أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

30-09-2011, 07:31 PM
mr.podoliski غير متصل
عضـو
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

المثلث الاصفر على بعض اجهزة الشبكة وليس على الكل

عندى الراوتر توموسون وعندى شبكة انترنت والشبكة عليها عدد مشتركين فى حدود 20 والسرعة 2 ميجا من تى اى داتا وكل شى كان تمام والشبكة شغاله تمام مكنش فيها أى مشاكل لكن فى الفترة الاخيرة من تقريبا 10 أيام ظهرت بعض المشكلات وتتلخص فى المثلث الاصفر على بعض اجهزة الشبكة وليس على الكل وجهازى انا الرئيسى مفيش فيه أى مشكلة ولا مثلثات ولا أى حاجة خالص لكن عندى اماكن فى الشبكة النت يشتغل ويفصل عليهم ويظهر مثلث أصفر كتير والنت يفصل نهائى لفيت على السويتشات وكل حاجة تمام بس مش عارف المشكلة دى منين على الرغم من انى فى اجهزة تانية شغاله تمام ارجو من يعرف حل المشكلة ميتاخرش وشكرا المثلث الاصفر اجهزة الشبكةالمثلث الاصفر اجهزة الشبكةالمثلث الاصفر اجهزة الشبكة

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
حل مشكلة عدم تلقي النت رغم وجوده وظهور المثلث الاصفر قصي الشمري صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 6 17-08-2014 11:55 PM
عندما انصب نظام جديد اعاني من عدم ربط شبكة الانترنت وظهور المثلث الاصفر قصي الشمري برامج 49 16-08-2014 09:31 PM
حل مشكلة ظهور المثلث الاصفر على الويفي Moulaye Ahmed صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 20 23-03-2014 09:39 PM
مشكلة فى تشغيل النت (المثلث الاصفر) محمد ابراهيم. إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 8 28-02-2013 06:17 AM
حل مشكلة ظهور المثلث الاصفر في رمز الاتصال بالانترنيت في الوندوز7 alraji99 برامج 16 14-03-2010 08:56 AM

30-09-2011, 07:54 PM
بحرالذكريات غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 18
تلقى 34 إعجاب على 6 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع

عادة المشكلة تحصل لان الاجهزة بعيدة عن المودم
وسبب ظهور المثلث الاصفرعدم تمكن الاجهزة من وجد للآي بي بشكل تلقائي
قبل اذكر لك بعض الحلول اخبرني هل قمت بتغيير مكان المودم

01-10-2011, 12:47 AM
abozena غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 2
تلقى 13 إعجاب على 3 مشاركة

اكيد اخي الكريم انت قمت بفرمتة كم جهاز من التي ذكرتها وهذه المشكلة طبيعية وهذه هي الاسباب
اولا يجب ان يكون اسم كل كمبيوتر يختلف عن الثاني ماعدا الاي بي لان وجود جهازين بنفس الاسم مايصير وكذلك تكرار الاي بي مايصير

