أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

11-01-2012, 11:22 PM
محمد المصري1 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

ايصال إمانة

اايصال إمانة ورحمه الله وبركاته ،،،
انا مصري مقيم فى الخارج نزلت خطبنت عام 2009 ببنت تعرفت عليها عن طريق احد الاصدقاء ولست من بلدي ولا اقرباء لي وقدمت شبكة 25الف جنية وبعد سنه نزلت وقلت لوالدها انا عاوز اكتب كتابى وادخل على زوجتى فى الخارج ماهى طلبتكم ؟ قال ايصال امانة بمبلغ 100الف جنية بحكم انك مش هتفرش بيت هنا ومقابل قائمة العفش كتبت الايصال خطيا انى استلمت من والدها 100الف جنية واتزوجت والحمدلله ويعلم ربنا انى ازاى اتعملت معاها بما يردي الله ومردتش ابهدلها واخليها تشتغل زى كل مغتربة ورغم تكاليف الولادة هنا العاليا جداا قالت نفسي اولد هناجنبك وكمان نظافة المستشفيات والله والله كلفتنى بالمصري بحدود (23الف جنية ) وكنت سالف نص الفلوس من ايدي اصحابي المهم بعد سنه واربع شهور جواز نزلت زيارة لاهلها وكمان كان لديها شغل فى احد المعاهد العليا الخاصة بمصر، طلبت انها تخلص اجازتها وترجع لى بسرعة وانا طبعا عامل حسابي هنا بسكن عائلى وحياه عائلية وتكاليف عائلية لاحظت انها متغيرة 180درجة وفى مرة من المرات بكلمها فى موضوع الاجازة ووصل اننا صوتنا اترفع على بعض لاقت والدها اخد المايك وكلمنى وفى الاخر قالى بنتى معدش مسافرة ليك ومكنتش تتصل وكلام كتير ( ملاحظة :- والدها ملهوش الا بنتين فقط وملهوش اولاد وعنده اولاده صبيان هم ال يغلطو ولا يعرف يعنى اة اصول .... الخ يعنى مدلعهم خالص خالص وخاصتا زوجتى ) طبعا انا بقالى شهرين مبتصلش وحسبى الله ونعم الوكيل انهم حرمونى من بنتى عمرها الوقتى 6اشهر
المطلوب من سعادتتكم
1- النصصيحة والاستشارة فى حالتى
2- لو ذهبو للقضاء ماموقفى وكيف اثبت ان الايصال دة مقابل قائمة العفش ( رغم انى كان باقى فقط عليا هو عفش 3غرف حسب الاتفاق العرفى وباقى عليهم المطبخ والاجهزة الكهربائية ودة السلو والعادات عندنا )
3- هل هم ممكن يذهبو للقضاء بدون علمى ورغم انى لى عنوان اهلى موجود فى مصر ومعروف

ملحوظة :- الايصال كالاتى استلمت انا / ... من السيد/ ....والدها مبلغ وقدرة (100,000) مائة الاف جنية مصري لاغير وذلك على سبيل الامانة ، والتوقيع تحت على الشمال وبس

من مواضيعي:
- ايصال إمانة

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
جميع اجزاء لعبة الرعب House Of The Dead ثلاث اجزاء نسخ ريباك ABU.AMR العاب كمبيوتر PC Games 41 18-11-2017 04:09 PM
جميع اجزاء لعبة المزرعة Farm Frenzy نسخ ريباك ومكركة 14 اجزاء ABU.AMR العاب كمبيوتر PC Games 39 26-08-2017 02:39 AM
جميع اجزاء اللعبة الاستراتيجية Age of Empires ثلاث اجزاء نسخ ريباك ABU.AMR العاب كمبيوتر PC Games 10 01-05-2017 01:57 PM
جميع اجزاء لعبة Battlefield Anthology سبعة 7 اجزاء نسخ ريباك تحميل مباشر ABU.AMR العاب كمبيوتر PC Games 23 11-12-2016 01:49 PM
حصريا مش عند اى حد تانى جميع اجزاء لعبه metal slug الشهيره 8 اجزاء mohamed_volcano العاب كمبيوتر PC Games 2 29-09-2008 11:24 AM
13-01-2012, 07:52 PM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 93 إعجاب على 59 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1254 موضوع
يجب عليك تحرير محضر اثبات حالة
بأجراءات معينه سيعرفها محاميك للسبق

في حالة حاولوا استغلال الايصال

ثم البدء في اجراءات طلبها في الطاعة
بعد التأكد من أن نيتهم ليست خير

كي لا تستفزهم

تحياتي

هـــانــــى عــــادل
محام ومستشار قانوني بمحكمة الاستئناف المصرية العليا
ماجستير في القانون وباحث بدرجة الدكتوراه

hany.a.legalcounsel@gmail.com

14-01-2012, 12:46 AM
محمد المصري1 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

كيف اعرف انهم استغلو الايصال لكى اقوم بعمل محضر اثبات حالة ، وكيف اعمل طلب طاعة وانا فى الخارج هل من حقى طلبها للطاعة ها معى فى الخارج ؟ وجاكم الله كل خير

14-01-2012, 08:01 AM
Hany Adel غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 2
تلقى 93 إعجاب على 59 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1254 موضوع
ما دامت قد سافرت معك من قبل وفي مكان تأمن به على نفسها , يمكن طلب الطاعة , وده خاضع لتقدير القاضي ..
وبالنسبة للوصل , مش المفروض انك تنتظر انهم يستغلوه ..

لازم الاجراء يكون سابق .. محاميك حيعرف عمل ايه ؟
لانه مش اثبات حالة بالشكل المعروف يعني

تحياتي

ايصال إمانة

English