أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

31-03-2011, 01:31 AM
midoahmed غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

معي اعفاء مؤقت من التجنيد لاني العائل لاخي القاصر

انا اعلم ان سؤالي مازال امامه وقت ولكن خطر علي بالي ان اسأله

انا مواليد 9 - 1987 ومعي اعفاء مؤقت من التجنيد لاني العائل لاخي القاصر مواليد 11-1993 لان ابي فوق الستين عاما..
حتي يبلغ اخي 21 عاما ينتهي زوال السبب..

اسئلتي فيما يلي :

عند بلوغ اخي 21 عاما سيكون مازال يدرس في الجامعه ومؤجل تجنيده..هل ينبغي ان اتوجه الي الجامعه واخذ اوراق لاثبات ذلك ثم اتوجه الي منطقة التجنيد خلال الثلاثون يوما المحدده لتغيير سبب التأجيل حتي انتهاء اخي من دراسته ومعرفة موقفة التجنيدي ؟ وعندها يبقي السبب العائل لاخيه الغير قادر علي الكسب ؟

السؤال الثاني : في حاله قبول اخي للتجنيد او قد أخذ تأجيل متي ينبغي لي ان اتوجه الي التجنيد لاعداد اوراقي للتقدم ؟

السؤال الثالث : هل سأعامل معامله المتقدم للتجنيد لاول مرة ؟ ام سأعامل معامله المؤجل تجنيده ومتوجه لتجديد تأجيل التجنيد ؟

وما هو السن المناسب الذي عندما يتم الوصول اليه يفضل عدم التوجه لمكتب التجنيد والانتظار حتي بلوغ ال 30 عاما علما بأنه وقت تقديم اخي للتجنيد سوف اكون 28 عاما..

ولكم جزيل الشكرا مقدما

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
انا مواليد 7/5/1986واخد اعفاء موقت لكوني العائل الوحيد لامي المطلقة واخي القاصر احمد طلبة مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 30-04-2014 08:34 AM
اعفاء مؤقت كوني العائل الوحيد لاخي حتي يتم ال 21 سنه alexhatem مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 07-01-2013 02:33 PM
حصلت على إعفاء مؤقت من التجنيد كوني العائل لشقيقي القاصر maromarwan مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 29-02-2012 04:04 PM
اخدت اعفاء مؤقت من التجنيد فى 2008 لانى العائل الوحيد ayhhaga مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 4 30-11-2011 10:33 PM
هل يحق لي انى اخد اعفاء مؤقت لانى العائل بهذه الحالة mrkenawy مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 26-12-2008 02:57 AM
31-03-2011, 02:15 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع

عليكم السلام

عند بلوغ أخوك سن 21 وهو ما زال يدرس
لك أن تاخذ ما يفيد ذلك وتتوجه لادارة التجنيد
للحصول على مد مدة الاعفاء ....

وسيبقى السبب كما هو العائل لأخوه الطالب ...

عند تخرج أخوك ينبغى عليك أنت التقدم للتجنيد
فى موعدك حتى لاتعتبر متخلف عن التجنيد ...

وستعامل ساعتها كمتقدم للتجنيد أول مرة .
ولكن لو تاخرت عن موعدك فستسقط عنك
كل الحقوق ..........

لا انصحك بالتخلف عن التجنيد فى هذا
الوقت ...........

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

31-03-2011, 10:09 AM
midoahmed غير متصل
عضو فعال

شكرا جزيلا علي الرد..

سؤال بسيط..هل اتقدم باثبات ان اخي مازال يدرس قبل بلوغه ال 21 بشهور ام يجب الانتظار حتي بلوغه ال 21 حتي لا اكون مقيدا بالثلاثين يوما في الذهاب وتجهيز الاوراق ؟ علما بان اخي المفترض هيكون في اخر سنه دراسية له في هذا الوقت فهل يجوز الحصول علي تأجيل حتي انتهاء دراسته وانتهاء موقفه التجنيدي؟

وهل فعلا كما يقال ان احتمالية التجنيد للاعمار الكبيرة اكثر منها في الدفعات الجديدة ؟

سؤال اخر: هل اتقدم للتجنيد بعد تخرج اخي ام بعد ما يعرف موقفة التجنيدي ؟

ولماذا حضرتك بتنصحني بعدم التخلف في هذا الوقت ؟

وشكرا جدا لوقت حضرتك ولاجابتك السريعه

01-04-2011, 02:29 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع

الأمر مرتبط بانتهاء اخوك من التعليم
لذا
بعد حصول اخوك مباشرة من التعليم
تقدم بورقك للتجنيد بصرف النظر عن
سن أخوك وقت التخرج ......

