أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > اسطوانة الويندوز الخاصة > المنتدى العام لتصميم الأسطوانة > المرحلة الاولى : إنشاء نسخة مصدرية معدلة

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

04-02-2011, 02:48 PM
mono_atofa غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 0
تلقى 7 إعجاب على 6 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

واجهتنى بعض المشاكل اثناء تصميمى للويندوز ارجوو الدخوووول

مساء الخير

معلش انا عارف انى بجد تعبتكم معايا جدااا فى اسئلتى الكتيرة بس بجد انا حاسس انى وسط اهلى هنا
لانكم بجد ناس تستاهلوا كل خير ودايما بتساعدونى فى المشاكل اللى بتواجهنى

وبجد الف شكرررررررر ليكم
وثانيا انا اسف انى مكتبتش اسم معين للموضوع ده ولكن لانه مشكلات كتيرة مش مشكلة واحدة

واجهتنى بعض المشاكل اثناء تصميمى للويندوز واتمنى حد يجاوبنى عليها من خبراء التصميم
المشكلة الاولى
اول مانزلت الوندوز لقيت كل ايقونات سطح المكتب مختفية ماعدا السلة ومابتشتغلش غير لما استخدم ال classic start menu ازاى اخلى الايقونات تظهر حتى فى start menu العادية يعنى اول ماينزل الويندوز يكونوا ظاهرين ودى اول مشكلة واجهتنى
المشكلة التانية
اثناء تنصيب الويندوز ظهرت الشاشة اللى بكتب فيها السيريال نمبر والسيريال نمبر اللى وضعته للويندوز فى ملف winnt كان كله اصفار 00000000000
ولكن اول ما كتبته منفعش واشتغل السريال الاساسى الخاص بالنسخة الخام
يعنى لم يقرا السيريال الموجود فى ملف الاجوبة وقرأ السيريال الاساسى للويندوز الخام

اريد ان اعرف ايه سبب المشكلة دى وازاى اصلحها
المشكلة الثالثة
الثيم الذى وضعته فى الويندوز مشتغلش واول مانزل الويندوز اشتغل الثيم اللى هو xp classic اللى هو الغير ملون ده واول ماحبيت اشغل الثيم اللى وضعته من داخل السى جابلى شاشة فيها ايرور وفعلا مشتغلش ومش عارف ايه السبب ايضا

دول 3 مشكلات واجهونى وانا بنزل الويندوز الخاص بى ارجووووكم بجد لا تبخلوا عليا بالرد وارجوووكم ساعدوووونى انا معتبركم اخواتى هنا بجد واكتر من اخوات كمان فارجوكم ساعدونى احل المشاكل دى

بالاضافة الى ذلك انا عاوز اعرف ايه اسم الملف المسئول عن الشاشة دى
واجهتنى المشاكل اثناء تصميمى للويندوز
او الشاشة اللى هيا الخاصة بكلمة welcome اللى اول ماتفتح الويندوز
وبرضه عاوز اعرف الشاشة اللى هى بتظهر اول مابطفى الجهاز اللى بيبقى مكتوب عليها windows is shutting down

معلش انا عارف انى تعبتكم معايا جداااااا بس ارجووووكم ساعدوووووونى
بجد نفسى اصمم ويندوز
ولكم جزييييييييييل الشكر والتقدير
وجزاكم الله كل خييييير
واجهتنى المشاكل اثناء تصميمى للويندوز

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مشكلة غريبة واجهتني اثناء تشغيل الكومبيوتر AboFlan صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 6 05-02-2012 04:38 PM
عملت سختي الخاصه ولكن واجهتني بعض المشاكل ومنها عند تنصيبها يظهر لي شاشه يطلب فيها ادخال ا وجه جديد أرشيف المواضيع المخالفة والمحذوفات 1 12-09-2009 04:12 PM
مشكلتين واجهتنى اثناء تنصيب النسخة . mohamed_mido المنتدى العام لتصميم الأسطوانة 4 19-07-2009 06:33 PM
السلاير كوير والينسبير و فيدورا لكن واجهتنى بعض المشاكل بعد التنصيب speedmax الأنظمة المفتوحة المصدر Open Source OS 21 06-08-2006 10:45 AM
قمت بتنصيب برنامج الكلك على جهازي لاكن واجهتني بعض المشاكل MutantX خطوط عربية - خطوط فوتوشوب - برنامج الكلك 1 18-11-2003 05:42 PM
04-02-2011, 03:00 PM
ahmed basha1 غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 103
تلقى 48 إعجاب على 13 مشاركة

