أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

20-06-2010, 11:40 PM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

محاكمة متغيب عن مرحلة من مراحل التجنيد وقام بالكشف الطبى واتم الثلاثون ( تجربة فعلية )

كما وعدتكم بأننى سأتقدم بتسليم نفسى فى الهايكستب وسأسرد لكم ما حدث معى ...
بداية تقدمت للتجنيد عام 2008 ( مكنتش داخل فى ميعادى ) اى فاقد دفعة وكان سنى 28 عاما ، قمت بإجراءات تقديم الأوراق والكشف الطبى وأخذت ( لائق ) واستلمت نموذج 110 جند واتحدد لى فى هذا النموذج ميعاد تسليم نفسى لكى استلم الكارنيه واعمل تحليل فيروس سى وسماع سلاحى ، ولكن لعدة أسباب شخصية مذهبتش لعمل الكارنيه او اى خطوة من هذه الخطوات وأتممت الثلاثون عاما هذا الشهر ...

وتقدمت اليوم الى الهايكستب لتسليم نفسى وعمل الخطوات الآتى ذكرها :

1- فيش جنائى موجه الى منطقة التجنيد والتعبئة - القاهرة .
2- نموذج 110 جند أو صورة منه .
3- بطاقة الرقم القومى ( البطاقة الشخصية ) وصورة منها .
4- شهادة ميلاد كمبيوتر أو صورة منها .

وذهبت الساعة 9 صباحا متوجها الى منطقة تجنيد وتعبئة القاهرة ( الهايكستب ) ودخلت من البوابة متجها الى شباك بيع النماذج والملفات وهذا موجود خلف كشك الاستعلامات ... واشتريت ملف تخلف ( لونه ازرق ) عبارة عن دوسيه ورقى وبداخله ايصال استلام مستندات لونه أحمر + ورقة صفراء مقسمة الى ثلاثة اجزاء وملأت بيانات الجزء العلوى فقط وهى عبارة عن الاسم بالكامل رباعى والرقم الثلاثى ورقم البطاقة .

ومكتوب على هذا الملف ( ملف تخلف تجنيد - طلب الحصول على شهادة معاملة تجنيدية للمتجاوزين سن الامتناع ) وسعره 31.5 جنيه

وتوجهت الى مكتب كبار السن ، هتدخل من البوابة التى بجوار المكتب الذى قمت بشراء الملف منه متخذا المشى قدما على الخط الاخضر المرسوم على الأرض ...

سلمت هذا النموذج وبداخله جميع الاوراق التى قمت بذكرها فى بداية الموضوع الى الموظف فى الشباك ونظر الى نموذج الـ 110 جند وقال لى هل سمعت سلاحك فقلت له لاء انا فقط اتصورت نموذج 110 جند ومرحتش تانى الهايكستب من ساعتها يعنى لا سمعت سلاحى ولا استلمت الكارنيه ولا ذهبت الى مركز التدريب فقالى لى انتظر قليلا وقام بمراجعة أوراقى ، وبعد ذلك قام بمناداتى مرة ثانية وأخذ فقط منى صورة نموذج 110 جند وصورة البطاقة الشخصية وصورة شهادة الميلاد وسلم لى الدوسيه الورقى الأزرق ( الغلاف فقط وبداخله ايصال الاستلام وأصل الفيش الجنائى ) وقال لى تعالى يوم الأحد القادم الساعة 8 صباحا وكتب هذا الميعاد على ايصال الاستلام الاحمر .

وللموضوع بقية إن شاء الله يوم الأحد القادم ...

