أستغفر الله العظيم ... سبحان الله وبحمده

العودة   منتديات داماس > المنتديات العامة > مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ

مواضيع مميزة  

آخر عشرة مواضيع المواضيع النشطة

15-02-2010, 05:43 AM
alizo غير متصل
عضو جديد
إعجاب: 0
تلقى 0 إعجاب على 0 مشاركة
تلقى دعوات الى: 0 موضوع

حياتي كلها بقت جحيم ونفسي بجد انتقم من الناس دي

حياتي كلها جحيم ونفسي انتقم

اولا انا بشكر القائمين علي القسم الجميل ده ويمكن دي تكون اول مشاركه ليا في هذا المنتدي لرائع ولاكن لم اجد مكانا اضع في همومي ومشكلتي سوي هنا معكم فتقبلوني وساعدوني في ما انا فيه

اولا انا اسمي محمد عندي 21 سنه التحقت بالخدمه العسكريه يوم 8/2/2009 سلاح سكرتاريا عسكريه مركز تدريب دهشور .

البدايه :
اولا انا اعاني والحمد لله من مرض في المناعه يؤدي الي حدوث التهابات وتجلتاط في القدم تمنعني عن الحركه لمده قد تصل ل 6 شهور وهذا المرض عندي منذ الصغر ولي ملفات في المستشفيات لاني تقريبا زهبت لكل من له تخصص في هذا المرض ولاكن ليس له علاج سوي المتابعه والراحه التامه وقد قمت بعمل عمليه في قدمي اليسري منذ 5 سنوات لوجود جلطه فيها ومعي من الاوراق ما يثبت ذالك .
تقدمت للتجنيد وانا اعرف اني غير لائق طبيا الا ان الطبيب لم يعر اي اهتمام لحالتي وقالي مدام واقف قدامي تبقي معافي قلتله حضرتك انا معايا ما يثبت حالتي ومستعد لتوقيع الكشف الطبي الكامل علي للتاكد قال لي "الي بعده"
طبعا خرجت وانا لا اعرف ما افعل والتحقت فعلا بالخدمه العسكريه ومنذ 3 يوم لي في مركز التدريب بدائت قدمي في التورم وحدث لي نزيف داخلي في الركبه اليسري وتم علي اثرها نقلي لعياده الوحده مما جعل الدكتور المتواجد بكتابه راحه عنبر لمده 10 ايام لي وقيام قائد لواء الطلبه العقيد شعيب بجعلي اتصل علي اهلي من مكتبه لاحضار العلاج الازم لي وبعد العشرا ايام بدات قدمي للتماثل للشفاء وحدثت مشاكل مع الصولات بسسب الموضوع اتهموني اني الفق الامر حتي اترك الجيش ولم يكن مني الي اني انهرت امامهم وبدات في سبهم وكدت ان اضرب احدهم وتم اخراجي للكشف الطبر في مستشفي حلميه الزيتون وحينما شاهدني الدكتور قال لي انته ازي يابني دخلت الجيش انته عندك اشتباه في جلطه في رجلك ونزيف دخلي ادي للتجلط ده طبعا انا كنت عارف حالتي مسبقا .
المهم
اعطاني ورق ما يفيد بعرضي علي مستشار وقالي بعد العرض تستلم ورق المعافاه غير لاءق طبي وقالي دلوقتي انا كتبتلك علي اجازه لمده 15 يوم من مركز التدريب يعني هترجع وحدتك تسلم حجتك وتروح بس دلوقتي انته هتتعرض علي مستشار طبعا انا مكنتش فاهم يعني ايه عرض علي مستشار واداني الورق
واثناء خروجي من عند الدكتور كان معي الصول الزي قمت بشتمه من قبل فقام باخز الورق وقالي لازم نرجع الوحده حالا قلتله حضرتك انا عندي عرض علي مستشار قالي بعدين بعدين قلت ماشي
وبمجرد عودتي قام بتقطيع الورق قمت باشكوي العقيد واللواء وكل من استغست بهم قالو لي بالحرف "لو مش عاجبك اهرب"
ومع اول اجازه مرجعتش تاني لظروف مرضي
بس انا دلوقتي مش عارف اشتغل ولا اي حاجه ولا حتي عارف ازور ورق وخايف اني اتمسك وخايف ان حد يجي يقبض عليا انا تقدمت بشكوي للاداره العامه لامانه الدفاع وللوزير شخصيا ولم يحدث شئ وقالولي احنا بعتنا لجنه تفتيش وقالو انك اصلا متعبتش ومرحتش مستشفي !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