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mono_atofa 
مساء الخير

معلش انا عارف انى بجد تعبتكم معايا جدااا فى اسئلتى الكتيرة بس بجد انا حاسس انى وسط اهلى هنا
لانكم بجد ناس تستاهلوا كل خير ودايما بتساعدونى فى المشاكل اللى بتواجهنى

وبجد الف شكرررررررر ليكم
وثانيا انا اسف انى مكتبتش اسم معين للموضوع ده ولكن لانه مشكلات كتيرة مش مشكلة واحدة

واجهتنى بعض المشاكل اثناء تصميمى للويندوز واتمنى حد يجاوبنى عليها من خبراء التصميم
المشكلة الاولى
اول مانزلت الوندوز لقيت كل ايقونات سطح المكتب مختفية ماعدا السلة ومابتشتغلش غير لما استخدم ال classic start menu ازاى اخلى الايقونات تظهر حتى فى start menu العادية يعنى اول ماينزل الويندوز يكونوا ظاهرين ودى اول مشكلة واجهتنى
المشكلة التانية
اثناء تنصيب الويندوز ظهرت الشاشة اللى بكتب فيها السيريال نمبر والسيريال نمبر اللى وضعته للويندوز فى ملف winnt كان كله اصفار 00000000000
ولكن اول ما كتبته منفعش واشتغل السريال الاساسى الخاص بالنسخة الخام
يعنى لم يقرا السيريال الموجود فى ملف الاجوبة وقرأ السيريال الاساسى للويندوز الخام

اريد ان اعرف ايه سبب المشكلة دى وازاى اصلحها
المشكلة الثالثة
الثيم الذى وضعته فى الويندوز مشتغلش واول مانزل الويندوز اشتغل الثيم اللى هو xp classic اللى هو الغير ملون ده واول ماحبيت اشغل الثيم اللى وضعته من داخل السى جابلى شاشة فيها ايرور وفعلا مشتغلش ومش عارف ايه السبب ايضا

دول 3 مشكلات واجهونى وانا بنزل الويندوز الخاص بى ارجووووكم بجد لا تبخلوا عليا بالرد وارجوووكم ساعدوووونى انا معتبركم اخواتى هنا بجد واكتر من اخوات كمان فارجوكم ساعدونى احل المشاكل دى

بالاضافة الى ذلك انا عاوز اعرف ايه اسم الملف المسئول عن الشاشة دى

او الشاشة اللى هيا الخاصة بكلمة welcome اللى اول ماتفتح الويندوز
وبرضه عاوز اعرف الشاشة اللى هى بتظهر اول مابطفى الجهاز اللى بيبقى مكتوب عليها windows is shutting down

معلش انا عارف انى تعبتكم معايا جداااااا بس ارجووووكم ساعدوووووونى
بجد نفسى اصمم ويندوز
ولكم جزييييييييييل الشكر والتقدير
وجزاكم الله كل خييييير
المفروض انك لازما لما تتدخل فى مجال التعديل على الويندز لازم تتعلم حاجه حاجه وبردك لازم لما تقول مشكلة واجهتك لازم تقول مشكلة مشكلة لان انت كدا الى هيدخل مش هيعرف يرد عليك خالص وكما من راى انك تقراء الاول فى المنتدى من البداية عشان انت كدا فات حاجات كتير لازما تتعلماه فا انت لازم تتدور فى المنتدى على البدائيات عشان تعرف تعدل كويس وتكون الاسئلة بتاعك كويسة عشان نعرف كويس امال كدا عشان ارد عليك لازم اشرحللك فى حجات كتير انت ما عملتهاش فا الاحسن انك لازم تقرا وتتعلم واحدة واحدة وبردك اانت لو عايز اسم الملف الى هو مسئول عن شاشة welcom وبردك Shutdown اسم الملف logonui فا يار يت تبداء من الاول احسنللك ؟

