أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

13-11-2011, 05:25 AM
khaledhere غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 2 إعجاب على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

بعد الانتهاء من دراستى فى الجامعه سيكون سني 27.5 هل يجوز اطلب انى العائل

الانتهاء دراستى الجامعه سيكون 27.5 ورحمه الله وبركاته
انا حاليا من مواليد شهر 2 لسنه 1985 وحاليا فى أخر سنه فى الجامعه .
- والدى تجاوز سن 60 واخويا حاليا من مواليد شهر 12 لسنه 1991 وكان الفترة دى كان بيعمل معادله فى كليه تجارة القاهرة ولكن لم يوفق ولااعلم هل المعهد الفنى التجارى التى التحق بيه هل اعطى له تاجيل ام لا
السؤال هنا
هل بعد الانتهاء ان شاء الله من دراستى ان شاء الله فى الجامعه سيكون سنى حوالى 27.5 هل يجوز ليا ان اطلب انى العائل الوحيد لانى الابن الاكبر وكذلك اخويا الذى اصغر منى حاليا لم يوفق فى عمل والمعادله وبالتالى هو الان غير منتسب لاى جامعه او معهد وايضأ لايعمل هل اذا عمل اخويا فى هذه الفترة والتحق بالعمل وانا بعد ذلك ربنا وفقنى فى الجامعه وانتهئيت منها هل اذا تقدمت بصفتى العائل الوحيد يتم القبول ام لا وهل اذا لم يلتحق اخويا باى عمل يتم قبول طلبى ارجو من حضرتك سيادة المستشار وتصور كل الاحتمالات معى وأخيرأ هل سن الاعفاء من الجيش اصبح 34
الانتهاء دراستى الجامعه سيكون 27.5 ورحمه الله وبركاته

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل يجوز تأدية الخدمة العسكرية اثناء دراستى بالكلية el weka مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 22-10-2014 09:54 PM
كنتُ معكَ حينَ وُلِدْتَ، فكنْ معِي حينَ أموت ! محمدسالم يوسف المنتدى العام 10 28-09-2014 06:04 PM
هل يجوز إيجار الشقة من الباطن وهل يجوز بيعها أو اخلى مستأجر؟ spidermoza مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 19-08-2014 02:26 AM
أخر سنه فى الجامعه واخويا فى السنه الاولى من الجامعه ووالدى طلع على المعاش khaledhere مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 05-03-2012 07:02 PM
الاحتفال في المناسبات والأعياد ، ما يجوز منه ، وما لا يجوز abo_mahmoud المنتدى الاسلامي 0 29-12-2011 09:45 PM
13-11-2011, 04:52 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1332 موضوع
عليكم السلام

مجرد عدم قيد أخوك حاليا بأى كلية
يجعلك بعد تخرجك مباشرة مطلوب للتجنيد .
بصرف النظر عن كون أخوك قادر على الكسب
من عدمه . ما دام أنه معافا فى بدنه ....

وسن التجنيد هو الى الثلاثين .. وبعدها
سن الامتناع وهو 30 سنة ويوم واحد ....

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

17-11-2011, 08:19 PM
khaledhere غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 2 إعجاب على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
طيب حضرتك دلوقتى ايه الحل
هل لازم اخويا حالا ينتسب لاى جامعه او معهد خاص وهل فى تقديم فى الفترة دى
ثانيا انا فى الفترة دى مرتبط يعنى لو خصلت السنه دى ولاقدر الله قدمت فى الجيش ودخلت المهله اللى واخده من الناس اللى هكون مرتبط معاهم هتكون خلصت وهكون مش عملت اى حاجه وهيبقى فى ضرر كبير قوى عليا عشان عامل حسابى الفترة دى ان شاء الله اقدر اكون بعض من مستلزماتى ياريت اعرف ايه الحل
انا جه فى حل فى دماغى ان مثلا امتحن الترم الاول فى الجامعه بعد كده اخلى حد يبعت ليا زيارة فى الخارج واقعد بره فترة لحد لما اخويا يقدم فى اى معهد وفى نفس الوقت هكون مش هربت من الجيش او من الدفعه بتاعتى لانى هكون لسه مش خلصت دراسة الترم الثانى وفى نفس الوقت سنى هيكون مش جاب 28 سنه
وسؤال أخير لما اخلص الجامعه ان شاء الله ده لو انا مش سافرت لاقدر الله انا من مواليد شهر 2 هل التقديم بعد اعتماد النتيجه بتاع الترم الثانى على طول ولا ليا شهر معين أقدم فيه عشان لو ليا شهر معين اقدم فيه اخلى اخويا يقدم على طول فى اى معهد ياريت سياده المستشار توضح ليا كل الحلول لان ده هيتوقف عليه حاجات كتير قوى

18-11-2011, 11:21 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1332 موضوع
لا حظ با غالى

أنه لا يوجد سفر فى السنة النهائية لك فى الدراسة ....
الا فى منتصف العام فقط .......................

والعقبة الحقيقية أمامك هى عدم قيد أخوك فى معهد
أو كلية تقوم بتأجيل التجنيد له ..............

أما

اذا دخل كلية أو معهد لا تقوم بتأجيل التجنيد له
فساعتها يتكون أنت مطلوب للتجنيد .........

لذا

ركز على هذه النقطة جيدا ....

21-11-2011, 10:41 PM
damn غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع
متروحش الجيش سنتين ونص وتروح ترميلهم 1200 جنيه على الجزيمة القديمة وتروح باشا

انا ندمان انى حبيت ادي البلد دى حقها والنتيجة انى نفسي اعمل هروب ونفسي فى طريقه لو حتى حدفع 10 الاف جنيه واخلص من الزبالة اللى اسمه التجنيد

واقولك بقي مثل فى الجيش بس تسمعه الميري ميري حتى لو نايم على سريري يعني كونك حتى فى اجازة بتبقي صعبان عليك انها حتخلص وترجع للقرف تانى وكله تحكمات ونفوس وريضة

نصيحه لاى حد يعرف يتخلف لسن ال 30 ويومين بس ويروح يعمل مصالحة وياخد معاه مبلغ مالى حوالى 2000 جنيه ويشوف حتيحكم عليه بكام ويدفعم ويمشي

بلا جيش بلا قرف

بعد الانتهاء من دراستى فى الجامعه سيكون سني 27.5 هل يجوز اطلب انى العائل

English