أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

13-04-2011, 05:35 AM
alkhdaoy غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 3
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

مساعده بتجهيز سيبر نت

سألني صديق لي ان اجهز له سيبرنت
من اجهزه كمبيوتر وبلاي ستيشن والعاب وخلافه
واحسب له التكلفه
الحمد لله لي خبره في التجميع والصيانه والبرامج
لكني لا علم لي بشغل السيبرات
بمعني مواصفات الهاردوير لتلك الاجهزه
كالبورده المناسبه والبروسيسور والرامات وخلافه
ونوعية الالعاب المشهوره التي يتعامل معها رواد السيبر
وصديقي مفوضني تفويض تام من أول شراء الاجهزه وتجميعها وووووووو
حتي تصبح جاهزه للعمل
فالرجاء ممن لديه الخبره في مجال السيبرات
ان يفيدني علي مواصفات الاجهزه المناسبه لذلك العمل
لاني دورت علي النت فوجدت المواضيع كلها قديمه
والمواصفات احدثها من سنتين فاتوا
وطبعا كل وقت وله مواصفاته
والشكر مقدما

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مساعدة بتجهيز سرفر مايكروتيك mr.tiger سيرفرات المايكروتك, صفحات هوت سبوت 0 03-02-2016 10:14 PM
طلب مساعده بربط الاجهزة في سيبر كافيه عمر ابو حسين برامج 3 19-10-2015 07:31 AM
قمت بتجهيز بعض البرامج تنصب تنصيب صامت وأريد دمجها مع الويندوز jimmy2005 المنتدى العام لتصميم الأسطوانة 5 25-01-2008 06:48 PM
مشترك بوصله dsl من سيبر بجوار منزلي وكانت شغاله 100% small fox صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 1 03-05-2005 02:44 AM
احتاج برنامج التحكم بالأجهزه فى سيبر نت ruby برامج 0 16-01-2005 02:01 AM

14-04-2011, 02:23 AM
dr mzagnge غير متصل
عضو فعال
تلقى دعوات الى: 2 موضوع

الموضوع ده بيرجع لحسب امكانيات اللى عايز يعمل السيبر وهو فى بلد لان الاسعار بتختلف من دولة لاخري انا ليه صديقي لسه عامل نفس المشروع من اسبوعين فى مصر المشروع كلفه 12 الف جنيه طبعا تقدر تكلف اكتر من كدا بس هو بداء على قده. والفكره اللى هو عملها ده السائد حاليا فى مشروعات السيبر وهى عدد 4 اجهزة كمبيوتر الاجهزة الاستعمال خارجى اللى بتكون بـ 700 جنيه الهارد بيكون 40 جيجا وجهاز عامله سيرفر طبعا ده امكانياته اعلى وهارد كبير وبتكون عليه كل الالعاب وبتكون متشيرة واللى بيلعب على الاجهزة التانيه بيلعب من المتشير والهارد الـ 40 بيكون عليه اغانى وافلام الخ.. طبعا عشان اللى بيقعد على جهاز وحب يسمع اغانى. عدد 3 تليفزيون عدد 3 بلاي ستيشن. طبعا دول عشان الاطفال اللى بتلعب والكمبيوترات عشان اللى يقعد نت او بردو يلعب
طبعا تقدر تزود فى الاجهزة براحتك
انا حبيت افيدك باللى شوفت صديقي عامله
بالتوفيق

14-04-2011, 03:44 AM
alkhdaoy غير متصل
عضو فعال

الف شكر لردك الوافي اخي

14-04-2011, 04:00 AM
ابو وجيه غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 7 إعجاب على 6 مشاركة