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
تجربة فعلية لمحاكمة متخلف عن التجنيد بعد الكشف الطبي و سماع الارجاء Max Pain مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 28 02-10-2015 04:35 PM
تجربة فعلية لإنهاء الموقف التجنيدي لسن الامتناع 30 سنة امير زينهم مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 49 14-09-2015 10:32 AM
تجربة فعلية لانهاء اجراءات تخلف التجنيد (فوق 30 عام)-منطقة الاسكندرية ddsf مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 12 14-08-2014 10:51 PM
تجربة فعلية لمحاكمة متغيب عن التجنيد..أتم الثلاثون عاما m.eldriny مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 152 03-07-2010 08:55 PM
من ذهب الى منطقة التجنيد وقام بتقديم الاوراق وعمل الكشف الطبى وسماع السلاح فما موقفه !!! wael44 مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 1 16-05-2010 02:44 PM
21-06-2010, 01:21 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 2 إعجاب على مشاركة واحدة
مبروك mr.greenx على الخطوة الأولى ده وعقبال الباقي ان شاء الله..

وربنا يوفقك

21-06-2010, 02:55 AM
musa1 غير متصل
عضو جديد

بس عندي بضعه اسئله
1-انا نفس حالتك لكن نموذج 110 جند مفقود ما هو الحل؟
2-كيف بيعرفو انك سمعت السلاح او لا انا الحمد لله مسمعتوش بس خايف استماره ال 110 تكون فقدتها داخل منطقه التجنيد وجندي منهم يعمل فيا فصل بايخ
3- منطقه التجنيد هلي تقبل محاميين للدفاع عن الاشخاص ام لا
4- تعاملهم كيفه بيكون معاك يعني متساهلين مصعبين كده يعني
5- احتمال الحكم ايه بازن الله غرامه فقط ولا هناك احتماليه للحبس لا قدر الله
ولك جزيل الشكر

21-06-2010, 03:32 AM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.eldriny 
مبروك mr.greenx على الخطوة الأولى ده وعقبال الباقي ان شاء الله..

وربنا يوفقك
شكرا اخى الدرينى على شعورك الجميل ده وتشجعيك
وربنا يوفقنا جميعا يا رب

21-06-2010, 03:42 AM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة musa1 
بس عندي بضعه اسئله
1-انا نفس حالتك لكن نموذج 110 جند مفقود ما هو الحل؟
2-كيف بيعرفو انك سمعت السلاح او لا انا الحمد لله مسمعتوش بس خايف استماره ال 110 تكون فقدتها داخل منطقه التجنيد وجندي منهم يعمل فيا فصل بايخ
3- منطقه التجنيد هلي تقبل محاميين للدفاع عن الاشخاص ام لا
4- تعاملهم كيفه بيكون معاك يعني متساهلين مصعبين كده يعني
5- احتمال الحكم ايه بازن الله غرامه فقط ولا هناك احتماليه للحبس لا قدر الله
ولك جزيل الشكر
مشكور أخى musa
وبالنسبة لأسئلة حضرتك واجاباتها بالترتيب :
1- لو مش معاك نموذج 110 جند او فقدته فلازم تبقى عارف الرقم الثلاثى بتاعك وهتلاقيه مقسم لثلاثة اجزاء على سبيل المثال 6745/77/1979 لانك هتحتاجه وهتوفر على نفسك انت تدوخ وتجيب نموذج 6 جند او 7 جند ( فدى بسيطة مش مشكلة ) .
2- بيعرفوا انك سمعت سلاح او لاء فدى من خلال الكمبيوتر فعلشان كده هما قالولى تعالى كمان اسبوع وفى خلال الاسبوع ده بيعملوا عنى تحريات على الكمبيوتر ويشوفونى وصلت لاى مرحلة من مراحل التقديم وبناء على ذلك بتتم المحاكمة ( يعنى كمثال انت ممكن تكون دخلت واتوزعت على وحدتك وهربت وتروح تقولهم انك مسمعتش سلاح فبالتالى الفيصل اللى بينك وبينهم وهو الكشف على الكمبيوتر يعنى مش بياخدوا بكلامك غير لما يتأكدوا الاول من بياناتك على الكمبيوتر ) .
3- انت مش هتحتاج محامى نهائيا لانه مش فى ايده على حاجة هيعملها ، اللى هو هيعمله انت هتعمله واكتر كمان لانك هتبقى على دراية بحالتك اكتر منه وكمان القضايا اللى زى كده مفيهاش مرافعة واستئناف والكلام ده لان الحكم الاول والاخير بيبقى للقاضى .
4- تعاملهم بصراحة قمة فى التعاون والاحترام ( اقصد الموظفين اللى فى المكاتب ) باستثناء طبعا بعض العساكر اللى على البوابات هتلاقيهم عصبيين شوية فده من شدة الضغط عليهم والاعداد الرهيبة اللى بتروح فده بيبقى غصب عنهم لكن برضو هتلاقى احترام منهم وقمة فى التعاون لان ده هيساعدك انك تخلص ورقك بسرعة وكمان الناس اللى بتحب تسأل عن حاجة مش عارفاها هما هيدلوك على الصح اللى تعمله
5- بالنسبة للحكم فده هيبقى جوازى للقاضى ، بس انا سألت ناس كتيرة هناك فقالولى ان شاء الله هتبقى غرامة فقط .
اتمنى انى اكون افدتك وافدت جميع الاعضاء
ولو فى اى استفسار انا تحت امركم
وربنا يوفقنا جميعا لما فيه الخير والصواب