04-02-2011, 04:18 PM
mono_atofa غير متصل
عضو مميز

متشكر اخى على مرورك انا فعلا بدأت من الاول خالص وخلصت المرحلة التانية يعنى يعتبر خلصت اغلب الويندوز ومش باقيلى غير الاضافات والكلام ده انا حبيت استفسر عن الاخطاء اللى ظهرت معايا اثناء تسطيبى للسى دى بتاع الويندوز اللى عملته وتاكد اخى ان اى حاجة هتشرحهالى انا هفهمها علطول لانى مريت بكل الحاجات اللى فى الويندوز بس هما دول ال 3 مشاكل اللى ظهروا معايا لما جربت السى دى بتاعى وانا متأسف انى كتبت ال 3 مشاكل مع بعض ولكن انا كتبتهم مع بعض لانهم دول بس اللى ظهروا معايا لما سطبت الويندوز
ومتشكر مرة اخرى اخى على مرورك وعلى اسم الملف

04-02-2011, 05:55 PM
ahmed basha1 غير متصل
عضو ذهبي

[المشكلة التانية
**//**
الرد على المشكلة دى انك لازم تكون حذفت الحماية من على النسخة حماية نغير او تعديل الملفات فا انت طبعا بتستخدم برنماج n lite لان دا من افضل البرامج فى التعامل مع الويندز وازى تشيل الحماية دى انا عملتهوللك بالصور ببرنامج n lite ولازم تشيل الحماية قبل ما تعدل اى حاجة على الويندز عشان لو الحماية ما تحذفتش يبقى الى انت بتعملة زى قلتة ملهوش لازما فا تابع الصورة اانا هحللك مشكلة مشكلة وبردك مشكلة عدم ظهور الايقونات هعمللك شرح لكيفية اظهارها اوتماتيكى ويا ريت الويندز الى انت شغال علية يكون اوريجنال خام ميكونش متعدل علية قبل كدا
*//* اولا
بالترتيب الصور
ثم

ثم

ثم

وبعد ما تخلص الى انا قلت علية فى الصور دا اضغط على كلمة next وكدا الف بليون مبروك الحماية اتحذفت من على الويندز دا اول شئ اساسا لازم يتعمل على الويندز الخام بقيت الردود انا هرد عليك مشكلة مشكلة اوك واى حاجة مش واضحة قل واانا فى الخدمة
/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/**/*/*/*/*//*/*/*/*/*/*/*/**/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/*/**/*/*/*/**/**/*
مصرررررررررررررررررررررررررررررررررررررر ررررررررررررررررررررررررى
نعم للتغير لا للتخريب

04-02-2011, 05:58 PM
ahmed basha1 غير متصل
عضو ذهبي

وجرب الثيم الى انت هتتدمجة مع الويندز قبل ما تتدمجة واتاكد انه ما فيهوش اخطاء وبعد ما تجهزة ضعه فى مجلد خاص به او ضعه فى مجلد الثيمات الى على الويندز windows / resources / themes

04-02-2011, 06:06 PM
mono_atofa غير متصل
عضو مميز

متشكر خااااااااااااااااااااااااااالص اخى الحبيب على مرورك واهتمامك بالامر بجد متشكر جدااااا
وسأقوم بعمل كل ما شرحته وانشاء الله هتشتغل تمام
مشكور مرة اخرى اخى الحبيب على مجهودك الرائع واهتمامك بالامر

05-02-2011, 02:39 AM
ahmed basha1 غير متصل
عضو ذهبي

بردك الرد التانى على المشاكل الى وجهتك ؟؟؟/*/*/*/*/*/*/*/*/
ازاى تظهر باقى الايقونات على سطح المكتب مثل ايقونة ماى كمبيوتر والانتر نت اكسبلور ...الخ الشرح بالصور بالترتيب

ثم

ثم
ثم

ثم

دا كيفية اظهار الايقونات على سطح المكتب اى حاجة تانية اانا فى الخدمة وزى ما قلتللك قبل ما تعمل اى حاجه على الويندز من تعديلات لازم الاول تحذف الحماية من على الويندز......

