أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > اعلانات تجارية > الأقسام العقارية > بيع وشراء العقارات والشقق والمحلات التجارية

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

28-09-2011, 04:49 PM
ashraf7amdy غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 37 إعجاب على 13 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

فكرة مشروع ابنى شقتك -- فكره رائعه لتوفير ثمن الشقه الى النصف

فكرة مشروع ابنى شقتك فكره
فكرة المشروع إن أى حد دلوقتى لو حب يشترى شقة جديده فى أى مكان بيفاجئ بالأسعار المرتفعه جدا فى أسعار الشقق فى حين إن التكلفة الفعليه للشقق أقل بكتير من السعر المعروض وده بسبب إن المستثمر بيبقى محدد نسبة معينه لمكسبة النسبة دى بتعدى 100% ومع بعض المستثمرين بتبقى أكبر من 100% من تكلفة الشقة يعنى لو الشقة بــ 300 الف جنية مثلا بتبقى التكلفة الفعلية للبناء لا تتعدى 150 ألف جينة وبسبب النسبة الكبيره اللى بياخدها المستثمر أدى ذلك إالى زيادة كبيرة فى سعر الشقق وعلشان نحل مشكلة زيادة أسعار الشقق يبقى مفيش قدامنا غير حل واحد وهو أننا نلغى دور المستثمر من المشروع ونقوم أحنا بدور المستثمر يعنى كل مجموعة عايزة شقة فى منطقة معينة تتجمع مع بعض ويقوموا بشراء قطعة أرض فى هذه المنطقة وقطعة الأرض تكتب بأسمائهم جميعا ودى ميزه مش موجودة فى حالة شراء شقة من المستثمر وبعد كده يتم بناء العقار وتوزع التكلفة الفعلية للبناء على جميع المشتركين فى هذه المجموعة وبكده يبقى وفرنا نص تكلفة المبنى , طب أنا عايز شقة مثلا فى التجمع الخامس ومعرفش حد تانى عايز شقة هناك علشان نتجمع مع بعض ونقوم بالمشروع ده ايه الحل ؟ المشكلة دى واجهتنا أحنا كمان وجمعنا عدد بس مش كفاية علشان نبدأ المشروع وبم إن فكرة المشروع ممكن تعجب ناس كتير وتبقى عايزة تعملها بس المشكله أنهم مش قادرين يوصلوا لبعض فقررنا كتابة هذا الموقع ليكون صلة الوصل بيننا وأى حد عايز يشترك معانا فى المشروع, ومن أجل الإشتراك معنا يرجى ملأ هذا النموذج

https://docs.google.com/spreadsheet/...cWZ4dXpjdlE6MQ
ويتم فيه كتابة البيانات والمكان اللى عايز شقة فيه وبعد إكتمال عدد مناسب لبدأ المشروع فى منطقة معينة هيتم الاتصال بهم والتجمع وعمل لقاء تعريفى بالأجراءات اللازمة وتوضيح معالم المشروع والبدء فى تنقيذ المشروع وبكدة يبقى وفرنا على الأقل نصف ثمن الشقة

وكمان عملنا صفحه على الفيسبوك اللى حابب يشترك معانا فيها

https://www.facebook.com/buildyourho...06878476015645

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
فكرة مشروع هاااااااااايل بارباح200% وراس مالك مضمون eslam arafa القسم الاعلاني المنوع 0 31-01-2016 03:24 AM
للبيع قطعة ارض في مشروع ابني بيتك دبل فيس بالمنطقة 7الحديثة hoda farahat بيع وشراء العقارات والشقق والمحلات التجارية 1 02-06-2011 10:56 PM
طالب في معهد حاسب آلي ومعايا ccna ,عايز فكرة مشروع تخرج kazanova4444 إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 2 24-01-2011 12:10 PM
هل من الممكن ان تورث الشقه لى او لاخى ؟ علمًا ان هذه الشقه هى ما نملكه على ابو منه مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 08-09-2010 02:32 AM
مشروع ابنى بيتك karawanpop بيع وشراء منتجات ومقتنيات وبضائع 0 30-05-2010 10:30 AM
28-09-2011, 05:54 PM
ommarime غير متصل
مجهودات عظيمة فى الركن العام والصور
إعجاب: 997
تلقى 2,463 إعجاب على 543 مشاركة

والله هى فكرة جميلة لاكن فيها قلقل بعض الشىء
وان شاء الله ربنا يوفقكم فى هذا المشروع

28-09-2011, 07:31 PM
ashraf7amdy غير متصل
عضو فعال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ommarime 
والله هى فكرة جميلة لاكن فيها قلقل بعض الشىء
وان شاء الله ربنا يوفقكم فى هذا المشروع
مفيش قلق فى الموضوع خالص الفكره ان اول ما عدد كافى يختاروا منطقه معينه هيتم تحديد ميعاد لعمل اجتماع هيتم فيه الحديث عن التقاصيل اللازمه وهيتم عرض اكتر من ارض بالاسعار ثم يتم اختيار قطعة ارض يتفق عليها جميع المشتركين وبعد كده هنقوم بإكمال الاجراءات اللازمه لشراء هذه الارض ثم بعد ذلك يتم البناء وكل ده هيتم تحت ايد محاسبين ومحامين علشان كل واحد يبقى ضامن حقه دى الفكره بكل بساطه

10-10-2011, 10:53 AM
ashraf7amdy غير متصل
عضو فعال

تم وصول العدد الكافى لبدأ مشروع ابنى شقتك فى منطقة التجمع الخامس وبإذن الله سيكون هناك اجتماع الجمعه المقبله الموافقه
14/10/2001
الساعه 3:30 عصرا
وتم إرسال رساله إلى جميع المشتركين على الأيميلات الخاصه بهم

فكرة مشروع ابنى شقتك -- فكره رائعه لتوفير ثمن الشقه الى النصف

English