أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

30-08-2010, 12:19 AM
smsm4141 غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

كيف اعمل شبكه لاسلكيه بين عدة اجهزه في منزلي وعددهم 5

الي الاخوه الكرام مساعده جزاكم الله خير اتمني عمل شبكه لاسلكيه بين عدة اجهزه في منزلي وعددهم 5 واتمني الدخول علي جميع الاجهزه من جهازي الرئيسي والتحكم بهم تحكم كامل ونقل ملفات ومشاهده مايفعل ابنائي رجاء المساعده وياريت الشرح يكون مبسط لدي نظام فيستا وكل الاجهزه فيستا ماعدا واحد نظام xp ملاحظه لدي اشتراك انترنت dsl ومودم الاتصالات رقم 006 ...ارجوكم المساعده واتمني ان يكون الشرح مبسط لاني لاافقه شي فيما يسمي شبكات

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
طلب شرح عمل شبكه لاسلكيه ادبيي صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 1 05-04-2011 04:26 PM
عايز اعمل شبكه نت عمرو عمرو إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 7 02-01-2011 03:27 AM
ياريت اجد التفاعل مع بخصوص شبكه لاسلكيه aelrokh إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 1 16-12-2009 12:43 AM
برجاء المساعده فى انشاء شبكه لاسلكيه swa7 إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 3 07-10-2009 05:47 AM
كيف اعمل سيرفر على شبكه generation_1 إدارة الشبكات و حلول ومشاكل الشبكات 16 13-10-2004 07:53 AM

05-09-2010, 01:09 AM
abcman غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 1,733
تلقى 1,716 إعجاب على 353 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1 موضوع

كنت أود مساعدتك ولكن لا خبرة لي بالفيستا

جرب تعديل العنوان لعنوان يدل على المطلوب وستجد استجابة أسرع بإذن الله

بالتوفيق

05-09-2010, 12:44 PM
mohammed_atteya غير متصل
عضو محترف
إعجاب: 15
تلقى 85 إعجاب على 39 مشاركة

اخي الكريم لكي يتم عمل شبكه اول شئ لازم يكون فيه سويتش او ممكن تستخدم الوايرلس زي ما حضرتك بتقول و الموضوع بسيط جدا لانك ببساطه الاجهزة كلها مربوطه بالراوتر الوايرلس .. دا مبدئـــــيا

ثانيا الاجهزه دي بتشوف النت ولا لا و لو بتشوفه دا من خلال الوايرلس ولا من خلال كابل نتورك ...

ثالثا ربط الاجهزة لو انت هتشتغل وايرلس سهل جدا من خلال الراوتر و انتهت الليله

رابعا عشان تتحكم و تشوف الاجهزة المربوطة بالشبكه يبقي لازم تستخدم حاجه من اتنين يا remote desktop connection MSTSC

يا اما تستخدم برامج زي netopp او logme in او زي ideal Administrator

و عشان تحجب مثلا عنهم المواقع الاباحيه يبقي فيه برامج زي we block

فلو سمحت حدد انت عايز ايه بالظبط و احنا في الخدمه

06-09-2010, 01:11 AM
smsm4141 غير متصل
عضو جديد

يااخي الكريم اولا شكرا علي ردك الكريم اتمني ان ادخل علي كل الاجهزه الموجوده عندي ومشاهدتهم ماذا يفعلوا والتحكم في الاجهزه مثل نقل الملفات من والي واطفاء واعادة تشغيل الاجهزه ...هل يكفي المودم الخاص بشركة الاتصالات ام احتاج اجهزه اخري ...هلي احتاج برامج معينه لرؤية شاشة الاجهزه داخل الشبكه ...ارجوا منك اخي الكريم الشرح بشكل مبسط ....اخي الاجهزه جميعا تستخدم الانترنت من نفس المودم الخاص بشركة الاتصالات وايرلس

06-09-2010, 01:26 AM
mohammed_atteya غير متصل
عضو محترف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsm4141 
يااخي الكريم اولا شكرا علي ردك الكريم اتمني ان ادخل علي كل الاجهزه الموجوده عندي ومشاهدتهم ماذا يفعلوا والتحكم في الاجهزه مثل نقل الملفات من والي واطفاء واعادة تشغيل الاجهزه ...هل يكفي المودم الخاص بشركة الاتصالات ام احتاج اجهزه اخري ...هلي احتاج برامج معينه لرؤية شاشة الاجهزه داخل الشبكه ...ارجوا منك اخي الكريم الشرح بشكل مبسط ....اخي الاجهزه جميعا تستخدم الانترنت من نفس المودم الخاص بشركة الاتصالات وايرلس

لا تحتاج الي ادوات اخري ولا حاجه بس برنامج ظريف زي ideal Administrator او logme in او netdam و ان شاء الله هشوف اللينكات بتاع البرامج دي و ابعتهم لك بالشرح كمان

06-09-2010, 04:56 PM
smsm4141 غير متصل
عضو جديد

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mohammed_atteya 
لا تحتاج الي ادوات اخري ولا حاجه بس برنامج ظريف زي ideal Administrator او logme in او netdam و ان شاء الله هشوف اللينكات بتاع البرامج دي و ابعتهم لك بالشرح كمان
اخي الكريم فعلا انك انسان مميز اشكر لك تعاونك المنقطع النظير واشكر هذا المنتدي الكريم لوجود امثالك فيه

06-09-2010, 11:44 PM
mohammed_atteya غير متصل
عضو محترف

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة smsm4141 
اخي الكريم فعلا انك انسان مميز اشكر لك تعاونك المنقطع النظير واشكر هذا المنتدي الكريم لوجود امثالك فيه

شكرا لك اخي العزيز هذا اقل واجب ..... ولا خير في كاتم العلم

كيف اعمل شبكه لاسلكيه بين عدة اجهزه في منزلي وعددهم 5