انا املك محل انترنت واليك ماتقوم به ولن تظهر المشكلة للابد
اولا غير اسم كل كمبيوتر بتسلسل وذلك بالنقر على ايكونة الكمبيوتر بالنقرة اليمنى للماوس واختيار خصائص الكمبيوتر وبعدها انقر على تغيير الاسم وكمثال كل كمبيوتر يبدا باسم ورقم هكذا
pc1
pc2
pc3
وهكذا وتحت اسم الكمبيوتر يوجد خيار لاعطاء اسم للشبكة المشتركة وعادة الاسم المعتاد هو ورك كروب او غيرها
ومن المفضل اعطاء اسم للشبكة متشابهة لكل الكمبيوترات لتتفادى مشاكل تعريف الطابعة المشتركة للكل وكذلك لانشاء فولدر رئيسي على حاسبتك الرئيسية تعمل له شيرينك له اي مجلد مشترك فيظهر الفولدر المشترك في كل كمبيوتر وتستطيع بواسطته نقل الملفات من حاسبتك الى كل كمبيوتر عن طريق الشبكة بدون سيديات الخ وكذلك تستطيع عمل نسخة وندوز مع البرامج احتياطية على شكل جوست بالنورتن جوست او الاكرونيس او باي برنامج اخر وتضعها في الفولدر المشترك وعند فرمتة اي حاسبة تستطيع ارجاع النسخة عن طريق الشبكة من ذلك الفولدر لاي كمبيوتر تريد وبالنسبة للاي بي يفضل توزيع اي بي ايضا بتسلسل مثلا
192.168.2.1
192.168.2.2
وهكذا لكل حاسبة ويجب ان تنتبه لاي بي الراوتر الرئيسي لانه في اكثر الاحيان يكون 192.168.2.1 وفي هذه الحالة لا تستطيع استخدام هذا الاي بي للحاسبة رقم واحد على سبيل المثال وتستطيع استخدام اي رقم اخر للحاسبة الاولى مثلا 192.168.2.111
ويوجد شي اخر وهو عند فصل كارت لان اي كارت الانترنت واعادة تثبيته او تعريفه فيحدث ان الوندوز لا يقبل نفس الاي بي بنفس الجهاز الذي تم اعادة تعريف كارت الانترنت عليه لانه يظن انها حاسبة جديدة لان الاي بي القديم يبقى داخل الشبكة مؤقتا
وبالنسبة للتحكم بالاجهزة فانا استخدم برنامج internet cafe
وانا استخدم خاصية wake on lan للحاسبات عند التشغيل فلا احتاج للمرور على كل حاسبة لتشغيلها عند فتح المحل صباحا لاني اشغلها ببرنامج تحكم من الحاسبة الرئيسية بنقرة واحدة ولاستخدامها يجب ان تكون الحاسبات عندك تدعم خاصية التشغيل عن طريق كارت الانترنت
اتمنى ان اكون قدمت بعض المعلومات المفيد لحل مشكلتك واذا اردت البرامج التي ذكرتها فسارفعها لك
تقبل تحياتي
ابو زينة

01-10-2011, 01:47 AM
mr.podoliski غير متصل
عضـو

مشكور اخوانى على الرد السريع ولكن توضيحا هيا مش شبكة سيبر دى شبكة عليها مشتركين واكبر مسافة بين كل سويتش عندى 80 متر دى اكبر حاجة
انا اعتقد ان المشكلة تتركز فى الايى بى شكرا لكم اخوانى مرة اخرى

01-10-2011, 01:34 PM
yoo_yoo_eg غير متصل
عضو محترف
تلقى 18 إعجاب على 10 مشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abozena 

اكيد اخي الكريم انت قمت بفرمتة كم جهاز من التي ذكرتها وهذه المشكلة طبيعية وهذه هي الاسباب
اولا يجب ان يكون اسم كل كمبيوتر يختلف عن الثاني ماعدا الاي بي لان وجود جهازين بنفس الاسم مايصير وكذلك تكرار الاي بي مايصير