وقوانين التجنيد محتمل ان تتعدل فى
الأيام القادمة ....

01-04-2011, 09:53 AM
midoahmed غير متصل
عضو فعال

شكرا لوقت ورد حضرتك..

انا رجعت لكذا قريب لي في الشرطة العسكرية..اني اعفاء مؤقت حتي وصول اخي ل 21 عاما ولو كان لسه بيدرس اتقدم في يوم مرور 21 عاما لادارة التجنيد باثبات قيد اخي في الجامعه والقيد العائلي لمد مده الاعفاء حتي الناتهاء من دراسته ثم يتقدم هو للتجنيد واذا اصابة الدور انتظر انا حتي انتهاء تجنيده واذا لم يصبه اتقدم في الدورة التاليه..

لي تعليق بسيط : ازي لا يوضع في الاعتبار اذا كان هذا الشخص لديه اولاد واسرة مثلا..يعني شخص في وظيفة مرموقة ويكون معرض لخسارتها ويترك اسرته واولاده واذا كات مرتبط ب أقسط او ماشابة !

لازم يتم وضع هذه الاشياء في الاعتبار ن وجهه نظري..

02-04-2011, 02:22 AM
ddsf غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 1
تلقى 2 إعجاب على 2 مشاركة

اعتقد انك فى سن ال 28 وضعك سيكون حرج جدا اذا كان عليك اثبات موقفك التجنيدى وهم لاينظروا وقتها انك متزوج او ستترك عملك او اشياء من هذا القبيل ولا تركن الى حجة انهم لايجندوا الاعمار الكبيرة لان العكس ممكن ان يحدث ....وقتها سيكون امامك خيارين اذا حصل اخوك على اعفاء هو الانتظار سنتين حتى التلاتين واقف حالك او تتقدم للتجنيد وانت فى سن كبيرة

نصيحة منى تقدم للتجنيد فور انتهاء جامعتك وتخلص من هذا الكابوس مبكرا وقد تحصل على اعفاء ويكون ربنا بيحبك

02-04-2011, 02:32 AM
midoahmed غير متصل
عضو فعال

لا ما حضرتك مش واخد بالك
انا خدت الاعفاء المؤقت من 2008 ومكنتش عارف كل التفاصيل دي..
ممكن حضرتك تقلي قصة حضرتك والخطوات الي حضرتك عملتها حتي الان وموقفك ايه ؟

02-04-2011, 02:35 AM
midoahmed غير متصل
عضو فعال

اللي انا اعرفة يعني المفروض لو واحد واخد اعفاء مؤقت لاخوه حتي يبلغ ال 21
اخوه بلغ ال 21 ولسه بيدرس..الاخ الاكبر بيروح يجدد الاعفاء المؤقت..بياخده خمس سنين ولا مشروط بتخرج اخوه ؟
وهل اخوه الصغير لما بيخلص جامعه بيبقي مستني موقف اخوه الضغير التجنيدي..هل الاخ الاكبر بيروح يثبت انه مستني موقف اخيه الصغير التجنيدي ؟ ولا بيبقي معروف غير قادر علي الكسب مشروطة بممعرفة الموقف النهائي من التجنيد ؟

ونفترض اخوه الصغير اتجند..بعد لما بيخلص الكبير بيدخل اجباري؟ ولا بيدخل وممكن يصيبة الدور وممكن لأ ؟ لاني رجعت لموضوع حضرتك القديم حضرتك قلت اخو حضرتك دخل عسكري وبعدين حضرتك بتدخل اجباري لانه بيبقي عائل ؟؟ ودا كان 2008 ف حبيت استفسر من حضرتك بما اننا دلوقتي 2011 حضرتك عملت ايه

02-04-2011, 02:48 AM
ddsf غير متصل
عضو مميز

انا موقفى مشابه لحضرتك وتضررت كثيرا خصوصا كلما زاد السن

حضرتك ممكن بعد زوال السبب او انتهاء مدة الشهادة الى معاك تروح تقدم نفسك لو اخدت اعفاء خير وبركة لو لبست ممكن ساعتها ترجع تقدم ان اخوك فى جامعه وتعمل اعفاء مؤقت تانى ..او تستحمل سنة وخلاص وتدخل جيش وتستريح بعدها علطول .... وده افضل حل ليك

02-04-2011, 02:55 AM
midoahmed غير متصل
عضو فعال

تستحمل سنه وخلاص دا حل متاخر جدا..لان انا دلوقتي 24 سنه..والموضوع دا قدامه لسه 4 سنين وبرضو ممكن القوانين تعدل..