طيب انا لو رجعت دلوقتي الي الي هيحصلي بالظبط هتسجن اد ايه وفين وهكمل وحدتي ولا لاء
وهل ممكن يقوم محامي بحل المشكله دي ويجبلي حقي
انا اسف بجد اني طولت عليكم بس صدقوني انا تعبان قوي ومحتاج حد جمبي
وشكرا ليكم

المواضيع المشابهه
الموضوع كاتب الموضوع المنتدى مشاركات آخر مشاركة
ارجوكم ساعدونى ،، استشاره عاجله متهدد بها حياتي كلها اللهم فك كربي مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 6 27-06-2013 07:10 PM
الناس كلها بتقولى انساك وردة البستان منتدى الشعر العربي والخواطر والنثر 0 23-02-2013 07:17 AM
البرنامج ده مغلب الناس كلها Net framwork 2sp2 SamehGoda المرحلة الثالثة : إضافة البرامج و الدرايفرات وبعض ملفات الميديا أو الخلفيات 2 30-10-2012 01:48 AM
إذا رغب أحد المتعاقدين في إنهاء العلاقة الإيجارية وجب عليه أن يعلن الطرف الآخر بخطاب مسجل محمدأبوزينب مُسْتَشارُكَ القّانُونيْ 2 18-01-2012 06:15 PM
أفضل أربعة دقائق ونصف أسمعهم في حياتي كلها نضال1983 أرشيف المواضيع المخالفة والمحذوفات 2 22-02-2010 10:40 AM
16-02-2010, 12:07 AM
gamal gamal غير متصل
محامى ومستشار قانوني
إعجاب: 1,042
تلقى 429 إعجاب على 67 مشاركة
تلقى دعوات الى: 1330 موضوع

مسألة الهروب من الجيش دى مشكلة كبيرة جدا .
وما كان ينبغى أن تقدم على هذا ...
ولكن الأمر لله وحده .
المهم أنك لو رجعت ستحاكم وتحبس ...
وان بقيت هارب ها تعانى لحد ما تكمل الثلاثين ..
وبصراحة هى مشكلة فى الحالتين !!!!

السـيد الـجمـل
المحامى
بـالنقض والإدارية والدستورية العليا
30 ش عنتر من ش الإنتاج من ش كريستال عصفور عزبة عثمان شبرا الخيمة
الإستشارات المجانية في المنتدى فقط !!
ت / 18303730 010
المعلومات القانونية في هذا المنتدى ملكية فكرية لبوابة داماس فقط فاعلم

16-02-2010, 01:39 PM
alizo غير متصل
عضو جديد
ربنا يخليكم وبجد انا الموضوع ده خنقني قوي ونفسي في حد يريحني منه

23-02-2010, 11:16 PM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
إعجاب: 1
تلقى 2 إعجاب على مشاركة واحدة
بعد أسفي ..لما قرأت موضوعك رجعني بذاكرتي الى 2\7\1998 عندما دخلت الجيش وحصلي نفس السيناريو بتاعك تقريبا بل وأكثر- وهربت وما زلت حتى الان يعني من12سنة-.. فأدركت ما تحس به الان خاصة أول 4أو5سنوات من رحلة الهروب..وعايز أساعدك ولو بالمعلومة.للأسف لو رجعت الان حتتسجن 11شهر وعودة الى الجيش مرة أخرى وحيكون في السجن الحربي ولو كملت حتعاني نفس معاناتي في البداية وهنا ما أودالنصيحة به لو لم تكن ميسور الحال ففكر جديا في العودة 2سنة افضل من ضياع 9سنين كل شئ بيتوقف خلالهم وتتضاعف المعاناه.. أما لو كنت قادرا فسيمشي الحال وتسطيع عمل بزنس حتى الثلاثون ويتبقى الجانب النفسي في الموضوع في الحالتين!!هذا هو الواقع من وجهة نظري وربنا يعينك ويقويك

