أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

30-08-2010, 08:48 AM
jimm غير متصل
عضـو
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

البنج شغال كويس جدا والتصفح مفيش برغم من ان الالعاب الاون لاين بتكون شغاله والايميل فاتح

البنج والتصفح الالعاب الاون اولا كل سنه وانتم طيبين

انا عندى مشكله ارجو الافاده واللى مش عارف حلها يكتب برده لانها غريبه جدا

انا عندى راوتر من نوع conexant وعندى خط بسرعه 4 ميجا من لينك بقالو 7 شهور او 6 مش متذكر لاكن من شهرين او اقل لاقيت البنج شغال كويس جدا والتصفح مفيش برغم من ان الالعاب الاون لاين بتكون شغاله والايميل فاتح والمشكله بتحصل فى بعض الاوقات وده على جميع الاجهزه اللى على الشبكه انا عندى 52 مشترك بس بتحصل حتى لو فيه 20 او 10 قاعدين وانا مش شغال على سيرفر عادى راوتر مباشر وسويتش توزيع وخلاص ولو فصلت الراوتر ورجعت شغلته تانى بلاقى النت زى الفل ويرجع لنفس المشكله تانى بعد 5 او 6 ساعات وتانى حاجه انه لو بعمل دون لود لحاجه الاقيه بيحمل بال 500 كيلو وبردوا مش بيفتح صفحات عملت كل شىء بس اللى ما عملتوش انى ما غيرتش الراوتر فهل ممكن تكون عيب راوتر برغم من ان الشركه قالت لى ان الخط شغال بكفائه 100% وقلت لهم اغير الراوتر قالوا لا مظنش ان الراوتر ده كلامهم قالوا يجوز السويتش غيرته وبردوا مفيش فايد فهل ممكن يكون راوتر ولا يكون ايه وهو نت سلكى وليس واير لس ومش شغال على سيرفر ممكن حد يفدنى وشكرا ارجو الرد السريع

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
احسن موقع لمعرفه سرعه النت وقياس البنح وقياس الدون لود والتصفح ومعرفه مكانك mmhs_m سيرفرات المايكروتك, صفحات هوت سبوت 9 30-08-2015 04:08 PM
احدث اصدار من اسطورة الاون لاين Counter Strike 1.6 phantom7 تطبيقات برامج والعاب وثيمات الاندرويد Android 4 09-09-2014 02:41 PM
الباتش الاون لاين لمعشوقة الجماهير الاولى Pro Evolution Soccer 6 OnLine ibrahimbasuny أرشيف المواضيع المخالفة والمحذوفات 1 06-02-2013 04:09 PM
ساعدونى الالعاب الحديثه مش شغاله عندى free_hart صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 3 25-07-2010 03:51 PM
الان طريقه جعل الافاست شغال لغايه 2015 شغاله 100/100 avast Internet Security 5.0 Mohamed Khaled برامج الحماية 16 02-07-2010 11:45 AM

05-09-2010, 12:40 AM
abcman غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 1,733
تلقى 1,716 إعجاب على 353 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع

موضوع غريب فعلاً

ولكن لابد من حل منطقي

جرب تغيير كل شيء يمكنه أن يسبب المشكلة ومع ذلك لاتزال المشكلة قائمة إذن لا يوجد سوى حلين والثالث صعب

الأول:

عيب من الشركة المزودة للخدمة

الثاني:

عيب من الراوتر

الثالث:

هذا العيب حصل معي من قبل في أحد الشركات كنت أعمل توصيل للانترنت لأجهزة الشركة ووجدت التصفح لا يعمل والأنتي فيروس يحدث نفسه عادي والإيميل يعمل عادي أما فالتصفح فلا واتضح في النهاية أن العيب من الفايرول

أرجو ان أكون ساعدتك

05-09-2010, 12:57 PM
mohammed_atteya غير متصل
عضو محترف
إعجاب: 15
تلقى 85 إعجاب على 39 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة abcman 
موضوع غريب فعلاً

ولكن لابد من حل منطقي

جرب تغيير كل شيء يمكنه أن يسبب المشكلة ومع ذلك لاتزال المشكلة قائمة إذن لا يوجد سوى حلين والثالث صعب

الأول:

عيب من الشركة المزودة للخدمة

الثاني:

عيب من الراوتر

الثالث:

هذا العيب حصل معي من قبل في أحد الشركات كنت أعمل توصيل للانترنت لأجهزة الشركة ووجدت التصفح لا يعمل والأنتي فيروس يحدث نفسه عادي والإيميل يعمل عادي أما فالتصفح فلا واتضح في النهاية أن العيب من الفايرول

أرجو ان أكون ساعدتك

اخي الكريم اعتقد بنسبه 95% ان دا فعلا شغل بروكسي او فايرول لان الراجل شغال كل حاجه و بيعمل داونلود و ال packet داخله و خارجه و مفيش مشكله فكدا يبقي بورت ال HTTP , HTTPS المسؤلين عن عمليه التصفح مقفولين او فيه حد بيلاعب اخينا الكريم صاحب الموضوع

البنج شغال كويس جدا والتصفح مفيش برغم من ان الالعاب الاون لاين بتكون شغاله والايميل فاتح