أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده



العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > صور - طرائف - الغاز - مسابقات - تسالي - مرح - نكت - فوازير


مواضيع مميزة  


آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة


24-03-2011, 02:24 AM
mzar720 غير متصل
عضوية الشرف
رقم العضوية: 17255
تاريخ التسجيل: Jan 2005
الإقامة: Kuwait
المشاركات: 4,134
إعجاب: 1,631
تلقى 398 إعجاب على 51 مشاركة
تلقى دعوات الى: 7 موضوع
    #1576  

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ommarime 
طيب بعد اذن مصيبه


المقادير :

2 باذنجان قليه
2 فلفلايه رومى متوسطه او واحده كبيره
4 بطاطس متوسطه او كبيره (على حسب الرغبه)
2 بصله (واحده مفرومه وواحده شرايح)
1طماطمايه كبيره ,, عصير 2 طماطم
3فصوص ثوم
بهارات (بهارات مشكله, فلفل اسود, كمون, مكعب ماجى,ملح,1 حبهان(هيل)
لحمه مفرومه طبعا


اولا: حمرت الباذنجان
والبطاطس وجزء من الفلفل الرومى
نيجى للحمه المفرومه
نكون حمرنا البصل للون البيج مش الدهبى كل لون بيعمل نكهه مختلفه
نحط عصير 2 طماطم ..
وبعد ماخلصناها نجيب الصينيه ونحط شويه سمن او زيت <<
مش كتير لانها بتنزل زيوت لوحدها
ونفرد البصل الشرايح والطماطم و نص مقدار البطاطس
ونصف مقدار الباذنجان وعليه الفلفل المحمر
وتلات تربع اللحمه المفرومه ورصيت تانى باقى كميه البطاطس فوقه
والباذنجان والفلفل الرومى (مش محمر) بحبه بيدى نكهه جميييله قوى غير المحمر
وعصير الطماطم (حوالى 4 طماطم وعليهم البهارات كلها مع حبه الهيل ومكعب الماجى والثووم )
وبعدين نكون سخنا الفرن ونحطها ...............
ولو عندك شوربه ونشفت قوى ضيف كبشه صغيره خاالص
وبالهناء
تسلم ايدك اختى ام مريم , شكلها يفتح النفس , هعملها و انا وحظى و هأكل الشباب اللى معاي منها و هما و حظهم




دخـــــول متقطع
ربي اشرح لي صدري و يسر لي امري

( اللهم أصلح لي ديني الذي هو عصمة أمري, و أصلح لى دنياي التي فيها معاشي, و أصلح لى آخرتي التى فيها معادي, و اجعل الحياة زيادة فى كل خيــر, و اجعل الموت راحة لى من كل شــر )

24-03-2011, 02:24 AM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 164154
تاريخ التسجيل: Sep 2008
الإقامة: DamasGate
المشاركات: 5,149
إعجاب: 1,525
تلقى 977 إعجاب على 185 مشاركة
تلقى دعوات الى: 7 موضوع
    #1577  

ماشى يا محمود أروح أنط فيه أهو
أدينا أطرئنا
وعلى رأى المثل
الراجل بميت ست لكن جت الست يغور وفستين داهية الراجل
وماتنساش برده إن أشهر شيفات فى العالم رجال ماشى


24-03-2011, 02:29 AM
ommarime غير متصل
مجهودات عظيمة فى الركن العام والصور
رقم العضوية: 320630
تاريخ التسجيل: Jan 2010
المشاركات: 5,212
إعجاب: 997
تلقى 2,463 إعجاب على 543 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
    #1578  

ولا يهمك يامصيبه انا وانت مصريين زى بعض
واكلنا واحد يعنى اعتبرها فى بيتها فهمنى صح


24-03-2011, 02:33 AM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 164154
تاريخ التسجيل: Sep 2008
الإقامة: DamasGate
المشاركات: 5,149
إعجاب: 1,525
تلقى 977 إعجاب على 185 مشاركة
تلقى دعوات الى: 7 موضوع
    #1579  

فى بيتها يا أم مريم
ماشى الحال

24-03-2011, 02:34 AM
ommarime غير متصل
مجهودات عظيمة فى الركن العام والصور
رقم العضوية: 320630
تاريخ التسجيل: Jan 2010
المشاركات: 5,212
إعجاب: 997
تلقى 2,463 إعجاب على 543 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
    #1580  

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mzar720 
تسلم ايدك اختى ام مريم , شكلها يفتح النفس , هعملها و انا وحظى و هأكل الشباب اللى معاي منها و هما و حظهم
لا اطمن بس يريت يكون معها سلطه لانها تحمى على الصدر
وبعدها عصير او بيبسى



