أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

20-08-2011, 04:27 AM
mimoboy غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 535
تلقى 101 إعجاب على 22 مشاركة
تلقى دعوات الى: 15 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

سؤل لخبراء الرجيستري ارجو الرد سريعا

لخبراء الرجيستري سريعا
كل عام وانتم بخير يا اخواني

انا عندي النهارده سؤل في الرجستري صحيح انا عندي معرفه يعني علي قدي فيه وبقدر اتعامل معاه بس مش كل حاجه عارف اوصل ليها لأن ممكن اغلط في كتابه "\" او اي علامه او حتي اكتبه صح بس مزود "\" مثلا

المهم يعني

كل الناس تعرف تضيف امر في كليك يمين لفتح امتداد معين بس تحت امر open زي كده مثلا (يعني في امر جديد في القائمه نفسها)
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\Res Hacker]

@="Edit With ResHacker"

[HKEY_CLASSES_ROOT\exefile\shell\Res Hacker\command]

@="\"C:\\Program Files\\VI-Software\\VI-Software\\System\\SFX Maker\\plugins\\reshack.exe" "%1""

الأمر الجميل ده انا خدته من المنتدي هنا برضو وشاكر فضلكم عليه وبرضو عندي الدوره الي بتعلمني الرجيستري والتعامل معه بس انا مش عارف اعمل الي انا عايزه بالظبط

الي انا عايزه اني ادخل قيم في الرجيستري لجعل امتداد معين يتفتح ب برنامج معين مباشر عن طريق اول امر في كليك يمين للملف الي هو open مش اخليها ب امر جديد في قائمه كلك يمين

او حتي الضغط علي الملف دبل كليك علاشن افتحه بالبرنامج الي انا حددت المسار بتاعه مسبقا

يعني مثلا

عندي امتداد mdf.

عايز اخلي البرنامج الأفتراضي لفتح الملف الي بالأمتداد ده عن طريق امر open مباشر او دبل كليك وبدون اضافه اي امر جديد لقائمه كليك يمين يكون البرنامج الي موجود في المسار ده

C:\Program Files\Folder1\Folder2\Folder3\The Program.exe

انا عارف ان الموضوع ممكن يكون سهل علي البعض بس والله طلع عيني في التجربه لحد ما زهقت

شاكر فضلكم وارجو الرد سريعا
لخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعا
لخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعا
لخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعا
لخبراء الرجيستري سريعالخبراء الرجيستري سريعا
لخبراء الرجيستري سريعا

الحمد لله كثيرا نحمدة و نستيع به علي بعدنا عن المعاصي

اللهم صلي و سلم علي محمد الرسول الكريم
اللهم شفعة فينا يوم اللقاء

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
موضوع مقلق بخصوص التمكين ارجو الرد سريعا as_dmx2000 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 28-01-2015 06:19 PM
مشكلة بالتحميل من موقع فورشيرد ارجو الرد سريعا hassan mahmoud برامج 3 26-10-2013 10:02 PM
ارجو الرد سريعا:هل ممكن نعدل على الثيم اللى موجود مع النسخه eng_ruby المرحلة الثانية : العمليات التجميليه على النسخة 1 26-08-2010 08:00 PM
مشكلة the disk in drive D is not formatted ارجو الرد سريعا MasterZizo صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 3 12-07-2010 06:27 AM
ارجو الرد سريعا (مازال موقفي للتجنيد سليم ) m7m0d مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 3 26-02-2010 05:49 PM

20-08-2011, 05:00 PM
mimoboy غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 535
تلقى 101 إعجاب على 22 مشاركة
تلقى دعوات الى: 15 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

لتاني مره او تالت مره تقريبا اسال سؤل واجاوب علي نفسي

بس كويس الفايده ليكم وليا برضو متضرش

سؤل لخبراء الرجيستري ارجو الرد سريعا