أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

04-04-2011, 07:24 AM
ramy ramy غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

زوجة والدى استولت على كل الاموال والاوراق

زوجة والدى استولت الاموال والاوراق
لو سمحت ارجو الافادة من زوى الخبرة القانونية ....... انا والدى عندو 95 سنة وتزوج وهو كبير بعد ما والدتى توفت وهو عنده اراضى وعقارات واموال لكن بعد ما تعب وكبر فى السن زوجة والدى استولت على كل الاموال والاوراق واستعانت ببلطجى قريبها ومضوا والدى على اوراق بيع وهو ميعرفش حاجة بحكم السن وحتى هو نسينى انا نفسى وانا مش عارف اعمل ايه ول
يه اخ تانى توا طؤ معاها علشان يضيح حقى وقسموا فيما بينهم حقى وانا مش عاوز احجر على والدى او ابهدله فى اخر ايامه وعملت كذا محضر وبتحفظوا لانهم بينفوا الى بقوله وساعات مش بيروحوا يقولو اقوالهم ولو ادعيت ان والدى بينسى وكبر بيقولوا لا هو سليم وانا مش عاوز احجر على والدى وابهدله فمش عارف اعمل لو فى اى طريقة مجرد احفظ بيها الاموال والعقارات رغم انهم عاملين اوراق ومخبينها مستنين والدى يموت وابقى قدام الامر الواقع ياريت اى حد قانونى ينصحنى اعمل ايه ....وشكرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
الهبة في الاموال المستقبلة legal researcher مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 15-08-2015 12:31 PM
الامناء للنقل والتوصيل mansent نقل أثاث ومكافحة الحشرات ورش المبيدات والخدمات المنزلية وتنسيق الحدائق 1 20-04-2015 12:10 AM
النفقة والاوراق المطلوبة rooo مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 16-03-2011 06:37 PM
بالأمس سويت أسكان للجهاز ( وجهازي أيسر محمول ) سويت له إسكان فايروس لأنه كان مليان وسويت إسكان بالكا ابواحمدالغالى صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 1 25-01-2009 04:56 PM
اختبار...اعرفي نفسك .. هل انتي زوجة رائعة؟ ..ام زوجة بشعة...؟ sara المنتدى العام 2 14-01-2007 11:27 PM
04-04-2011, 02:17 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1334 موضوع

عليكم السلام

لا يوجد ما تستطيع عمله يا غالى الا
ما قمت به . والقانون نفسه يعطيك قرينة
قانونية فى المادة 917 من القانون المدنى
تمنع التحايل على قواعد الميراث وهى :-

مادة 917
إذا تصرف شخص لأحد ورثته واحتفظ بأية طريقة كانت بجيارة العين التى تصرف فيها ، وبحقه الانتفاع بها مدى حياته ، اعتبر التصرف مضافا إلى ما بعد الموت وتسرى عليه أحكام الوصية ما لم يقم دليل يخالف ذلك .

والعبرة دائما وأبدا بحقيقة الواقع .......
والمحاضر التى تقوم بعملها ونفيهم ذلك
لهو خطوة جيدة فى الاتجاه الصحيح ...

ولو استطعت أن تأخذ اقرار من والدك
بـنه لم يقم ببيع الأرض أو العقارات
وحددعا فى هذا الاقرار لأى شخص
وخاصة زوجته أو أى أحد من أقاربها
يبقى تمام التمام .......

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!