انا املك محل انترنت واليك ماتقوم به ولن تظهر المشكلة للابد
اولا غير اسم كل كمبيوتر بتسلسل وذلك بالنقر على ايكونة الكمبيوتر بالنقرة اليمنى للماوس واختيار خصائص الكمبيوتر وبعدها انقر على تغيير الاسم وكمثال كل كمبيوتر يبدا باسم ورقم هكذا
pc1
pc2
pc3
وهكذا وتحت اسم الكمبيوتر يوجد خيار لاعطاء اسم للشبكة المشتركة وعادة الاسم المعتاد هو ورك كروب او غيرها
ومن المفضل اعطاء اسم للشبكة متشابهة لكل الكمبيوترات لتتفادى مشاكل تعريف الطابعة المشتركة للكل وكذلك لانشاء فولدر رئيسي على حاسبتك الرئيسية تعمل له شيرينك له اي مجلد مشترك فيظهر الفولدر المشترك في كل كمبيوتر وتستطيع بواسطته نقل الملفات من حاسبتك الى كل كمبيوتر عن طريق الشبكة بدون سيديات الخ وكذلك تستطيع عمل نسخة وندوز مع البرامج احتياطية على شكل جوست بالنورتن جوست او الاكرونيس او باي برنامج اخر وتضعها في الفولدر المشترك وعند فرمتة اي حاسبة تستطيع ارجاع النسخة عن طريق الشبكة من ذلك الفولدر لاي كمبيوتر تريد وبالنسبة للاي بي يفضل توزيع اي بي ايضا بتسلسل مثلا
192.168.2.1
192.168.2.2
وهكذا لكل حاسبة ويجب ان تنتبه لاي بي الراوتر الرئيسي لانه في اكثر الاحيان يكون 192.168.2.1 وفي هذه الحالة لا تستطيع استخدام هذا الاي بي للحاسبة رقم واحد على سبيل المثال وتستطيع استخدام اي رقم اخر للحاسبة الاولى مثلا 192.168.2.111
ويوجد شي اخر وهو عند فصل كارت لان اي كارت الانترنت واعادة تثبيته او تعريفه فيحدث ان الوندوز لا يقبل نفس الاي بي بنفس الجهاز الذي تم اعادة تعريف كارت الانترنت عليه لانه يظن انها حاسبة جديدة لان الاي بي القديم يبقى داخل الشبكة مؤقتا
وبالنسبة للتحكم بالاجهزة فانا استخدم برنامج internet cafe
وانا استخدم خاصية wake on lan للحاسبات عند التشغيل فلا احتاج للمرور على كل حاسبة لتشغيلها عند فتح المحل صباحا لاني اشغلها ببرنامج تحكم من الحاسبة الرئيسية بنقرة واحدة ولاستخدامها يجب ان تكون الحاسبات عندك تدعم خاصية التشغيل عن طريق كارت الانترنت
اتمنى ان اكون قدمت بعض المعلومات المفيد لحل مشكلتك واذا اردت البرامج التي ذكرتها فسارفعها لك
تقبل تحياتي
ابو زينة
جزاك الله خيرا
بس عندى استفسار
لو انا عملت نسخة جوست ووضعتها فى مجلد مشترك على الحاسبة الرئيسبه الخاصه بى
اذاى انزل نسخة على الحواسب الفرعيه عن طريق الجوست ده
لك منى اجمل التحيات

08-10-2011, 01:55 PM
mr.podoliski غير متصل
عضـو

طيب المشكلة مازالت مستمرة والنت يفصل على ناس فى اوقات كتيرة دا توضيح للمشكلة من اولها
طيب ارجع لمشكلتى العجيبة والغريبة انا عندى شبكة محلية انترنت وشغال على راوتر توموسون 858 v 7 تقريبا من شهر 5 الى فات وانا موصل خط الانترنت وكان واحد ميجا وحاليا 2 ميجا طيب الموضوع الاهم انى موصل الشبكة فى المنطقة وشغال عليها وبدأت الشبكة تكبر كل يوم لكن بدات المشاكل طيب عدد المشتركين معايا 25 مشترك الشبكة اشتغلت من شهر 5 لـــ 15/9/2011 تمام يوم 16 بدات المشكلة كان فى اليوم دة وصلت لمشترك جديد وفصلت مشترك تانى جنب منه ونقلت السويتش عند المشترك الجديد طيب هنا بدأت المشكلة وهيا ان فى مثلثات صفرا كتير بدأت تظهر على الشبكة كلها والنت احيانا يشتغل عند اشخاص واشخاص تانين لا على الرغم من حاجة ان ممكن اتنين على سويتش واحد واحد منهم شغال والتانى عندة مثلث انا راجعت على الاجهزة كلها فى الشبكة مفيش فيهم مشكلة حتى الشخص الجديد الى انا موصله اخدت جهازة عندى يوم كامل وفصلت النت عنه بردك نفس المشكلة موجودة طيب انا موصل الراوتر فى وسط البلد يعنى مقسم 4 بورت على اربع مخارج مختلفة بدأت افصل كل يوم خط لكن نفس الموضوع موجود فى حاجة اغرب ان النت عند فى البيت مبيفصلش نهائى ولا مثلث ولا اكس ولا اى حاجة مع ان الراوتر مش عندى يعنى زى زى المشتركين الى معايا الغريب بقا ان فى ناس بتيجى على الساعه 9 مساءا كل يوم النت بيفصل عندها ويشتغل لوحدة بعد مدة تانى وممكن يكرر الموضوع دة بالنهار حاجة تانية بردة ان الراوتر اوقات كتير ادخل عليه الاقيه متصفر يعنى أب تايم بتاعه صفر كانه لسا ريستارت دلوقتى ويبدأ يعد من جديد انا دوخت بصراحة بسبب الموضوع ده بتمنى انى الافى الحل هنا فى المنتدى الكبير دة وعلما انى مفيش نت كت على الاجهزة كلها منتظر المشاركة فى الموضوع المتعب دة