24-03-2011, 02:51 AM
mzar720 غير متصل
عضوية الشرف
رقم العضوية: 17255
تاريخ التسجيل: Jan 2005
الإقامة: Kuwait
المشاركات: 4,134
إعجاب: 1,631
تلقى 398 إعجاب على 51 مشاركة
تلقى دعوات الى: 7 موضوع
    #1581  

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moseba 
ماشى يا محمود أروح أنط فيه أهو
أدينا أطرئنا
وعلى رأى المثل
الراجل بميت ست لكن جت الست يغور وفستين داهية الراجل
وماتنساش برده إن أشهر شيفات فى العالم رجال ماشى
عيب عليك يا محمد , هو حد يقدر يستغني عنك

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ommarime 
ولا يهمك يامصيبه انا وانت مصريين زى بعض
واكلنا واحد يعنى اعتبرها فى بيتها فهمنى صح
ما انا مصري برضه و لا خلاص عشان سبت البلد اعتبرتوني اجنبي , دا حتى هنا لو قعدت مية سنة مفيش جنسية يعني مفيش غيرها المصرية و بس (و دا شيء اتشرف بيه و الحمد لله)

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ommarime 
لا اطمن بس يريت يكون معها سلطه لانها تحمى على الصدر

وبعدها عصير او بيبسى





اكيييييييييد , انا هديها فيروز (بشجع منتج بلدنا)

24-03-2011, 01:26 PM
منى غير متصل
مجهودات طيبة فى الركن العام وركن الصور
رقم العضوية: 312413
تاريخ التسجيل: Oct 2009
الإقامة: الاسكندريه
المشاركات: 3,172
إعجاب: 1,709
تلقى 416 إعجاب على 76 مشاركة
تلقى دعوات الى: 113 موضوع
    #1582  

ماشاء الله عليك يا أم مريم

طيب طريقة البيتزا بالمرة علشان اقارنها بالمعايا ^^


24-03-2011, 05:13 PM
جهاد ع غير متصل
عضوية الشرف
رقم العضوية: 325026
تاريخ التسجيل: Feb 2010
الإقامة: الاردن
المشاركات: 13,401
إعجاب: 1,304
تلقى 767 إعجاب على 287 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1248 موضوع
    #1583  

الى اين وصلنا بالنهاية؟


سلامة القلوب بتقوى الله

24-03-2011, 10:12 PM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 164154
تاريخ التسجيل: Sep 2008
الإقامة: DamasGate
المشاركات: 5,149
إعجاب: 1,525
تلقى 977 إعجاب على 185 مشاركة
تلقى دعوات الى: 7 موضوع
    #1584  

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة mzar720 

عيب عليك يا محمد , هو حد يقدر يستغني عنك
[/CENTER]
حبيب قلبى يا محمود وإيه أخبارك يا عم ؟
عامل إيه فى الغربة؟
ربنا معاك ويسلمك من كل سؤ؟

24-03-2011, 10:22 PM
mzar720 غير متصل
عضوية الشرف
رقم العضوية: 17255
تاريخ التسجيل: Jan 2005
الإقامة: Kuwait
المشاركات: 4,134
إعجاب: 1,631
تلقى 398 إعجاب على 51 مشاركة
تلقى دعوات الى: 7 موضوع
    #1585  

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة moseba 
حبيب قلبى يا محمود وإيه أخبارك يا عم ؟


عامل إيه فى الغربة؟
ربنا معاك ويسلمك من كل سؤ؟
ههههههههه .....ايه يا مصيبة صعبت عليك و لا ايه , الحمد لله كله تمام , مش نقصني غير انزل مصر وحشتني جدا

-------------------------

خرجنا كتير عن الموضوع و نقوووووول اللى بعدي يحكي اى موقف طريف

25-03-2011, 02:26 AM
ommarime غير متصل
مجهودات عظيمة فى الركن العام والصور
رقم العضوية: 320630
تاريخ التسجيل: Jan 2010
المشاركات: 5,212
إعجاب: 997
تلقى 2,463 إعجاب على 543 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
    #1586  

