أستغفر الله العظيم ,, اللهم لك الحمد

العودة   منتديات داماس > برامج الكمبيوتر والانترنت > صيانة الكمبيوتر وحلول الحاسب الألي - هاردوير

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

02-04-2010, 05:38 AM
M4Ck91V3R غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 19
تلقى 3 شكر على مشاركة واحدة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 0
تلقى 0 عدم اعجاب على 0 مشاركة

مشـاكــل واستشارات

مشـاكــل واستشارات

دلوقتى انا عندى مشكله فى جهازى , الجهاز مواصفاته لحد ما كويسه وهى دى

رام جيجا وواحده 512
بروسيسور 3.7
كاش 512
مازر بورد جيجا بايت 945
صوت وفيجا بلت ان
32bit
جهازى كان شغال كويس جدا ومره واحده لقيته بقى تقيل جدا يعنى مش ده الجهاز اللى انا عارفه ومسطب نسخه XP Lenovo وبقالى فتره شغال بيها وكويسه جدا ولسه مسطبها مفيش من اسبوعين تلاته , والانتى فيرس AVG9.0 انترنت سيكيورتى وده اللى انا شغال بيه على طول يعنى مش جديد هنقول ان تقل الجهاز ده منه , مفيش فيروسات مفيش سباى وير الC فيها مساحه فاضيه بتاع 5 جيجا الهارد 160 ساتا ماكستور اوريجينال , المشكله انى مش عارف ايه التقل اللى فى الجهاز ده ياخدله بتاع دقيقتين على ما يفتح النسخه بتحمل بسرعه وبتفتح التقل بقى لما يجيى يفتح بعد ما الشاشه الافتتاحيه تيجى والنسخه انا مسطبها كويس ومحصلشى اى مشاكل وهى بتتسطب ولا ملف اتعمله سكيب وكلله تمام وبردو تقيل , وللعلم الكهربا هنا وحشه جدا جدا يعنى اخرها 160 لازم محول رفع عشان توصل لل220 وانا مش عندى محول رفع بس اساسا الجهاز كان شغال كويس على الكهربا دى وعمره ما تقل بالطريقه دى يعنى وصلت هارد وبنقله 9 جيجا قالى 72 دقيقه وبالتيرا كوبى والكيسه عندى ماتريكس ومعروف ان الباورات بتاعتها مش كويسه بس هى معايا من 2006 فلله . لما باجى اضغط على الهوت ميل عشان يفتح ولو انا مشغل الوين امب تبص تلاقى الاغنيه بتقطع ومعظم الوقت الCPU usage 100% او لما باجى اشغل اى برنامج مهما ان كان حجمه او وظيفته فا انا مش عارف دى مشكله نسخه مثلا ولا الكهربا هى اللى بتعمل كده فى الجهاز ولا ايه بالظبط مع العلم ان لما الجهاز يشتغل بعد فتره من الشغل عليه بتاع نص ساعه كده كل حاجه ترجع زى ما كانت ويبقى سريع ومفيش مشاكل .

الاستفسارات بقى ..

- لو انا عندى بروسيسور 2.0 ومعاه هارد ساتا 320 ورامات جيجا هل التوليفه دى تشتغل مع بعض يعنى عادى ولا لازم توليفه معينه .
- انا عندى هارد 40 داتا مركبه كده عشان معنديش مساحات بلاقى الجهاز تقيل جدا مع ان مواصفاته تستحمل بس الهارد الاساسى بتاعى 160 ساتا , هل فيه توصيله معينه يعنى !

وأسف على الاطاله

02-04-2010, 09:38 PM
Magic-M غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,370
تلقى 670 إعجاب على 101 مشاركة
تلقى دعوات الى: 512 موضوع
بطئ الجهاز فى هذه الحالة .. وعلى حسب ما فهمت .. ناتج من أحد الأسباب الآتية :

1- تأكد من أن المروحة المثبتة فوق البروسيوسر سليمة .. بمعنى
أنك عندما تقم بتشغيل الجهاز .. تجده تدور بسرعة عالية ..
2- ان كانت سليمة وتعمل جيداً .. قم بفكها و تأكد من وجود الكريم المبرد ( شبه سائل ) موجود أسفل المروحة
فوق سطح البروسيسور .. ولو لقيته جاف و أصبح بودرة .. قم بتنظيفه جيدا بمنديل او قطعة قماش

وانزل اشتريه ( بيقولو عليه كولر .. هتلاقيه بصف جنيه مصري )

2- ممكن تكون المشكلة ايضا بسبب كابل الداتا الموصل للهارد الأربعين .. قد يكون تالف
فيعمل ولكن ببطئ شامل للجهاز .. لان الويندوز تحاول قراءته مرارا وتكرارا
فيتسبب ذلك فى البطء

