أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > برامج الحماية

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

14-07-2010, 10:02 AM
ayman416 غير متصل
عضو مشارك
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

فايروس الماسنجر

فايروس الماسنجر
الموضوع باختصار عند حديثى مع صديق لى على الياهو ماسنجر وجدت لينك شبيه بلينك للفيس بوك اعتقدت انه رابط عايزنى اشوفه دخلت عليه ونزلته على سطح المكتب كان واضح انه jpg
ضغط عليه بعد كده الياهو فصل ورجع تانى
ورد صاحبى بانه مابعتش اى رابط وده كان حصل معاه قبل كدا وانا بالطبع كنت دخلت عليه بعد كدا ادخل على اى موقع يتحول الكلام لعلامات استفهام وواحد صاحبى قالى دا ممكن يتحكم فى الجهاز بتاعك
فضلت ابحث فى الموضوع على النت بس ماوصلتش لحاجه وبعد كده ظهرت صفحه مكتوب فيها تم اختراق الجهازمن قبل برق الظلام وفيها صورة واحد شبه الكاوبوى
علما انى مش مسطب اى برنامج حمايه لان عندى ويندوز 7 نظام 64 وده صعب انى اجيب برامج تتناسب معاه
الموضوع شبه الافلام بس انا خبرتى فى الجزئيه دى قليلة ياريت اللى يعرف الحل يساعدنى عشان انا بقيت مش فاهم حاجه
وشكرا

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
برنامج يمسسح فايروس الماسنجر badr wattar صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 1 31-08-2010 11:41 PM
أداة حذف فايروس الماسنجر " الجديد " alfoud برامج 5 01-06-2009 07:52 PM
برنامج msn-pictures-displayer لتغيير صور الماسنجر وترتيب صور الماسنجر. mr.amak برامج 0 01-05-2009 03:50 AM
مشكلة في الماسنجر لم أجد لهآ حل(يعلق الماسنجر إذا حاولت أفتحه ويكثر أسأله مالها سنع) RayaN 7 صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 3 15-08-2008 02:16 PM
الماسنجر الاصدار الثامن بعد ماسويت فورمات وثبت الماسنجر ظهرت عندي هالمشكله ابو فهد صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 12 22-08-2006 07:59 PM
14-07-2010, 10:05 AM
ayman416 غير متصل
عضو مشارك

الموضوع باختصار عند حديثى مع صديق لى على الياهو ماسنجر وجدت لينك شبيه بلينك للفيس بوك اعتقدت انه رابط عايزنى اشوفه دخلت عليه ونزلته على سطح المكتب كان واضح انه jpg
ورد صاحبى بانه مابعتش اى رابط وده كان حصل معاه قبل كدا وانا بالطبع كنت دخلت عليه بعد كدا ادخل على اى موقع يتحول الكلام لعلامات استفهام وواحد صاحبى قالى دا ممكن يتحكم فى الجهاز بتاعك
فضلت ابحث فى الموضوع على النت بس ماوصلتش لحاجه وبعد كده ظهرت صفحه مكتوب فيها تم اختراق الجهازمن قبل برق الظلام وفيها صورة واحد شبه الكاوبوى
علما انى مش مسطب اى برنامج حمايه لان عندى ويندوز 7 نظام 64 وده صعب انى اجيب برامج تتناسب معاه
الموضوع شبه الافلام بس انا خبرتى فى الجزئيه دى قليلة ياريت اللى يعرف الحل يساعدنى عشان انا بقيت مش فاهم حاجه
وشكرا

27-07-2010, 07:07 PM
djameleddine غير متصل
عضو فعال

جميع برامج مايكروسسوفت برمجت بطريقة ترك ثغرات خاصة يمكن بواسطتها التحكم في الجهاز.
عليك بأداة الماك كافي لإزالة المشكلة و لعلمك هذا ليس بفيروس بل هي أداة أخطر من الفيروسات لا تعمل إلا إذا تم تطبيقها في النظام.
سلام

من مواضيعي:
- need Bernese GPS software

28-07-2010, 05:11 PM
Hima غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 1,983
تلقى 618 إعجاب على 61 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1742 موضوع

وجدت لينك شبيه بلينك للفيس بوك اعتقدت انه رابط عايزنى اشوفه دخلت عليه ونزلته على سطح المكتب كان واضح انه jpg
ورد صاحبى بانه مابعتش اى رابط
الكلام دة فعلا كان طريقه للتجسس وقد انتشر كثيرا على الياهو ووجدت الصورة بامتداد .exe
وهذا شئ غريب ولكن استلمتها لثقتى بصديقى الذى اخبرنى بانه لم يرسل لى اى رابط
فقمت على الفور بعمل ويندوز جديد
وبالفعل هو ملف تجسس

حاول ان تجرب برنامج انتى فيروس تثبيت صامت سيعمل معك ان شاء الله

فايروس الماسنجر

English