08-10-2011, 04:33 PM
yoo_yoo_eg غير متصل
عضو محترف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mr.podoliski 
طيب المشكلة مازالت مستمرة والنت يفصل على ناس فى اوقات كتيرة دا توضيح للمشكلة من اولها
طيب ارجع لمشكلتى العجيبة والغريبة انا عندى شبكة محلية انترنت وشغال على راوتر توموسون 858 v 7 تقريبا من شهر 5 الى فات وانا موصل خط الانترنت وكان واحد ميجا وحاليا 2 ميجا طيب الموضوع الاهم انى موصل الشبكة فى المنطقة وشغال عليها وبدأت الشبكة تكبر كل يوم لكن بدات المشاكل طيب عدد المشتركين معايا 25 مشترك الشبكة اشتغلت من شهر 5 لـــ 15/9/2011 تمام يوم 16 بدات المشكلة كان فى اليوم دة وصلت لمشترك جديد وفصلت مشترك تانى جنب منه ونقلت السويتش عند المشترك الجديد طيب هنا بدأت المشكلة وهيا ان فى مثلثات صفرا كتير بدأت تظهر على الشبكة كلها والنت احيانا يشتغل عند اشخاص واشخاص تانين لا على الرغم من حاجة ان ممكن اتنين على سويتش واحد واحد منهم شغال والتانى عندة مثلث انا راجعت على الاجهزة كلها فى الشبكة مفيش فيهم مشكلة حتى الشخص الجديد الى انا موصله اخدت جهازة عندى يوم كامل وفصلت النت عنه بردك نفس المشكلة موجودة طيب انا موصل الراوتر فى وسط البلد يعنى مقسم 4 بورت على اربع مخارج مختلفة بدأت افصل كل يوم خط لكن نفس الموضوع موجود فى حاجة اغرب ان النت عند فى البيت مبيفصلش نهائى ولا مثلث ولا اكس ولا اى حاجة مع ان الراوتر مش عندى يعنى زى زى المشتركين الى معايا الغريب بقا ان فى ناس بتيجى على الساعه 9 مساءا كل يوم النت بيفصل عندها ويشتغل لوحدة بعد مدة تانى وممكن يكرر الموضوع دة بالنهار حاجة تانية بردة ان الراوتر اوقات كتير ادخل عليه الاقيه متصفر يعنى أب تايم بتاعه صفر كانه لسا ريستارت دلوقتى ويبدأ يعد من جديد انا دوخت بصراحة بسبب الموضوع ده بتمنى انى الافى الحل هنا فى المنتدى الكبير دة وعلما انى مفيش نت كت على الاجهزة كلها منتظر المشاركة فى الموضوع المتعب دة
اسمع يا باشا دور على حاجه فى الراوتر فى قامة dhcp اسمها
IP Pool Count وخلى الرقم اللى فيها اكبر من عدد المشتركين اللى عندك ودور على حاجه اسمها
Lease Time
وخليها على اعلى رقم متاح عندك وبعد كده save ورستر الراوتر
واستنا حوالى من 6 ساعات الى 24 ساعه المشكله دى هتتحل انشاء الله ولو مستعجل اعمل reset للراوتر او اعدادات ضبط المصنع وبعد كده ظبط الراوتر من جديد هيشتغل معاك على طول
ملاحظه .. عمل reset للراوتر سوف يقطع اتصالك بالانترنت ولا بد ان يكون معاك يوزر وباسورد من شركة الانترنت التابع ليها حتى تضعهم فى صفحه الراوتر ليعمل الانترنت مره اخرى