انصحك انك تجيب اجهزة اوريجنال فى مينهم التور الواقف وفى منهم الديسك توب النايم فاهمنى التور طبعا بيكون اغلى شويه من اليسك توب وده حسب نوعبه وامكانيات الجهاز
اولا الاوريجنال بيدك خدمه شاقة ومتعدش تصرف علية كل شويه فاهمنى طبعا اما بالنسبه للتجميع فالتجميع بيكلف وبيقى نفس مواصفات الجديد .
ياعنى انت ممكن تأفل جهاز جديد جهاز كامل ب 100 جنيه وممكن يزيد ماشى
طيب وفيه اوريجنال الا هو استعمال خارج نفس امكانيات الجديد بل احسن ويقل عن سعره يعمل كام مثلا يعمل الجاز كامل 700 800
ماشى يبقى انت بتوفر وبتجيب الاحسن وارجع واقولك لازم مزود طاقة استى بلايزر
اهم حاجه
ياعنى انا جايب لواحد كنت بأفلة سيبر كل اجهزة السيبر جهاز ديسك توب dell
امكانياته بروسيسور 2.8 دول كور رامات 512 كارت شاشه 256 هارد 40 جيجا بأسعار خياليه وكمان الشااشه ديل واللوحة ديل والموس ديل
اصبح الوقتى كل الاجهزة الا عنده بالشاشه والكيسه والكى بورد والماوس اوريجنال وبسعر خيالى واداء عالى وان شاء الله تضمنهم العمر كله وكمان لو لقدر اله لو المشروع ممشاش معاك تقدر تبيع الجهاز الاوريجنال ومتخصرش فيه بخلال التجميع
اما بقى للجهاز الماستر
فانا بقترح جهاز اوريجنال برده
لان ده الشغل كله عليه هيكون عالى اوى
وبردة مش هيعدر 1500 بشاشه بهارد 500 بديفى دى رايتر كامل واريجنال والله يقل كمان عن ال 1500 ممكن يبقى 1300
واتمنى اكون أفتك وانا تحت امرك فى اى استفسار اوى اى حاجه انت تعوزها

14-04-2011, 04:02 AM
ابو وجيه غير متصل
عضو فعال

والشاشه بتعت الجهاز الرئيسى هتبقى lcd

14-04-2011, 04:09 AM
abujuhina غير متصل
(اللَّهُمَّ ارحمهُ واعفُ عنهُ)
إعجاب: 705
تلقى 3,014 إعجاب على 483 مشاركة
تلقى دعوات الى: 13 موضوع

السايبر أو مقهى الانترنت عمل مرهق ومشاكله كثيرة
وكنت أملك سايبر لعدة سنوات بعد وجع الدماغ الذي سببه لي
لكن ان كنت متفرغا لذلك فلا بأس بل ستجد الكثير من التسلية والمزيد من الفائدة
وعموما لاحتساب تكلفة السايبر يجب أولا تقدير عدد الأجهزة بناء على مساحة المحل
واكبر امكانية لتقسيمه الى كبائن منفصلة
بعد ذلك الاختيار بين اجهزة جديدة او أجهزة مستخدمة
والأفضل بما أن لديك خبرة في التجميع أن تختار أجهزة مستعملة نظيفة وليست قديمة جدا
وذلك لتوفير مبلغ كبير من رأس المال
خصوصا أن الجديدة لن يشفع لها ارتفاع ثمنها وبعد فترة ستكون مثل المستخدمة طويلا
وأنصحك بأن لا تعتمد كثيرا على ما تتناقله المنتديات فيما يخص مواصفات معينة أو غيره
لأجهزة السايبر
فأكثر الذين يكتبون لا يملكون الخبرة المناسبة ولم يجربوا هذا العمل مسبقا بل يتناقلون المواضيع من غير فهم او ادراك بما تحتويه تلك المواضيع وبعضهم يتحدث عن علم
وسوف ترى الكثير من التناقضات التي تجعل الأمر يبدوا صعبا أو معقدا وهو ليس كذلك في الواقع
او على الطبيعة
ويجب التركيز على الأمور الهامة مثلا يفضل ان تكون معالجات الاجهزء سليمة وسريعة والهاردسك 40 جيجا أو أكثر ويكون خاليا من البادسكتور ويتم تقسيمه الى قسمين
ولا تركز كثيرا على نوع الأجهزة وتفاصيلها لكن يمكنك اختيار انواع جيدة وقادرة على التحمل حتى لو كانت الماركات مختلفة وذلك بتجربتها بعد فرمتتها
ويفضل استخدام شاشات مسطحة حسب القدرة
وبعد صيانة الأجهزة قم بزيادة الرامات لتوفير أكبر قدر من الذاكرة التي تساهم كثيرا في تسريع الأجهزة
ولتكن واحد جيجا او أكثر
واستخدم نظام xp3 ولا تستخدم وندوز7 او فيستا
ويجب ان تقوم بتثبيت برنامج deep freeze على كافة الاجهزة وعلى جميع اقسام الهاردسك
كذلك يجب وضع كلمة مرور للدخول الى البيوس لأن الديب فريز لا يمنع التعديل على البيوس
ويمكنك تحديد وقت الاستخدام تلقائيا او يدويا
كما يمكنك استخدام أحد برامج السايبر للتحكم بالاجهزة وبأوقات الاستخدام بموجب تذاكر مسبقة الدفع
تحتوي على كلمة مرور ومستخدم وعلى عدد الساعات المتاحة لكل تذكرة
والأفضل أن تشتري البرنامج وهو ليس مرتفع الثمن كثيرا
ولا تستخدم برنامج لتشغيل السايبر يحتوي على كراك او باتش للتفعيل
لأن ذلك ربما يتسبب بتعطيل للسايبر ولاتلاف النظام للاجهزة اذا اكتشف موقع البرنامج أن النسخة مزورة