3- الهارد والبروسيور اللى بتقول عليهم .. لو يركبو عندك .. خلاص ركبهم وتمام مفيش اي مشكلة

( ملاحظة لقد أهملت مشاكل الكهرباء لأنك تقول انها ليست السبب )

02-04-2010, 10:22 PM
اذكرالله غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 274
تلقى 530 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 10 موضوع
قد يكون ما يلي
1- الكهرباء ( انا شخصيا عندي الكهرباء ممتازة وكنت انسخ 50GB ب نصف ساعة لكن قبل اسبوع كنت عند احد زملائي وكانت الكهرباء بها مشاكل , حيث اني كنت اشعر بها عند اطراف ال usb port
واردت ان انسخ ملف من عنده وحجمه 10GB واستغرق النسخ 00:45 دقيقة مع العلم ان النظام نفسه وال laptop نفسه - النظام linux yoper - وكانت سرعة التنزيل اسرع من النسخ ! تصور !
حيث التنزيل كان سرعته 5MB/sec والنسخ 654KB/sec )
2- قد يكون من احد البرامج اللتي حملتها مؤخرا واللتي لا تتوافق مع النظام او انها تحمل نفسها مع تشغيله
3- الامر الاخير المحتمل قد يكون virus حيث انه ليس بالضرورة انك محمل antivirus لا يعني انك خالي من viruses

الحل :
1- حاول ان تصلح ال windows وذلك بوضع ال cd واعادة التشغيل واختر اصلاح
2- reinstall windows
3- لتعرف هل المشكلة بالنظام ام بال hardware
استخدم linux live-cd دون تثبيته وانظر هل المشكلة قائمة ام لا

03-04-2010, 03:20 AM
M4Ck91V3R غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Magic-M 
بطئ الجهاز فى هذه الحالة .. وعلى حسب ما فهمت .. ناتج من أحد الأسباب الآتية :

1- تأكد من أن المروحة المثبتة فوق البروسيوسر سليمة .. بمعنى
أنك عندما تقم بتشغيل الجهاز .. تجده تدور بسرعة عالية ..
2- ان كانت سليمة وتعمل جيداً .. قم بفكها و تأكد من وجود الكريم المبرد ( شبه سائل ) موجود أسفل المروحة
فوق سطح البروسيسور .. ولو لقيته جاف و أصبح بودرة .. قم بتنظيفه جيدا بمنديل او قطعة قماش

وانزل اشتريه ( بيقولو عليه كولر .. هتلاقيه بصف جنيه مصري )

2- ممكن تكون المشكلة ايضا بسبب كابل الداتا الموصل للهارد الأربعين .. قد يكون تالف
فيعمل ولكن ببطئ شامل للجهاز .. لان الويندوز تحاول قراءته مرارا وتكرارا
فيتسبب ذلك فى البطء

3- الهارد والبروسيور اللى بتقول عليهم .. لو يركبو عندك .. خلاص ركبهم وتمام مفيش اي مشكلة

( ملاحظة لقد أهملت مشاكل الكهرباء لأنك تقول انها ليست السبب )
المروحه شغاله كويس لانى لسه مغيرها وسرعتها سريعه اللى هى المعقول , ده غير انى من شهر كنت لسه فاكك الجهاز كلله ومنضفه وحاطط كولر وهو ب 25 قرش مش بنص جنيه ولما بحط ايدى على المروحه من تحت عشان المشكله دى حصلتى قبل كده وكانت المروحه بايظه وكنت بشغلها بايدى عشان تشغل " كسل " بلاقى حرارته طبيعيه .

كابل الداتا اللى موصل بيه الهارد كابل اوريجنال كان جاى مع بورده اسوس بس هو شغال من غير جنبر وهو هارد اوريجنال كنت جايه فى كيسه Dell gx 280 والهارد اللى انا شغال بيه ماكستور اوريجنال بردو جاى فى gx 270 ممكن يكون ليه علاقه

بالنسبه للهارد والبروسيسور مش على جهازى ده جهاز تانى وتقيل فى شغله بردو وهو الجهاز شغال عادى بس تقيل شويه فنا كنت بسئل لو يعنى ليهم علاقه خصوصا ان رامات جيجا وهارد 320 مع بروسيسور 2.0 وكاش 512 مش متوافقين مع بعض .