...................................................................... .............................................
لو تكرمتوا ليا استفسار
من الاخ abozena

لك منى اجمل التحيات

08-10-2011, 06:40 PM
mr.podoliski غير متصل
عضـو

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة yoo_yoo_eg 
اسمع يا باشا دور على حاجه فى الراوتر فى قامة dhcp اسمها
IP Pool Count وخلى الرقم اللى فيها اكبر من عدد المشتركين اللى عندك ودور على حاجه اسمها
Lease Time
وخليها على اعلى رقم متاح عندك وبعد كده save ورستر الراوتر
واستنا حوالى من 6 ساعات الى 24 ساعه المشكله دى هتتحل انشاء الله ولو مستعجل اعمل reset للراوتر او اعدادات ضبط المصنع وبعد كده ظبط الراوتر من جديد هيشتغل معاك على طول
ملاحظه .. عمل reset للراوتر سوف يقطع اتصالك بالانترنت ولا بد ان يكون معاك يوزر وباسورد من شركة الانترنت التابع ليها حتى تضعهم فى صفحه الراوتر ليعمل الانترنت مره اخرى

...................................................................... .............................................
لو تكرمتوا ليا استفسار
من الاخ abozena

لك منى اجمل التحيات
طيب ياااخى معنى كلامك ان المشكلة كلها تكمن فى الراوتر طيب ماانا جبت راوتر تانى غيره خالص وشغلته يوم كامل نفس المشكلة موجودة ماتحلتش عملت كل حاجة وغيرت سويتشات وكله بردة نفس الوضع هو ممكن ان الشبكة تكون مخترقة وفى حد متحكم فيها ؟ سؤال ارجو المتابعة

09-10-2011, 02:54 AM
yoo_yoo_eg غير متصل
عضو محترف

اوكى
جرب اللى هاقولك عليه وتابعنى
1- طبعا الجهاز اللى مبيشتغلش عليه النت بيدى مثلث اصفر
كليكين على المثلث الاصفر وشوف الجهاز واخد ip ولا لا واذا كان واخد ip وافينى به

2- شوف لو حد فى الشبكه بيستخدم برامج نت كت تشتغل مع بدء الجهاز

3- اتصل بالشركه لأن فى خطوط انترنت لا يمكنها سحب اكثر من عدد معين من IPs حسب نوع الخط والاتفاق الذى تم بينك وبين الشركه عند التعاقد وفى هذه الحاله ليها بعض الحلول

4- قبل كل ذلك غير باسورد الراوتر

5 - تاكد ان الاسلاك الواصله بالسويتشات من طرف واحد بمعنى ان لا تضع طرف السلك فى فتحه فى السويتش وتضع الطرف الاخر فى فتحه اخرى فى نفس السويتش على سبيل الخطأ

وافينا بالنتائج

09-10-2011, 12:46 PM
mr.podoliski غير متصل
عضـو

جارى المتابعه اخى وشكرا ليك لمتابعة الموضوع الرخم دة بس فى حاجة انا عندى مثلا اتنين مشتركين فى بيت واحد وعلى سويتش واحد واحد شغال والتانى فاصل مش بردة غريبة المشكلة دى وعندى اجهزة ريسيفر شيرنج على الشبكة لو ممكن انها تسبب مشكلة