وبالنسبة للبرامج العادية الهامة
فيجب تثبيت مشغلات الفلاش والجافا والاكس بي جافا للشات وميكروسوفت اوفيس وادوب رايدر والريال بلاير وكويك تايم وأي مشغل كودك اضافي وبرنامج للصور
وقم بتثبيت ماسنجر الياهو والهوتميل وسكايبي وغيرها من برامج المحادثة التي تستخدم غالبا في منطقتكم
كذلك يمكن تثبيت ماسنجر البالتولك وغيره حسب الاستخدام
واستخدم برنامج حماية خفيف جدا لعدم تبطيء الأجهزة خصوصا أن الاجهزة محمية بالديب فريز ولا يمكن بقاء الفيروسات بعد اعادة التشغيل
ولا تقم بتثبيت الكثير من البرامج الغير مفيدة او الخاصة بالبهرجة واكتفي بالاساسية لتحتفظ بالسرعة المناسبة للتشغيل
أيضا لا تستخدم اي برنامج تجريبي بل استخدم البرامج الكاملة
ومع الوقت ستكون لديك خبرة بالبرامج التي يحتاجها الزبائن ويمكنك اضافة اي برنامج لاحقا
وبالنسبة للالعاب فيمكن استخدامها عبر الانترنت
أيضا لا تقم بتخزين الكثير من الفيديو والصوتيات على الهاردسك ويمكنك بدلا من ذلك اضافة روابط للمفضلة لمواقع يمكن استخدامه لذلك الغرض ليستخدمها الزبرن خصوصا وأن المحل أساسا
هو للانترنت
ويجب أن يحتوي المحل على أفضل قدر من التبريد والتكييف لأن ذلك يطيل عمر الأجهزة
أيضا حاول من حين لأخر تنظيف الأجهزة من الداخل بنفظ الغبار عنها بواسطة جهاز هوائي خاص بذلك
وقم باستخدام سرعة اتصال عالية قدر الامكان واستخدم مودم واحد ومن أحد منافذ المودم قم بتوصيل كابل
الى فلتر يقوم بالتوزيع الى كافة الأجهزة وأجعل الاتصال بالشبكة تلقائي
ايضا قم باستخدام السماعات والكيبورد والماوس الأصلية ولتكن جديدة فهي التي تستهلك غالبا
ولا تقم بتركيب كاميرات الويب على الأجهزة لأنها سوف تتعرض للسرقة غالبا
ويمكن تقديم الكاميرا للزبون عند الطلب فقط
وقم بوضع كابل لتوصيل usb على كل جهاز ليستخدمه الزبائن لتوصيل الفلاش ميموري وغيره
بدلا من تركيبها على الجهاز مباشرة لأن كثرة التحريك والعبث بالاجهزة يسبب بتلفها سريعا
وقم باستخدام سكانر واحد وطابعة واحدة تثبت على الجهاز الرئيسي وقم بمشاركتها مع باقي الاجهزة لتقديم خدمات أخرى للزبون بسعر منفصل عن قيمة استخدام الجهاز

أما بالنسبة للبلاي ستيشن فلا يفضل وضعه مع السايبر وان كنت مضطرا لذلك فيمكن استخدام جزء من المحل شبه منفصل يحتوي على تلفزيونات وبلايستيشن بأقل عدد لتجرب مدى الاقبال عليها أولا
خصوصا وأن استخدامها رخيص ومشاكلها أكثر من فوائدها

أيضا هناك أمور كثيرة سوف تتعلمها من أول اسبوع بعد ذلك ستجد أن المحل أصبح متكاملا
وستكون لديك خبرة بما يفضل او ما لا يفضله الزبون
والعملية سهلة لكن تحتاج للمزيد من الصبر وطولة البال والتوفيق من الله

