربت أكثر من 3 سوتشات "يعني المشكلة مو من السويتش"

وأيضا بدلت الكيبلات وما خليت شي توقعته إلا وسويته وبدون فائدة

وأيضا قمت بترقية الفيرم وير للأكسس وبقيت نفس المشكلة

أرجو من من لديه اي خلفية بالموضوع لا يبخل علي بها

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مشكلة في فتح البورت عن طريق الميكروتك ramadanasmail سيرفرات المايكروتك, صفحات هوت سبوت 1 14-12-2015 07:56 AM
حماية الميكروتك من الاختراق عن طريق الماك ادرس mmhs_m سيرفرات المايكروتك, صفحات هوت سبوت 1 23-10-2015 11:12 PM
مشكلة عدم ظهور الاكتف المتصل عن طريق الأكسس AhmedGawish سيرفرات المايكروتك, صفحات هوت سبوت 1 01-09-2015 04:53 PM
استفسار حول المسافة بين الحاسوب و السويتش anajjarnet إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 3 16-12-2011 12:48 AM
استفسار حزمة الدرايفرات أرجو المساعدة bobwork المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 0 08-01-2008 07:22 PM

30-03-2012, 09:51 PM
ملاك النور غير متصل
عضو جديد
أشكر الجميع فق لقيت الخلل وأصلحته والحمد لله

شكراً لجهودكم الاكثر من رائعة!

11-04-2012, 02:09 AM
tarekreki غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 1
انا تعبت بجد عشان اكتبلك الموضع دة
ربنا قدرني لاني بجد كنت امسح بكرامة المهندسين والفنين لان بجد بيحصل استغلال ومش بيعملوو شغلة صح ودة الي يزعل الناس كتير يعني واحد زي حضرتك تبقي مكلف الشبكة بتاعتك فلوس وشاري وعامل و تيجي تيحيب مهندس ويحيرك ومش يديك الافادة الصحيحة مش عارف بجد اية الي بيحصل دة ربنا يهدي كل الناس ويرفع ربنا الاستغلال الناس لبعضيها
قبل ما اقول اي شئ ابددي بكلامي بسم الله الرحمن الرحيم
علي احلي ناس الكرام في منتدي دماس
ان شاء الله نقدر نساعد بعض ونجل لبعض المشاكل وربنا يقدرنا علي عمل الخير دايما قولوو وراية اللهم امين وربنا يكرم كل البشر علي وجة الارض كلة

11-04-2012, 02:24 AM
tarekreki غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 1
ابدا كلامي في تركيز الموضع واعلم علي النقاط الي ا تكلم فيها
بسم الله نبتدي مع بعض بحل المشكلة

الموضوع اني قمت بتركيب وتشغيل شبكة إنترنت وايرلس مرتكزة على سيرفر إدارة "مايكروتك"
وأستخدمت في برج الإرسال أثنين أكسس بوينت من نوع PowerStation2

الكلام دة كويس وجميل نكمل االموضع مع بعض وانشاء الله نوصل لحل

عندما أقوم بربط أحد الأكسس بكرت الخروج في السيرفر يعمل على طول وبشكل رائع جدا ولكن عند توصيل كرت الخروج إلى سويتش ومن ثم توصيل الأكسس مع السويتش فلا يعطي أيبيهات للمستخدمين وكأنه ليس مرتبط مع السيرفر

تمام كدا

نكمل الموضع وجاري حل المشكلة
لا طبعا المشكلة الي حضرتك مش فهما ان السوتش شغلة كل ادي علي حسب دراستي للشبكات بالمصري السويتش دا بالمصري تشبية بصيت لية ان هو زي المشترك
وظفتة ان هو بياخد من الرائيسي وبيطلع لكذا طرف تمام كدا المهم نرجع لموضعنا