21-06-2010, 10:57 AM
ddsf غير متصل
عضو مميز
إعجاب: 1
تلقى 2 إعجاب على 2 مشاركة
مبروك اخوى على اتخاذك خطوات جدية لانهاء حالة البلبلة التى مررت بها وان شاء الله تكمل على خير

عندى سوال هل انت وصلت لمرحلة الارجاء عند التقديم ولا انت عشان متخلف لم تحتاج لهذا المرحلة؟

21-06-2010, 01:39 PM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ddsf 
مبروك اخوى على اتخاذك خطوات جدية لانهاء حالة البلبلة التى مررت بها وان شاء الله تكمل على خير

عندى سوال هل انت وصلت لمرحلة الارجاء عند التقديم ولا انت عشان متخلف لم تحتاج لهذا المرحلة؟
اشكرك اخى ddsf
وبالنسة لسؤال حضرتك انا مكانش ليا ارجاء علشان مكنتش داخل فى ميعادى

21-06-2010, 05:08 PM
CeaZaR غير متصل
عضـو
الف مبرووووووووووووك يا مستر جرين على اول خطوه و ان شاء الله خير

22-06-2010, 01:15 AM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة CeaZaR 
الف مبرووووووووووووك يا مستر جرين على اول خطوه و ان شاء الله خير
أشكرك أخى CeaZaR

23-06-2010, 06:58 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع
ان شاء الله تكون النتائج مبشرة يا غالى
ربنا معاك .........................

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

24-06-2010, 06:29 AM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة gamal gamal 
ان شاء الله تكون النتائج مبشرة يا غالى
ربنا معاك .........................
أشكرك يا استاذ جمال ... وان شاء الله سوف اكتب الإجراءات التالية يوم الأحد القادم

28-06-2010, 04:03 PM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. GreenX 
أشكرك يا استاذ جمال ... وان شاء الله سوف اكتب الإجراءات التالية يوم الأحد القادم
تقدمت أمس الأحد إلى الهايكستب لمعرفة بقية الإجراءات ... فالموظف قال لى اذهب الى معسكر الانتقال والترحيل وشوف الدوسيه بتاعك موجود هنا ولا راح على الوحدة بتاعتك .. وبالفعل ذهبت الى معسكر الانتقال والترحيل ولاقيت الدوسيه بتاعى موجود وبالتالى مطلعليش كارنيه وبما ان سلاح ( داخلية مش حربية ) فقال لى احنا هنبعت فاكس للداخلية ونشوف موقفك النهائى ايه وتيجى كمان 15 يوم أى يوم الأحد بعد القادم .
وللموضوع بقية ان شاء الله كمان 15 يوم

