أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

13-06-2010, 09:47 PM
DARTZ غير متصل
موقوف
إعجاب: 1
تلقى 18 إعجاب على 8 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

مشاكل مهمة في جهازي وعايز حد يحلهالي

مشاكل جهازي وعايز يحلهالي يا اجدع منتدي في العالم كلة

انا في مشكلة حصلة في الجهاز عندي مش مشكلة دية مشاكل

اولا
انا معنديش انتي فايرس وحطيت ريدر كاميرا كانون جوة الجهاز وبعدين بارتشن عندي الملفات اللي فية تحولت اللي ملفات بلغة غير مفهومة وجبت انتي فايرس وعملت سكان عرف يرجعها والحمد لله

شخص حيطلع ويقولي فين المشكلة
حقولة ان نفس الريدر والميموري سببتلي ان ملفات في بارتشنين اختفت وبذلت كل المحاولات المعروفة علشان ارجعهم مش عارف ولما اظهر الملفات المختفية واظهار ملفات السيستم بيظهر الملفات دية

found001 recycled ومعرفش اية
ومسحتهم كل شوية وبيكون جواهم ملفات عجيبة كدة
اما بقي انا مش عارف اعمل اية

المشكلة تكمل (تسمحولي يعني اقولكوا تكمل في وسط الكلام)
في اية؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

ثانيا انا كل ما افتح
Run >> regedit
تظهر بتاعة بتقول
regedit Has been Disabled by your administrator

حاولت احلها مش عارف

ثالثا

انا كل ما انزل كاسبر سكاي مبيشتغلش عندي لا هو ولا انترنت سيكيورتي

رابعا

انا جهازي تقيييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييييل وبنزل 3 نسخ وندوز وسعات خمسة في الشهر ومش عارف لية

واخيرا وليس اخر انا جهازي شاكك ان فية هاكر ومش عارف اعمل اية

اكون شاكر ليكم يا جماعة لو قلتولي اعمل اية

يااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارب

حد يرد ومستناش

وياريت يا جماعة تفكروا في حلول بجد
غير الحلول الزكية جدا اللي بتظهر شخصية ذكية فعلا اللي بتقول كدة
* نزل انتي فايرس :- نزلت افج وخلالي الجهاز كاني راكب حمار

* فرمت الجهاز!!! دة مينفعش علشان كل الحجات اللي علية عايزها جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااااااااااااااااااااااااااااااااااا

احم ............................... نسيت اقولكم مشكلة كمان

انا ال task manager و regedit مبيشتلوش عندي
مشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهالي:biggri n:مشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهالي:bigg rin:مشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهالي: 832:مشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهالي

مستني بالله عليكم حد يقولي لية واكون شاكر ليكم بجد

مش شاكر بس واحمد وعلي كمان
مشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهاليمشاكل جهازي وعايز يحلهالي

الف شكر علي الرد مقدما

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
مشاكل الشاشة الزرقاء مهمة لكل مهندس - وكيفية معرفة الباك دستور في الهاردسك - أرجو التثبيت خبير الصيانة صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 7 13-09-2010 10:22 PM
جهازي كله مشاكل ويعلق فور اتصالي بالانترنت اساد العراق صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 17 17-01-2010 12:41 AM
مشاكل في جهازي شروق صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير 8 14-11-2008 01:18 PM
جهازي عليه ثلاثة انظمة كيف احذف واحد منهم بدون مشاكل ؟ anouarattn المرحلة الرابعة : Multiboot عمل اسطوانه متعددة الانظمه ذاتية الاقلاع 0 08-09-2008 01:12 AM

13-06-2010, 10:35 PM
waedqossous غير متصل
الوسـام الذهبي
إعجاب: 51
تلقى 753 إعجاب على 232 مشاركة
تلقى دعوات الى: 578 موضوع
بنسببه لمشكله الرجستري و التاسك
خذ هذه الادة

http://www.4shared.com/get/81068032/...E23698C5.dc214

و لأرجاع الملفات المخفيه اتبع الشرح

بعض الفيروسات و البرامج الضارة تعطل ميزة إظهار الملفات المخفية من خيارات المجلد، و حتى بعد تنظيف جهازك من الفيروسات قد تجد هذه الميزة ما زالت معطلة مع إن الجهاز لا يحوي على فيروسات.

السبب: هذه الفيروسات تعدل على بعض الخيارات في الريجيستري،ولكن انشاء الله الحل سهل و بسيط.

نبدأ الشرح

أولا- تأكد من خلو جهازك تماما من الفيروسات و البرامج الضارة عن طريق فحصه الفيروسات ويكون المضاد محدث آخر تحديث

ثانيا- بعد تنظيف الجهاز افتح تشغيل ألأوامر من قائمة ابدأ start-run

سوف يظهر لك هذه النافذة واكتب الامر التالي "regedit

ثم سوف يظهر لك محرر الريجيستري

ثم

ثم

ثم

ثم

ملاحظة

اما اذا كان النوع بجانبها هو reg_sz افعل التالي:

-اضغط بالزر الايمن على CheckedValue ثم اختر حذف delete

-اضغط بالزر الايمن على مكان فارغ داخل النافذة و اختر جديد dword value

-ادخل الاسم التالي تماما كما هو مكتوب هنا مع مراعاة الاحرف الكبيرة و الصغيرة: CheckedValue

(اذا لم تتمكن من تغيير الاسم في الخطوة السابقة اضغط فوق هذه القيمة التي انشأتها للتو new value و اختر rename او اعادة التسمية)

-اضغط بالزر الايمن على checkedvalue و اختر تعديل modify

-في حقل القيمة value data ادخل الرقم 1 ثم اضغط ok

انحلت المشكلة انشاء الله

13-06-2010, 11:08 PM
DARTZ غير متصل
موقوف
إعجاب: 1
تلقى 18 إعجاب على 8 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
الف الف الف الف شكر علي الرد والله وحل المشكلة بس برضو المشكلة منحلتش !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
برضو ريجايديت regedit مبيفتحش اعمل اية مع العلم اني مش منزل انتي فايرس وكل ما انزلة يتقل الجهاااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ز
جداااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا اااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا ااا
ومش عارف اعمل اية وبالتالي مطبقتش حل اختفاء الملفات ومش عارف اعمل اية
لو ينفع تكلمني علي الخاص او تبعتلي رسائل علي ايميلي انا مش عارف اذا كان وضع ايميل ممنوع ولا لا بس انا بجد في مشكلة رهييييييييييييييييييييييييييييييييييييبة جدا
دة ايميلي kill_or_burn علي الياهو و dna8lban علي الجي ميل

13-06-2010, 11:21 PM
waedqossous غير متصل
الوسـام الذهبي
إعجاب: 51
تلقى 753 إعجاب على 232 مشاركة
تلقى دعوات الى: 578 موضوع
انا ضفتك على الياهو ممكن تقبلني

مشاكل مهمة في جهازي وعايز حد يحلهالي