أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

18-07-2010, 05:55 PM
amar_2010 غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى إعجاب 1 على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

اريد عندى مشكلة فى الصوت على مارز بورد جيجا بايت 945

انا الاول حاجة عرفت كارت شاشة وكارت اللان تمام شغالة كل حاجة تمام بس هو مشكلة عيب فى الصوت انا بعرف على كلمة اسمها هارد وير مش بدخل من على اسطوانة من بره يعنى بدخل على ماى كمبيوتر بعض كده اعمل كليك اليمين بعض كده ادخل على كلمة اسمها خصائص بعض كده كلمة هارد وير بعض كده درايفر بعض كده اعرف تعريفات من على مازر بورد تمام بعض انا ما نزل نسخة اكس بى البروفيشنال سرفيس باك ثرى تمام عشان تكون عارف او مثلا ممكن يكون اسطوانة بتتعرف على نسخة اكس بى سرفيس باك تو ولا ايه عشان اكون فاهم بس بعدين انا كتب على جوجل مشكلة فى الصوت على جيجا بايت جبتها هو بتاع تحديث صوت برضوه مفيش فايده اكنها ملهاش اى لازم خالص تمام انزل برنامج اسطوانة على اسطوانة بيحمل بس فى رسالة فيها مشكلة تمام ياريت حصل انا دلوقتى على نسخة سرفيس باك ثرى عشان تكون عارف بس حضرتك انا خليك تشوف صور ماشى على مشكلة تمام مشكلة الصوت

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مشكلة مازر بورد جيجا بايت G41 تقرأ 128 كارت الشاشة رغم انها حديثه Alkkking صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 16 26-02-2013 08:04 PM
مشكلة فى مازر بورد جيجا بايت P41 AYMAN 1 صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 2 27-11-2010 03:11 PM
طلب تعريف ماذر بورد جيجا بايت 945 فيها الصوت واللان lan بلت ان lo2aa تعريفات الكمبيوتر - ديسكتوب ولابتوب Drivers for Desktop & Laptop win & mac 10 03-05-2010 09:44 AM
عندى مازر بورد جيجا بايت 865 LGA هل يمكن تنصيب الفيستا عليها عزت محمد صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 2 30-04-2009 12:56 PM
مشكلة في تعريف كارت الصوت جيجا بايت 945 zamalekwebas تعريفات الكمبيوتر - ديسكتوب ولابتوب Drivers for Desktop & Laptop win & mac 6 22-04-2009 11:36 AM

20-07-2010, 12:54 AM
Hima غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 1,962
تلقى 617 إعجاب على 60 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1600 موضوع

مشكلة الصوت هى من اكبر عيوب اللوحة جيجا بايت
ولحلها لابد من تعريف كارت الصوت قبل اى تعريف وذلك بعد تنصيب زيندوز جديد
يمكن حلها ايضا حاليا ودون تنصيب ويندوز جديد من خلال وضع اسطوانه التعريفات
وعمل التالى بعد تشغيل برنامج لتنظيف الريجسترى وان اردت حذف التعريف القديم للصوت احذفه ان اردت
الدخول علىcontrol panal
اختيارadd hardware
ومنها اختر next انتظر قليلا
ثم اختر yes,i have ........
ثم next
ستظهر لك شاشة للتعريفات الموجودة اضغط بالموس على تعريف الصوت
ثم next وتابع عملك حتى الانتهاء وستنتهى مشكلتك بأذن الله
لكن تذكر ان تعرف الصوت قبل اى تعريف اخر بعد تركيب ويندوز جديد
بالتوفيق ان شاء الله

20-07-2010, 11:20 AM
ramay غير متصل
عضو ذهبي
إعجاب: 53
تلقى 29 إعجاب على 8 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
الأول شي كان عندي نفس مشكلتك عنيت منه لفتره حته لقيت الحل كا التالي
1-الأول شيئ أحذف تعريف كرت صوت من لوحة تحكم
2- أدخل دخل الأسطوانة جيجا بايت وأبحث عن هذاMSHDQFE وتلقه في نفس مجلد تعريف صوت بعده يأ تيك نو ع لويندوز الذي تريد تعريف صوت له ومثل حالتك الأكسبي تدخل مجلد Win2K3 ثم تختار لغة جهازك وهو الأنكليزي مثل هذا us والأن تدخل وتلق تحديثة لكرت صوت تنصبه
وبعد تعرف كرت صوت من الأسطوانة وليس من الأدارة الأجهزه
ومبروك عليك

موقع القرأن الكريم وفيه أيضا تلاوات نادرة لأحمد العجمي

اريد عندى مشكلة فى الصوت على مارز بورد جيجا بايت 945