وأيضا قمت بترقية الفيرم وير للأكسس وبقيت نفس المشكلة
نيجي نلفت نظرنا للموضع اية هي برمجة الاكسس في الفريم وير كتر لعب اي حد في الفروم وير بعد كدا الجهاز نفسة بيكتر اعطالة فا مهما حصل يريت مش في حد يلعب في الفرم وير كتير لانو بيعمل المشاكل في مش نفتح علي نفسنا مشاكل كتير انصحك اخي لا داعي ان انت تلعب في الفروم وير وتسيب الجهاز علي وضعة زي ما جالك من الشركة عايز تتعلم علي الفروم وير هتخسر فلوس كتير وهتفتح علي نفسك حاجات انت مش قادها
حل مشكلتك كل الاتي كل دة من برمجة السيرفر مش صحيحة واقدر اثبت لحضرتك
زي ما قولت لحضرتك ان السويتش كل ما هو بياخد الاشارة وبيوصلها علي وضعها وظيفة المايكرووتيك ان هو العامل الوحيد الي بيتحكم في اليوزر بتاعك بيديلة السرعة الصحيحة وبيدلة اليوزر عشان يدخل علية معني كدا كل شئ في شبكتك مبني علي السيرفر معني كدا الكلام دة مش لية دة بالاكسس فا الافضلك ترجع للفني او المهندس المختص الي برمجلك السيرفر وان شاء الله يحللك الموضع دة من علي المايكرووتك لو مش عرف يحلهولك ان شاء الله نقدر نساعدك بعد كدا في حلها او في شرح المايكرووتيك
انا حليتلك الموضع لو تلاحظ بس يريت تقرا كلامي جيدا وانت تلاقي الحل
لو حضرتك عايز حاجات في المايكروو تك انا مجمع حاجات في الميكرووتيك وانا تحت امرك بس بجد سكة المياكرووتك بحر واسع انصحك اذا كنت شايف ان دية مشكلة ومحيراك اسئل المهندس الي ركبلك الموضع دة عشان انا حتي لو اديدك الشرح المفيد للمايكروو تيك هتوة وانا بجد تعبت كتير عشان اجيب الشئ دة لان الموهندسين مش بقي

مش بيشرحوو معلومات لما حصلي مشكلة حبيت ان انزل كتب واعمل نفسي فا لو حضرتك عايز ددخل في الموضع المايكرووتك ممكن اجبهولك بس لعبك في المايكرووتك وانت مش عارف تلعب في حاجة ممكن وتقفلك شغلك كلة
فا انا بقولك علي الصراحة الي شوفتها او وجهتها في شغلي

15-04-2012, 11:49 PM
ملاك النور غير متصل
عضو جديد
أخوي tarekreki في البداية خليني اشكرك على تفاعلك مع الموضوع
وأشكرك على كلامك الجميل جدا

بس ياليت كان قرأت كلامي السابق بشوية أهتمام

أنا قلت لك أن سيرفر المايكروتك شغال حلاوة وكل شي تمام لما تربطه مباشرة بالأكسس بوينت بس لما تربط السيرفر بالسويتش ومن ثم تربط الاكسس بالسويتش ما بيعمل ولا يوزع ايبيهات وعلى قولتك السويتش مجرد يأخذ من هنا ويعطي من هناك يعني السيرفر شغال 100% وما فيه مشاكل

ثانيا: ترقية الفيرم وير هذي مو المرة الاولى ولا حتكون الأخيرة وكل تحديث للفريم وير على موقع الشركة المصنعة يدل على تحديث وإضافات على الذي قبله وأنا مجرب على أكثر من نوع من انواع الأكسس ودايم ألاحظ ان ترقية الفيرم وير تعطي تحسين في الأداء وللعلم انا اخذ كل الأحتياطات قبل ما ابدأ عملية الترقية

أما حل المشكلة فكان مجرد خطأ بسيط وغير ملموس في احد كيبلات الشبكة والحمد لله عدلته وشغال زي الفل ولا مشاكل في السرفر ولا شي وإلى الحين الشبكة واقفىه على ما يقارب 60 مستخدم بدون مشاكل تذكر

وبالنسبة لنصيحتك اني استشير المهندس الذي سوى اعدادات السيرفر وركب الشبكة فهذا يعني انك تبي مني أستشير نفسي! فأنا من قام بتركيب وأعداد كل شي وليست هذه المرة الأولى

اما عن الحاجات التي تملكها عن المايكروتك فكل الاعضاء محتاجين لها اكيد لذا ممكن تنزلها بالمنتدى لنستفيد منها جميعا

اما أخر نقطة وهي التي لم تعجبني قولتك "لعبك في المايكروتك" انا لا العب اخوي انا اقرأ أدرس افهم أطبق وأحاول احل ما يصادفني من مشاكل ولا استغني عن سؤال من هو أخبر مني لذا انا ما بلعب في شي انا فاهم كل ما اسوية في المايكروتك وكما قلت لك المشكلة لم تكن في السيرفر ابدأ

دمت بود وتقبل سلامي

استفسار:الأكسس لا يتواصل مع الميكروتك عن طريق السويتش أرجو المساعدة