ابو جهينة
وعند جهينة الخبر اليقين

لا يسلم الشرف الرفيع من الأذى *@* حتى يراق على جوانبه الدم
وللحـرية الحمراء باب ** بكل يد مضـرجة يدق

14-04-2011, 04:13 AM
hatem20 غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 3,763
تلقى 3,684 إعجاب على 492 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1926 موضوع

تجهيز المشروع هيفرق من مكان لتاني , بمعنى التجهيز هيكون على حسب رواد المكان ومدى خبرتهم في الأجهزة,النت والألعاب .. مش معقولة هتفتح سايبر في مكان 'شيك/راقي' بيتواجد فيه ناس فاهمة ومتابعة الجديد وتروح جايب أجهزة مستعملة بهارد 40 ورامات 512 !! برده لازم يكون فيه تميز عن غيرك سواء بمواصفات الأجهزة أو بمحتواها , أأقل تكلفة في نظري لجهاز محترم بمواصفات تشغل الألعاب الحديثة هيكلف 1500-2000 جنيه مصري تقريبا .. بالتوفيق ان شاء الله .

14-04-2011, 04:18 AM
abujuhina غير متصل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو وجيه 
اولا الاوريجنال بيدك خدمه شاقة ومتعدش تصرف علية كل شويه فاهمنى طبعا اما بالنسبه للتجميع فالتجميع بيكلف وبيقى نفس مواصفات الجديد .
ياعنى انت ممكن تأفل جهاز جديد جهاز كامل ب 100 جنيه وممكن يزيد ماشى
طيب وفيه اوريجنال الا هو استعمال خارج نفس امكانيات الجديد بل احسن ويقل عن سعره يعمل كام مثلا يعمل الجاز كامل 700 800
ماشى يبقى انت بتوفر وبتجيب الاحسن وارجع واقولك لازم مزود طاقة استى بلايزر
اهم حاجه
ياعنى انا جايب لواحد كنت بأفلة سيبر كل اجهزة السيبر جهاز ديسك توب dell
امكانياته بروسيسور 2.8 دول كور رامات 512 كارت شاشه 256 هارد 40 جيجا بأسعار خياليه وكمان الشااشه ديل واللوحة ديل والموس ديل
اصبح الوقتى كل الاجهزة الا عنده بالشاشه والكيسه والكى بورد والماوس اوريجنال وبسعر خيالى واداء عالى وان شاء الله تضمنهم العمر كله وكمان لو لقدر اله لو المشروع ممشاش معاك تقدر تبيع الجهاز الاوريجنال ومتخصرش فيه بخلال التجميع
اما بقى للجهاز الماستر
فانا بقترح جهاز اوريجنال برده
لان ده الشغل كله عليه هيكون عالى اوى
وبردة مش هيعدر 1500 بشاشه بهارد 500 بديفى دى رايتر كامل واريجنال والله يقل كمان عن ال 1500 ممكن يبقى 1300
واتمنى اكون أفتك وانا تحت امرك فى اى استفسار اوى اى حاجه انت تعوزها
كلام سليم
اذا فكرت باستخدام أجهزة جديدة لم تستخدم سابقا فالأفضل استخدام الاورجنال ولا تستخدم الأجهزة الجديدة المجمعة من كل بحر قطرة
فهي ليست مضمونة أبدا
كذلك بالنسبة للجهاز الرئيسي يجب أن يكون بمواصفات عالية