05-02-2011, 06:36 PM
mono_atofa غير متصل
عضو مميز

بجد مش عارف اقولك ايه
الف مليوووووووووووووووووووووون شكر اخى الحبيب على الشرح الرااااااااااااااااااائع ده وعلى مجهودك الرااااااااائع اخى وانا هعمل زى ماشرحت بالضبط وانشاء الله المشكلة تتحل
متشكر مرة اخرى اخى على شرحك واهتمامك بالامر وجزاك الله كل خير

06-02-2011, 04:46 AM
ahmed basha1 غير متصل
عضو ذهبي

الشكر لله وحده العفو ؟؟؟ يا رب اكون افدتك

08-02-2011, 03:48 PM
mono_atofa غير متصل
عضو مميز

اكيد افدتنى يا اخى الكريم اسفدت جداااااا من حضرتك وفعلا كل حاجة اشتغلت زى الفل
بس كان عندى استفسارين تانى معلش بجد اسف جداااا
الاستفسار لاول
كنت عاوز اعرف اسم الملف المسئول عن الشاشة دى ( عن الكلام ده )

الاستفسار التانى
عاوز اعرف اسم الملف اللى بيبقى فى اسطوانة الويندوز المسئول عن تنصيب الاسطوانة
يعنى ايه هو الملف اللى اول ما اضغط عليه يبدأ تنصيب الويندوز هل هو ملف loader ولا ملف SXPE.BIN ولا ملف boot.bin
بتوضيح اكثر
اثناء العمل على برنامج easy boot طبعا عملت خانة مكتوب عليها install windows star اللى هو اسم الويندوز يعنى بتاعى وفى كتاب التصميم وجدت استاذ شرارة بيقول ف الخانة دى ضعوا ملف SXPE.BIN فى هذه الخانة اللى وضعه فى ملف الادوات ولكن انا وجدت ان الملف ده ليس له علاقه بالويندوز الخاص بيا فانا ارجو التوضيييح واحط اى ملف بالضبط ؟
ومعلش برضه كان عندى استفسار اخيييييير
اللى هو ازاى اضع ايقونة لبارتيشن معين توضع اثناء تنزيل الويندوز يعنى اريد ان اضع ايقونة لبارتيشن c تنزل اثناء اعداد الويندوز اين اضع هذه الايقونة وملف الاوتورن الخاص بها اللى بينزل معاها يعنى فى نفس المكان هل اضعهما فى مجلدات التوزيع ولا ايه بالضبط ؟
صورة للتوضيح

اتمنى مساعدتى فى اقرب وقت ممكن
وجزاكم الله كل خير

09-02-2011, 02:09 AM
ahmed basha1 غير متصل
عضو ذهبي

اسمع اخى اانا دلووقتى لو كل حاجة انت طلبتها منى وانت ما تعبتش نفسك ودورت فى المنتدى يبقى انت كدا مش هتعرف تتتعلم حجاة فى التعديل على الويندز والحجات الى انت بتقول عليها دى او الاسئلة الى انت عايزها دى كلها موجودة والله على المنتدى فى المرحلة الاولى والمرحلة الثانية والمرحلة الثالثة واد بردك فهر س لبعض المواضيع فهرس المواضيع و الشروحات المميزة بقسم :: العمليات التجميلية على النسخة ::
فا انت لازم تتعب وتتدور فى المنتدى لان احنا بردك كنا زيك كدا ودورنا وتعبنا فا انت لازم تنزل كتب وتقراء من مواضيع المنتدى وانا والله بعيد عن منتدى عمل النسخ دا بقالى فترة فا مش متذكر حجات كتيرة فا انت المفروض انت تتدخل على الثلات مراحل وتتدور بنفسك انت عايز اية باليظبط وصدقنى اى حاجة هتعوزها هتلاقيها فى المنتدة والصعب الى يقف عليك قولى واا ناا اساعدك فا انت لازم تبحث فى المنتدى عشان تتعلم صح لانى مش هعرف اقللك كل حاجة فى دماغى فا انت لازم تعلم نفسك بنفسك والصعب انا هبقى انشاء الله معاك فية صدقنى لازم تتعب نفسك لو عايز تبقى محترف فى التعديل على الويندز

09-02-2011, 02:11 AM
ahmed basha1 غير متصل
عضو ذهبي

وعلى العموم المرحلة التالتة هى الى مسئولة عن كل حاجة انت هتعوزرها فى شغل البوت http://www.damasgate.com/vb/f90/

09-02-2011, 02:39 AM
mono_atofa غير متصل
عضو مميز

معاك حق اخى الحبيب ومتشكر على ردك واهتمامك وانا هبحث فى المنتدى كتييييير وهعمل بنصيحتك ومتشكر مرة اخرى على كل ماقدمته لى من مساعده واى حاجة صعبه انا هقولك عليها وجزاك الله كللللل خير اخى الحبيب

واجهتنى بعض المشاكل اثناء تصميمى للويندوز ارجوو الدخوووول

English