هو على طول فيه مشاكل كهربا بس من فتره كان فيه صيانه فى الكهربا على الخط الى انا شغال عليه فا ممكن تكون السبب خصوصا انى شايل موصل الجهاز بمشترك وجايبله سلكين هما رفيعين جدا وقدام جدا من 20 سنه كده وفاتح الفيشه ولاحم كلله ببعضه عشان الجهاز بعيد عن الفيش اللى فى الاوضه

03-04-2010, 03:25 AM
M4Ck91V3R غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة اذكرالله 
قد يكون ما يلي
1- الكهرباء ( انا شخصيا عندي الكهرباء ممتازة وكنت انسخ 50GB ب نصف ساعة لكن قبل اسبوع كنت عند احد زملائي وكانت الكهرباء بها مشاكل , حيث اني كنت اشعر بها عند اطراف ال usb port
واردت ان انسخ ملف من عنده وحجمه 10GB واستغرق النسخ 00:45 دقيقة مع العلم ان النظام نفسه وال laptop نفسه - النظام linux yoper - وكانت سرعة التنزيل اسرع من النسخ ! تصور !
حيث التنزيل كان سرعته 5MB/sec والنسخ 654KB/sec )
2- قد يكون من احد البرامج اللتي حملتها مؤخرا واللتي لا تتوافق مع النظام او انها تحمل نفسها مع تشغيله
3- الامر الاخير المحتمل قد يكون virus حيث انه ليس بالضرورة انك محمل antivirus لا يعني انك خالي من viruses

الحل :
1- حاول ان تصلح ال windows وذلك بوضع ال cd واعادة التشغيل واختر اصلاح
2- reinstall windows
3- لتعرف هل المشكلة بالنظام ام بال hardware
استخدم linux live-cd دون تثبيته وانظر هل المشكلة قائمة ام لا
اهو انا اكترحاجه اكرهها فى حياتى انى انزل نسخه مع انى بنزل فى اليوم بتاع 5 ويندوزات لاجهزه تانيه بتجيلى لسه هشيل الملفات اللى انا عمالها دون لود من على الC ولسه هقعد اسطب برامج واعمل ابديت قصه طويله اوى ده غير ان كل الناس هنا مفيش شقه مفيهاش محول رفع للكهربا بس مثلا التقل ده يبقى بالنهار او فى فتره المغرب وكده عشان بيبقى فيه ضغط انما التقل ده بيحصلى فى معظم اوقات اليوم ولاحظ الوقت بتاع ردودى هتلاقيها كلها بعد 1 صباحا , وانا متاكد 100% ان جهازى مفيهوش فيروسات لسبب انى عملت سكان بالا AVg وباسطوانه الطوارىء الخاصه بافيرا والكاسبر والنود والحمد لله ولا برنامج من دول جابلى فيروسات . فنا شكلى هنزل نسخه جديده وامرى لله

03-04-2010, 07:42 AM
Magic-M غير متصل
الوسـام الماسـي
إعجاب: 1,370
تلقى 670 إعجاب على 101 مشاركة
تلقى دعوات الى: 512 موضوع
وحاطط كولر وهو ب 25 قرش مش بنص جنيه
يا سيدى ولا يهمك مافرقتش .. بس بسيب الناس تاكل عيش
عموما باكت الكولر فيه 200 كيس صغير .. و السعر 25 جنيه
يعنى الواحدة سعرها 12.5 قرش .. مش ربع جنيه يا شاطر ..

ملاحظة .. أنصحك بتغيير محل الاقامة .. يمكن الجهاز عايز يغير جو وللا حاجة

.
..

..
.
.

تحياتى .. وانا بهزر معاك

04-04-2010, 04:42 AM
M4Ck91V3R غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Magic-M 

يا سيدى ولا يهمك مافرقتش .. بس بسيب الناس تاكل عيش
عموما باكت الكولر فيه 200 كيس صغير .. و السعر 25 جنيه
يعنى الواحدة سعرها 12.5 قرش .. مش ربع جنيه يا شاطر ..

ملاحظة .. أنصحك بتغيير محل الاقامة .. يمكن الجهاز عايز يغير جو وللا حاجة

.
..

..
.
.

تحياتى .. وانا بهزر معاك
دى اول مره تحصل معايا على فكره بس هسطب نسخه بقى وامرى لله , واهو شم النسيم جاى اهو هبقى اخد الجهاز امشيه شويه على البحر يمكن تكون اعصابه تعبانه وبقاله كتير مخرجشى بره الاوضه تسلملى ياباشا على مساعدتك

04-04-2010, 09:14 PM
الهواري غير متصل
عضوية الشرف
إعجاب: 179
تلقى 534 إعجاب على 88 مشاركة
تلقى دعوات الى: 168 موضوع
مواضيع لم تعجبه: 1
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة M4Ck91V3R 

الC فيها مساحه فاضيه بتاع 5 جيجا الهارد 160 ساتا .

أنت حليتها الخمسه جيجا فى الأكس بى لتشغيل النظام فقط وتحتاج مساحة أخرى كل برنامج حسب أمكانياتة زائد البرامج التى تعمل فى الخلفية
نظف السى من كل حاجة

مشـاكــل واستشارات