10-10-2011, 01:29 AM
mr.podoliski غير متصل
عضـو

طبعا ياااخى لازم اجيلك بالجديد لان دايما فيه جديد غير كل يوم النهاردة المشكلة مبقتش مثلثات صفرا الجهاز بقا عادى جدا بيقرأ الشبكة وسينت وريسيف وكله تمام لكن بردة مفيش عليه نت نهائى قارئ وهمى للنت غيرت السلك الى داخل له بردة نفس الوضع حاولت اغير الايى بى يدوى اوتماتيك اى حاجة هو زى ماهو مش بيقبل اى حاجة شكيت فى الجهاز لانه على الراوتر بيقرأ اى بى 89 وفى النيتورك فى الجهاز قارئ 68 اخدت الجهاز البيت عندى اشتغل نت تمام على 68 على الراوتر وعلى الجهاز متوافق معاه بعمل بنج للراوتر من على الجهاز مش بيقرأ الراوتر نهائى بعمل ريببر للاى بى بيدينى ايرور وندز كان نوت الرسالة الى بتظهر علطول فى حاجة مهمة ان الجهاز دة فى سويتش جنب منه واخد منه مشترك تانى والمشترك التانى شغال ناااااار وده مش شغال شيلت السلك الرئيسى من السويتش ووصلته بالجهاز نفس الوضع ثابت دا جهاز من الى عليهم المشكلة رغما عن كدا فى اجهزة النت مش بيفصل عنها نهائى من ضمنهم جهازى ولو عدد المشتركين فى مشكلة بالعكس مش شايف اى مشكلة لان الشبكة شهر فيها زيادة وشهر فى ناس بتخرج مش ثابته يعنى العدد مفيش منه مشكلة طيب انا حاليا بعمل بحث للاجهزة ببرنامج سباي وير وعلطول بيطلع بلاوى تروجان وحاجات لبخ كتير المهم ارجو منك المتابعه وعارف انى جننتك بالمشكلة الرخمة دى بس بتمنى انى اوصل لحل لانى خلاص كرهت الشبكة والمشتركيين والنت كمان

10-10-2011, 12:26 PM
yoo_yoo_eg غير متصل
عضو محترف

ولا يهمك يا ريس

المشكله بتاعتك غريبه وشيقه فى نفس الوقت

لكن انت نفيت ان المشكله تكون من الراوتر او السويتشات بدليل انك غيرت الراوتر ونفس المشكله حصلت وكمان من السويتشات بدليل ان السويتشات مديه لاجهزه واجهزه لا
وكمان نفيت ان المشكله تكون من السلك بدليل انك وصلت سلك شغال على جهاز وفى نفس الوقت مشتغلش على جهاز تانى
مش فاضل معانا غير الاجهزه بمشاكلها وفبروساتها
بعض الحلول قم بعمل الاتى :
1- خد جهاز الكمبيوتر الخاص بك وروح شغله مكان جهاز مش شغال
2- غير اسماء الاجهزه ذى كلام الاخ العضو الى pc1 , pc2 , pc3 وهكذا

ايه موديل الراوتر بتاعك ؟؟

10-10-2011, 03:59 PM
mr.podoliski غير متصل
عضـو

حبيب قلبى الراوتر توموسون 585 فيرجن 7 وعلى فكرة من اول ماالمشكلة دى ظهرت الراوتر بقا بيعمل ريستارت لوحدة فى اوقات كتيرة غير انه بقاله يومين بيسخن جامد جدا لكن بردة الغريب ان النت عندى مش بيفصل بس فى حاجة يااخى انا ملاحظة الناس المشتركين الى انا حاطت السويتش عندهم هما الى النت بيفصل عندهم طيب هيا المسافه من السويتش للجهاز المفروض تكون اكبر من 10 متر سلك ولا مش مشكلة والحاجة التانية الاجهزة عندى متسميه باسماء اصحابها يعنى كل جهاز له اسم مختلف عن التانى مش مشترك معاه اوك يااخى انا هاخد جهازى واجربة عند حد من الى بيفصلو متابع معاك يااخى

13-10-2011, 02:35 AM
yoo_yoo_eg غير متصل
عضو محترف

اتمنى تكون حليت المشكله

13-10-2011, 11:38 AM
mr.podoliski غير متصل
عضـو