المشاركة الأصلية كتبت بواسطة منى 
ماشاء الله عليك يا أم مريم

طيب طريقة البيتزا بالمرة علشان اقارنها بالمعايا ^^


  • المقادير:
  • مقادير العجين:
    2 كوب دقيق
    1/8 كوب زيت ذرة
    1 بيضة
    ذرة ملح
    قطعة خميرة في حجم عين الجمل
    ماء دافئ
    مقادير الحشوة:
    بسطرمة أو لحم معصج أو تونة
    2 ثمرات فلفل أخضركبيرة
    جبن رومي
    جبن شيدر
    جبن موزاريلا
    زيتون أسود مخلي
    شرائح طماطم رقيقة
    مقادير الصلصة:
    3م ك زيت ذرة
    بصلة متوسطة مفرومة
    عصير 3 ثمرات طماطم
    1 م ك دقيق
    ملح وفلفل أسود وبهارات
  • التحضير:
  • 1- وضع ملعقة سكر للخميرة وبعض الماء الدافئ لتخمر
    2- يتم عمل العجين وذلك بإضافة الملح للدقيق ثم إضافةالخميرة للدقيق
  • وإضافة الزيت والبيضة وتعجن جيدا ويضاف له الماء الدافئ
  • إذا احتاج له حتى تنفصل العجينة عن يديك ولا تلتصق بها، وتترك لتخمر وترتفع.
    3- يتم عمل الصلصة وذلك بوضع الزيت في الحلة ووضع البصل المفروم
  • معه ويقلب حتى يصبح لونه ذهبيا ثم يضاف الدقيق ثم عصير الطماطم
  • ويترك ليغلي لدقائق ثم يضاف الملح والتوابل ويترك لتبرد.
    4- يفرم البسطرمة والفلفل الأخضر والأجبان ويقطع الزيتون.
    5- توضع 3 م ك زيت ذرة في الصينيةثم تفرد عليها العجين بسمك 1 سم
  • وتترك لتخمر في الصينية.
    6- توزع الصلصة في الصينية بالتساوي بحيث تغطي العجين.
    7- يرش على الوجه -بالتساوي- البسطرمة أو اللحم المعصج أو التونة
  • (بعد تصفية الزيت منها وتفتيتها) ثم الفلفل الأخضر ثم الأجبان ثم الزيتون
  • ثم حلقات الطماطم ثم يساوى الوجه باليد بالضغط الخفيف جدا .
  • وبالهناء حبيبتى


25-03-2011, 03:03 AM
الجازية غير متصل
عضوية الشرف
رقم العضوية: 140028
تاريخ التسجيل: Jul 2008
الإقامة: العالم العربي
المشاركات: 5,800
إعجاب: 1,430
تلقى 2,461 إعجاب على 435 مشاركة
تلقى دعوات الى: 137 موضوع
    #1587  

طيب واللي بعدك ايه يا ام مريم


"أَمشي على هَدْيِ البصيرة، رُبّما
أُعطي الحكايةَ سيرةً شخصيَّةً. فالمفرداتُ
تسُوسُني وأسُوسُها. أنا شكلها
وهي التجلِّي الحُرُّ. لكنْ قيل ما سأقول.
يسبقني غدٌ ماضٍ.

تُنسَى، كأنِّكَ لم تكن
خبراً، ولا أَثراً... وتُنْسى"

25-03-2011, 03:21 AM
ommarime غير متصل
مجهودات عظيمة فى الركن العام والصور
رقم العضوية: 320630
تاريخ التسجيل: Jan 2010
المشاركات: 5,212
إعجاب: 997
تلقى 2,463 إعجاب على 543 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع
    #1588  

قولى انتى ياجازية

25-03-2011, 03:36 AM
الجازية غير متصل
عضوية الشرف
رقم العضوية: 140028
تاريخ التسجيل: Jul 2008
الإقامة: العالم العربي
المشاركات: 5,800
إعجاب: 1,430
تلقى 2,461 إعجاب على 435 مشاركة
تلقى دعوات الى: 137 موضوع
    #1589  

طيب اللي بعدي بيقرأ لروايات رجل المستحيل

25-03-2011, 03:38 AM
moseba غير متصل
الوسـام الماسـي
رقم العضوية: 164154
تاريخ التسجيل: Sep 2008
الإقامة: DamasGate
المشاركات: 5,149
إعجاب: 1,525
تلقى 977 إعجاب على 185 مشاركة
تلقى دعوات الى: 7 موضوع
    #1590  

قرأتها مرتين من قبل وأنا صغير
بس دلوقتى لأ

اللى بعدى

بيحب charles decken وبالذات قصة oliver twist

 


لعبة .. جون ومش جون

English

Powered by vBulletin® Version
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
The owner and operator of the site is not responsible for the availability of, or any content provided.
Topics that are written in the site reflect the opinion of the author.
جميع ما يُطرح من مواضيع ومشاركات تعبر عن رأي كاتبها ولا تعبر عن رأي مالك الموقع أو الإدارة بأي حال من الأحوال.