24-02-2010, 12:19 AM
alizo غير متصل
عضو جديد
الف شكر ليكم علي المتابعه وانا شاكر ليك علي المعلومه المهمه بس المشكله مش في السنتين او ال 9 سنين المشكله اني مش هينفع ارجع لاني هتعب ومش هقدر اكمل وانا بحاول اعمل اي مشروع حاليه وربنا يسهل

24-02-2010, 03:15 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
يبقى حاول تحافظ على نفسك بعدم التواجد في أماكن مشبوهة او أوقات متأخرة ولا تخاف من الكشف عليك بالاسلكي في كمين مثلا لأنه لا يظهر غير الأحكام فقط ولا يظهر الهاربين غير عند مندوب التجنيد بالقسم التابع لك ولكن المشكلة أنهم يطلبون الموقف التجنيدي فالمفروض أن يكون معك صورة فقط ومحدش حيجيلك البيت غير أول سنة بس مرة او أتنين وبعدها الملف بيحفظ وعيش حياتك عادي وأهم نصيحة في الموضوع ده لا تعرف أحدا شئ مهما كان حتى حيطان بيتك !وأسأل مجرب وربنا يوفقك ويحميك ويسترها معاك في رحلة ال9سنوات المتبقية

24-02-2010, 06:03 AM
Mr. GreenX غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.eldriny 
بعد أسفي ..لما قرأت موضوعك رجعني بذاكرتي الى 2\7\1998 عندما دخلت الجيش وحصلي نفس السيناريو بتاعك تقريبا بل وأكثر- وهربت وما زلت حتى الان يعني من12سنة-.. فأدركت ما تحس به الان خاصة أول 4أو5سنوات من رحلة الهروب..وعايز أساعدك ولو بالمعلومة.للأسف لو رجعت الان حتتسجن 11شهر وعودة الى الجيش مرة أخرى وحيكون في السجن الحربي ولو كملت حتعاني نفس معاناتي في البداية وهنا ما أودالنصيحة به لو لم تكن ميسور الحال ففكر جديا في العودة 2سنة افضل من ضياع 9سنين كل شئ بيتوقف خلالهم وتتضاعف المعاناه.. أما لو كنت قادرا فسيمشي الحال وتسطيع عمل بزنس حتى الثلاثون ويتبقى الجانب النفسي في الموضوع في الحالتين!!هذا هو الواقع من وجهة نظري وربنا يعينك ويقويك

يا ريت حضرتك تقول لنا عملت ايه فى موضوع جيشك
وشكرا جزيلا

24-02-2010, 06:41 AM
maza غير متصل
عضو جديد
m.eldrinyياريت حضرتك تعرفنا عملت ايه لما نزلولك البيت لان لي صديق عمل الورق ومارحش يوم الترحيل ولا سمع سلاحه وهل الورق بيروح مركز التدريب من غيرالشخص يحسن هو قلقان وشكرا لحضرتك

