أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

15-05-2011, 12:12 AM
ahmedsameer غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

استفسار هام بخصوص التجنيد لمن انهى دراسته بالخارج !

استفسار بخصوص التجنيد انهى دراسته .. تحياتي اولا للعاملين على المنتدى وبمناسبة اشتراكي بالعضوية هو لكتابة هذا الموضوع فقط للاستفسار في امر خاص جدا يهمني بخصوص التجنيد .. بل هي استفسارات عديدة ..

انا حاليا مواليد 27 اكتوبر 1988 .. وبدرس في الامارات وانهيت دراسة الكلية وساستلم شهادتي باذن الله في منتصف يونيو المقبل للعالم الحالي 2011 .. لكن علمت مؤخرا اني طالما بدرس في الخارج اذن لما انزل مصر على اخر يونيو .. لازم مقدما ابدأ في عملية معادلة الشهادة في المجلس الاعلى في القاهرة .. وعلمت ان اخر موعد لاستلام الشهادة المعادة موثقة من المجلس تكون بتاريخ 31 يوليو .. وان بالعادة المعادلة تاخد اكثر من شهرين الى 3 اشهر .. يعني ان 31 يوليو سيمر وستكون شهادتي ما زالت لم تعادل .. وبالتالي سأتخلف عن دفعتي اللى كنت المفروض حقدم معها في شهر 10 او 11 .. وسأنتظر لشهر 4 من عام 2012 ؟ فما الحل بخصوص تلك القضية وهل فعلا حضطر انتظر ل 4 من 2012 .. يعني بنزل في يونيو 2011 واتاخر لابريل 2012 وتضيع عليا سنة بنتظر اموري للجيش فقط !!؟؟ وهذا لاستفسار الاول

اما الاستفسار الثاني .. انا في جدال مع اهلي هنا من نزولي مصر من عدمه .. فانا عاوز انزل واخلص من الجيش واعرف اشوف حياتي بدون هم الجيش او التهرب او التخلف .. لكن همه مصرين اني اشتغل سنتين او 3 هنا في الامارات وبعدين انزل مصر ويحصل اللى يحصل وقتها خصوصا وضع مصر الحالي والبلطجة وعدم اتضاح امور مصر واضطرابها " حسب كلامهم " وخصوصا ان جواز سفري متجدد 7 سنين .. لكن انا علمت اني لو تاخرت سنتين تلاتة برة مصر حعتبر متخلف او متهرب من الجيش .. وعلمت اني وقتها لما بنزل مصر طالما لم اتم 30 سنة .. فبلبس 3 سنين جيش بشكل اجباري ! فهل هذا كلام صحيح ام اني لو " اضطريت " اني اشتغل لفترة ونزلت ان يكون في احتمال اني البس سنة واحدة فقط ؟ انا سالت العديد من الناس وعرفت اني لابس لابس .. لكن محدش اعطاني فترة محددة هل بلبس 3 ولا سنة واحدة ؟

انا اسف على الاطالة .. لكن بجد انا في موقف متأزم جدا جدا .. ما بين شيء انا عاوز اشوف حالي فيه وايضا حتأخر في عملي ومستقبلي بسبب موضوع المعادلة !! وايضا ما بين رغبة اهلي وعدم اقتناعهم بنزولي والجدال اليومي في النقاش لاصراري على النزول وعدم موافقتهم .. انا عاوز ارتاح واعرف راسي من رجليا بجد !

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
هل ينطبق عليا انى عائل الاسرة بسبب ان اخويا متزوج ويعول اسرته ؟ mohamed_houssen مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 30-10-2015 07:30 PM
بخصوص التجنيد ممكن اعرف ايه الاوراق المطلوبه ؟ Drak knight مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 12-08-2015 11:53 AM
فهل لو رجعت مصر وقدمت قيد عائله جديد يقبل انى اكون العائل نظرا لاصابه اخى ؟ el_sayed مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 5 16-05-2015 05:04 PM
بخصوص تأجيل التجنيد للسفر والدراسه بالخارج mohamed-elsayed مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 04-05-2015 01:51 AM
هل لو لم اذهب واكمل باقى الاجراءات هل سيتم معاملتي كهارب ولا كمتخلف عن الخدمه العسكريه ؟ Hafeez Ali مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 5 18-03-2014 05:32 AM
15-05-2011, 12:19 AM
ahmedsameer غير متصل
عضو جديد

للاضافة فقط .. والدي حيتم 57 سنة في يونيو .. ولي اخ و اختين .. وكلنا مصريين والحالة المادية تمام .. يعني مفيش اي سبب في الاعفاء من الناحية العائلية .. حبيت اوضح بس ..

15-05-2011, 06:11 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع

لا بد من معادلة شهادتك فى جميع الأحوال
حتى يتم الاعتراف بالمؤهل الذذى حصلت عليه
هنا فى ادارة التجنيد وعليه سيتحدد المدة التى
ستقضيها فى أداء الخدمة إما سنة واحدة أو 3 سنوات

والمدة العادية هى سنة فقط .
أما اذا كنت صاحب جسم رياضى وطويل وبنيانك قوى
فمن الممكن أن تدخل ضابط احتياط لمجة 3 سنوات
وهذا الاختيار يكون لهم فقط ولا دخل لك فيه ....

أما قرار نزولك مصؤ من عدمه فهو لك ولأسرتك
أولا وآخرا وأنتم فقط من تحددونه .
واعلم أنك لو نزلت مصر فلن تتمكن مطلقا من مغادرتها
الا بقضاء فترة الجيش كاملة ...
ولا تستهين أبدا بالفترة التى ستقضيها فى الجيش لأنها
صعبة جدا جدا جدا .................

وصفة العائل لا تثيت لك الآن فعلا

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

15-05-2011, 08:18 PM
ahmedsameer غير متصل
عضو جديد

شكرا على ردك استاذ جمال .. بس انا دلوقتي بخصوص المعادلة هل عندك علم فعلا اني ممكن اضطر استنى لشهر 4 من 2012 ؟؟ يعني مفيش امل اني اقدم في يناير مثلا .. زي ما قلت انا مواليد اكتوبر 88 وشرحت ظروف المعادلة .. ده رقم 1

والسؤال التاني الاهم " لو قضيت سنتين تلاتة برة مصر " وبعدين نزلت المدة حتبقى كام ؟ لان شكله كدة اني ممكن امشي في السكة دي وعاوز اعرف عقباتها عليا مبقاش تايه انااعرف القانون بيقول اني بقضي سنة زيادة .. طب سنة زيادة على سنة قبلها ولا سنة على 3 سنين .. المدة كلها بتبقى كام تقريبا .. طبقا لحالات مماثلة قبل كدة نزلت قبل ما تتم ال 30 .. وده رقم 2

وانا تخصص هندسة مدني لكن جسمي عادي مهواش الطول الفارع ولا البنية القوية وراثة من الوالد .. فلو قدمت للجيش في وقتي العادي هل فعلا مش حيهتموا بتخصصي وحيبصوا لجسمي واخد سنة مش 3 ... وده رقم 3 ..

يا ريت رد حضرتك على ال 3 نقط دول

16-05-2011, 01:40 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع

العلم عند الله يا غالى
هذه اجراءات لا نعلم متى تنتهى ...

واذا تخلفت عن موعد تجنيدك ستدخل
عند تقديمك على الفور سنة أو 3 الله
أعلم ... كما قلت سابقا هم الذين يختارون
وليس أنت ............

استفسار هام بخصوص التجنيد لمن انهى دراسته بالخارج !

English