28-06-2010, 04:13 PM
musa1 غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. GreenX 
تقدمت أمس الأحد إلى الهايكستب لمعرفة بقية الإجراءات ... فالموظف قال لى اذهب الى معسكر الانتقال والترحيل وشوف الدوسيه بتاعك موجود هنا ولا راح على الوحدة بتاعتك .. وبالفعل ذهبت الى معسكر الانتقال والترحيل ولاقيت الدوسيه بتاعى موجود وبالتالى مطلعليش كارنيه وبما ان سلاح ( داخلية مش حربية ) فقال لى احنا هنبعت فاكس للداخلية ونشوف موقفك النهائى ايه وتيجى كمان 15 يوم أى يوم الأحد بعد القادم .
وللموضوع بقية ان شاء الله كمان 15 يوم
اولا اخ جرين حمد لله علي سلامتك
بس عندي استفسار هوعشان يعملو كارنيه لازم تكون انت موجود يعني تكون روحت مركز تدريب وخلافه ولا هو ممكن يعملوه من نفسهم
ثانيا انا حربيه مش داخليه هتفرق في ايه يعني
ثالثا ايه الجديد اللي استخلصته من زايرتك التانيه يعني الكلام عن المحاكمه عباره عن ايه يعني متاكد خلاص ان فيه محاكمه فعلا ولا ممكن حكايه سن ال36 ولا هما اخرو ورقك والبحث من اجل ان موضوعك داخليه مش حربيه وان الداخليه وزاره منفصله تماما عن الحربيه ولك جزيل الشكر اخي وربنا يارب يوفقك وسال اخير اللي مكملوش اجرائات بعد الكشف الطبي 2010 وعمرهم 29 وهتكون دفعتهم لسه مخلصتش يوم ما يروح يعمل محاكمه لازم ينتظر لما دفعته تخلص ولا عادي

28-06-2010, 08:37 PM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1333 موضوع
بالتوفيق يا غالى

واستعلام الداخلية روتينى
ان شاء الله تأتى النتيجة مطمئنة ...

29-06-2010, 08:00 AM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة musa1 
اولا اخ جرين حمد لله علي سلامتك
بس عندي استفسار هوعشان يعملو كارنيه لازم تكون انت موجود يعني تكون روحت مركز تدريب وخلافه ولا هو ممكن يعملوه من نفسهم
ثانيا انا حربيه مش داخليه هتفرق في ايه يعني
ثالثا ايه الجديد اللي استخلصته من زايرتك التانيه يعني الكلام عن المحاكمه عباره عن ايه يعني متاكد خلاص ان فيه محاكمه فعلا ولا ممكن حكايه سن ال36 ولا هما اخرو ورقك والبحث من اجل ان موضوعك داخليه مش حربيه وان الداخليه وزاره منفصله تماما عن الحربيه ولك جزيل الشكر اخي وربنا يارب يوفقك وسال اخير اللي مكملوش اجرائات بعد الكشف الطبي 2010 وعمرهم 29 وهتكون دفعتهم لسه مخلصتش يوم ما يروح يعمل محاكمه لازم ينتظر لما دفعته تخلص ولا عادي
اشكرك أخى ...

ايوة علشان يعملوا كارنيه لازم الشخص يكون موجود ...
بالنسبة للداخلية فهى إدارة منفصلة فعلشان كده ورقى هيتأخر شوية ....
وبالنسبة للسن مش هتفرق ان دفعتك خلصت ولا لاء بس لازم تكون عديت الـ 30
وإن شاء الله كل شئ هيكون واضح فى الزيارة الثالثة لهم يوم الأحد بعد القادم ...

محاكمة متغيب عن مرحلة من مراحل التجنيد وقام بالكشف الطبى واتم الثلاثون ( تجربة فعلية )

English