25-02-2010, 06:56 PM
alizo غير متصل
عضو جديد
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة m.eldriny 
يبقى حاول تحافظ على نفسك بعدم التواجد في أماكن مشبوهة او أوقات متأخرة ولا تخاف من الكشف عليك بالاسلكي في كمين مثلا لأنه لا يظهر غير الأحكام فقط ولا يظهر الهاربين غير عند مندوب التجنيد بالقسم التابع لك ولكن المشكلة أنهم يطلبون الموقف التجنيدي فالمفروض أن يكون معك صورة فقط ومحدش حيجيلك البيت غير أول سنة بس مرة او أتنين وبعدها الملف بيحفظ وعيش حياتك عادي وأهم نصيحة في الموضوع ده لا تعرف أحدا شئ مهما كان حتى حيطان بيتك !وأسأل مجرب وربنا يوفقك ويحميك ويسترها معاك في رحلة ال9سنوات المتبقية
ربنا يخليك يا رب بس انا عايز اعرف لو جم البيت مين هيجي وهيعملو ايه وانا اتصرف ازاي ساعتها وبالنسبه لموضوع متعرفش حد ففللأسف ولدتي حكت للناس كلها

وهل ممكن ان حد يبلغ عني لو عملت معاه مشكله او كده وفي سؤال تاني لو حصل واتسئلت في كمين عن الشهاده اعمل ايه اتصرف ازاي لان انته اكيد عندك خبره في الموضوع ده مع العلم ان بطاقتي مكتوب فيها طالب و ممكن اضرب اي كرنيه بتاع اي كليه هل يمشي الموضوع ولا ايه الحكايه
وبجد انا مش عارف اشكرك ازاي ولو ممكن تقولي علي ميلك ونبقي اصدقاء يشرفني

27-02-2010, 01:09 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Mr. GreenX 
يا ريت حضرتك تقول لنا عملت ايه فى موضوع جيشك
وشكرا جزيلا
أنا لسة مرحتش بس بأهل نفسيتي للموضوع... وأنا واعد سيادة المستشار جمال أنني سوف أحكي كل شئ بخطواتها حتى يستفيد الجميع..وأنا عارف أنك مستني أي حد يروح للأطمئنان.. فلا تقلق

27-02-2010, 01:54 AM
m.eldriny غير متصل
عضو فعال
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة alizo 
ربنا يخليك يا رب بس انا عايز اعرف لو جم البيت مين هيجي وهيعملو ايه وانا اتصرف ازاي ساعتها وبالنسبه لموضوع متعرفش حد ففللأسف ولدتي حكت للناس كلها

وهل ممكن ان حد يبلغ عني لو عملت معاه مشكله او كده وفي سؤال تاني لو حصل واتسئلت في كمين عن الشهاده اعمل ايه اتصرف ازاي لان انته اكيد عندك خبره في الموضوع ده مع العلم ان بطاقتي مكتوب فيها طالب و ممكن اضرب اي كرنيه بتاع اي كليه هل يمشي الموضوع ولا ايه الحكايه
وبجد انا مش عارف اشكرك ازاي ولو ممكن تقولي علي ميلك ونبقي اصدقاء يشرفني
طبعا ضابط مباحث والقوة المرافقة له وسيحاولون تفيش البيت ولكن يجب أن تطلبو أذن النيابة وتصرو عليه وهم غالبا مش بيكون معاهم أذن ولو أصرو بالقوة أعرف اسم الضابط وبلغوه بأدب أنه أجراء غير قانوني وأنك ستشتكي لمفتش الداخلية ورئيس النيابة..ولو قابلك كمين ففعلا كارنيه الكلية يعفي من طلب الموقف التجنيدي منك لأن سنك صغير وخلي البطاقة طالب أطول وقت ممكن..وطبعا أي حد يبلغ عنك يسببلك مشكلة كبيرة..لذا فعليك بضبط النفس وحاول أن لا تصعد الأمور مع أي حد وهذا بالتأكيد سيجعلك تتنازل عن حقوق كثيرة لك وتكون مظلوم فيها جدا ومقهور جدا ولا تستطيع أن تفعل شئ حتى لا تخسر كل شئ !!للأسف هذا هو الواقع وهذه هي الضريبة وهذا ما حدث معي كثيرا وما زال!..بالنسبة للأيميل يشرفني طبعا بس أعتقد أن شروط المنتدى تمنع ذلك وربنا يسترها معاك.

حياتي كلها بقت جحيم ونفسي بجد انتقم من الناس دي

English