ف فكل الاحوال هيكون حياتي اتبنت علي حاجات كتير..هو الموضوع لسه بدري عليه بس الموضوع طبعا مقلق جدا ومضرر جدا..لان انك تتخيل انك بنيت حياتك ومعرض كل حاجة انها تتعطل بسبب موضوع الجيش دا..

انا عايز بس اتأكد من نقطتين :
1- لما الاخ الصغير بيدخل الجيش او مبيدخلش الاخ الاكبر بيقدم عادي ولا بيدخل اجباري؟
علي حسب معلوماتي بيقدم عادي بس حضرتك ذكرت ف مشاركة من كذا سنه انهم قالولك هو بيبقي عائل وحضرتك تدخل اجباري؟ ايه مدي صحه الكلام دا ؟

النقطة التانية : لما بقدم بعد زوال السبب بقدم في الدفعه العادية ولا بيبقي للناس المعفاه مؤقتا دفعه خاصة بيهم ؟

02-04-2011, 03:01 AM
ddsf غير متصل
عضو مميز

انا كنت مسافر لما اخويا خلص جامعة فهو الى قدم فى الجيش الاول ودخل سنة عسكرى وانا مديت الاعفاء بتاعتى بناء على ان هوة دخل جيش ...فالفترة مابين تخرج اخوك من الجامعة لحد هوة ميقدم للتجنيد ورقه انت ساعتها بتبقى متخلف لو هوة دخل يبقى انت كدة فى السليم وبتجدد الاعفاء

..لو هو اخد اعفاء يبقى يتم معاملتك كانك متخلف لانك مقدمتش نفسك بعد مااخوك خلص جامعة ومعندكش اسباب تانية تمدد بيها الاعفاء وساعتها هتلبس هتلبس لانك متخلف ومقدمتش ف معادك

لو انت قدمت علطول بعد زوال السبب فى وقتها من غير ماتتاخر بتروح لهم وهما الى بيدوك ورقة يقولوك تعالى قدم مع مواليد من كذا لكذا وبتتعامل زيك زيهم ممكن تلبس وممكن لا

02-04-2011, 03:05 AM
midoahmed غير متصل
عضو فعال

طب ازاي ببقي انا متخلف ؟

يعني نقدم احنا ال 2 مع بعض ؟ يعني انا نص تاني وهو نص تاني ؟ وازاي ومينفعش 2 اخوات يتجندوا ف نفس الوقت ؟

02-04-2011, 03:10 AM
ddsf غير متصل
عضو مميز

النقطة دى انا مش متاكد منها لانها محصلتش معايا لان اخويا دخل جيش

لكن لو هوة اخد اعفاء انت هتروحلهم بالشهادة الى مكتوب فيها حتى زوال السبب وهو نهاية اخوك لدراسته الجامعية فهيبص فى التاريخ هيقولك انت مش جاى ف معادك ليه وهتدخل نفسك فى متاهة وحاجة مش مضمونة عشان تقولهم انا كنت مستنى اخويا لما يشوف موقفه؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مش متاكد من النقطة دى بس منطقيا مش مضمونة العواقب خالص

انا حكيتلك عن الى حصل معايا ونصيحة خليك فى المضمون والتزم بالتوايخ المكتوبه على الشهادة

02-04-2011, 03:16 AM
midoahmed غير متصل
عضو فعال

انا لو اعرف كل دا كنت قدمت مع دفعتي عادي خصوصا ان كلها خدت تأجيل..يالا الحمد لله علي كل شئ

02-04-2011, 03:21 AM
ddsf غير متصل
عضو مميز

انا برده مكنتش اعرف كل ده وبقول ياريت لو كنت قدمت مع دفعتى لانها اخدت تاجيل برده

عموما انت عندك فرصة لما اخوك يتم 21 ممكن تسلم نفسك لو لبست ممكن تقدملهم ان اخوك فى دراسة لسه وتاخد اعفاء جديد او تستحمل السنة وخلاص فى الجيش وانت سنك صغير
او تاخد اعفاء مين عارف

والله اعلى واعلم

وبرده حاول تسال اكتر فى المنطقة نفسها

معي اعفاء مؤقت من التجنيد لاني العائل لاخي القاصر

English