14-04-2011, 04:32 AM
ابو وجيه غير متصل
عضو فعال

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem20 
تجهيز المشروع هيفرق من مكان لتاني , بمعنى التجهيز هيكون على حسب رواد المكان ومدى خبرتهم في الأجهزة,النت والألعاب .. مش معقولة هتفتح سايبر في مكان 'شيك/راقي' بيتواجد فيه ناس فاهمة ومتابعة الجديد وتروح جايب أجهزة مستعملة بهارد 40 ورامات 512 !! برده لازم يكون فيه تميز عن غيرك سواء بمواصفات الأجهزة أو بمحتواها , أأقل تكلفة في نظري لجهاز محترم بمواصفات تشغل الألعاب الحديثة هيكلف 1500-2000 جنيه مصري تقريبا .. بالتوفيق ان شاء الله .
كلامك صحيح بس لما يكون فاتح السايبر فى مكان راقى زى محضرتك بتقول مش هيبصة لامكانيات الجهاز لان تعاملهم الناس الراقسه زى منتى بتقول مع النت الا الاقليه بس وبعدين جهاز زى الا انا قولت عليه ده ووبسعره ده وبروسيسور دول كور مش وحش وبهارد 40 زى منا قولت وتفضل اخى ووافقل على كلامى الهارد ال 40 مش وحش لانه مش بتلف بسرعه بخلاف الهاردات العاليه وبعدين الباد مش بتمسك فيه زى العالى ده كلام عن تجربه وشغل وعمل فى المجال وكمان هو هيعمل شبكه وهيشير الاجهزة كلها ياعنى مش هيبقى محتاج هارد عالى ولو على شوية الهارد ميزدش عن ال 80 جيجا
وبعدين احنا كل واحد على اد امكانياته
حسب رأس المال
وانا راى من رأى اخى الكريم مافيش داعى لاجهزة البلاى ستيشن صدقنى لان مشاكلها كتير والا يخليك تجيب ا3 اجهزة بالتليفزيون بكده تجيب انت اجهزة كمبيوتر وهيشغله بردة العاب البلاى ستين 1 .2 .3
شكرا

14-04-2011, 04:34 AM
abujuhina غير متصل

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة hatem20 
صحيح
لكن صدقني لا يوجد فرق كبير أو ملحوظ بين الاجهزة المستخدمة لكن بمواصفات جيدة ونظيفة كما ذكرت
وبين الجديدة التي يتم تجميعها بل أن بعضها يخدم أكثر
والزبون لا يقوم بتقليب الجهاز فكل ما يهمه السرعة والامكانية
ويهتم بالشاشة التي تقابله لذلك يفضل ان تكون بلازما مسطحة وكما قال الأخ ابو وجيه اذا اراد شراء أجهزة جديدة فيفضل ان تكون اورجنال لأنها مضمونة ويمكن قبول هذا الخيار لأن الثمن المدفوع لرأس المال لا يمكن أن يتحول الى خسارة مقابل أجهزة أصلية
أما المواصفات الاخرى مثل امكانية كرت الشاشة او امكانية المعالج لتشغيل الالعاب الحديثة فبالتأكيد يجب أن تكون الأجهزة ملائمة لذلك ويمكن الحكم على الجهاز عند تجربته وليس من الضروري شراء جهاز جديد لذلك
فهناك أجهزة مستخدمة لكن حديثة ونظيفة
وأعتقد أن الرامات من 1 جيجا وأكثر تعتبر كافية
كذلك كما قلت أخي حاتم المحل يعتمد على المكان وعلى حسب نوعية الزبائن وهو ما سيكتشفه صاحب المحل مع مرور الوقت

14-04-2011, 04:41 AM
ابو وجيه غير متصل
عضو فعال

اخى كلامك صحيح اما بالنسبه للشاشه البلازمه امرها سهل وسعرها معقول الاوريجنال اما بالنسبه لكروت الشاه فانا بقولك هات الجهاز الاوريجنال وعليه براجحتك ياعنى هو جاى برامه 512 دى حريه بقى الا انت جايب منه الجهاز خليه يجيبلك رامه 1 جيجا او لو انت تعرف تغير كده غير شوف نفسك الاول بالنسبه للمحل
كمان كروت الشاشه برده حريه تقدر تغيرة براحتك
انا بتكلم الجهاز اهم حاجه يجى كويس بعد كده دىتعتبر كمليات تقدر تجيبها بعدين مش تروح تجيب جهاز مش اد كده وتود فيه اهم اجه الكيسه تجيبها حلوة ومكانيها عاليه
ولو عاوز اجهزة ممكن تبتعلى رسالع خاصة وانا اجيبلك الاجهزة الا انت عاوزها او افيدك . بالنسبه للاوريجنال او الجديد
وانا شغال فى ده وده لكن انا لما يجى ياخد حد منى اجهزة لسيبر بديله اوريجنال.
شكرا

14-04-2011, 04:45 AM
Dreams غير متصل
مؤسس وإداري
إعجاب: 7,651
تلقى 7,185 إعجاب على 539 مشاركة
تلقى دعوات الى: 3374 موضوع
تلقى عدم اعجاب واحد على مشاركة واحدة

ما شاء الله الاخوه قامو بلواجب وزياده
وللعلم فقط يوجد اجهزه الان فى الاسواق بامكانيات عاليه Core 2 Due استخدام خارج
والسعر معقول اعتقد يبداء من حوالى 900 جنيه مصرى